Peräremppa

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
kja
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2014 9:21 am

Peräremppa

Viesti Kirjoittaja kja »

Moro

Googlettelin Jaguar perärempaa johan löytyi meedio?
Tosin melko vanhaa tarinaa:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1128615 ... i-kuuluuko

Eli noinkohan hommat mene?
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Peräremppa

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Tosta " meediosta" on näilä sivuilla ollut aika paljon erilaisia juttua.
i
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peräremppa

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Coupe kirjoitti:Tosta " meediosta" on näilä sivuilla ollut aika paljon erilaisia juttua.
Jep, suosittelen välttämään kaikin keinoin kaikissa medioissa. 8)

Jo eläkkeelle jäänyt kokenut tekijä remppasi meidän Series 2 XJ6C:n perän, minä siis itse hommaisn kaikki osat ja kunnostin koko taka-akselin alkuperäisillä osilla, mutta itse perävälitys, josta oli edellisen 100.000km aikana kuluneet nk thrust washerit tiehensä, meni pajalle jossa siihen vaihdettiin kaikki uudet laakerit (poskilaakerit, sekä pinionin tiiviste jne.) ja se "shimmattiin".

Mutta itse ääni ei poistunut, alkoi siinä 90 km/h tietämillä. Osoittautui myöhemmin olevankin oik. takapyöränlaakeri, jota ei ollut vielä koskaan vaihdettu. Sen vaihtoi toinen ammattikorjaamo, jolle vein molemmat pyörän navat akseleineen ja hyvä niin, sillä juurikin tuo oikea puoli oli vaatinut parin viikon suostuttelun auetakseen ehjänä. Harmi vaan, että vaihtoivat samalla "varmuuden vuoksi", myös kaikki neljä vetoakselien ristiniveltä, ne kun olivat alkuperäisosia ja niillä oli vasta muutama tuhat km takanaan, samoin napojen alapään swingi-laakerit.

No nyt on kaikki muuten hyvin, mutta pieni sivuääni ja täristys on jälleen läsnä, tuntuu hyvin hennosti 100-120km/h, hieman voimakkaammin kovemmassa vauhdissa (ei, en ole rikkonut lakia, vaan ajoin ko auton Ruotsin ja Tanskan läpi Saksaan ensi kesää odottamaan) mutta ei vapaalla rullatessa, eli veikkaan kardaanin etummaista ristiniveltä. Taaempi vaihdettiin uuteen pari vuotta sitten vastaavan oireyhtymän lopulta pahennuttunua sen verran että nivelessä tuntui aivan pikkuruinen välys. Onneksi XJ:stä saa kardaanin ulos aika helposti (pakoputket ja keskituenta vaan irti) vinkkinä kaikille E-type-harrastajille, että se todellakin kannattaa "varmuuden vuoksi" käyttää kardaanipajalla huollossa, eli vaikka ristinivelien uusinta ja tasapainotus, sillä E:stä sen saa ulos vain kahdella tapaa, joko etukautta (kone ja vaihteisto ulos autosta) tai takakautta (koko taka-akseli alas lattialle).

XJ6C:n vaihteiston kunnostin itse (vaihdoin uuden pääakselin ja kaikki laakerit ja synkronirattaat), ylivaihteen kunnosti ORS (Overdrive Repair Services) Sheffieldissä enkä valitettavasti tiedä yhtään tekijää Suomessa. Sama koskee perää, ei se rakettitiedettä ole, mutta testaaminen penkissä oikean hammaskuvion ja "pre-loadin" varmistamiseksi ei ole täytsin triviaalia.

Jos perästä olisi rikki joko pinionin tai lautaspyörän hammas tms niin sitten kääntyisin Tampereella ATA Gearsin puoleen, josko sieltä löytyisi joku joka viitsisi sen avata ja kuntoon laittaa, ainakin vetopyörästö-osaamista niillä on todella pitkältä ajalta. :wink:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin