Jagen mahantuojaa ei kiinnosta..

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
hoopee
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 11:35 am

Jagen mahantuojaa ei kiinnosta..

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Jagen mahantuojaa ei kiinnosta vastata heille esittettyihin kysmyksiin. Pari viikkoa sitten laitoin muutamia kysymyksiä, joihin olen odottanut "kieli pitkällä" vastusta.

Mene tiedä, olenkohan liian hätäinen. Olisi nyt luullut joi vastaavan kilvan vaikka alustavasti. Toisaalta onhan mailin voinut vaikka "mato" matkalla syödä? Niitä kun on liikkeellä.

Odotan vielä jonkin aikaa. Mutta jos mitään ei kuulu, miten voi luottaa jatkossa huoltojen ym. sopimusten toimivan. Kyllä nyt tuntuu ekan kerran, että pitäiskö sittenkin pysyä Mersussa edellee? Miten muilla on maahantuoja ja autoa edustavat liikkeet palvelleet. Minulla on muutamista Jagge-kauppiaista kokemusta. On niissä - myyntimiehissä (-kin) - eroja - miksei myös maahantuojissakin.

Nyt alko horjuun Jagge unelma.
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ojala »

Nopea sähköpostivastaus on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus alalla kuin alalla. Joskus aivan huvittaa kun jostain tulee vastaus pari kuukautta aiemmin laitettuun kysymykseen.

Ota puhelin käteen ja soita. Ainakin pääkaupunkiseudulla Jaguar-kaupassa on saanut asiallisinta palvelua autokaupoista (kaikista ei tietenkään ole kokemusta).
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Hoopee, saako tiedustella minkä tyyppisiä kysymyksiä maahantuojalle esitit?
Joka tapauksessa kysymyksiin (vaikeisiinkin) tulisi aina lähettää välittömästi ainakin ilmoitus, että asiakkaan viesti on saapunut ja huomioitu ja vaikkapa "tarkistamme asian ja otamme yhteyttä Teihin" tyyliin.

Niin se vaan perkele on, että Suomessa kyllä on lähes jokaisella vakavasti otettavalla yrityksellä sertifioitu laatujärjestelmä, mutta sitä ei noudateta. Ei edes sen henkeä. Jotenkin on tullut tämä työn puolesta havaittua (laatu- ja turvallisuuspäällikkö).

Suomi on hieman yksinkertaistettuna laadun kehitysmaa. Huvittavinta on, että suomalaiset itse puhuvat rinta rottingilla Suomalaisesta laadusta vaikka olisi ihan sama puhua joulupukista. Samaa satua.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Olenkos käsittänyt väärin tuon "laatujärjestelmän" ?

Kun minun ymmärtääkseni siinä vain toimintatavat dokumentoidaan ja sitoutudaan noudattamaan niitä, eli jos on dokumentoitu 2-5 kk vastausaika sähköpostiin niin ihan laatujärjestelmän mukaan mennään ? :P
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
hoopee
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 11:35 am

Lisäys

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Paha juttu kun ei jäänyt itselle kopiota esitetyistä kysymyksistä, mikä onkin joskus paha juttu, kuten nyt. Tämä on näitä nettisivuilla olevien valmiiden vastauslomakkeiden vitsaus tässä suhteessa. Olisi pitänyt laittaa sähköpostilla ja suoraa johtajalle - ehkä sen vielä teen. Katsotaan..

Sen verran totean kysymyksiini, että ne koskettelivat varsin yleisiä aiheita, ei varmasti mitään vaikeita juttuja - tuskin osaankaan mitään sellaista. Taisi olla mm. jotain, takuuasioita, huoltoja, mahdollisia yllätäviä auton vikkkantumisia jne. suhteessa siihen, kun asun vielä toistaiseksi täältä Hämeenlinnassa, että miten niihin maahantuoja on varautunut ja ottanut huomioon erillaiset yllättävätkin tilanteet, jne. tämmöisiä pikku juttuja. Vai onko ne puhtaasti myyjäliikkeen asioita?

Kyllä näistä suusanallisesti on jo myyjäliikkeissä keskusteltu, puhuttu ja luvattukin yhtä sun toista, eli yhdekän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta liekkö nyt niin käynyt, kun aloin kysellä asioita oikein kirjallisesti niin eipä vastata. Siitähän voipi joutua vaikka käräjille? Tämä oli vitsi, ei kai meillä sentään näin autokauppaa tehdä.

Sen vain totean, että jos kauppoihin mennään, niin tulen vaatimaan kaupan ehdoksi mm. mainitusta aiheesta yksilöidysti mustaa valkoiselle. Mikäli näin ei voida sopia ja tehdä, niin ajattelen helposti, että ei sitten, evätkä he sitten kauppaa ehkä aivan rehdisti ja avoimesti ilmeiseeti haluakaan tehdä. Mene tiedä.

No tästä välittämättä tai juuri siksi uuteen autokauppaan vaimon kanssa. Pöräytimme tässä naapurikaupunkiin koeajamaan MB 280 DA mallia, mutta ei nyt ollut, saimme koeajaa kuitenkin 320 sarjan menopeliä. Kesällä tulee näet uudet mallit ja v6-koneet ja hinnatkin hieman halpenee. Eli vanhat 5 ja 6 pyttyset rivimoottorit poistuvat. Muuten olipa ensimmäinen autokauppa viime kesästä alkaen, tämä MB-kauppa, kun aloimme "autokuumettamme" selvittelemään, missä tarjottiin oikein pullakahvit.

Olemme muuten jo tutustuneet useampaan S-typeä vastaavaan automerkkiin ja samojakin merkkejä ja palvelua olemme käyneet katsastamassa eri liikkeissä/aupungeissa - mielenkiintoista - aikaa kun on.

S-Type edelleen unelmissa, miten elämässä?

Elämä kallis - unelma halpa !
----------------------------------------
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

ISO 9001 laatujärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Safre kirjoitti:Olenkos käsittänyt väärin tuon "laatujärjestelmän" ?

Kun minun ymmärtääkseni siinä vain toimintatavat dokumentoidaan ja sitoutudaan noudattamaan niitä, eli jos on dokumentoitu 2-5 kk vastausaika sähköpostiin niin ihan laatujärjestelmän mukaan mennään ? :P
Tomintatapojen dokumentointi tai niiden mukainen toiminta ei ole = laatujärjestelmä. Tai on, mutta kun puhun laatujärjestelmästä (oikeammin laatujohtamisjärjestelmästä), tarkoitan sertifioitua ISO 9001 standardiin perustuvaa laatujärjestelmää.

Eli laatujärjestelmän tulee olla ISO 9001 vaatimusten mukainen ja ulkopuolisen akreditointi yrityksen (esim DNV, Loyds jne.) sertifioima.

Ilman vuosittaisia auditointeja sertifikaatti ei pysy voimassa. Eli todentaminen on kaiken a ja o.
Toisin sanoen, jos asiakas tilaa, kysyy, reklamoi tms. tästä tulee jäädä jälki järjestelmään ja tapahtumat pitää pystyä todentamaan eli ne pitää d okumentoida tavalla tai toisella.

Summa summarum, ISO 9001 versio 2000 on ASIAKASLÄHTÖINEN laatujärjestelmä ja jos yrityksellä sellainen on (sertifioituna) sen pitää pystyä sen mukaan toimimaan. Jos asiakkaasta ei siltä tunnu, kannattaa tästä erityisesti mainita liikkeessä :twisted:

Ok, tämä löpinä oli varmaan jo tarpeeksi tylsää joten lopetan
tähän :wink:
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: ISO 9001 laatujärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja HEE »

xjr-98 kirjoitti: ISO 9001 versio 2000 on ASIAKASLÄHTÖINEN laatujärjestelmä ja jos yrityksellä sellainen on (sertifioituna) sen pitää pystyä sen mukaan toimimaan. Jos asiakkaasta ei siltä tunnu, kannattaa tästä erityisesti mainita liikkeessä :twisted:

Ok, tämä löpinä oli varmaan jo tarpeeksi tylsää joten lopetan
tähän :wink:
Ei ollut tylsää - päin vastoin, hyvä tiivistelmä! :)
Mulla itselläni on vaan jotenkin sellanen pers' tuntuma että nämä laatujärjestelmien asiakaslähtöisyydet häviää usein alkeellisimmallekkin CRM järjestelmälle tai toimintatavalle. Laatujärjestelmä olettaa usein vain jonkin standardin alimman vaatimustason ja senkin vain otsikkotasolla.
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Lisää laatujärjestelmistä

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Lisäksi todella monet yritykset ovat ottaneet käyttöön mainoslauseita tyyliin:" Yhtiöön on rakennettu toimintajärjestelmä, joka täyttää standardien ISO 9001, ISO 14001 ja BS 8800 vaatimukset."

Tuo on mielestäni laitonta tai vähintäänkin kyseenalaista markkinointia.

Ylläoleva esimerkki on suoralainaus erään kilpailijani kotisivuilta. Heillä EI ole mitään mainituista standardeista dokumentoituina, saati sertifioituina.
Luonnollisesti toiminta ei täytä standardin minimi vaatimuksiakaan.

Eli kannattaa siis olla hieman skeptinen näihin mainospuheisiin.

Vinkkinä: vain sertifioitu yritys saa käyttää standardien logoja esim kirjelomakkeissaan, mainoslehtisissään, kotisivuillaan jne.
Eli jos sellaisia näette, voi olla melko varma, että kyseessä on vaatimukset täyttävät yritys eikä mikään Kaken autotallissa toimiva "Isä-Poika-Hiace" firma.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: Lisää laatujärjestelmistä

Viesti Kirjoittaja HEE »

xjr-98 kirjoitti:Tuo on mielestäni laitonta tai vähintäänkin kyseenalaista markkinointia. Ylläoleva esimerkki on suoralainaus erään kilpailijani kotisivuilta. Heillä EI ole mitään mainituista standardeista dokumentoituina, saati sertifioituina. Luonnollisesti toiminta ei täytä standardin minimi vaatimuksiakaan.
Olen samaa mieltä tuon mainoslauseen järkevyydestä. Tuossa aikaisemmin kirjoitin itse vähän pikaisesti asian ja olisin voinut perustellakin sitä hivenen.

Tarkoitin itse tuolla tietojärjestelmän käyttöönotolla lähinnä yrityksen prosessien ohjausta. Tarkoituksena ei ollut väheksyä laatujärjestelmää. Eli jos yrityksellä on käytössä jokin asiakastietojärjestelmä niin se jo yksistään ohjaa toimintaa jopa erittäin yksityiskohtaisella tasolla ja parhaimmillaan parantaa tätä kautta asiakaspalvelua. Mutta tämä nyt on kait vähän sellanen "muna vai kana" -keskustelu.

Vaikka en edes kuulu uusien tai edes vähän käytettyjen Jaguarien ostajakuntaan, niin näitä juttuja lukiessa ei voi välttyä ajattelemasta että Jaguarin www -sivusto on laitettu pystyyn VAIN markkinointiosaston/maahantuojan toimesta, eikä automyynniltä ole paljoa kyselty. Homma on varmaan kuitattu siellä myynnin puolella jollain kuolemattomalla kommentilla kuten; "Eihän Jaguareja netistä osteta!" :D
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Sertifikaatit

Viesti Kirjoittaja HEF »

Niin, kyllä vähän vaikuttaa siltä, kuin sertifiointi hankitaan vain jotta kauppa ei pysähtyisi sen puutteeseen. Useimmat suuret ostajat tiedustelevat sertifiointia ennen kauppojen lukkoon lyömistä.
Sertifiointi sinällään on hyvä asia, mutta sekin on juuri niin hyvä kuin miten sitä noudatetaan. Tää miljöö - homma tuntuu nyt olevan yläpuolella kaiken.
Meilläkin viedään kiltisti banaaninkuoret niille kuuluvaan astiaan, mutta sitten nostellaan 9 - tonnin painoisia teräslevyjä kotitekoisin ei luokitelluin nostimin.
Kaikki on suhteellista. :?
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
hoopee
Viestit: 34
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 11:35 am

Jaguareja vai yrityskäyttöön - Tampereella

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Tampereella myydään Jaguareja näemä vain yrityskäyttöön, koska nettisivuilla http://www.jaguarcars.com/global/dealer ... index.html ei ole yhteyshenkilöä/automyyjiä lainkaan meille yksityishenkilöille. Pitäsikö siis perustaa firma saadakseen Jaguar-palvelua? Tai sitten voi olla niin, että yksityishenkilöt ovatkin aivan erityisasemassa voidessaan ottaa näin ollen suoraa yhteyttä itse aluejohtajaan. Mene tiedä? Luulisi johtajalla olevan muutakin hommaa.
Luulisi myös 2000 luvulla ja netistä kyseen ollen firman arvostavan automyyjiään sentään sen verran, että laittaa kaikkien myyjienkin nimet /yhteystiedot samoille sivuille - johtajien kanssa. Outoa johtamiskulttuuria.

Kaikkeen sitä pitää minunkin huomio kiinnittää autoa itselleni ostaessani ja eläkkeellä jo ollessani. Mutta kun ei oikein sovi minun maailmaani tällainenkaan nykyaika.

Edelleen sivuilta http://www.jaguar.fi/# löytyy myös toinenkin pieni moka. Jaguar-sopimusta koskevan sivun alalaidassa lisätietojen saamiseksi kehoitetaan ottamaan yhteyttä "Omaan Jaguarmyyjään"? Kukahan "omamyyjä" se voisi olla, kun sivuilla ei ole yhtään myyjää, päälliköitä ja johtajia vain..
ojala
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 19, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisää laatujärjestelmistä

Viesti Kirjoittaja ojala »

xjr-98 kirjoitti:Vinkkinä: vain sertifioitu yritys saa käyttää standardien logoja esim kirjelomakkeissaan, mainoslehtisissään, kotisivuillaan jne.
Eli jos sellaisia näette, voi olla melko varma, että kyseessä on vaatimukset täyttävät yritys eikä mikään Kaken autotallissa toimiva "Isä-Poika-Hiace" firma.
Jostain syystä näistä "Isä-Poika-Hiace" yrityksistä saa yksittäinen kuluttaja parhainta palvelua. Kun yrityksellä on varaa investoida laatujärjestelmiin, ei yksittäinen kuluttaja enää kiinnostakaan vaan halutaan tehdä miljoonakauppaa yritysten kanssa.

En tiedä esimerkiksi on Veholla laatujärjestelmä mutta vaikka olisikin, niin se tuskin olisi auttanut kun muutama vuosi sitten lähimmässä mersukaupassa myyjiä ei kiinnostanut asiakaspalvelu ollenkaan ja piti lopulta ajaa Jaguarilla takaisin kotiin ja soittaa liikkeen vaihteeseen -- jonka jälkeen kerroin Honda-myyjälle että haluan mersun mallin se ja se koeajoon, koska voin tulla.

hoopeelle vinkiksi että jos esitit kysymyksiä, joihin ei ole virallista kantaa olemassa niin myyjä voi olla varsin haluton antamaan vastausta koska ei siihen pysty tai saa. Huollon suhteen on myös helppo tehdä kysymyksiä, joihin ei ole yksiselitteistä vastausta.

Itse olen pääkaupunkiseudulla pystynyt huoltoja varaamaan hienosti sähköpostilla mutta toistaiseksi olen kuitenkin joutunut aina viemään auton ihan paikanpäälle huoltoon, sähköpostitse se ei ole onnistunut (vielä).

Myyjältäkin on mukavampi vaihtaa kuulumisia ja kysellä Jaguar-kalenteria ihan myymälässä kuin sähköpostitse. Sama koskee huoltopäällikön kanssa juttelua, jolloin voi selvitä mukavia nippelitietoja auton suhteen. Reilu vuosi sitten tuli mm. katsottua oman auton kytkentäkaaviota huoltopäällikön näytöllä kun mietimme mistä eräs tyyppivika voisi johtua.
Vastaa Viestiin