Uusi E-Type kerho

Tulevia harrastetapahtumia.
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Uusi E-Type kerho

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tulipa tässä esite Enklannista. Philip Porter niminen henkilö on perustammassa E-Type perustaisen kerhon.
Asioista hyvin perillä olevat tietänevät, että Mr. Porter on maailmanlaajuisesti tunnettu Jaguar historioitsija, joka vetää mm. XK Club - nimistä XK -malleihin perustuvaa kerhoa.
Näissä Porterin klubeissa on se erikoinen piirre, että ne ovat yksityisiä, eli siis Porterin omia "busineksia". Ainakin XK -klubi toimii hyvin ja on todiste siitä että kaiken ei aina tarvitse olla niin demokraattista.
Jäsenmaksut ovat £ 10 liittyminen ja vuosimaksu £ 40.
Lisää tietoa http://www.e-typeclub.com
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Rahastusta vai hyvä homma?

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Joo, Porter on ihan gurun asemassa Jaguar-historiikkeineen.

Vähän liiaksikin, ainakin kun E-tyyppeihin itse paneuduin, sain havaita, että hänen kirjansa ja julkaisunsa olivat täynnä virheitä, aika suuriakin koskien LHD autoja ja mm. tuota puolitoistasarjan vaiheittaista tulemista. No ainahan on painovirheitä yms. mutta niin moni asia olikin toisin kun kirjassa sanotaan, kun vertasi esim. Haddockin melko pikkutarkkaa opusta ja alkuperäisiksi tunnettuja autoja.

Ilmeisesti onkin niin, että RHD-autojen suhteen Porterin tiedot ovat varsin tarkkaan paikaansapitäviä, mutta ne taas kiinnostavat harvempia meistä saarivaltakunnan ulkopuolella. Porter on syyllistynyt ainakin legedojen heittoon oman autonsa "9600HP":n kohdalla. On totta, että ko. autossa oli "huijauksia", mm. alumiininen takaluukku ja perspex-takasivulasit. Tosin tuo voisi johtua ihan vaan siitäkin, että oikeastaan kyseessä oli coupen prototyyppi, eli osia tehtiin siitä, mistä niitä helposti sai aikaiseksi käsityönä. Kun sitten Motor-lehti sai coupen kulkemaan yli 150mph vain ottamalla kävyt irti puskureista, oli pohja legendoille luotu. Mutta on ihan kukkua, etteikö muka mikään muu E-tyyppi olisi kulkenut tuota legendaarista 150mph tai ylikin.

Mulla on kopio Auto Motor und Sportin nro 10/1962 testistä, jossa LHD testiauto oli rek. tunnus 6162RW ja kahteen suuntaan mitattuna keskiarvona huippunopeudeksi saatiin 159 mph, käpyjen kanssa, mutta suuremmilla Dunlop Racing RS5 takarenkailla ja vanteilla. Autossa oli 1:3.07 perävälitys kun taas 9600HP:ssä oli 1:3.31, mikä osaltaan selittää asiaa.

Samasta autosta aika hauska huomio oli muistaakseni joksus myös TM:ssä, sillä 9600HP aloitti taipaleensa yhtenä ensimmäisistä LHD FHC:sta, mutta koska se myöhemmin myytiin Englantiin, konvertoitiin se RHD:ksi.

Eipä silti, E-typeen saa kivaa vaihtelua ruuvaamalla edestä motif barin ja kävyt irti. Mulla oli viime kesänä näin koska Turussa Porsche-toveri peruutti käpyni lommoille ja sain uudet vasta hieman myöhemmin..

Porterin kerhosta vielä, että voihan se olla hyväkin asia, mutta kun netissä toimii E-lovers ja E-rekisterit, niin saattaa olla, että tarkoitus onkin lähinnä lihottaa Porterin lompakkoa, tai kasvattaa autotallia. :lol:

Vakavasti puhuen, suurissa kerhoissa on ymmärrettävästi omat alueelliset jaoksens ja myös E-tyypeille. On käynyt kyllä meilläkin mielessä, sillä aika usein E- ja XJ-kuskien ajotyylit ja -nopeudet poikkeavat toisistaan. Ei vaan taida Suomen kokoisessa maassa onnistua, ehkä siksi tuossa voi olla itua, että saa sitten VAIN E-tyyppi tietoa. Tosin kuten jjj voi varmaan vahvistaa, on Jaguar-taudissa monia puolia. Minäkään en tiennyt muista malleista paljoa, enkä niistä suuremmin välittänyt, ennen kerhoon liittymistä. Nykyään pää kääntyy ja yrittää erottaa vaikka S-tyypin tai XJ Ser.2:n sisarmalleistaan liikenteessä.

-JAG-66-
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Aika sen näyttää

Viesti Kirjoittaja HEF »

Niin, sehän nähdään sitten ajan kanssa.
Ainakin Porterin omaa XK-Klubia on kehuttu aika monessa yhteydessä.
Olin siinä aikoinaan jäsenenä, mutta kun näitä jäsenmaksuja makselin jo vähän sinne tänne, niin XK-klubi joutui poistolistalle. Enhän edes omista XK:ta.
Oli pikkuisen hämmentävää, kun Porterilte tuli huolestunut viesti, eroamisen syystä. No, oli tietysti keksittävä diplomaattinen selitys asialle. Muuten kyllä harvinaisen hyvää palvelua. Niin ja Porterin kirjan sai tietysti henk.kohtaisella omistuksella. Tokkopa noilla jäs. maksuilla nyt sentään rikastuu.

Kyllä Jaguarilla osattiin tuo "viilaaminen", jotta saatin vähän normaalia nopeampaa näyttöä lehdistölle. Vaikka olihan tuo eetu muutenkin sensaatio ilmestyessään.

Tämähän on tuo Jaguar - omistajien päättymätön keskustelu, että mikä osa tuli mihinkin malliin ja missä runkonumerossa. etenkin kunmallisarja vaihtui, niin osia ilmeisesti aenneltiin vähän sikin sokin. Säästäväisenä miehenä Sir William Lyons ei sietänyt haaskuuta, joten kaikki käytettiin viimeiseen nippeliin asti. Jaguar - tehtaan omat arkistoto eivät aina kerro aivan tarkasti kaikkia muutoksien ajankohtia.

Etupuskureista puheenollen, roikkuvatko sullakin "viikset" vähän alavireisesti.
Yllättävän monelta puuttuvat alumiinipalat etupuskurien alta, jolloin puskurit ikäänkuin roikkuvat keskikohdaltaan. Ja vielä yllättävämpää on se että, niin harva on asiasta tietoinen.
jjj:llä on kyllä paha tartunta, mutta se kaksipaikkainen vielä puuttuu :)
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Jakuvaari! Selasin vanhoja lehtiäni (kumma, että nuo vanhat lehdet ovat parhaita aarteitani, tänään ilmestyvät ovat vain vanhan kertausta!).

Kerroit Auto Motor u. Sportin testista numerossa 10/1962. Käteeni sattui Auto Motor und Sport numero 21/1962 (6 Oktober). Siinä löytyy E-Type'n täysi testi ja ajokki on rekisterinumeroltaan samainen 6162 RW. Testissä huippunopeudeksi saivat 256,3 km/h eli tuon mainitsemasi 159 mph. Testaaja oli belgialainen kilpautoilija Paul Frere ja mittaukset oli tehty Italiassa Rooma-Ostia välisellä moottoritiellä. Testissä toki oli kaksi taulukkoa, jotka osoittivat, että vakiorenkailla (Dunlop RS) ja Dunlopin Racing renkailla huipputeho sattui eri nopeusalueelle, käytetyillä kilparenkailla oli mentiin noin 20 km/h kovempaa ja testissä sanottiinkin, että vakiorenkailla ei päästä 256 km/h. Racing R5 renkaat olivat kuitenkin silloin E-Typen lisävarusteena ja niillä mm. maailman vanhin yhä ilmestyvä autolehti, the Autocar ajeli testissään pitkin Eurooppaa. Tänä päivänä noissa kyljiltään aroissa (esim. parkkeerauksessa kosketus vahingossa reunakiveen saattaa särkeä renkaan). Tänä päivänä noissa asvalttikisarenkaissa lukee "ei maantiekäyttöön" - näin nykyisin viranomaiset suojelevat meitä.

Vaikka nämä Auto Motor und Sportin testit, sinulla nr. 10 ja minulla nr.21, ovat samalta vuodelta, niin minun testissäni 6162RW on oikeanpuoleisella ohjauksella! Tämähän kummaa, jos se vähän aiemmin oli saksalaisille paremmin sopiva vasemmanpuoleinen!

Porterin suoltama kirja- ja artikkelimäärä on todella suuri, mutta tekevälle sattuu, kaupallisen kiireenkö syy, mutta myös minä törmännyt hänen virheelisiin tietoihinsa.

Terkut ja älä masennu, olet tehnyt hyvää työtä kissaharrastajien eduksi! Kiitos.
kari tt
e-type
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 8:26 am
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja e-type »

Liityin ed.mainittuun järjestöön jokunen aika sitten.Tartuin täkyyn jossa luvataan E-Type aiheinen magaziini postilaatikkoon kerran kuukaudessa.Porterin Philistä ei ole pahemmin kokemusta enkä nyt muutenkaan ota muttereita nenään jos joku säläbälätieto ei aivan pidä paikkaansa.Harrastus ko.vekottimen kanssa muutenkin vaatii Sherlokki Solmunen-tyylistä salapoliisi-painia.Tietoja kaivetaan sieltä ja tuolta,mistä löydetään.Kiitokset mm. Pek...eiku jakuvaarille.Meni muuten taas ohi tuo neliovikuume eli Elli EI ole enään myynnissä.Koetetaan pienentää joulun jälkeen ahteria sen verran että saisi lässäytettyä sen tuolle ihanan ahtaalle kuppistuimelle ja ensi kesänä HANAA!!!.
Saku
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Sama testi!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Hyvinhän täältä löytyy täydentävää tietoa.

Hienoa Kari, että sinulta löytyy se oikea lehti, olen vaan saanut saksalaiselta kolleegalta kopion testistä, ja se on tosiaan lokakuun numero 21, oikeaa lehden numeroa en ole siis tiennytkään, ja olen ymmärtänyt väärin sen "10/1962" joka siis tarkoittaakin kuukautta/vuosi, eikä numero/vuosi. En valitettavasti ole ihan sen ikäinen, että olisin voinut tuon numeron aikanaan lehtikiskalta ostaa...

Mutta sitä en muistanut, että se olikin RHD, kas kun kelpasi belgialaislle ja saksalaisille silloin testiin. Sitävastoin perävälityksen ja rengastiedon olin kirjoittanut muistiin taulukkoon, jossa mulla on noita 60- ja 70-luvuntestituloksia. Mutta "9600HP" oli ainakin alunperin LHD. Tuosta "6162RW":stä on kuvia kyllä monissa kirjoissakin, yksi taisi olla paksussa lumessa, jep löytyy Chris Harveyn "E-type, End of an Era" sivu 31, ja tosiaan on RHD.

Rengastieto on tosiaan mielenkiintoinen sivuhuomio näin 40-vuoden kuluttua. Huh, huh, en ole itse aivan varma haluaisinko ajaa 256 km/h ristikudosrenkailla... Tosin 220 km/h oli 185/70 R15 vyörenkailla ihan mukavaa menoa.

Sakulle vielä, ei minuakaan oikeastaan kiinnosta vaihtuivatko tuulilasinpyyhkijöiden moottorin kiinnitysruuvit suorista pyöristetyillä kulmilla oleviin maalis-vai huhtikuussa 1964, mutta Porterin jakaman tiedon luotettavuus on mielestäni aika kyseenalaista silloin kun mies hehkuttaa omistavansa maailman ainoan E-typen joka "vakiona" (mikä oli Coventryssä vakio? Tuskin edes lounastauon kesto?) kulki yli 150mph. Kuten tässäkin keskustelussa jo kävi ilmi, on Kari TT:llä sama artikkeli, jossa auto kulki aika mukavasti yli 150mph käpyjen kera. Siksi hieman ärsyttää, kun Porterilla on ko. klubin etusivulla heti taas tuo "tieto" oman auton ainutlaatuisesta. Kuten moni harrastaja voi täällä varmaan vahvistaa, ovat kaikki E-typet ja ehkä jopa kaikki vanhat Jaguaarit "ainutlaatuisia" eli ei ole kahta samanlaista vaikka olisivatkin samalta hihnalta kotoisin. :lol:

Sama mies kun on kirjassaan ilmoittanut väärin, milloin vanteiden keskiöt vaihtuivat "easy-clean" tyyppisiin, ja joku saattaa käyttää tietoa entisöinnissä tai entisöinnin arvostelussa, väärin. Luotan asiassa "AD-700" omistajan ensikäden tietoon varsinkin kun Haddockin kirja vahvistaa asian. Kuten sanottu, on Porter RHD maasta ja me muut enimmäkseen LHD autojen omistajia.

Ja onhan mahdollisimman oikean tiedon vaaliminen mm. FJDC:n säännöissäkin mainittu meidän tehtäväksi. :)

Muistaaakseni olet HEF kuitenkin joskus omistanut XK:n, toisin kuin vaikkapa minä, joka olen moisesta vain haaveillut. Tosin yhden ajokuntoisen entisöitävän XK120 OTS:n melkein ostin $10.000 USD:lla Bostonista. Sitten kuitenkin jänistin, tekemistä tuntuu muutenkin riittävän.
Eihän jäsenyys tosiaan edellytä aina auton omistamista.

Ja ei, ei pitäisi puskureiden "roikkua", on ne alumiiniset "spacer":it siellä alla ja epälukuinen määrä isoja prikkoja tasaamassa konepellin muotovirheitä. Sama ilmiö ilmeisesti aiheuttaa senkin, että aika monessa E-typessä sivusta katsoen käpyjen etureuna on alaspäin kallellaan, kun sen kai pitäisi olla pystysuorassa?

t. JAG-66
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin