Standing mile Lappeenrannassa 24.8.2013

Tulevia harrastetapahtumia.
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Standing mile Lappeenrannassa 24.8.2013

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Vauhdinnälkäisille olisi tilaisuus painaa tallaa pohjaa laillisesti vähän pidempään. Oma kärry ei edelleenkään ole siinä kunnossa, että lähtisin ajamaan kun Hallissa meni röpöttelyksi.. Valitettavasti. Paikalle tulossa mm. -65 Vette, joka yrittää rikkoa 200mph haamurajan. Maailman nopein C2-sarjalainen Vette.

http://www.liy.fi/
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Standing mile Lappeenrannassa 24.8.2013

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !

Onko Kissakulmalaisista lähdössä/menossa joku ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Standing mile Lappeenrannassa 24.8.2013

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Ihan kiinnostava juttu, muttei kerkee jokapaikkaan. 8)

Ollaan menossa SBC:iin Sipoon Nikkilään kyllä. Olisihan tuo maili kiva vetää E-typellä ja katsoa miten lähtee, mutta voipi tulla hieman liikaa vauhtia, tiedä miten pitkä jarrutusmatka tulee ja onko turva-alueet riittävät kun ei ole mitään turvakaaria yms.
Varmaan katto ylhäällä on nopeempi vaikka tavallaan voisi olla kivempi ajaa katto alhaalla ja kypärä päässä. ;)

Luulen että seisova kilometri olisi parempi, mailin matkalla tosiaan tuota vauhtia voi kertyä aivan tolkuttomasti.

-Jakuvaari

Jk. Jos uusi XKR-S pääsi 176 mph vauhtiin (vähän yli 283km/h)
http://blog.interactivejaguar.com/blog. ... 42&p=entry

niin kaipa V12 E-typen pitäisi ehtiä tuohon 146mph eli 235km/h huippuihin asti. Mutten taida uskaltaa kokeilla ennenkuin rulladynossa on saanut varmuuden seosten yms. toimivuudesta nykybensalla tuonne 7.000rpm asti.
http://www.speedmonkey.co.uk/2013/05/dr ... dster.html

Tää jälkimmäinen koeajokuvaus on vähän hölmö siinä mielessä, ettei mm. ratti ole oikea vaan joku tarvikeosa, toislla on pakkomielle sen puuratin suhteen, BTW mulla olisi hienoja italialaisia mahonkiratteja ylimääräisinä mm. kaikki E-typeihin, MK1/MK2 sopivina ja myös Ser.1-3 XJ:hin mm. nätti paksumpikehäinen Momo, kaikissa Jaguar-logolla toimivat töötit yms. pitäisi kai laittaa ilmoa niistäkin...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Standing mile Lappeenrannassa 24.8.2013

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Lappeenrannassa 2500m pitkä, hyväpintainen kiitorata. Lähtö tapahtuu 30-40m toisestä päästä ja nopeus mitataan tutkalla 1609m:n kohdalla. 1700m:n kohdalla on paloauto vilkut päällä, jossa itse päästin jalan kaasulta viime vuonna. Mittarinopeus tuolloin ~260km/h ja virallinen nopeus tasan 240km/h. Pitkällä perällä kun ollaan liikenteessä niin vauhtia olisi tullut lisää vielä about 30km/h jos matka olisi ollut useamman kilometrin. Vajaa 800m aikaa saada vauhti alas. Varoaluetta ei sen jälkeen ole. Jonkin verran piti jarruttaakin - tai itseasiassa lopussa paljonkin kun en heti mennyt jarrulle. On siellä jarruteltu 350km/h nopeudestakin ilman suurempia ongelmia. Jos E-typessa vakiot 315bhp ja melko suuri cw 0.44 (coupe ) ilmanvastus niin tuosta voisi realistisesti arvioida loppunopeuden nousevan noin 220km tasolle.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Standing mile Lappeenrannassa 24.8.2013

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

XJR-99 kirjoitti:Lappeenrannassa 2500m pitkä, hyväpintainen kiitorata. Lähtö tapahtuu 30-40m toisestä päästä ja nopeus mitataan tutkalla 1609m:n kohdalla. 1700m:n kohdalla on paloauto vilkut päällä, jossa itse päästin jalan kaasulta viime vuonna. Mittarinopeus tuolloin ~260km/h ja virallinen nopeus tasan 240km/h. Pitkällä perällä kun ollaan liikenteessä niin vauhtia olisi tullut lisää vielä about 30km/h jos matka olisi ollut useamman kilometrin. Vajaa 800m aikaa saada vauhti alas. Varoaluetta ei sen jälkeen ole. Jonkin verran piti jarruttaakin - tai itseasiassa lopussa paljonkin kun en heti mennyt jarrulle. On siellä jarruteltu 350km/h nopeudestakin ilman suurempia ongelmia. Jos E-typessa vakiot 315bhp ja melko suuri cw 0.44 (coupe ) ilmanvastus niin tuosta voisi realistisesti arvioida loppunopeuden nousevan noin 220km tasolle.
Terve,

Joo siksipä olisikin kiva päästä kokeilemaan, koska Ser. 1 2+2 meni vakiona GPS:n mukaan 220km/h aika isolla kuormalla, eikä ollut "pohjassa". (siis pitkiä pätkiä, kymmeniä kilometrejä moottoritiellä) Tää Ser. 3 (OTS, ei coupe) otti sen verran vaivattomasti Saksassa 208km/h GPS:n mukaan (mittari heilui silloin jossain 220 päällä) että olisi kiva koettaa, ei meinaan tuntunut siinä vaiheessa ainakaan vielä vauhti hidastuvan. cw voi olla suuri, mutta poikkipinta-ala ja "drag" on pieni, se on kerroin, se ilmanvastus, ei absoluuttinen arvo. Vierintävastus on Ser. 3:ssa isompi leveämpien renkiaden ja suuremman massan takia.

Vakioteho Euro-mallissa on 272 DIN hv. 5850rpm (USA-mallissa 1971-1972 "standard" puristuksilla 250hv.) tiedä sitten mitä se olisi bhp. Series 1 ilmoitettiin 265bhp ja se oli noin 210hv. DIN dynossa, muistaakseni se oli kuitenkin vain vähän yli 190hv takapyöristä mitattuna ja tuo 210 oli ko. dynon "laskennallinen teho."

Jokatapauksessa muistelen, että manuaali Series 1 2+2:n ja kolmossarjan huiput oli aikoinaan testeissä samaa luokkaa, noin 235/236km/h mutta V12 kiihtyvyys oli parempi, samaa tuntuisi tukevan varhaiset FJDC:n kiihdytyskisat.

Joskus toiste sitten, 800m kuulostaa tuossa vauhdissa aika lyhyeltä pätkältä jarrutella! :lol:

Jokatapauksessa voin lyödä vetoa, että 220km/h lähtee kevyesti, kun vaan pääsee joskus jossain laillisesti kokeilemaan, onko hyviä ideoita? (ens vuonna sitten?) Jos pääsisi 240km/h niin tulisi jo todistettuakin jotakin. (siis paitsi se, että on päässä vikaa, sehän jo tiedetäänkin! ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Standing mile Lappeenrannassa 24.8.2013

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Nappasin virheellisen teholukeman joltain jenkkisivustolta. Noilla tehoilla olisi 220km/h itseasiassa aika oiva suoritus maililla. Suurimmalla osalla autoista kiihtyvyys jää siinä vaiheessa vielä melko kauas absoluuttisesta auton huippunopeudesta ellei sitten tehon ja välitysten suhdetta ole juuri tuohon tarkoitukseen rakennettu. Viimeistään kahdensadan jälkeen kun kysytään sitä raakaa konetehoa. Tuo XKR-S:lla ajettu lukema varsin hyvä 550hp:lle. 560 heppainen Mersun SLR kulkenut esim. Lappeenrannassa 275km/h, joka on linjassa tuontehoisten kulkimien kanssa. 900hp ilokaasutettu 65 Vette kulkee sen noin 320km/h 900+ hevosella ja Suomen ennätyksen 356km/h haltijalla täytyy olla n. 1150-1200hp pellin alla. 300km/h rikkoutuu takavetoisella, suht liukaskoppaisella autolla n. 670-700hp tehoilla.

Lappeenrannassa ollut jo vuosia touko/kesäkuun vaihteessa ns. LPR1 ja sitten elo/syyskuun vaihteessa LPR2.
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Standing mile Lappeenrannassa 24.8.2013

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Yksi jagge oli tulosten mukaan ajamassa. X308 XJR sai kelattua 226km/h.
Vastaa Viestiin