Defa letkulämppäri 50 mm, X300 / Janhunen, Tampere
Defa letkulämppäri 50 mm, X300 / Janhunen, Tampere
X300:een ei saa lohkolämmitintä, pitää tyytyä letkulämppäriin. Asennetaan alavesiletkuun, halkaisija 50 mm. Muiden Jaguarien letkuhalkaisijasta ei allekirjoittaneella ole tietoa, joku ystävällinen voi täydentää.
Kyseisen kokoista lämppäriä löytyy ainakin Defalta, koodilla JAG. Yhteydenotto maahantuojaan http://www.kaha.fi kertoo lähimmän jälleenmyyjän. Tampereella ko. lämppäriä myy kuljetusliike Janhunen Lakalaivassa. Jos haluat tietoa, mihin hintaan myivät, pistä yksityisviestiä.
Toinen jälleenmyyjä on Varaosamaailma, mutta kun soitin, niin siellä ei tiedetty Defan JAG koodilla olevasta lämmittimestä mitään. Ottivat kuitenkin ystävällisesti numeroni ylös ja soittivat takaisin. Sanoivat, että löytyy, mutta koska eivät ole myyneet yhtäkään, niin sopivuus on omalla vastuulla, eli ei palautusoikeutta. Siispä ostin Janhuselta.
Asennutin Tam-Garage:ssa, paska lafka. Lopputulos oli kyllä ihan OK, mutta sovittu hinta ei pitänyt (selityksiä lisäkustannuksille löytyi 50e:n edestä) ja muutenkin asenne oli perseestä. Eräs Kissakulma aktiivia kommentoi (lainaus ilman lupaa, sorry), että ilman vankkaa diapam annostusta ei ko. lafkan selityksiä kannata mennä kuuntelemaan.
Kyseisen kokoista lämppäriä löytyy ainakin Defalta, koodilla JAG. Yhteydenotto maahantuojaan http://www.kaha.fi kertoo lähimmän jälleenmyyjän. Tampereella ko. lämppäriä myy kuljetusliike Janhunen Lakalaivassa. Jos haluat tietoa, mihin hintaan myivät, pistä yksityisviestiä.
Toinen jälleenmyyjä on Varaosamaailma, mutta kun soitin, niin siellä ei tiedetty Defan JAG koodilla olevasta lämmittimestä mitään. Ottivat kuitenkin ystävällisesti numeroni ylös ja soittivat takaisin. Sanoivat, että löytyy, mutta koska eivät ole myyneet yhtäkään, niin sopivuus on omalla vastuulla, eli ei palautusoikeutta. Siispä ostin Janhuselta.
Asennutin Tam-Garage:ssa, paska lafka. Lopputulos oli kyllä ihan OK, mutta sovittu hinta ei pitänyt (selityksiä lisäkustannuksille löytyi 50e:n edestä) ja muutenkin asenne oli perseestä. Eräs Kissakulma aktiivia kommentoi (lainaus ilman lupaa, sorry), että ilman vankkaa diapam annostusta ei ko. lafkan selityksiä kannata mennä kuuntelemaan.
Viimeksi muokannut BRG, Ma Joulu 20, 2004 4:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Moka halkaisijassa, se olikin 50 mm
Tuli muistivirhe, oikea halkaisija on 50 mm.
Ja postissa mainittu Janhunen löytyy yllättäen osoitteesta http://www.janhunen.fi, puhelin 03 2350 200.
------------
En olekaan huomannut, että täällä on näppärä "muokkaa" toiminto.
Kävinkin korjaamassa alkuperäiseen viestiin.
Ja postissa mainittu Janhunen löytyy yllättäen osoitteesta http://www.janhunen.fi, puhelin 03 2350 200.
------------
En olekaan huomannut, että täällä on näppärä "muokkaa" toiminto.
Kävinkin korjaamassa alkuperäiseen viestiin.
Viimeksi muokannut BRG, Ma Joulu 20, 2004 4:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
X300 letkulämppäri
Asennutin omaani letkulämppärin Lahdessa Etelä-Suomen Autotalossa joka on nykyjään Fordin lisäksi myös Jaguar-huolto.
Homma hoitui kuten oli sovittu, asennusaika oli n. 3 tuntia ja hinta arvion mukainen eli 270 eur. Lämppäri on todellakin Defa koodilla JAG...
Lämmittää hyvin kunhan muistaa pitää liekassa pidempään kuin vastaavaa lohkaria.
Homma hoitui kuten oli sovittu, asennusaika oli n. 3 tuntia ja hinta arvion mukainen eli 270 eur. Lämppäri on todellakin Defa koodilla JAG...
Lämmittää hyvin kunhan muistaa pitää liekassa pidempään kuin vastaavaa lohkaria.
Macce
ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
Mitä hintaan sisältyi
Sisältyikö tuohon 270 euroon koko paketti, lämmitinelementti, piuhat, sisäpistoke, työ, nesteet yms. Jos näin, niin oli mielestäni edukas ostos, minä pulitin satasen enemmän.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Itselleni pitäisi nyt hankkia letkulämppäri 1991 XJS:n 4.0 moottoriin. Kysellessäni sopivaa lämmitintä, sain Defan maahantuojalta viestin, että Jaguarin maahantuoja on heiltä tilannut mallia JAG 50mm, mutteivät tienneet mihin niitä on asenneltu.
Jaggen maahantuoja kertoikin yllättäen, että heillä on kahta kokoa: 47mm ja 52mm. Mitään selitystä kahdelle koolle en ole pyynnöstä huolimatta saanut.
Eli onko kenelläkään tarkempaa tietoa asiasta? Voiko kyseessä olla se, että 4-litraisissa on käytetty eri kokoisia letkuja vai selittyykö ero sillä, että asennuksen voi tehdä joko ylä- tai alapuoliseen letkuun, jotka ovat eri kokoisia?
Espoossa molemmat lämmittimet maksavat 122 € + sisätila-asennussarja 80 €. Pakettihinta töineen olisi 359 € ja sisäpistokkeella 590€!
Jaggen maahantuoja kertoikin yllättäen, että heillä on kahta kokoa: 47mm ja 52mm. Mitään selitystä kahdelle koolle en ole pyynnöstä huolimatta saanut.
Eli onko kenelläkään tarkempaa tietoa asiasta? Voiko kyseessä olla se, että 4-litraisissa on käytetty eri kokoisia letkuja vai selittyykö ero sillä, että asennuksen voi tehdä joko ylä- tai alapuoliseen letkuun, jotka ovat eri kokoisia?
Espoossa molemmat lämmittimet maksavat 122 € + sisätila-asennussarja 80 €. Pakettihinta töineen olisi 359 € ja sisäpistokkeella 590€!
jonne
XJS 4.0L -91/-92
XJS 4.0L -91/-92
Toimiiko tuo letkulämmitin tosiaan jossain autossa? Mulla on moinen Volvossa (jenkkikone, ei kuulemma löydy lohkolämmitintä) ja mielestäni se ei ole toiminut koskaan, ainakaan mitenkään havaittavin vaikutuksin, siis koneen lämmöissä ei näy eroa oli tuo päällä tai ei. Itse elementti kyllä alkaa lämmetä, mutta luulen että termostaatti kytkee sen päältä kun se saa pätkän vettä lämpimäksi ja kylmää ei kierrä tilalle. Asennettu alaletkuun. Millä voimalla sen veden pitäisi kiertää vesipumput ja termostaatit läpi? Vai pitäisikö noihin laittaa joku erillinen pumppu?
Köpi
Köpi
Asennus
Minun lämppärini toimi ihan OK ilman mitään erillistä pumppua. Nokkapellin keskelle alkaa ilmestyä sulaa ja startti kevenee, ihan niin kuin lämppärit yleensäkin toimivat. Pari tuntia ja vähän päällekkin oli muistaakseni sopiva lämmitysaika.
Minun lämppärini pistettiin alavesiputkeen. Otin aikoinaan asennuksesta kuvan kun joku ihmetteli viime syksynä samoja juttuja. Jos kiinnostaa, niin pistäkää mail-osoitteita ja laitan kuvaa tulemaan.
Minun lämppärini pistettiin alavesiputkeen. Otin aikoinaan asennuksesta kuvan kun joku ihmetteli viime syksynä samoja juttuja. Jos kiinnostaa, niin pistäkää mail-osoitteita ja laitan kuvaa tulemaan.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
letkulämppäri
Kirjoittelin tuossa aiemmin, että asennutin omaani letkulämppärin viime syksynä. Yhden talven käytön perusteella täytyy todeta, että ainakin mulla on ollut ko. vermeestä hyötyä. Jagge pyörittää paremmin ja saavuttaa kävntilämmönkin nopeammin kuin ilman lämppäriä. Ainoa tärkeä asia on muistaa pitää lämmitin päällä tarpeeksi kauan, eli n. 2-3 tuntia kerrallaan. Omaani on asennus myös tehty alaletkuun kuten BRG:lläkin.
Macce
ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
ex. X-Type 2.5 V6 4x4
ex. XJ6 Sovereign (X300) 4.0
Kuitenkin joku tätä sitten kysyy
Vaikka asia on ehkä moneen kertaan kerrottu, niin sanonpa vain sen yhden ilmiön, joka näistä lämmittimistä johtuu. Siis letkulämmitin tekee tehtävänsä aivan erinomaisesti ja niinkuin pitääkin. Suoralla kutosella vain on sitten sellainen ilmiö, että moottorin lämpötila-anturi antaa hyvin helposti vikailmoituksen, kun moottoria on lämmitetty. Lämmittimen lähellä neste on lämpimämpää, kuin moottorin toisessa päässä. Kun auto käynnistetään, menee lämpötila-anturin ohitse ensin lämmitettyä nestettä, sen jälkeen moottorin toisesta päästä tulee anturin ohitse kylmempää nestettä. Tähän anturi totetaa, että ei voi olla oikein, että moottorin lämpötila laskee näin nopeasti, näin dramaattisesti. Tulee vikailmoitus ajotietokoneelle. Vikaa ei siis ole missään, täytyy vain sietää sitä, että "check engine" palaa.
Onko kukaan vieläkään kokeillut lohkon kylkeen liimattavaa lämmitintä. Itselläni olisi tarkoitus moista kokeilla, mutta en ole saanut aikaiseksi lähteä tonkimaan varaosaliikkeen varastoja. Sellaisia on saatavilla muihin alumiinilohkoisiin moottoreihin.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Liimalämppäri
Tekniikan maailmassa (muistaakseni) oli about vuosi sitten testi jossa oli vastakkain lohko ja liima versiot. Haukkuivat liimaversiota kovin tehottomaksi, lämmitysaika taisi olla jotain 4 tunnin paikkeilla.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Se oli niitä öljypohjaan liimattavia, joissa lämpö joutuu siirtymään ilmateitse itse lohkoon. Sellainen lohkon kylkeen tuleva kiinnostaisi. Toki sekin on heikompi kuin vanha kunnon lohkolämmitin, mutta olisi sentään jonkinlainen. Ja jos sen saa koneen keskelle kiinni, niin ei vetäisi jaggen herkkä moottori hernettä nenään, jos pitää ottaa letku irti kesken lämmityksen.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
EX: XJ 8 3.5 Executive -04