X308 Ennaltaehkäisevät korjaukset
X308 Ennaltaehkäisevät korjaukset
Tuoreena X308 harrastajana olen törmännyt lukuisiin juttuihin joissa suositellaan vaihtamaan ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä jakopään ketjun kiristimet, vesipumppu sekä termostaatti.
Nyt kaipaisin vinkkiä siitä missä kyseiset toimenpiteet kannattaisi teettää etelä-länsi Suomen alueella?
Lisäksi olisi kiva tietää mitä tällainen homma mahtaa kustantaa?
Nyt kaipaisin vinkkiä siitä missä kyseiset toimenpiteet kannattaisi teettää etelä-länsi Suomen alueella?
Lisäksi olisi kiva tietää mitä tällainen homma mahtaa kustantaa?
Mika
XJ8 4.0 -99 Executive BRG
XJ8 4.0 -99 Executive BRG
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Mikäli autostasi ei ole vaihdettu viimeisen malliset vesipumppu ja kiristimet, se saattaa olla järkevää tehdä jopa ennaltaehkäisynä. Ja varsinkin mikäli etupää ääntelee, niin kiristimet todennäköisesti vaativat vaihdon. Tämä toimenpide kokonaisuudessaan on niin yksinkertainen että kannattanee kysyä hintaa ihan merkkikorjaamosta: saat oikeat osat ongelmitta, ja tuntuisi siltä että tämäntyyppisille töille on varmasti ihan listahinnat olemassa. Vesipumppuhan on jopa itsetehtävissä, kun taas kiristimet joi vaativat hieman enempää varmuutta.
Etelä-länsi-suomessa itselläni on pelkkää hyvää sanottava Turun Autotalosta (Inchcape).
Etelä-länsi-suomessa itselläni on pelkkää hyvää sanottava Turun Autotalosta (Inchcape).
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Hinnoista vielä: sadoissa, muttei tuhansissa liikut!
Muuten, ylihuomenna olisi mahdollisuus kohtuullisen matkan päässä tavata meitä Turkulaisia oikeahenkisiä: Kärsämäentie 54, 18.00!
Muuten, ylihuomenna olisi mahdollisuus kohtuullisen matkan päässä tavata meitä Turkulaisia oikeahenkisiä: Kärsämäentie 54, 18.00!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Olen kyllä aika varma, ettei termostaatti, vesipumppu ja ketjunkiristimet kyllä alla 1000 euron lähde.
Minulle on nuo kaikki vaihdettu, mutta en enää muuton jälkeen löydä laskuja, että voisin tarkastaa.
Erityisesti nuo ketjunkiristimet ovat kalliit jo pelkkinä osina ja niitä ei tavallinen ihminen osaa vaihtaa.
Minulle on nuo kaikki vaihdettu, mutta en enää muuton jälkeen löydä laskuja, että voisin tarkastaa.
Erityisesti nuo ketjunkiristimet ovat kalliit jo pelkkinä osina ja niitä ei tavallinen ihminen osaa vaihtaa.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Kerrohan Mika kun saat vastauksen hinnasta. Olen itse miettinyt samoja kohteita..Kilometrejä tällä hetkellä tasan 200tkm. Suomessa rekisteröity uutena.
Kysyin samoja asioita Espoon Inchapesta ja siellä sanoivat että ei syytä huoleen. Heillä on kaksi ongelmatapausta ollut ainakin ketjunkiristimien rikkoonnuttua ja molemmat kuulemma Saksasta tuotuja. Perustelivat että ovat kovemmalla rasituksella Saksan autobaanoilla ja siksi niissä ongelmia saattaa olla. Ns. Suomiautoissa ei ongelmaa pitäisi oleman. Uskoisko...?
Kysyin samoja asioita Espoon Inchapesta ja siellä sanoivat että ei syytä huoleen. Heillä on kaksi ongelmatapausta ollut ainakin ketjunkiristimien rikkoonnuttua ja molemmat kuulemma Saksasta tuotuja. Perustelivat että ovat kovemmalla rasituksella Saksan autobaanoilla ja siksi niissä ongelmia saattaa olla. Ns. Suomiautoissa ei ongelmaa pitäisi oleman. Uskoisko...?
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Kiristimien vaihdosta en tiedä, mutta että kovemmalla ajolla saksan baanoilla...olen juuri rapsutellut, jyrsinyt, hionut ja puunannut 16 venttiiliä tämän päivän aikana ja vielä jäi 8 huomiselle. Että karstat eivät ainakaan baanoilla ole palaneet, oli oikein useamman millin kerros ja niin maan perusteellisen tiukassa.
Kannattaa muuten joskus ottaa ihan sellainen perinteinen karstanpolttokuuri näillekkin vehkeille, vaikka kissan rääkkääminen aina pahalle tuntuukin. Uskon nimittäin ettei olisi mennyt kovin pitkään kun joku pakoventtiileistä olisi palanut.
Kannattaa muuten joskus ottaa ihan sellainen perinteinen karstanpolttokuuri näillekkin vehkeille, vaikka kissan rääkkääminen aina pahalle tuntuukin. Uskon nimittäin ettei olisi mennyt kovin pitkään kun joku pakoventtiileistä olisi palanut.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Jos autossasi on mittarissa liki 200 000, olen melko varma, että ketjunkiristimet on jo vaihdettu.sinberg kirjoitti:
Kysyin samoja asioita Espoon Inchapesta ja siellä sanoivat että ei syytä huoleen. Heillä on kaksi ongelmatapausta ollut ainakin ketjunkiristimien rikkoonnuttua ja molemmat kuulemma Saksasta tuotuja. Ns. Suomiautoissa ei ongelmaa pitäisi oleman. Uskoisko...?
Ne nimittäin menevät tasan varmasti rikki, oli sitten kyseessä Suomen tai Saksan tuliainen.
Viisaammat korjatkaa jos olen väärässä.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Ketjunkiristinten kestäminen ei todellakaan ole käsi kädessä auton käyttötottumusten kanssa. Kyseessä on konstruktiovirhe, oikeasti väärä materiaalivalinta, muovi joka kuluu loppuun. Viimeisessä mallissa (2005) ovat vihdoin vaihtaneet k.o. konstruktion metalliseksi, ja nyt kestää!
Tuo ajatus Saksanautojen kovasta kärsimisestä on niin uskomattoman naurettava että sen ei voi millään kuvitella tulevan muualta kuin Suomalaisen autoexpertin suusta! Miettikää kotimaan talvea, kankeita öljyjä, kylmäkäynnistyksiä, suuria ja nopeita lämpötilamuutoksia... ja muistakaa toisaalta että autot yleensä ja varsinkin Jaguar on tehty ajettavaksi: kovin ja kauan
Tuo ajatus Saksanautojen kovasta kärsimisestä on niin uskomattoman naurettava että sen ei voi millään kuvitella tulevan muualta kuin Suomalaisen autoexpertin suusta! Miettikää kotimaan talvea, kankeita öljyjä, kylmäkäynnistyksiä, suuria ja nopeita lämpötilamuutoksia... ja muistakaa toisaalta että autot yleensä ja varsinkin Jaguar on tehty ajettavaksi: kovin ja kauan
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Pystyisköhän tuota tarkistamaan mitenkään (tuskin)..Siis siten että ei purkais koko moottoria..xjr-98 kirjoitti:Jos autossasi on mittarissa liki 200 000, olen melko varma, että ketjunkiristimet on jo vaihdettu.sinberg kirjoitti:
Kysyin samoja asioita Espoon Inchapesta ja siellä sanoivat että ei syytä huoleen. Heillä on kaksi ongelmatapausta ollut ainakin ketjunkiristimien rikkoonnuttua ja molemmat kuulemma Saksasta tuotuja. Ns. Suomiautoissa ei ongelmaa pitäisi oleman. Uskoisko...?
Ne nimittäin menevät tasan varmasti rikki, oli sitten kyseessä Suomen tai Saksan tuliainen.
Viisaammat korjatkaa jos olen väärässä.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Kohtalaisen helppo - varsinkin jos on Suomi-auto: pitäisi löytyä huoltohistoriassa. Myös tuontiautoissa historia on tietokannassa, joten senkin voi löytää. Edellyttää tietenkin että työt on tehty Jaguar-kaupan huollossa
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Auto oli juuri vuosihuollossa Espoon Jaguar-huollossa ja tässä yhteydessä tiedustelin hinta-arviota ketjunkiristimien vaihdosta: 2000-2500e, kun kaikki neljä kiristintä vaihdetaan.
Itselleni on vähän epäselvää nyt kuinka monta mahdollisesti hajoavaa ketjunkiristintä autossa oikeastaan on (2 vai 4?) ja mitkä niistä olisi järkevä vaihtaa vai kaikki? Yhden asiantuntian mielipiteen mukaan vain "yläketjun" kiristin olisi syytä ensisijaisesti vaihtaa. Onko mielipiteitä?
XJ8 4.0 vm -98 sovereign (106 000 km)
Itselleni on vähän epäselvää nyt kuinka monta mahdollisesti hajoavaa ketjunkiristintä autossa oikeastaan on (2 vai 4?) ja mitkä niistä olisi järkevä vaihtaa vai kaikki? Yhden asiantuntian mielipiteen mukaan vain "yläketjun" kiristin olisi syytä ensisijaisesti vaihtaa. Onko mielipiteitä?
XJ8 4.0 vm -98 sovereign (106 000 km)
"Sherwood Green"
4
Ymmärtääkseni niitä on 4, yksi per ketju ja ketjuja primary ja secundary ja V-moottorin vuoksi tuplana.xj8sov kirjoitti: Itselleni on vähän epäselvää nyt kuinka monta mahdollisesti hajoavaa ketjunkiristintä autossa oikeastaan on (2 vai 4?) ja mitkä niistä olisi järkevä vaihtaa vai kaikki? Yhden asiantuntian mielipiteen mukaan vain "yläketjun" kiristin olisi syytä ensisijaisesti vaihtaa. Onko mielipiteitä?
Katso http://www.jag-lovers.org/cjw/#0104a
Taitaa olla sama vaihtaa kaikki, jos tuohon touhuun alkaa, vaikkakaan primaryt eivät ole yleensä ongelmia aiheuttaneet.
Köpi
X308 ennaltaehkäisevät korjaukset
Teetin kisuun viestiketjussa aiemmin tiedustelemani ennaltaehkäisevät korjaukset+muita huoltotöitä.
Kisuun tehtiin tässä kohtaa (106 tkm)
- 7 v/ 112 tkm huolto
- termostaatin vaihto
- vesipumpun vaihto
- kaikkien jakopään ketjujen (4 kpl) sekä niiden kiristimien (3.versio) ja ohjurien vaihto
- vaihteistoöljyn ja suodattimen vaihto
- apulaitehihnan ja kiristimen vaihto
- ylä- ja alavesiletkun vaihto
- takajarupalojen ja jarrunesteiden vaihto
- jäähdytysnesteen vaihto ja 2 x huuhtelu (aine vaihdettiin vihreästä punaiseen)
- sytytystulppien vaihto
Työ tehtiin Jag-Finn Ky:ssä Klaukkalassa. Hintaa lystille kertyi noin 3400 euroa. Joidenkin osien saannin suhteen oli pieniä vastoinkäymisiä muutoin homma onnistui hienosti.
Kommenttina vielä viestiketjussa olevaan kiristimiä koskevaan aprikointiin voin kertoa että ainakin minun tapauksessani kiristimet olivat halki ja niistä puuttui paloja! Ohjurit olivat myös halki ja yksi ketju oli hangannut suoraan metallia vasten. Vesipumppu oli silmämääräisesti ok.
Auto kävi kuitenkin hienosti, eikä käynnistyksenkään yhteydessä kuulunut mitään erikoisia ääniä.
Kisuun tehtiin tässä kohtaa (106 tkm)
- 7 v/ 112 tkm huolto
- termostaatin vaihto
- vesipumpun vaihto
- kaikkien jakopään ketjujen (4 kpl) sekä niiden kiristimien (3.versio) ja ohjurien vaihto
- vaihteistoöljyn ja suodattimen vaihto
- apulaitehihnan ja kiristimen vaihto
- ylä- ja alavesiletkun vaihto
- takajarupalojen ja jarrunesteiden vaihto
- jäähdytysnesteen vaihto ja 2 x huuhtelu (aine vaihdettiin vihreästä punaiseen)
- sytytystulppien vaihto
Työ tehtiin Jag-Finn Ky:ssä Klaukkalassa. Hintaa lystille kertyi noin 3400 euroa. Joidenkin osien saannin suhteen oli pieniä vastoinkäymisiä muutoin homma onnistui hienosti.
Kommenttina vielä viestiketjussa olevaan kiristimiä koskevaan aprikointiin voin kertoa että ainakin minun tapauksessani kiristimet olivat halki ja niistä puuttui paloja! Ohjurit olivat myös halki ja yksi ketju oli hangannut suoraan metallia vasten. Vesipumppu oli silmämääräisesti ok.
Auto kävi kuitenkin hienosti, eikä käynnistyksenkään yhteydessä kuulunut mitään erikoisia ääniä.
Viimeksi muokannut mika_itte, To Marras 02, 2006 12:15 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mika
XJ8 4.0 -99 Executive BRG
XJ8 4.0 -99 Executive BRG
Mikalle:
Kokonaiskustannus oli mielestäni TODELLA kohtuullinen.
Ja mikä parasta, sen pitäisi taata sinulle aika huolettomia kilometrejä.
Määräaikaishuollot tulee tietysti ja tietyt osat kuluu (jarrulevyt on aikas kalliit), mutta niinhän ne kaikissa autoissa.
Kokonaiskustannus oli mielestäni TODELLA kohtuullinen.
Ja mikä parasta, sen pitäisi taata sinulle aika huolettomia kilometrejä.
Määräaikaishuollot tulee tietysti ja tietyt osat kuluu (jarrulevyt on aikas kalliit), mutta niinhän ne kaikissa autoissa.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Näistä ennaltaehkäisytoimista: perän suhteen ihan oikein, mutta taas kerran nyt nuo ketjunkiristimet. Maailman paras autoharrasteklubi, juuri niin, FJDC ry, järjestää ensi vuonna vapun jlkeisenä viikonloppuna Triangle Motor Companyn tiloissa ja yhteistyössä k.o. lafkan kanssa huoltoseminaarin. Sen vetäjäksi - ja jopa ihan tekijäksi - tulee Englannista David Marks.
Nimi kertoo joillekin vaikka mitä, useimmille ei mityään, kuitenkin: kyseessä on todellakin kuuluisimpia itsenäisiä Jaguar-korjaamoja maailmassa/Englannissa. Dave tekee niin vanhoja kuin moderneja, ja esimerkiksi ketjunkiristimiä vaihtaa lähes silmät sidottuina. Hän on mies joka tekee JDHT:n kanssa hyvin tiivistä yhteistyötä, ja un nyt viimeisenä työnään tehnyt Daimler Corsicasta auton (eli X300 Convertible prototyyppi johon alunperin ei kuulunut muuta toimivaa mekaniikkaa kuin cabrioletin avausmekanismi), ja sitä ennen JEC:n lehdessä hyvin dokumentoidun pre-production XJ40:n täydellinen kunnostus, sekä JDHT:lla meikäläistenkin näkemän MkI:n (se musta yksilö) kunnostus.
Dave tulee opettamaan meitä lähes kädestä ptäen miten näitä Jaggeja pidetään kunnossa, ja on myös luvannut tehdä kiristimien vaihtoja sen verran kuin ehtii. Dave tekee yläkiristimien vaihdon parissa tunnissa, alakiristimiä ei niin Dave'n kuin Nigel Thorley ja jopa Jaguar Carsin mukaan tarvitsekaan vaihtaa kun niissä ei koskaan vielä ole todettu vikoja.
Eli: ketkä haluaa työn tehtyä autolleen, tai ihan muuten vaan ovat kiinnostuneita tilaisuudesta: ennakkoilmoituksia otetaan vastaan jo nyt! Lisää informaatiota allekirjoittaneelta. Huomiokaa että osallistujamäärä tähän tilaisuuteen on pakko tilojen asettamien rajoitusten takia rajoittaa. Tilaisuuden, joka on kaksipäiväinen, yhteyteen järjestän myös jonkinasteisen luentomuotoisen tietopaketi, iltatilaisuuden yhteyteen. Mainittakoon myös, olen itse istunut Daven pitämässä XJ40 seminaarissa viime vuonna: 8 tuntia yksinpuhelua mainioden kuvien kera, eikä hetkeäkään tuntunut vähgäöisessäkään määrintylsältä (Ja Dave on myös mitä mainioin ilonpitäjä - iltatilisuuden takeiksi). Tilaisuude yhteyteen järjestetään vielä "Jaguar Quiz" tietokilpailu, jonka palkitona on: ilmainen ketjunkiristimien vaihto!
Niin, päivämäärät: joko 2 ja 3 tai 3 ja 4 toukokuuta 2008.
Nimi kertoo joillekin vaikka mitä, useimmille ei mityään, kuitenkin: kyseessä on todellakin kuuluisimpia itsenäisiä Jaguar-korjaamoja maailmassa/Englannissa. Dave tekee niin vanhoja kuin moderneja, ja esimerkiksi ketjunkiristimiä vaihtaa lähes silmät sidottuina. Hän on mies joka tekee JDHT:n kanssa hyvin tiivistä yhteistyötä, ja un nyt viimeisenä työnään tehnyt Daimler Corsicasta auton (eli X300 Convertible prototyyppi johon alunperin ei kuulunut muuta toimivaa mekaniikkaa kuin cabrioletin avausmekanismi), ja sitä ennen JEC:n lehdessä hyvin dokumentoidun pre-production XJ40:n täydellinen kunnostus, sekä JDHT:lla meikäläistenkin näkemän MkI:n (se musta yksilö) kunnostus.
Dave tulee opettamaan meitä lähes kädestä ptäen miten näitä Jaggeja pidetään kunnossa, ja on myös luvannut tehdä kiristimien vaihtoja sen verran kuin ehtii. Dave tekee yläkiristimien vaihdon parissa tunnissa, alakiristimiä ei niin Dave'n kuin Nigel Thorley ja jopa Jaguar Carsin mukaan tarvitsekaan vaihtaa kun niissä ei koskaan vielä ole todettu vikoja.
Eli: ketkä haluaa työn tehtyä autolleen, tai ihan muuten vaan ovat kiinnostuneita tilaisuudesta: ennakkoilmoituksia otetaan vastaan jo nyt! Lisää informaatiota allekirjoittaneelta. Huomiokaa että osallistujamäärä tähän tilaisuuteen on pakko tilojen asettamien rajoitusten takia rajoittaa. Tilaisuuden, joka on kaksipäiväinen, yhteyteen järjestän myös jonkinasteisen luentomuotoisen tietopaketi, iltatilaisuuden yhteyteen. Mainittakoon myös, olen itse istunut Daven pitämässä XJ40 seminaarissa viime vuonna: 8 tuntia yksinpuhelua mainioden kuvien kera, eikä hetkeäkään tuntunut vähgäöisessäkään määrintylsältä (Ja Dave on myös mitä mainioin ilonpitäjä - iltatilisuuden takeiksi). Tilaisuude yhteyteen järjestetään vielä "Jaguar Quiz" tietokilpailu, jonka palkitona on: ilmainen ketjunkiristimien vaihto!
Niin, päivämäärät: joko 2 ja 3 tai 3 ja 4 toukokuuta 2008.
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Pienenä lisäyksenä ja maininnan arvoisina huolto/korjauskohtina voitaneen pitää myös etupään puslia. Erityisesti kiinnittäisin huomiota alatukivarrsen pusliin. Jotkin lehdet ja kirjallisuus mainitsee tämän heikoksi kohdaksi ja pätee ainakin omassa tapauksessani. Toisaalta jos alapallonivel on vaihtokunnossa kannattaa samalla vaihtaa mainitut puslatkin. Säästyypähän ainakin joissain tapauksissa yhdeltä ylimääräiseltä nelipyöräsuuntaukselta. Puslien hinnat on inchcapella luokkaa 380€ ala+ylätukivarsiin mutta esimerkiksi englannista saman tällin saa noin satasella.
HKM
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR