Vanhan Jaguarin huoltoa Tampereen seudulla?

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
Avatar
JKE
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 9:58 am
Paikkakunta: Tampere

Vanhan Jaguarin huoltoa Tampereen seudulla?

Viesti Kirjoittaja JKE »

Tietäisikö kukaan, onko Tampereen lähellä pajaa, jonne uskaltaisi viedä 1965-mallisen S-typen huoltoon. Vielä parempi (tosin kai hyvin epätodennäköistä?) olisi, jos löytyisi paikka, joka pitäisi suodattimia yms. kulutusosia varastossa.

Yhteystiedot Karaasiin, Triangleen ja Hollolaan ovat olemassa. Olisi kuitenkin näppärämpää, jos jotakin paikallista olisi tarjolla.

Auto on uusi hankinta tältä talvelta, ja ajatuksena on teettää sille 20000 km perushuolto ja sitten jatkossa väljemmällä aikataululla askarrella vähän itsekin.
Avatar
kaukomaa
Viestit: 59
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 11:01 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Huoltoa Tampereella

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

Samaa olen itse hakenut mutta en ole löytänyt. Kerro jos jotain kuuluu...
Avatar
akutus
Viestit: 59
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 4:56 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja akutus »

jep, samoilla linjoilla ollaan.

erehdyin pari kertaa paikalliseen nimeltä mainitsemattomaan merkkiliikkeeseen ja ensimmäisellä kerralla meinasi koko auto haihtua savuna ilmaan ja toisella kerralla jäi paskan maku suuhun asiakaspalvelun "laadusta". kattokaas asiakas ei välttämäti ole aina oikeassa. ;)

//@
Daimler DoubleSix | S3 | 1987
Jaguar X-Type 2.2D Executive Estate | 2006
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja BRG »

Kun omani oli kerran tuolla jo monasti mainitsemassani Tampereen Autosähkössä niin siellä sattui samalla olemaan huollossa vanha Mini ja mekaanikko selitti siitä jotain vähänniinkuin innostuneen tuntuisesti. Eli sain sen käsityksen että ko. lafkalla ei ole ainkakaan mitään vanhoja autoja vastaan. Enenpää en asiasta tiedä mutta jos mitään muutakaan paikkaa ei kukaan tiedä niin ehkäpä sinne kannattaisi ainakin pirauttaa.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
JKE
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 9:58 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JKE »

Varasin vinkin perusteella ensin ajan Autokorjaamo Ministä Pirkkalasta. Sairastapauksen vuoksi huolto olisi kuitenkin venynyt kuukaudella (ehkä nyt jo korjaamo on taas toiminnassa?). Sieltä neuvottiin Kangasalle Huutijärven Korjaamoon. Sielläkin jonoa oli kolme viikkoa. Lyhyeksi jääneiden vaikutelmien perusteella arvelen näiden molempien olevan ihan asiantuntevia paikkoja, joista saaduista kokemuksista mahdolliset kävijät voisivat mielellään palstalla kommentoida.

Vein Jaguarin sitten käyttö-Alfaani ansiokkaasti huoltaneeseen TeamF40-korjaamoon Nokialle, jossa suhtautuminen harvinaisempiinkin autoihin on positiivista. Perushuolto onnistui sielläkin hyvin. Venttiilinvälykset tarkistettiin, kaasuttimet säädettiin, ohivuodot mitattiin ja nesteitä vaihdettiin ym. Ylivaihteen korjaus (ei kytkeydy päälle ajossa, ehkä kuitenkin paikallaan) olisi vaatinut aika paljon työtä, joten sitä lykättiin tulevaisuuteen tai sitten voin itse katsoa ainakin solenoidin sähkönsaantia, mahdollisesti 4-vaihteen anturi ei toimi kunnolla. Alavesiletkusta löytyi murtumia ja myös jäähdyttimen tyhjennyshana vuotaa. Nämä löytyivät Brittiosasta ja Triangle Motorsista. Niitä pitäisi vaihdella ensi viikolla.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ylivaihde remppaa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JKE kirjoitti:Ylivaihteen korjaus (ei kytkeydy päälle ajossa, ehkä kuitenkin paikallaan) olisi vaatinut aika paljon työtä, joten sitä lykättiin tulevaisuuteen tai sitten voin itse katsoa ainakin solenoidin sähkönsaantia, mahdollisesti 4-vaihteen anturi ei toimi kunnolla.
Juuri ylivaihdetta tutkineena (ei talviremonttini jälkeen toiminut, nyt taas pelaa) muutama vinkki:
- Onhan öljyä tarpeeksi? Ylivaihde ei toimi jos öljyä ei ole riittävästi.
- Solenoidin toiminta selviää pelkällä korvakuulolla, kytke virrat (ei käyntiin) ja nelosvaihde, sitten liikuttele ylivaihteen kytkintä edes takaisin, ovi/ikkuna auki kuulet solenoidin raksutuksen auton alta.
- Jos solenoidi raksuttaa, on joko sen vivuston säätö pielessä, voi säätää purkamatta mutta aika hankalassa paikassa tai sitten ylivaihteen sisäinen vika, esim roska venttiilissä tai jotain vakavampaa, vaatii ylivaihteen irroittamisen ja purkamisen...
- Jos solenoidi ei raksuta, kyseessä katkos jossain välissä. Helpointa tutkia takaisin päin solenoidilta eli ensin mittaa solenoidille tuleva johto, jos ok, niin sitten nelosvaihteen kytkin (löytyy vaihdelaatikon päältä, etummaisin niistä kytkimistä, käsiksi pääsee poistamalla keskikonsolin ja sen alla olevan keskitunnelin kannen) ja seuraavaksi ylivaihteen kytkin. Tai eihän järjestyksellä ole väliä, kunhan saat selville mihin asti sähköä tulee, tuo oli vain mielestäni helpointa, ottaen huomioon että noin 15 kerran harjoittelun jälkeen poistan keskikonsolin ja tunnelin kannen alta 10 minuutin... :) Eka kerralla voi mennä vähän pitempään...
- Toimiiko muuten ylivaihteen merkkivalo? Se saa sähkönsä muistaakseni melko loppupäästä ketjua (katso sähkökaavio), joten siitäkin voi päätellä jotain.

Edelläolevat olettaen että S:n OD ja kytkennät ovat Mk2:n kaltaiset, kuten luulen.

Omassani sähkövika oli hieman mystinen, varsinainen syy jäi epäselväksi mutta kaikki paikat läpikäymällä ja liitokset uusimalla tuli kuntoon, eniten epäilen ruostunutta sulakepesää, jota ei edes sähkökaavion mukaan pitäisi ollakaan ko linjassa.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Ylivaihdetta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JKE kirjoitti:Ylivaihteen korjaus (ei kytkeydy päälle ajossa, ehkä kuitenkin paikallaan) olisi vaatinut aika paljon työtä, joten sitä lykättiin tulevaisuuteen tai sitten voin itse katsoa ainakin solenoidin sähkönsaantia, mahdollisesti 4-vaihteen anturi ei toimi kunnolla. Alavesiletkusta löytyi murtumia ja myös jäähdyttimen tyhjennyshana vuotaa. Nämä löytyivät Brittiosasta ja Triangle Motorsista. Niitä pitäisi vaihdella ensi viikolla.
Köpin ehdotusten lisäksi voin kertoa, että meidän E-typen (tiedän ettei niissä vakiona ollut ylivaihdetta saatavilla) ylivaihteen solenoidi oli loppu. Se oli oikutellut jo pari vuotta tuhoamalla releen ja sitten lopuksi sulakkeen.

Ostin viime syksynä Stoneleighstä korvaavan solenoidin ja sain vaihdettua sen toissayönä. Ammattilainen tekisi ohjeiden mukaan, ottaisi koneen ja laatikon ulos, vaihtaisi solenoidin ja säätäisi sen männän asennon ja laittaisi takaisin suunnilleen samassa ajassa kuin mulla meni gynekologin ja kirusrgin taitoja vaatineessa operaatiossa, jossa pakoputkiston laskemalla sai hieman työtilaa ja poisto onnistui, mutta uuden osan asennus oli vieläkin tiukempaa ähellystä ja vaati myös koneen takaosan ja laatikon laskemista sen verran kun "reaction tie plate" salli. :)

Vanhasta näki, että messinkiholkki oli tosi hapettunut ja kulunut, vastus vaan ilmeisesti kasvoi lopulta liian suureksi. Jos solenoidi "naksahtaa" se yleensä myös toimii, jos joku ei ole laittanut nylocia männän päähän, saattaa muutteri olla löystynyt, jolloin solenoidi ei enää kytke öljypumppua päälle. Helppo todeta kun sen ylivaihteen nimilätkän ottaa auki, jos siihen siis jotakin kautta pääsee käsiksi.

Tosiaan öljyn määrä on tärkeä, ylivaihteella on ainakin mun mallilla myös oma öljysuodatin jonka voisi tarkistaa ja puhdistaa, jos olisi tukoksia. Koko höskän täyskunnostus on aika iso juttu, ei ehkä kannata täällä teettää, jos ei löydy jotain edullista vanahn polven osaajaa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
JKE
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 9:58 am
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JKE »

Kiitos ylivaihdevinkeistä.

En tullut aikaisemmassa viestissäni kuvailleeksi tarpeeksi taustoja. Oleellisinta lienee se, että paikallaan ja kun moottori ei käy, ylivaihteen merkkivalo syttyy (vaihde nelosella, kääntö ylivaihteen kytkimestä). Kuuluva kytkentä-ääni on aikalailla hiljainen ja tuntuu siltä, että muutaman edestakaisen kytkemisen (väliaikaa ehkä kymmeniä sekunteja) jälkeen kilahdusta ei enää kuulu tai se tulee vähän viiveellä. Ajossa sen sijaan merkkivalo ei syty eikä ylivaihde kytkeydy. Vaihteistoöljy on vaihdettu tänä keväänä.

TeamF40:n korjaaja epäili viaksi tankoa, joka välittää kytkimelle tiedon nelosvaihteen päälläolosta. Kertoi joskus nähneensä vastaavan vian ja siitä selvittiin tangon kuluma korjaamalla. Ajon aikana jostakin syystä tuo tanko olisi hieman eri kohdassa kuin paikallaan.

Availin hieman keskikonsolin päällystää. Näytti siltä, että isompaa luukkua ei ole olemassa, vain vaihdekepin liikeradan vaatima reikä. Arvelin, että S-type olisi tässä ehkä erilainen kuin MkII, onhan konsolikin aikalailla toisenlaisen näköinen. Verhoilun koottuani katsoin service manualia (tietysti vasta tässä vaiheessa). S-typessäkin pitäisi olla Köpin kuvailema luukku. Ilmeisesti koko keskikonsolin verhoilu pitää irrottaa. Toisaalta ei avaus ihan hukkaankaan mennyt. Sain vetreytettyä lämmityslaitteen alipainekytkimiä ja paikattua kumipalkeen vaihdekepin juuresta. Enää ei käy tuuli sisään vaihteiston vierestä. Radiokin varmistui Blaupunktiksi.

Kytkentäkaaviossa on sarjassa nelosvaihteen kytkin, sulake, ohjauspylvään kytkin ja ylivaihteen solenoidi, joka on yhdistetty plussaan eli maahan. Solenoidin rinnalla on merkkilamppu, jonka sähkö kulkee lisäksi valokytkimen kautta.

Pitää siis vielä kerran ryhtyä toimeen. Jokin kotioloissakin toimiva korjaus voisi käydä? Jos vika on tosiaan nelosvaihteen kytkimen ohjaintangossa, niin ehkä koko kytkimen voisi korvata toisella, joka kytkeytyy esimerkiksi vaihdekepin liikkeen mukaan. Ilmeisesti kytkintä ei uskalla ohittaakaan. Manuaalissa ainakin varoitetaan, että peruutettaessa päällä oleva ylivaihde voi hajota.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Ei kannata leikkiä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Juu, ei kannata harrastaa luovia kytkentöjä.

Saisihan ylivaihteen päälle toki millä tahansa vaihteella, mutta riski sille, että se unohtuu päälle ja hajoaa kun pakitat jossakin, on turhan suuri.

Se vaihdelaatikon päällä oleva kytkin on sama kuin peruutusvalon kytkin, mulla on tehdasuusi ylimääräinen alkuperäisosa, jos satut tarvitsemaan, kilpailukykyisellä hinnalla.

Itseasiassa nyt alkaa olla aika hyvin varaosiakin, aikanaan oli vaikea löytää, kun ei E-typessä semmoista kuulu ollakaan ja siksi varaosakirjasta ei löytynyt mitään. Onneksi ne on täysin samat vuodesta 1964 aina jonnekin 1980-luvun lopulle kun XJ S3 3.4:sen valmistus loppui, ja aika paljon samoja osia vanhemmissakin malleissa. Mulla jäi E-type-projektista yli aika paljon vaihdelaatikon kannen osia (itse kansi, vivusto yms.) kun Saloonien ja E-typen laatikon kansi on erilainen, vaihdekeppi tulee eri kohtaan ja eri asentoon. Nyt on kiva kun XJC:ssä on tuo sama laatikko ja siihen valmiiksi kaikenlaista osaakin, jos sattuisi tarvitsemaan.

Voi olla sähköongelma eli tuo katkaisija, mutta voi olla solenoidikin, tai irronut solenoidin perässä oleva vivusto tms. Jos vaan pääset jotenkin avaamaan sitä sen verran, että saat sen loikkarin nimikyltin irti ja pääset käsiksi siihen vaihdelaatikon päällä olevaan katkaisijaan, niin luulisi selviävän missä vika piilee.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin