Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Olisi ongelma ratkottavana!
Palaa moottorinvikavalo ja tyhjäkäynnillä hieman tärisee ja vähän niinkuin haluaisi hyytyä. Lähdenkö ensimmäiseksi lukemaan vikakoodeja vai ostanko suoraan tulpat ja katsotaan mitä tapahtuu?
Palaa moottorinvikavalo ja tyhjäkäynnillä hieman tärisee ja vähän niinkuin haluaisi hyytyä. Lähdenkö ensimmäiseksi lukemaan vikakoodeja vai ostanko suoraan tulpat ja katsotaan mitä tapahtuu?
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Ja unohdin mainita että autossa vedot tallella ja ei ajossa mitään ongelmaa ainot minkä huomaa on kun on tyhjäkäynnillä ja tulee minimaalinen ”heiluminen / täristäminen” miten haluttekaan kutsua
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Jos pitäisi arvata ilman mitään tietoa niin alemmat ja ylemmät imusarjan tiivisteet.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Noniin saatiin vikakoodit luettua ja sanoi että käy laihalla ja anto vikakoodia kahesti 1 ja 2 pytylle mitään muuta ei tullut eikä saatu oikein selvää mikä vaivaa? osaisko joku kokeneempi vastata!
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Laita vielä ne koodit jakoon ja kerro myös auton vuosimalli, onko facelift vai vanhempi versio.
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Koodeista ei tullut kuvaa mutta luki malliaJNi kirjoitti:Laita vielä ne koodit jakoon ja kerro myös auton vuosimalli, onko facelift vai vanhempi versio.
Jouko
”1 laihalla”
”2 laihalla”
”1 laihalla”
”2 laihalla”
Auto on vuosimallia 2001 ei ole facelift vaan juurikin vanhempi versio 3.0 bensa automaatti
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Onkohan tuo nyt 1/2 sylinteriryhmä vai pytty. Veikkaisin sylinteriryhmää.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Tietoa on kovin vähän, voi vain arvailla että onko häiriötä sytytysjärjestelmässä, onko vuotoja (3.0:n päällä oleva alipaineputkisto(?) on vähän herkkä hapertumaan), onko lambda-anturissa vikaa, tai jotain ihan muuta... Helpoiten asiaa pääsee ratkomaan kattavilla vikakoodeilla, eli numerosarjoilla malliin Pxxxx, yhdessä korjausoppaan kautta ne saattavat osoittaa aiheuttajan ihan suoraan.
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Tämä on ihan yleistä kokemuspohjaa:
Jos ECU ilmoittaa että käydään laihalla, niin kahta vaihtoehtoa pukkaa;
- Mittausvirhe anturin vian vuoksi: ECU mittaa palotapahtumaa Lambda anturilla. (antureilla) Virheellinen mittaustulos laihan seoksen suuntaan laittaa ECU:n kääntämään seosta rikkaalle niin pitkälle kuin varaa on. Tuloksena on huono tyhjäkäynti (ja karstoittuneet tulpat). Tyypillisesti Lambda anturin varaan seoksen säädössä mennään noin 30sek-2 min käynnistyksestä, eli jos moottori käy heti käynnistyksen jälkeen hetken oikein, niin vika voi olla Lambdassa.
- Ilmavuoto. Tyypillisesti alipaine letkut, niiden mahdolliset muoviset T-liittimet tai jonkun alipaineella toimivan venttiilin / anturin kalvo rikki. Imusarjan tiivisteet myös yleisiä vuotokohtia. (Esim O-renkaat kuoleentuvat/kovettuvat) Vuotoa olen etsiskellyt puhaltamalla savua järjestelmään eri kohdista ja kuikuillut mistä tulee ulos. Jos käytössä on typpeä ja nuuskija niin vuodot löytyy todella nopsaan.
Ilmavuotoon viittaa mahdollinen vikakoodi ilmamassamittarilta "Ilmamäärä liian alhainen"
Kun autosi on kohta 20v ikäinen, niin joka tapauksessa laittaisin sekä Lambdat vaihtoon (10v vanhemmilla Lambdoilla en itse ajelisi) että myös alipaineletkut, jotka on yleensä helpohkot vaihtaa ja letkua saa metritavarana tarvikeliikkeistä.
Jos ECU ilmoittaa että käydään laihalla, niin kahta vaihtoehtoa pukkaa;
- Mittausvirhe anturin vian vuoksi: ECU mittaa palotapahtumaa Lambda anturilla. (antureilla) Virheellinen mittaustulos laihan seoksen suuntaan laittaa ECU:n kääntämään seosta rikkaalle niin pitkälle kuin varaa on. Tuloksena on huono tyhjäkäynti (ja karstoittuneet tulpat). Tyypillisesti Lambda anturin varaan seoksen säädössä mennään noin 30sek-2 min käynnistyksestä, eli jos moottori käy heti käynnistyksen jälkeen hetken oikein, niin vika voi olla Lambdassa.
- Ilmavuoto. Tyypillisesti alipaine letkut, niiden mahdolliset muoviset T-liittimet tai jonkun alipaineella toimivan venttiilin / anturin kalvo rikki. Imusarjan tiivisteet myös yleisiä vuotokohtia. (Esim O-renkaat kuoleentuvat/kovettuvat) Vuotoa olen etsiskellyt puhaltamalla savua järjestelmään eri kohdista ja kuikuillut mistä tulee ulos. Jos käytössä on typpeä ja nuuskija niin vuodot löytyy todella nopsaan.
Ilmavuotoon viittaa mahdollinen vikakoodi ilmamassamittarilta "Ilmamäärä liian alhainen"
Kun autosi on kohta 20v ikäinen, niin joka tapauksessa laittaisin sekä Lambdat vaihtoon (10v vanhemmilla Lambdoilla en itse ajelisi) että myös alipaineletkut, jotka on yleensä helpohkot vaihtaa ja letkua saa metritavarana tarvikeliikkeistä.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Noniin kiitos paljon hyvästä vastauksesta!! Vaihdan lambdat ja letkut ja katsotaan mitä tapahtuuVasara kirjoitti:Tämä on ihan yleistä kokemuspohjaa:
Jos ECU ilmoittaa että käydään laihalla, niin kahta vaihtoehtoa pukkaa;
- Mittausvirhe anturin vian vuoksi: ECU mittaa palotapahtumaa Lambda anturilla. (antureilla) Virheellinen mittaustulos laihan seoksen suuntaan laittaa ECU:n kääntämään seosta rikkaalle niin pitkälle kuin varaa on. Tuloksena on huono tyhjäkäynti (ja karstoittuneet tulpat). Tyypillisesti Lambda anturin varaan seoksen säädössä mennään noin 30sek-2 min käynnistyksestä, eli jos moottori käy heti käynnistyksen jälkeen hetken oikein, niin vika voi olla Lambdassa.
- Ilmavuoto. Tyypillisesti alipaine letkut, niiden mahdolliset muoviset T-liittimet tai jonkun alipaineella toimivan venttiilin / anturin kalvo rikki. Imusarjan tiivisteet myös yleisiä vuotokohtia. (Esim O-renkaat kuoleentuvat/kovettuvat) Vuotoa olen etsiskellyt puhaltamalla savua järjestelmään eri kohdista ja kuikuillut mistä tulee ulos. Jos käytössä on typpeä ja nuuskija niin vuodot löytyy todella nopsaan.
Ilmavuotoon viittaa mahdollinen vikakoodi ilmamassamittarilta "Ilmamäärä liian alhainen"
Kun autosi on kohta 20v ikäinen, niin joka tapauksessa laittaisin sekä Lambdat vaihtoon (10v vanhemmilla Lambdoilla en itse ajelisi) että myös alipaineletkut, jotka on yleensä helpohkot vaihtaa ja letkua saa metritavarana tarvikeliikkeistä.
Re: Sytytysongelma (?) Jaguar s-type 3.0l bensa
Edelleenkin kannattaisi hankkia kunnon vikakoodit ja alittaa siitä.