Moikka
Epätietoinen menossa ostaan öljyä ja tuli tällainen ropleema...tehdas suosittelee Castrolin 5-30 öljyä, Castrolin sivulle kun laittaa rekkarilla haun niin tarjoaa 0-40 Edgeä, voiko tuohon luottaa vai mennäänkö tuolla 5-30 öljyllä, sitäkin löytyy Edge mallistosta
XJ8 X350 moottoriöljy
XJ8 X350 moottoriöljy
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: XJ8 X350 moottoriöljy
Moro
Kyllä tuo 5W-30 käy vallan loistavasti. Lähtökohtaisesti kaikki Suomessa yleisesti kuluttajalle myytävät öljyt on todella laadukkaita normaalikäyttöön, joten aina ei välttämättä sitä kalleinta purkkia kannata ottaa vaikka mainosmiehet on sitä hehkuttanut.
Ja vanha kansantotuushan on, ettei se öljynlaatu konetta hajoita, vaan se vaihtoväli..
Kyllä tuo 5W-30 käy vallan loistavasti. Lähtökohtaisesti kaikki Suomessa yleisesti kuluttajalle myytävät öljyt on todella laadukkaita normaalikäyttöön, joten aina ei välttämättä sitä kalleinta purkkia kannata ottaa vaikka mainosmiehet on sitä hehkuttanut.
Ja vanha kansantotuushan on, ettei se öljynlaatu konetta hajoita, vaan se vaihtoväli..
Asioilla on tapana järjestyä..
Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
Re: XJ8 X350 moottoriöljy
Jep, nyt mennään vähän yhtä herkälle keskustelualuelle, kuin että vaihdetaanko vaihteiston öljy huuhtelemalla vai valuttamalla... Kukin tekee omalle autolleen kuinka parhaaksi näkee, minulla on XJ8:n mittarissa 21 tkm ja moottorissa Motox 5W-30 EcoEnergy Longlife. Noita Motonetin omia öljyjä laitan kaikkiin muihin paitsi V6 dieseliin, siinä pitää öljyssä olla pakokaasun käsittelyn kanssa yhteensopivat aineet. Motonetin lista hyllyn reunassa tunnistaa Jaguarin eri moottorit tarkasti.
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XJ8 X350 moottoriöljy
Niin ja epäselvemmäks vielä menee kun noissa Castrolin öljyistä on 2 versiota, M ja LL ja kukaan ei oiken tunnu tietävän mitä eroa noissa on.
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green
Re: XJ8 X350 moottoriöljy
Hep,
Ero löytyy luokituksista.
https://www.castrol.com/fi_fi/finland/h ... b_5w-30-ll
Kaikkihan tietävät että öljy kovattaa kumi-/muovikomponenttejä. Moottorivalmistajat käyttävät enemmän ja enemmän muoviosia moottoreissa, kuten jakoketjujen ohjaimia, imusarjoja, tiivisteitä jne. Moottorinvalmistaja on testannut ja tutkinut yhdessä oljyvalmistajan kanssa millä öljyn lisäaineistuksella heidän käyttämänsä muovi-/kumi komponentit pysyvät parhaiten kunnossa. Siksi nykyään tulisi noudattaa valmistajan suosituksia, jos valmistaja sellaiset esittää.
Öljyjen hinnoissa on kuitenkin vain kymppien eroja joten kilometriä kohden säästö on varsin pieni.
Toki kun kauppaan menee ja jos lompakossa on 30€ rahaa niin 50€ öljyä sillä ei saa. Kahden vuoden päästä 140€ muovinen imusarja on kovettunut ja halkeaa tai sitten ei ja kaikki on hyvin edelleen. Molempia on tullut nähtyä.
Homma korostuu märkäkytkinlevyjä käyttävissä automaattivaihteistoissa (sekä esim moottoripyörissä) joissa pahimmillaan väärä öljytyyppi murentaa kytkinpintamateriaalin muruiksi öljyn sekaan. (ja sitten sanotaan että juuri suoritettu öljynvaihto rikkoi vaihteiston... )
Ero löytyy luokituksista.
https://www.castrol.com/fi_fi/finland/h ... b_5w-30-ll
Kaikkihan tietävät että öljy kovattaa kumi-/muovikomponenttejä. Moottorivalmistajat käyttävät enemmän ja enemmän muoviosia moottoreissa, kuten jakoketjujen ohjaimia, imusarjoja, tiivisteitä jne. Moottorinvalmistaja on testannut ja tutkinut yhdessä oljyvalmistajan kanssa millä öljyn lisäaineistuksella heidän käyttämänsä muovi-/kumi komponentit pysyvät parhaiten kunnossa. Siksi nykyään tulisi noudattaa valmistajan suosituksia, jos valmistaja sellaiset esittää.
Öljyjen hinnoissa on kuitenkin vain kymppien eroja joten kilometriä kohden säästö on varsin pieni.
Toki kun kauppaan menee ja jos lompakossa on 30€ rahaa niin 50€ öljyä sillä ei saa. Kahden vuoden päästä 140€ muovinen imusarja on kovettunut ja halkeaa tai sitten ei ja kaikki on hyvin edelleen. Molempia on tullut nähtyä.
Homma korostuu märkäkytkinlevyjä käyttävissä automaattivaihteistoissa (sekä esim moottoripyörissä) joissa pahimmillaan väärä öljytyyppi murentaa kytkinpintamateriaalin muruiksi öljyn sekaan. (ja sitten sanotaan että juuri suoritettu öljynvaihto rikkoi vaihteiston... )
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010
Re: XJ8 X350 moottoriöljy
Moro
Tuskin on isosti merkitystä kumman otat. Hieman eri luokituksia näyttäis olevan, mutta tuskin on käytännön merkitystä valinnalla.
Kuten jo sanoinkin, niin aivan varmasti molemmat ovat riittävän laadukkaita vaihtoehtoja arkikäyttöön.
Tuskin on isosti merkitystä kumman otat. Hieman eri luokituksia näyttäis olevan, mutta tuskin on käytännön merkitystä valinnalla.
Kuten jo sanoinkin, niin aivan varmasti molemmat ovat riittävän laadukkaita vaihtoehtoja arkikäyttöön.
Asioilla on tapana järjestyä..
Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
Jaguar XE 2.0d MY16
Saab 9-5 Aero wagon MY04 Eko
Re: XJ8 X350 moottoriöljy
Noniin....tänään selvis että Casttolin 5-30 LL on Long Life öljy...tarkoitettu golf kokoisiin kinnerihin, eli kissalle se M versio
XJ8 4.2 V8 X350 -04/British Racing Green