Hei!
Jaguar S-type 2.7D 2005 teki tepposet. Piti lähteä ajamaan Turusta Vaasaan, mutta alkoi herjaamaan "Seisontajarruhäiriötä / Seisontajarru ei kytkeydy". Testasin foorumin ohjeiden mukaisesti ensin resetointia ja uudelleen kalibrointia ottamalla takaluukun valkoisen liittimen ensin pois ja sitten takaisin kiinni ja sen jälkeen painoin jalka- ja käsijarrua samanaikaisesti. Kun tämä nopea toimenpide ei auttanut, pikahuollossa diagnosoivat viaksi kuskinpuoleisen takajarrusatulan vaihdettavaksi. Ongelmaksi kuitenkin koituu se, että mistään ei oikein saa kyseistä osaa hyllystä.
Olisiko joku, ketä voisi auttaa hädässä ja osaisi kertoa, mistä kyseistä osaa kannattaisi haeskella Turun seudulla?
Ystävällisin terveisin,
piepelto
Jaguar S-type jarrusatula TURKU KIIRE
Re: Jaguar S-type jarrusatula TURKU KIIRE
Tuota... millähän tavalla tämä diagnoosi tehtiin? Toimivatko varsinaiset jarrut normaalisti? Jos toimivat, niin vika lienee jumiutuneessa vivustossa tai vaijerissa. Luettiinko vikakoodeja, onko vika tuossa sähköisessä seisontajarruosassa?
Jos jarrut muuten toimivat, niin itse en antaisi sen rajoittaa ajamista. Selvittäisin ja korjaisin kyllä, mutta ei ole hätäinen. Pysäköidessä vain katsoo suunnilleen tasaisen paikan ennen kuin laittaa vaihteen P-asentoon ja mekaaniseen lukkoon, jotta ei jää kovasti nojaamaan tuon lukon varaan ja aukeaa sitten keveämmin.
Jouko
Jos jarrut muuten toimivat, niin itse en antaisi sen rajoittaa ajamista. Selvittäisin ja korjaisin kyllä, mutta ei ole hätäinen. Pysäköidessä vain katsoo suunnilleen tasaisen paikan ennen kuin laittaa vaihteen P-asentoon ja mekaaniseen lukkoon, jotta ei jää kovasti nojaamaan tuon lukon varaan ja aukeaa sitten keveämmin.
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: Jaguar S-type jarrusatula TURKU KIIRE
JNi:n esittämät kysymykset kannattaa ehdottomasti selvittää ja käyttää jotain tätä autoa tuntevaa toimijaa, jolla on soveltuva koodinlukija. Tyypillinen vikahan noissa on se käsijarrun moottori, joka oireilee juuri kuvaamallasi tavalla. Silloin ei takasatuloiden vaihto kyllä auta. Ja itse olen myös samaa mieltä, että auto on ihan ajokelpoinen korjausta odotellessa. Ohessa siihen pari vinkkiä:
Jos ongelma on se, että tuo vikailmoitus tulee aina kun kässäri menee automaattisesti päälle ja tällöin auto pitää ärsyttävää hälytysääntä kun sillä ajaa koska jarru ei lähde pois (en nyt enää muista, tuliko tuo vain jos kässäri ei lähde pois päältä vai aina), niin siihen auttaa se liittimen irrottaminen sieltä takakontista. Toki ensin pitää saada jarrut auki, ettei tartte takapyörät savuten ajaa. Keltainen merkkivalo jää kyllä tauluun, mutta ei enää piipitä, eikä mene kässäri enää päälle kun ohjausboksi on pimeänä.
Automaattisen kässärin päälle menemisen voi myös estää (jos aina vaan muistaa) siten, että painaa käsijarrunappulaa alaspäin aina kun ottaa avaimen virtalukosta.
Jos ongelma on se, että tuo vikailmoitus tulee aina kun kässäri menee automaattisesti päälle ja tällöin auto pitää ärsyttävää hälytysääntä kun sillä ajaa koska jarru ei lähde pois (en nyt enää muista, tuliko tuo vain jos kässäri ei lähde pois päältä vai aina), niin siihen auttaa se liittimen irrottaminen sieltä takakontista. Toki ensin pitää saada jarrut auki, ettei tartte takapyörät savuten ajaa. Keltainen merkkivalo jää kyllä tauluun, mutta ei enää piipitä, eikä mene kässäri enää päälle kun ohjausboksi on pimeänä.
Automaattisen kässärin päälle menemisen voi myös estää (jos aina vaan muistaa) siten, että painaa käsijarrunappulaa alaspäin aina kun ottaa avaimen virtalukosta.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Re: Jaguar S-type jarrusatula TURKU KIIRE
Vein auton lähimpään pikahuoltoon (Brahen autohuolto) johtuen juuri tuosta takajarrun kinnaamisesta. Tuolla mies vaikutti olevan varma siitä, että johtuu kyseistä takasatulasta. Vielä oli sitä mieltä, että pitää tilata osa ja odottaa. Seuraavaksi soittelin osan perään, muun muassa länsiautoon, joka on ilmeisesti Jaguarin merkkihuolto tms. Sanoivat, että osaa ei löydy suoraan hyllystä, mutta käskivät tuoda auton heille katsottavaksi. Nyt auto on täällä länsiautossa mekaanikon käsittelyssä ja odottelen.JNi kirjoitti:Tuota... millähän tavalla tämä diagnoosi tehtiin? Toimivatko varsinaiset jarrut normaalisti? Jos toimivat, niin vika lienee jumiutuneessa vivustossa tai vaijerissa. Luettiinko vikakoodeja, onko vika tuossa sähköisessä seisontajarruosassa?
Jos jarrut muuten toimivat, niin itse en antaisi sen rajoittaa ajamista. Selvittäisin ja korjaisin kyllä, mutta ei ole hätäinen. Pysäköidessä vain katsoo suunnilleen tasaisen paikan ennen kuin laittaa vaihteen P-asentoon ja mekaaniseen lukkoon, jotta ei jää kovasti nojaamaan tuon lukon varaan ja aukeaa sitten keveämmin.
Jouko
Jarrut toimivat muuten moitteettomasti. Kunpahan saisi vaan "kinnaamisen" pois niin pääsisi tien päälle.
Nykyinen:
Jaguar XF 2.7D -09 Premium Luxury
Entinen:
Jaguar S-type 2.7D -05
Jaguar XF 2.7D -09 Premium Luxury
Entinen:
Jaguar S-type 2.7D -05
Re: Jaguar S-type jarrusatula TURKU KIIRE
Kuten kuvailit, auto tosiaan piipittää kokoajan, kun siellä ajaa. Sen verran jouduin ajelemaan, että sain auton korjaamolle. Täytyy alkaa käyttämään tuota kikkaa käsijarrun kanssa.skissa05 kirjoitti:JNi:n esittämät kysymykset kannattaa ehdottomasti selvittää ja käyttää jotain tätä autoa tuntevaa toimijaa, jolla on soveltuva koodinlukija. Tyypillinen vikahan noissa on se käsijarrun moottori, joka oireilee juuri kuvaamallasi tavalla. Silloin ei takasatuloiden vaihto kyllä auta. Ja itse olen myös samaa mieltä, että auto on ihan ajokelpoinen korjausta odotellessa. Ohessa siihen pari vinkkiä:
Jos ongelma on se, että tuo vikailmoitus tulee aina kun kässäri menee automaattisesti päälle ja tällöin auto pitää ärsyttävää hälytysääntä kun sillä ajaa koska jarru ei lähde pois (en nyt enää muista, tuliko tuo vain jos kässäri ei lähde pois päältä vai aina), niin siihen auttaa se liittimen irrottaminen sieltä takakontista. Toki ensin pitää saada jarrut auki, ettei tartte takapyörät savuten ajaa. Keltainen merkkivalo jää kyllä tauluun, mutta ei enää piipitä, eikä mene kässäri enää päälle kun ohjausboksi on pimeänä.
Automaattisen kässärin päälle menemisen voi myös estää (jos aina vaan muistaa) siten, että painaa käsijarrunappulaa alaspäin aina kun ottaa avaimen virtalukosta.
Nykyinen:
Jaguar XF 2.7D -09 Premium Luxury
Entinen:
Jaguar S-type 2.7D -05
Jaguar XF 2.7D -09 Premium Luxury
Entinen:
Jaguar S-type 2.7D -05
Re: Jaguar S-type jarrusatula TURKU KIIRE
Unohdin kertoa miten lopulta kävi. Vika oli tosiaan kuskin puoleisessa takajarrusatulassa. Länsiautossa aukasivat satulan, voitelivat männän ja pääsin jatkamaan matkaani. Kuitenkin sanoivat, että satula ei tule toimimaan pitkää aikaa, että korjaus on ns. väliaikainen. No olihan satula alkuperäinen ja melkein 300tkm ajettu, eipä se ihme ollut. Kertoivat, että alkuperäinen englannista tilattuna maksaa yli 800 €. Kotiin päästyäni hain käytetyn ja vähän ajetun satulan läheiseltä purkaamolta 40 eurolla.piepelto kirjoitti:Vein auton lähimpään pikahuoltoon (Brahen autohuolto) johtuen juuri tuosta takajarrun kinnaamisesta. Tuolla mies vaikutti olevan varma siitä, että johtuu kyseistä takasatulasta. Vielä oli sitä mieltä, että pitää tilata osa ja odottaa. Seuraavaksi soittelin osan perään, muun muassa länsiautoon, joka on ilmeisesti Jaguarin merkkihuolto tms. Sanoivat, että osaa ei löydy suoraan hyllystä, mutta käskivät tuoda auton heille katsottavaksi. Nyt auto on täällä länsiautossa mekaanikon käsittelyssä ja odottelen.JNi kirjoitti:Tuota... millähän tavalla tämä diagnoosi tehtiin? Toimivatko varsinaiset jarrut normaalisti? Jos toimivat, niin vika lienee jumiutuneessa vivustossa tai vaijerissa. Luettiinko vikakoodeja, onko vika tuossa sähköisessä seisontajarruosassa?
Jos jarrut muuten toimivat, niin itse en antaisi sen rajoittaa ajamista. Selvittäisin ja korjaisin kyllä, mutta ei ole hätäinen. Pysäköidessä vain katsoo suunnilleen tasaisen paikan ennen kuin laittaa vaihteen P-asentoon ja mekaaniseen lukkoon, jotta ei jää kovasti nojaamaan tuon lukon varaan ja aukeaa sitten keveämmin.
Jouko
Jarrut toimivat muuten moitteettomasti. Kunpahan saisi vaan "kinnaamisen" pois niin pääsisi tien päälle.
Kiitos kaikille avusta!
-piepelto
Nykyinen:
Jaguar XF 2.7D -09 Premium Luxury
Entinen:
Jaguar S-type 2.7D -05
Jaguar XF 2.7D -09 Premium Luxury
Entinen:
Jaguar S-type 2.7D -05