Jaguar X-type 2.0D -06 lämmöt

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
anjulou
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2020 5:02 am

Jaguar X-type 2.0D -06 lämmöt

Viesti Kirjoittaja anjulou »

Hei
Ongelma Jaguar X-type 2.0D vm 2006 lämpiävyys: Letkut ja paisuntasäiliö lämpimät, muttei kuumat ja auton lämpömittari tuskin nousee neulan leveyttäkään. Automaatti-ilmastointi, pyynti sisälle 30C, tuotto kojelautareunasuuttimesta mitattuna 32C vaikka pitäisi tietysti olla paljon enemmän. Mikä lämmityksessä vikana? Lisälämmitintä ei ole ja entinen omistaja, tuttavani, kertoi lämmityksen heillä toimineen ennen kuin seisoi vuoden vara-autona.

Jäähdytinnestettä on. Termostaatti on vaihdettu. Samoin lämpötila-anturi. Kakkostermari menossa vaihtoon. Osa, Jaguarin oma, on jo, mutta mistähän tuo mahtaa löytyä? Jossain britti Ford Mondeo-videossa se oli auton oikealla puolella heti flektien jälkeen aika lähellä öljyn mittatikkua. Jotain joutunee purkamaan edestä, että saa näkyviin, vai onko siellä päinkään? Tämä lienee salaista tietoa, ainakaan en ole löytänyt mistään ja korjaamokaverini kun kysyi sikäläiseltä paikalliselta Fordiltakin väittivät varaosatiskillä, ettei he tiedä kun ei Mondeossa sellaista ole (vaikka kyllä videossa youtube Ford Mondeo motor runs cool sellainen näkyy heti parin ensimmäisen minuutin aikana). Vika ei kaiketi voi olla paisuntasäiliön korkista kiinni (rikki (kahdessa osassa) ja uusi jo tilattu ja tullut muttei vielä haettu) vai voiko? Vikakoodit luettu, ei infoa niissä ainakaan Motomaatin versiolla.

Lisäehdotuksia ongelman ratkaisuun?
heri
Viestit: 9
Liittynyt: La Helmi 23, 2019 9:29 pm
Paikkakunta: Härmä

Re: Jaguar X-type 2.0D -06 lämmöt

Viesti Kirjoittaja heri »

Hei.

Toinen termostaatti on öljylle joka useimmiten jumittaa. Tunnetaan Ford MOndeo mk3 korisessa nimellä oil valve. Se pitää jäähdytinnesteet kylmänä jos jumissa. Omakohtaisesti kokeilleena voin suositella että haet Fordin tiskiltä vain alkuperäiset osat, harakirit toimi viikon. Alkuperäisillä termostaateilla nyt lämpömittari nousee karvan alta puolivälin ja testeri näyttää keskimäärin 88 astetta ajaessa. Alkuperäiset numerot Oil valve XS7Q6L635 AE, jäähdytysnesteelle XS7Q8575 AA.

Oli valven voi vaihtaa ilman imusarjan irroitusta kun sopivat avaimet etsii. Valve sijaitsee moottorin kyljessä edessä kun konepelti avattuna katsoo moottoria kohti, oikeassa reunassa vesiletkun kopan ja imusarjan välissä lohkossa. Riittää kun moottorin päällyskopan ottaa pois että pääsee käsiksi.
Nesteitä ei tarvitse ottaa pois, kiireesti vain pukkaa uuden termostaatin sisään ja katsoo, että alkaa kiertämään ja lisää jos tarvetta.
https://www.fordwiki.co.uk/index.php/Oi ... ing_(TDCi)

.

Tv Heri
X-Type 2.2 D, vm 2006
XF 3.0 S, vm 2010
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Jaguar X-type 2.0D -06 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Haynesin opas tuntee tämän nimellä ”Oil temperature control thermostate” ja on tosiaan itsellä tällä hetkellä tuo osa käsissä kun olen vesipumppua vaihtamassa. Tuo osa ei tule uuden pumpun mukana ja olin laittamassa sitä vanhasta pumpusta uuteen mutta onnistuin rikkomaan termostaatin jousipidikkeen vahingossa, mutta se taisi koitua onnekseni. Omakin kissa on nimittäin ollut hieman alilämpöinen ainakin mittarin mukaan, joten se on nyt pakko uusia on sitten sekin ja ehkäpä lämpövika oli itselläkin siinä. Voin laittaa kuvan siitä myöhemmin jos tarvii.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Jaguar X-type 2.0D -06 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Ja lisäyksenä, että ilmanputsarinkotelo täytyy poistaa tieltä myös. Jos oikein tahtoo hyvää työtilaa niin EGR-putken voi ottaa pois tieltä. Ja saadakseen EGR-putken helpommin kokonaan irti, niin koko ilmanputsarin putkiosa kannattaa irrottaa. Osa tarkka sijainti on vesipumpun jalan vasemmalla puolella hieman alakulmaan kiinnitusruuvin yläpuolella. Osa on kiinni vesipumpussa yhdellä 8 mm kantaisella pultilla. Se irti ja sitten käännät osaa hieman (jos on orig. vesipumppu niin kääntyy vain myötäpäivään) ja nitkuttelet sen irti. Uusi osa paikalleen samassa asennossa ja käännät pultinreiän kohdalle.
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
Avatar
Eugene V. Craddock
Viestit: 147
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 5:03 am
Paikkakunta: Mariefors

Re: Jaguar X-type 2.0D -06 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Eugene V. Craddock »

Tuolla Yleiset-osiossa mun Jaggen omassa topicissa asiasta lisää, mutta tässä lupaamiani kuvia:


Kuva

Kuva

Osanumero ainakin täsmää:

Kuva

Ja se tulee tuohon isohkoon reikään minkä vieressä törröttää tuo 8 mm pultti.

Kuva
Thunderbird saw the Jaguar gainin' speed
and waved "Goodbye, Jaguar" and pulled in the lead
Jaguar said "You ain't won the race yet"
and pulled back around the Bird like a sabre jet
-Jaguar and Thunderbird - by Chuck Berry
anjulou
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2020 5:02 am

Re: Jaguar X-type 2.0D -06 lämmöt

Viesti Kirjoittaja anjulou »

Hei! Suurkiitos kaikesta infosta. Eikun välitän tiedon korjaamolle niin saadaan kiesi kuntoon. Toivottavasti. Ilmoittelen korjaantuuko tuolla. Jos jollakulla vielä muuta vinkkiä mitä seuraavaksi tsekata, jos tuo kakkostermarin vaihto ei auta, niin voi kirjoitella sopii vinkiksi muillelin.
Vastaa Viestiin