X300, takalaakerin välikappaleet

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Nakuttaja
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 11:02 am

X300, takalaakerin välikappaleet

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja »

Vaihdoin takapyörien laakerit X300/94:ääni. Purkaessa laakereita huomasin, että toisella puolella oli yksi paksu välikappale pitämässä laakereita erillään ja toisella puolella kaksi(paksu ja ohut, tosin räjäytyskuvan mukaan väärässä järjestyksessä kasattuna). Nyt vähän epäilyttää, josko joku on jo aiemmin vieraillut siellä. Silmämääräisesti molempien puolien välikappaleiden yhteinen paksuus on suunnilleen sama. Paljonko tuon välikappaleen mitta pitäisi olla? Mistä voi päätellä, milloin väläys on oikea? Kaikki apu on tervetullutta.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300, takalaakerin välikappaleet

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Jos vanhoissa laakereissa ei ollut kuin hiukan klappia kun kokeilit heiluttaa rengasta,niin uudet laakerit ovat passelit vanhoilla välikappaleilla.Mutta jos nyt uusilla laakereilla jää klappia liikaa(hieman saa tuntuakin)niin on lisättävä ohut välilevy lisää jatkoksi.Niitä saa tilattua briteistä tai voi löytyä suomestakin,kymmenesosa millikin riittää paksuudeksi.Kokeilemalla on parasta edetä.Virallisesti takanapa pitäisi irrottaa pöydälle ja mitata välys heittokellolla eli mikrometrillä mutta napa voi olla tiukassa lähinnä sen pitkän pultin takia.Aurauksen merkki kannattaa tarkistaa jos irroitat navan kokonaan.Vinkkinä käy ostamassa pulttiliikkeestä niitä vetoakselin päähän tulevia muttereita.Omat ovat kertakäyttöisiä ja maksavat paljon.Sitten kun sopiva välys löytyy niin sitten alkuperiset mutterit kiritään paikoilleen.Niin ja virallisen menetelmän mukaan sinulla pitää olla se vetoakselin pääkin että saat kokeiltua sen välyksen.Tuo kokeilemalla eteneminen on ehken yksinkertaisempi konsti.Eli tarvitset niitä ohuita välilrvyjä ja muttereita kourallisen ja kokoamalla ja tarkastamalla ja säätämällä homma onnistuu.Katso että stefa jää kunnolla paikoilleen sinne navan toiseen päähän.Sekin kannattaa uusia samalla.
Nakuttaja
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 11:02 am

Re: X300, takalaakerin välikappaleet

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja »

Kiitos neuvoista. Noista navan muttereista: onko tarpeen vaihtaa ne uusiin? Vanhat näyttävät olevan ihan OK.
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300, takalaakerin välikappaleet

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Jos niistä ei ole se sisäkierre vahingoittunut niin kai ne voi käyttää uudelleen.Tavallaan pois ottaessa akselin kierteisiin jää mutterista sisäkierre.Silloin mutteria ei ole kiristetty momenttiin jos mutteri jää ehjäksi.Momentti on aika suuri(oliko 32kpm) eli metrin varren päässä 32kg.Tuota momenttia et tarvitse jos kokeilet niillä tavallisella mutterilla säätää,kunhan kiristää kohtuudella ja tarkistaa välyksen.Et tietenkään tarvitse kourallista niitä muttereita, vaan tarkoitin että yhden alkuperäisen hinnalla saat kourallisen tavallisia muttereita.Olikohan YoyTubessa näytetty tuo ohjeen mukainen laakerin vaihto.Hae jotain"Jaguar X300 rear bearings repair"ehken se löytyy useasta vaihtoehdosta mitä tarkoitan.
Nakuttaja
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 11:02 am

Re: X300, takalaakerin välikappaleet

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja »

Kiitos taas avusta. Vanhat mutterit näyttävät olevan OK (sisäkierteet tallella). Ajattelin laittaa ensin kaikki takaisin vanhoilla muttereilla ja tarkistaa, että kaikki toimii ja vaihtaa sen jälkeen uudet mutterit ja vääntää ne ohjeen mukaiseen momenttiin. Kuulostaako järkevältä?
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300, takalaakerin välikappaleet

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Hyväksytään.Muista laittaa reilusti vaseliinia lopuksi.Aivan mitätön klappi sallitaan tai jos rengas ei ahdista niin käy sekin,kunhan jää lämpölaajenemisen vara.Katso se stefa että pysyy paikoillaan kun sorkit vetoakselia reikäänsä.
Vastaa Viestiin