X351 Etummaisten alatukivarsien vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Vasara
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 9:24 pm
Paikkakunta: Vantaa

X351 Etummaisten alatukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Vasara »

Hep,

Hieman ennakoivana toimenpiteenä vaihdoin etummaiset alatukivarret, joiden sisemmät puslat tiettyjen MB:n mallien tapaan tuppaavat väsymään 60-100tkm tienoilla. Huoltokirjan välistä löytyi saksalaisia kuitteja, joiden mukaan vaihdettu 120tkm kohdalla ja loppusummasta päätellen ne ovat olleet vähintään hopeoituja. :shock: Yllätyksekseni ihan edullisia näyttivät olevan eikä vaihtokaan ole vaikea.
Teoriassa homma voisi onnistua tunkilla tasamaalla pyöräkotelon suunnasta, mutta sisemmän puslan loppukiristys tulee tehdä "ajo-asennossa" jolloin auton alla on kyllä kovin ahdasta avaimia käyttää.
Ajosiltanosturi akselivapauttimella on ilman muuta paras ratkaisu.
Tarvittavat työkalut:
10mm hylsyavain moottorin alasuojan ruuveihin.
18mm ja 21mm kiintolenkkiavaimet sisempään puslaan.
15mm ja 18mm ulompaan puslaan.
Rullamitta "suunnilleen" säädön tarkistukseen.

Näin homma sujui:
Auto nosturille, irroita moottorin alasuoja
Nosta etuakseli ilmaan.
Mittaa molemmin puolin etummaisen alatukivarren ulomman puslan pultin päästä etäisyys sisemmän puslan vieressä olevaan runkopalkkiin. (sen kulmaan, jotta saat kiintopisteen) Kirjoita mitat ylös. Huom: Mitat voivat heittää eri puolilla millitolkulla, joka on ihan normaalia. Siksi ne säätöpultit siellä on.
Avaa ulommaisen puslan mutteri ja poista pultti.
Tarkista / kuvaa / merkkaa sisemmän puslan säätöpultin asento jotta saat takaisin laittaessa säädön (lähelle) oikein. "Prikka" on epäkesko, eli pulttia kääntämällä puslan sijainti pesässään muuttuu - eli tukivarsi lyhenee tai pitenee.
Avaa sisemmän puslan mutteri, ota prikka talteen ja työnnä pultti palkin sisään odottelemaan uutta tukivartta. Palkissa on läpireikä pultille, eli mahtuu hyvin.
Voilá - Tukivarsi on käsissä. Uusi paikoilleen käännetyssä järjestyksessä, paitsi että sisemmän puslan pultin kiristys tulee tehdä pyörät maassa, auto ajoasennossaan. Otin vielä kiristyksen jälkeen keulan ylös ja tarkistin että mitat olivat pysyneet pultteja kiristäessä. En huomannut ottaa aikaa kuinka pitkään tuossa meni, mutta nyt jos homman tekisi uudestaan, niin veikkaan että 15min / puoli ja päälle alasuojan kanssa askartelu.
Lopuksi auto nelipyörämittaukseen, koska rullamitalla millin tarkkudella ei kulmat mene kuin tuurilla edes sinne päin. x351 on muutenkin tarkka pyöränsuuntauksista.
Vaikka puslat ei vielä täysin pehmeät olleetkaan, niin vaihdon jälkeen auto tuntee entistä vähemmän tien uria.
XJ x351 3.0D Portfolio vm 2010