4 vuotta vanha S-typeni oli juuri 80 tkm:n huollossa paikallisessa Inchapessa. Mielestäni asia hoitui yritykseltä mukavasti.
Pari asiaa jäi vaivaamaan ja kyselen, onko jollain suurempaa tietämystä:
1) Kysyin huoltoon autoa viedessäni, että koska pirssiin on vaihdettu jarrunesteet ja jäähdytysnesteet. Vastaus oli sikäli hämmentävä, että jarrunesteet oli jo vaihdettu normaalin huolto-ohjelman puitteissa, mutta jäähdytysnesteen vaihto ei kuulu lainkaan huolto-ohjelmaan. Koska nesteet oli kuitenkin jo 4 vuotta vanhat, pyysin ne vaihtamaan ja autoa hakiessani sain myös kommentin, että ulosvaluneen tavaran perusteella vaihto oli vähintäänkin paikallaan. Miksi tällainen halpa perusasia on normaalin ohjelman ulkopuolella ?
2) Laskua tarkistaessani huomasin autoon laitetun semisynteettiset 5W-30 öljyt, jota ensin vähän ihmettelin, mutta joka auton käsikirjan mukaan on täysin oikeaa ainetta V6-moottoreihin. Luulisi kuitenkin nykyaikaisen täyssynteettisen 0W-30 öljyn olevan periaatteessa parempi valinta näin talven alla. Miksi Jaggen V6 ei synteettistä huoli ?
Muuten kiitoksia aktiivisille ihmisille palstalle kirjoittelusta, näin alle vuoden Jaguar kokemuksella tuntuu, että aiheeseen on jo päässyt melko syvälle. Special thanks to Stefan monesta hyvästä tiedosta ja kommentista.
Terveisin, Arto
Jaguarin huolto-ohjelmasta
eka kerta
kohta 9 v täyttävä nuorin automme oli ensimmäistä kertaa meidän toimesta merkkihuollossa, "normaali" huolto-ohjelman mukainen 208.000 km määräaikaishuolto.
Lisähommina oli oikean etupyörän laakerin vaihto ja kallistuksenvakaajan jonkin pystytangon vaihto samalta puolelta, sekä takajarrupalat, yhteensä noin 520 euroa.
Tuohon 1) kohtaan, ihmettelin ja kysyin samaa ja ainakin Jaguar Espoossa sanottiin, että huolto-ohjelman mukainen vaihtoaika olisi 5 vuotta. Kehotin tarkistamaan jäähdytysnesteen, enkä yllättynyt, että se olikin päätetty vaihtaa, vaikka sanoin, että älkää nyt turhaan vaihtako, jos on ok. Mutta se oli jo 3.5 vuotta vanhaa ja kaiketi vaihdon tarpeessa. Nesteen hinta kuitenkin hieman ihmetytti, 16,90 euroa per litra (sata mummonmarkkaa!) kertaa kuusi litraa plus työstä 49,20. Jarrunesteet vaihdettiin kanssa, satanen lisää, suositus 2 vuoden välein.
2) kohdassa voi myös olla niin, että V6 poikkeaa V8:sta, meille laitettiin 7 litraa täyssynteettistä 5W-40:stä, 13,40 euroa per litra...plus suodatin ja tiiviste noin 32 euroa.
Eli, pikku huolto, ei kummempaa hätää ja hieman yli 1200 euroa meni, ihanan kallista?
-Jakuvaari
JK. Olin erittäin tyytyväinen palveluun ja aikakin järjestyi varsin pian. Huolto vaikutti hyvin ammattitaitoiselta, mutta pienen särön vaikutelmaan teki kun sain eilen puhelun, jossa kerrottiin ensin näistä yli 500 euron lisätöistä (etupään viat) ja sitten kerrottiin, ettei kuskin penkki kuulemma liiku eteen eikä taakse...eli on rikki.
Hieman ihmettelin ja kerroin sen vielä aamulla toimineen ihan ok ja sitten kun kuulin jotain mutinaa katkaisijan omituisuudesta, tajusin, ettei ko. henkilö tiennyt kyseessä olevan "osin sähköinen" kuljettajan penkki, eli vain korkeussäätö sähköllä, eteen ja taakse perinteisesti käsipelillä!
Sovereigneissa kai on täysin sähköiset penkit, liekö tämä Executiven penkki siis säästömalli? Kai ne on lisähintaan saanut, mutta ei haittaa meitä. Tietysti olisi kiva, jos kaikki olisi muistilla, kuten parhaiten varustetuissa on.
Lisähommina oli oikean etupyörän laakerin vaihto ja kallistuksenvakaajan jonkin pystytangon vaihto samalta puolelta, sekä takajarrupalat, yhteensä noin 520 euroa.
Tuohon 1) kohtaan, ihmettelin ja kysyin samaa ja ainakin Jaguar Espoossa sanottiin, että huolto-ohjelman mukainen vaihtoaika olisi 5 vuotta. Kehotin tarkistamaan jäähdytysnesteen, enkä yllättynyt, että se olikin päätetty vaihtaa, vaikka sanoin, että älkää nyt turhaan vaihtako, jos on ok. Mutta se oli jo 3.5 vuotta vanhaa ja kaiketi vaihdon tarpeessa. Nesteen hinta kuitenkin hieman ihmetytti, 16,90 euroa per litra (sata mummonmarkkaa!) kertaa kuusi litraa plus työstä 49,20. Jarrunesteet vaihdettiin kanssa, satanen lisää, suositus 2 vuoden välein.
2) kohdassa voi myös olla niin, että V6 poikkeaa V8:sta, meille laitettiin 7 litraa täyssynteettistä 5W-40:stä, 13,40 euroa per litra...plus suodatin ja tiiviste noin 32 euroa.
Eli, pikku huolto, ei kummempaa hätää ja hieman yli 1200 euroa meni, ihanan kallista?
-Jakuvaari
JK. Olin erittäin tyytyväinen palveluun ja aikakin järjestyi varsin pian. Huolto vaikutti hyvin ammattitaitoiselta, mutta pienen särön vaikutelmaan teki kun sain eilen puhelun, jossa kerrottiin ensin näistä yli 500 euron lisätöistä (etupään viat) ja sitten kerrottiin, ettei kuskin penkki kuulemma liiku eteen eikä taakse...eli on rikki.
Hieman ihmettelin ja kerroin sen vielä aamulla toimineen ihan ok ja sitten kun kuulin jotain mutinaa katkaisijan omituisuudesta, tajusin, ettei ko. henkilö tiennyt kyseessä olevan "osin sähköinen" kuljettajan penkki, eli vain korkeussäätö sähköllä, eteen ja taakse perinteisesti käsipelillä!
Sovereigneissa kai on täysin sähköiset penkit, liekö tämä Executiven penkki siis säästömalli? Kai ne on lisähintaan saanut, mutta ei haittaa meitä. Tietysti olisi kiva, jos kaikki olisi muistilla, kuten parhaiten varustetuissa on.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: eka kerta
Nimimerkillä hkm on esitteet 1998-2000 XJ8:sta ja kertoi että 12-suuntainen sähköpenkki tuli vakioksi jossain vaiheessa 1999. Sitä ennen 10-suuntainen.jakuvaari kirjoitti:Sovereigneissa kai on täysin sähköiset penkit, liekö tämä Executiven penkki siis säästömalli? Kai ne on lisähintaan saanut, mutta ei haittaa meitä. Tietysti olisi kiva, jos kaikki olisi muistilla, kuten parhaiten varustetuissa on.
Mun 2000 XJ8 Executivessa on joka suunta sähköllä ja kolme muistipaikkaa.
Köpi
10 ja 12-suuntaisesta en tiedä (huh, huh) tämä on kyllä mielestäni ihan vain 2-suuntainen, eli penkki menee ylös ja alas sähköllä, ei muuta.
Kaikki istuimen ja selkänojan kallistuksesta ja selkänojan kaarevuudesta on sitten keskikonsolin puolella olevilla perinteisillä pyöritettävillä sädöillä ja penkin liukuminen kiskoilla ihan manuaalisesti. Ei tosiaan sinänsä haittaa, penkit ovat sen verran mukavat...
Mutta muisti olisi kova sana, ylellistä! Toisaalta onpahan aika monta sähkömoottoria ja katkaisijaa vähemmän vikaantumassa...ja oliskohan ehkä kevyempikin.
Hmmm.... en tietenkään muistanut sanoa perän stefasta mitään...aika hassua siinä mielessä, että kun vaihtoivat taakse jarrupalatkin, luulisi, että olisivat huomanneet jos siellä on jotain ongelmaa. Huolto-ohjelmassa mielestäni jopa lukee tuo perän tarkistus...tosin vain "silmämääräinen alustan ja hallintalaitteiden tarkistus vuotojen varalta".
-Jakuvaari
Kaikki istuimen ja selkänojan kallistuksesta ja selkänojan kaarevuudesta on sitten keskikonsolin puolella olevilla perinteisillä pyöritettävillä sädöillä ja penkin liukuminen kiskoilla ihan manuaalisesti. Ei tosiaan sinänsä haittaa, penkit ovat sen verran mukavat...
Mutta muisti olisi kova sana, ylellistä! Toisaalta onpahan aika monta sähkömoottoria ja katkaisijaa vähemmän vikaantumassa...ja oliskohan ehkä kevyempikin.
Hmmm.... en tietenkään muistanut sanoa perän stefasta mitään...aika hassua siinä mielessä, että kun vaihtoivat taakse jarrupalatkin, luulisi, että olisivat huomanneet jos siellä on jotain ongelmaa. Huolto-ohjelmassa mielestäni jopa lukee tuo perän tarkistus...tosin vain "silmämääräinen alustan ja hallintalaitteiden tarkistus vuotojen varalta".
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
tusina
Niin, ne 12 suuntaa ovat kai markkinointimiesten mielestä: penkki ylös,alas,eteen ja taakse, kallistus eteen ja taakse, selkänojan kallistus eteen ja taakse, ristiselän tuki lisää ja vähemmän sekä niskatuki ylös ja alas.jakuvaari kirjoitti:10 ja 12-suuntaisesta en tiedä (huh, huh) tämä on kyllä mielestäni ihan vain 2-suuntainen, eli penkki menee ylös ja alas sähköllä, ei muuta.
Ja muistipaikkoihin tarttuu myös ratin ja peilien asennot. Luksusta.
Vanhemmassa Jagessani on 10 suuntaa vähemmän ja käsin!
Köpi