Sivu 1/1

Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ti Maalis 29, 2005 7:08 pm
Kirjoittaja xjag
Onkos foorumin väellä havaintoja Karaasin toiminnasta? Yritin saada tarjousta ko lafkalta X300:n huollosta ja pikkuremonteista sähköpostitse, mutta vailla tulosta. Ei siis minkäälaista vastausta edes muistutusmeiliin. Puhelimessa juttu luisti kyllä, mutta halusin saada vahvistukset arvioille kirjallisina ja siksi siis emeili. Ehkä jakoavain pysyy paremmin kädessä kuin näppäimistö - mutta onko kellään todisteita?

mailia..

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2005 7:49 am
Kirjoittaja Kissaihminen
Hiukan asian vierestä, mutta minusta nykyaikana firma joka ei osaa arvioida työn hintaa euroissa (vaan tarjoaa sitä vain markoissa), tai ei vastaa sähköpostiin (puhumattakaan ettei omista nettisivuja eikä email osoitetta) on niin ajasta jäljessä että tuskin osaa enää työtäänkään. Enpä luottaisi ko puljun toimintaan.

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2005 12:10 pm
Kirjoittaja kari tt
Olipa aika äkkinäinen arvio yrityksestä nimeltä Karaasi. Firma on toiminut ainakin neljännesvuosisadan - sinä aikana lukuisia Jaguarin maahantuojia ja melkoinen joukko (miltei kaikki?) itseään Jaguariin erikoistuneeksi yritykseksi kutsuneista on kadonnut kartalta. Tästä voi päätellä, että osa asiakkaista on ilmeisesti ollut tyytyväisiä ja pysyviä. Osa taas tietysti ei, sehän on arkea ja paha kello kauas kaikuu. Sen kuitenkin tiedän, että Karaasissa osataan tehdä mutkikkaitakin korjauksia ja muutostöitä. Maailma ei ole kokonaan musta-valkoinen.

äkkinäinen

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2005 12:32 pm
Kirjoittaja Kissaihminen
On kyllä äkkinäinen päätelmä, mutta ensivaikutelma on olennainen asia. Eihän aloittajakaan tiedustelisi puljun osaamisesta jos olisi asianmukaisesti vastattu email tiedusteluun. MIelikuva on jo syntynyt, menepä ja muuta sitä. Yllättävän vaikeaa.
Monet meistä toimivat ensivaikutelmien perusteella, mikä on ihan luonnollista. Ja usein juuri ne palveluntarjoavat tippuvat kartalta jotka eivät pysy nykyajan kehityksen (mm. email käyttö ja nettisivut) mukana.
Jos en itse työssäni osaisi näitä asioita, miettisi moni palvelusteni käyttäjä osaanko työtänikään nykyaikaisella tavalla. Ja ihan varmasti olisin silloin työtön.

Sähköinen asiointi on tulevaisuutta - ei nykypäivää

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2005 3:05 pm
Kirjoittaja jjj
Monet ammatti-ihmiset, siis joille kokemusta ja asiantuntemusta on oikeasti kertynyt, ovat käyttäneet aikansa näiden autoasioiden opetteluun.
Monet autoasioissa noviisit ovat taasen opetelleet Internetin käytön. Tämä ongelma on todellisuutta etenkin Englannissa jossa juuri opetellaan faksin käyttöä.
Kimmolla on muuten saitti: http://www.karaasi.com mutta tiedän että hän asioi mieluiten suullisesti (sana pitää siinä missä kirjallinenkin).
Nihkeys sähköpostia kohtaan on tunnettua ja johtunee osittain siitä että tätä välinettä suomalaiset myös väärinkäyttävät. Kaikenkaista jorinaa tulee itsekullekin aikalailla puhumattakaan viruksista.

Kun kerran kuitenkin kyseessä on yksi parhaista alan liikkeistä kannattanee kaiketi opetella uudelleen tuo puhelimen käyttö ja jos on tarpeen niin vahvistus sitten vaikka kynällä tai faksilla.

Mielenkiintoista..

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2005 7:18 pm
Kirjoittaja hoopee
Kaikki keskustelijat olette mielestäni aivan oikeassa. Riippuu vain, mistä näkökulmasta asioita katsoo.

Aiheeseen liittyen totean ja ihmettelen itsekin edelleen, kun en ole saanut Jaguar maahantuojalta mitään vastausta edelleenkään kahteen kyselyyni, koskien samaa asiaa. Eli jos ei saa mitään vastausta netin kautta tehtyyn kyselyyn, niin silloin kannattaa sulkea sellaiset nettisivut kokonaan. Ei kai voi olla asiakkaan vika, jos hän arvostelee firmaa, joka tarjoaa palveluja netin kautta, mutta ei kuitenkaan suostu edes vastaamaan esitettyihin kysymyksiin? Näin typerästi toimivat firmat eivät näin ollen ymmärrä ollenkaan, kuinka haitallista työtä heidän omat nettisivunsa heille itselleen ja heidän toiminnalleen kaiken aikaa tekevät. Huh, huh.

Voisihan sitä nyt aina jotain vastata ja tietoa itsestään antaa. Jos ei muuta, kuin että pyytää käymään sen ja sen puheilla. Ei kukaan asiakas odotakaan, että kaikki selviää pelkästään netin välityksellä. Kyllä siinä tarvitaan perinteisiä yhteyksiä edelleenkin. Vanhan edesmenneen isäni sanoja lainatakseni: "tapaamisyhteys on paras ja varmin yhteys".

Näin se on edelleenkin, mutta nyt netin aikakautena eivät kaikki firmat, eikä netin käyttäjätkään ymmärrä näiden molempien tärkeää arvoa yhdessä ja erikseen. Toisen varaan jos vain lasket, hukkaat monta muuta mahdollisuutta.

Itsekin aion vielä mennä ”tapaamaan”, jos en nyt ihan saranoiden puolelta Jagge maahantuojaa, eli sitä jolle kirjoittelin, oikein kättä puristamaan, kysyen vielä kerran samoja asioita ja suoraa kasvokkain. Katsotaan mitä sitten sanoo? Tie on käytävä loppuun saakka on periaatteeni, wanha mies kun olen.

Toisekseen ja onneksi kyselin samoja asioita myös eräältä jälleenmyyjäliikkeeltä. Siellä ei vitkasteltu. Sain palautteen heti samana päivänä, jossa kiitettiin kovasti yhteydenotosta ja että valitettavasti kestää muutaman päivän, ennen kuin saavat kaikkiin esitettyihin kysymyksiin vastauksen laadituksi. Näin tapahtui ja kaikki tuli selväksi ja hyvin selväksi. Voitte uskoa, kuinka tuli hyvä mieli, mutta ennen muuta LUOTTAVAINEN mieli tästä Jagge kauppiaasta. On turhaa enää miettiä sitä, missä asioin jatkossakin S-Typen ostopuuhissani. On siis turha lähteä merta edemmäs kalaan.

Eli ei firmojen kannattaisi vähätellä asiakkaiden nettiyhteydenottoa. Vastaaminen, kun ei maksa mitään, mutta vastaamatta jättäminen voi maksaa paljonkin. Jos asiakas ei saa olla tässä kohdin oikeassa - vaatiessaan vastausta - niin missä?

Täällä onneksi vastataan, kun kysytään, usein vaikkei kysytäkään. Kiitos siitäkin.

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2005 8:17 pm
Kirjoittaja Tero
Tuo sähköpostilaiskuus on aika yleinen ongelma. Se ei ole niinkään kiinni viitsimättömyydestä tai ilkeydestä, vaan ajattelemattomuudesta. Sähköpostiin vastaamattomuus on mielestäni sama asia kuin jos heittäytyisi puhelimessa hiljaiseksi. Oman aikansa se asiakas siinä linjalla varmasti roikkuu, mutta tuskin soittaa enään uudestaan.

Työni puolesta kun noita sivustoja ja posteja asiakkaille luon, olen aina antanut kolutuksen niiden käyttöön ja teroittanut nopean vastauksen tärkeyttä. Vastausta kysymykseen ei tarvitse heti olla, mutta annetaan jonkinlainen viesti merkiksi asiakkaalle että hänet on huomattu. Kyseinen ongelma ei vähennä varmasti ammattitaitoa, mutta tekee loven asiakaspalveluun, joka on iso osa mitä tahansa liiketoimintaa. Hyvällä palvelulla on pitkälle kantavat vaikutukset kuten hoopeekin on varmasti huomannut.

Kuten kissaihminen sanoi, ensivaikutelma on aina tärkein, tehdään se sitten nenäkkäin, puhelimessa tai sähköpostilla. Sen vaikutelman muuttamiseen menee pitkä aika, oli se sitten hyvä tai huono.

Hyvä asiakaspalvelu

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2005 9:35 pm
Kirjoittaja hoopee
Vielä hieman hyvän asiakaspalvelun muistamiseksi. Sanotaan, että hyvä kello kauas kuuluu, mutta huono kello vielä kauemmaksi.

On myös tutkittu, että kuinka monta hyvää tekoa joudut tekemään yhden huonon korjaamiseksi? Vastaus 12.

Re: Sähköinen asiointi on tulevaisuutta - ei nykypäivää

Lähetetty: Ke Maalis 30, 2005 9:46 pm
Kirjoittaja BRG
jjj kirjoitti:Kimmolla on muuten saitti: http://www.karaasi.com mutta tiedän että hän asioi mieluiten suullisesti (sana pitää siinä missä kirjallinenkin).
Nihkeys sähköpostia kohtaan on tunnettua...


Mainitulla sivustolta löytyy fiksusti heti etusivulta yhteystiedot: puhelin, fax ja e-mail. Jos firma ei aio vastata e-mail yhteydenottoihin, kannattaa e-mail jättää firman yhteystiedoista pois. Samoin jos ei aio vastata puhelimeen, ei kannata mainita puhelinnumeroa yhteystiedoissa. Tuo "sana pitää" kommentti asettuu hieman outoon valoon, jos kertoo yhteystietonsa tietäen, ettei aio ko. yhteydenottoihin kuitenkaan vastata.

Firman ammattitaidosta ei ole kokemuksia, mutta sen kuvan olen foorumia seuraanenna saanut, että osaamista löytyy. Ilmeisesti sen verran paljon, että kaikkiin kyselyihin ei enää viitsi vastata, kun on töitä muutenkin.

Lähetetty: La Huhti 02, 2005 3:54 pm
Kirjoittaja xjag
Kiitokset kaikille palautteista - foorumin kautta ja yksityisestikin tulleista. Valitettavasti kovin harvoilla oli oikeita kokemuksia ko. yhtiön palveluista, mutta kuten useimmiten, harvojen havaintojenkin perusteella kokemukset vaihtelevat, osa on tyytyväisiä ja osa on kokenut pettymyksiä. Varsin selkeä kuva syntyi kumminkin siitä, ettei yhtiön vahvuuksiin kuulu sähköinen viestintä. Sama pulmahan on Jaguar Finlandin kohdalla - tosin joku oli nyt yllättäen, mutta pyydettynä saanut yhteydenoton sieltä myynnin johdolta, joten maailma voi muuttua näköjään ja hyvä niin. Muutoinhan Jaguarin palvelu toimii ajoittain jopa siinä määrin hyvin, että huikean laskun maksun hetkellä haluaa torjua mielipahaa perustelemalla itselleen laskun kokoa sillä, että sainhan ainakin hyvää palvelua - skitsofreenista.

Runsaasti mielipiteitä aiheuttanut sähköpostin käyttö/käyttämättömyys oli myös mielenkiintoista luettavaa. Autoalallahan on edelleenkin pieni ihme, jos joku vastaa sähköpostiin ja siksi asiakkaat tai sellaisiksi pyrkivät käyttävät laskemattoman määrän työtuntejaan roikkumalla linjoilla tai venttailemalla myymälöissä palvelua. Ilmeisesti autoala ei nykypäivinä houkuttele kärkipään kyvykkyyksiä (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) työmarkkinoilta ja sen seurauksena käsitys odotuksista asiakkaiden ja autoalan välillä erkantuu kiihtyvällä vauhdilla. Kaikillahan näyttää edelleen olevan varaa tehdä printtimainontaa sivutolkulla viikoittain (myös Jagurarilla mm. Taloussanoissa), mutta jos sen houkuttamana joku erehtyy yhteydenottoon melkein millä medialla hyvänsä, eväät asiakaspalvelun hoitamiseen ovat niukat. Tuntuu käsittämättömältä. Ainoa tapa parantaa asian tilaa meidän asiakkaiden näkökulmasta on vaatia kunnollista palvelua ja suosia sellaisia yrityksiä/yrittäjiä, jotka haluavat elää tätä päivää sekä asiakaspalvelun että osaamisen suhteen.

Mukavaa ja lämpöistä kevään jatkoa kaikille!

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ti Maalis 30, 2010 7:21 pm
Kirjoittaja kimmo linnavuori
Kun googlettaa hakusanalla Karaasi tulee noin viidentenä otsikkona tämä kirjoitusketju kissakulmassa esiin. Muuten jo viisivuotta vanha aihe olisikin kaikkien unohtama. Viime viikolla minua taas kiusattiin tämän johdosta. Kun tähän kirjoitteluun ensikerran törmäsin, päätin etten mene mukaan. Kiitänkin tässä uudestaan Jyriä ja Karia, jotka hienosti puolustivat toimintaamme. Kirjoituksen otsikko osaako Karaasi korjata Jaguareja verrattuna siihen, että kyseessä oli vastaamaton sähköposti, asiosta jotka olivat puhelimessa jo perusteellisesti käyty läpi, oli epäreilu ja kohtuuton. Tuntui kummalta ja keljulta, jopa tarkoitushakuiselta, että koko osaamisemme kyseenalaistettiin sen takia "todisteiden" puutteesta. Osaamista ja taitoa harjoittaa varsinaista ammattia meiltä kuitenkin löytyi niin silloin kuin nytkin. Oma pohjakoulutukseni (autoins.) on toki monin osin vanhentunut ja unohtunutkin, mutta on meillä seurattu aikaa niin henkilökunnan kuin omastakin toimesta. AEL ja muut opinahjot ovat tuttuja paikkoja.

Tiedon lähteinä meillä on varaosa- ja korjauskirjat lähes kaikista sodan jälkeisistä Jaguar malleista, niin kauan kuin kirjoja tehtiin (noin vuoteen 1990 asti), sekä sen jälkeen CD-t noin vuoteen 2000. Niiden jatkona on uudemmat mallit kattava virallinen maksullinen Jaguar Tech Info (GTR) yhteys tehtaan kaikenkattavaan tieto- ja ohjekantaan. Meillä on myös ajantasainen Jaguar EPC varaosaohjelma. Vastaavat asiat löytyvät myös koskien Land Rover ja MG Rover autoja.

Testilaitteemme, dealer tason Jaguar IDS ja SDD, kattavat kurantin malliston samoin kuin laaja erikoistyökaluvalikoimamme. Maahantuojan tietoauktoriteettien kanssa yhteistyö toimii hyvin.

Onpa osaamistamme käytetty myös pohjana jatkourille. Entistä henkilökuntaamme ovat mm. alalla tunnetut (aakkosjärjestyksessä) Ari Hirvonen ent Jag-Auto,ym yrityksiä, Hannu Jylhä Inchcape, Juha Liukkonen Offroad center / Lohjan Laatuautot, Jarmo Pirilä AEL, Erik Stenström ParadiseCars jne.

Vuosi 2005 oli ko. kirjoituksista huolimatta meille hyvä. Niinkuin vuodet sen jälkeenkin. Myyntimme on tasaisesti kasvanut ja tuloksemme parantunut. Vuonna 2009 teimme noin 780 asiakastyötä. Asiakasrekisterissämme on noin 950 autoa, joista Jaguar tai Daimler merkkisiä on noin 200. Käytettyjä autoja myimme noin 20 ja välitimme 2 uutta Jaguar X-typeä. Moitteita saimme aikataulujen venymisestä ja kiitoksia hyvästä laadusta ja nopeista toimituksista.

Ko. nimimerkkien xjag ja kissaihminen agressiivisuuden lisäksi, ihmettelin kovasti millä lihaksilla nämä kutsuvat jo elämäntyökseni muodostunutta yritystäni lafkaksi tai puljuksi. Mautonta ja loukkaavaa.

Suurta lohtua toi, kun parivuotta sitten kissaihmisen henkilö paljastui sattuman kautta. Olin vantaalaisessa ruokakaupassa ja edelläni kassajonossa oli pieni mummo, joka työnsi ostoskärryissään kolmea säkkiä kissanhiekkaa. Kassa kysyi mihin käytetty hiekka mahtaa joutua. Mummo vastasi lähettävänsä sen pojalleen Ylivieskaan. Poika käytti sitä ravintonaan, koska haluaa kissaihmiseksi. Niinpä. Nimimerkki xjag tuli tutuksi jo kyselyissään eikä siitä sen enempää. Sen sijaan loistava tulevaisuus taivaallisissa tehtävissä on nimimerkillä hoopee. "Kaikki keskustelijat ovat oikeassa", enää siunaus päälle ja täydellistä.

Yleisesti olen hämmästellyt ja nostanut keskusteluakin aiheesta nimimerkkikirjoittelu. Onko merkki tai autokerhoilla tarvetta käydä keskustelua henkilö salaten, niinkuin jollain rasismi- tai deittipalstoilla. Nimimerkin turvin pyy muuttuu kyyksi ja puukot heiluvat.

Mutta kuten viisivuotta sitten xjag toivotteli hyvää ja lämmintä kevättä, niin toivotan puolestani minäkin nyt. Suosittelen samalla oikeaa elämää silmiin katsoen, se on varmasti mukavampaa kuin virtuaalihahmona bittiviidakossa pahaamieltä luoden.

Kimmo Linnavuori
http://www.karaasi.com

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ke Maalis 31, 2010 8:20 am
Kirjoittaja arvo01
Hyökkäys näkyy olevan paras puolustus.Kyllä työ tekijäänsä kehuu.Pari vanhaa viisasta sanontaa.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: To Huhti 01, 2010 9:57 am
Kirjoittaja Antti Pellonpää
Minäkin luin taas kerran "uusia" Kissakulman viestejä ja luin tämänkin viestiketjun tuonne Karaasin vastaukseen asti, josta kirjoituksesta vasta huomasin katsoa, että viestiketjuhan on tosiaan jo 5 vuotta vanha... Monille Karaasia googlaavalle käy varmaan sama juttu ja se saattaa käännyttää mahdollisen asiakkaan jonnekin muualle jo siinä vaiheessa. Mutta en kyllä nähnyt vastausta siihen, että vastataanko nykyään sähköpostiviesteihin vai eì? Jaguarharrastajatkin tietysti nuorentuvat kun sukupolvet vaihtuvat ja varsinkin nouseva polvi tosiaan etsii kaikki palvelut netin kautta ja ottaa yhteyttä ainoastaan sähköpostilla.

Olen samaa mieltä Kimmon kanssa siitä, että näissä kirjoituksissa pitää käyttää omaa nimeä. Nimimerkin takaa on liian helppo heitellä kaikenlaista.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Pe Huhti 02, 2010 2:50 pm
Kirjoittaja mikki
Uskon, että osaa.
Kannattaa vastata meileihin jos sen antaa.

Esimerkkejä viime ajoilta:
Olen odottanut Europcarin vastausta melkein viikon Lontoosta....
Pariisin toimisto vastasi toissakerralla kahdessa päivässä.
Vuokraavat hyviä autoja edullisesti mutta eivät vastaa meileihin vuonna 2010.......
Antavat kuitenkin meilinsä kotisivuillaan. Asiakas ei nyt pääse ostamaan!!!!

Paikallinen Jaguaaria edustava huolto ei vastannut lainkaan huoltotiedusteluuni toissakerralla kunnes kyselin vähän korkeammalta taholta, jonka jälkeen puhelu tuli heti. Vuosi oli 2009.
Viime kerralla tiedustelin huollon hintaa ja tarvittavien osien hintaa, ei vastausta koskaan vuonna 2010......
Toissapäivänä ei päässyt puhelimella läpi varaosiin lainkaan, ei Espooseen eikä Kaivokselaan.
Lopulta n. 4h myöhemmin ystävällinen nainen soitti ja pahoitteli ruuhkaa.

Itse edustan tosi suurta lentoyhtiögroupea Suomessa.
Ei ole varaa jättää vastaamatta yhteenkään meiliin. Sallittu vastausaika meiliin 1 tunti. Puhelimeen tavoite 20 sekuntia!

Muistakaa, että clubimme antaa mahdollisuuden olla täällä aliaksena.
Saa olla siten, voi myös antaa nimensä.
Täällä on kuitenkin asiallista käyttäytymistä.
Menkääpä katsomaan anonyymeihin palstoihin netissä, mitään automerkkiä ei solvata niin kuin omaamme.
Kateutta - ehkäpä!

Hoopee osuu päivään hyvin = HP ! Siis hyvää pääsiäistä ja pian jo vappua!

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Pe Huhti 02, 2010 3:52 pm
Kirjoittaja ojala
Karaasista ei ole kokemusta mutta tulipa mieleen että viime kesänä(?) bookkasin Inchcapelta huollon heidän verkkosivuiltaan, kohdasta "Varaa huolto". Täytin lomakkeen mutta mitään ei tämän jälkeen koskaan tapahtunutkaan.

Sinällään arvostan yrityksiä, joilla löytyy verkkosivuilta ajan tasalla olevat yhteystiedot ja tiedot tarjotuista palveluista. Käytännössähän niiden funktio on vastaava kuin puhelinluettelon keltaisten sivujen wanhaan aikaan, nykyään niiden sisällön kattavuuteen ei enää voi luottaa.

Arvostan myös sähköpostiin vastaamista, mielellään 24-48h kuluessa. Itselläni on tapana laittaa vähemmän kiireelliset asiat sähköpostilla, jolloin toinen osapuoli voi vastata (tai soittaa) itselleen sopivalla hetkellä. Se soiva puhelin kun ei ole kaikkein mukavin asia juuri kun on työ kesken.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ti Huhti 06, 2010 3:53 pm
Kirjoittaja dida
Osaamisesta ei ole kokemuksia, mutta kohtuullisen kokoisen konepajakonsernin ostojohtajana olen sitä mieltä, että jos jonkun yhteystiedon antaa, siitä pitää myös vastata.

Itse olen aina toiminut niin, että ellei vastausta minun kohtuullisena pitämäni ajan kuluessa tule, otan yhteyttä seuraavaan paikkaan ja unohdan edellisen. On toiminut hyvin ja yhteistyökumppanit ovat laadukkaita.

Minä maksan palvelusta (autokorjaamoille mielestäni ihan sikamaisen paljon) ja haluan myös rahalleni vastinetta.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ti Huhti 06, 2010 10:26 pm
Kirjoittaja juge
Ite tunnen myös Karaasin oikein hyvin, eikä koskaan ole ollut valittamista. Osat ja hinnat ovat olleet kohtuullisia ja osat ovat olleet lähestulkoon oikeastaan aina varastossa. Kaikkista parhaiten saat kaverin kiinni puhelimella tai käymällä paikanpäällä.

Osien ja töiden hinnat ovat olleet ne mitä Kimmo puhelimessa sanonut, tavaran olen saanut tänne E-Pohjanmaalle todella nopeasti, päivänkin varoitusajalla.

Itse ainakin uskallan suositella kyseistä yritystä, et varmasti pety.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ke Huhti 21, 2010 10:00 am
Kirjoittaja MJV
Terve,

ensinnäkin täytyy sanoa, että Karaasista ei ole minulla kokemusta sen enempää korjausten kuin yhteydenpidon osalta, joten kommenttini ei liity heihin sen enempää kuin muihin.

ojala kirjoitti:Itselläni on tapana laittaa vähemmän kiireelliset asiat sähköpostilla, jolloin toinen osapuoli voi vastata (tai soittaa) itselleen sopivalla hetkellä.


Itse toimin aivan samoin. Jos minulla on kiireellistä asiaa tai asian selvittäminen on vain kaikille osapuolille nopeampaa puhelimitse, soitan. Jos sen sijaan ei ole kiirettä tai oletan, että toinen osapuoli joutuu vastauksen joka tapauksessa tarkistamaan jostain ennen kuin osaa asian sanoa, käytän sähköpostia (jos yritys sellaisen yhteystiedoissaan ilmoittaa). Itse koen tämän olevan jopa huomaavaista, kun en "hengitä toisen niskaan" vaan annan tämän vastata itselleen sopivalla hetkellä.

Esimerkiksi tässä kuukauden sisällä olin yhteydessä erääseen rengasliikkeeseen etsiessäni autooni sopivia vanteita. Nettisivuilta löytyi valikoima kätevästi automerkillä ja -mallilla, mutta tarkistin vielä muutaman asian minua lähimpänä olevasta myymälästä sähköpostilla. Vastaus tuli melko nopeasti, mutta ei ollut minusta erityisen kattava. Ajattelin kuitenkin selvittää asiat tarkemmin lopulta kasvokkain, joten kiitin vastauksesta ja kysyin tiettyjen vanteiden saatavuutta. Mutta vastausta ei enää kuulunutkaan ollenkaan.

Parin päivän odottelun jälkeen otin yhteyttä saman liikkeen toiseen myymälään (taas postilla). Vastaukset tulivat nopeasti ja olivat minulle riittävän kattavia, joten painelin jo samana päivänä paikan päälle tilaamaan haluamani vanteet (maksu piti hoitaa etukäteen, joten tilaus ei onnistunut postilla - mikä on minusta täysin ymmärrettävää, enkä kokenut sitä palvelutason puutteeksi millään muotoa).

Ehkä olen ns. nuorempaa polvea ja tottunut tähän sähköiseen yhteydenpitoon, mutta joka tapauksessa miellän (liikkeen itse antamiin yhteystietoihin) tehtyihin kyselyihin vastaamisen sen verran oleelliseksi palveluksi, että sen puute saa minut hakemaan palvelut muualta. En sitten tiedä, onko se mikään menetys liikkeelle(kään).

t. Mika Viljanen

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Su Huhti 25, 2010 6:09 pm
Kirjoittaja Jku
Kukahan osaisi ja viitsisi säätää XK 150:n kaasuttimet.
Ne on säädetty mittareilla (+ jarrudynamometri) koneremontin yhteydessä.
Silti kylmänä kone "aivastelee", siis jotenkin "pärskäyttää" takaisin kaasuttimesta.
Kuumana käy ihan hyvin.
Monttööri itsekin valitteli, ettei saanut kylmäkäyntiä pelittämään.
Siitä ja muutenkin palvelusta täydet pisteet!

Minulle ei ole väliä, vaikkei vastaisi sähköposteihin, kunhan osaisi hommansa!
Näillä vanhoila peleillä maailma on hieman toisenlainen, kuin lentoyhtiöillä tms..
Jotka nekään eivät kuuntele asiakkaitaan!
Minulla on kahden allianssin bonuskortit (n. 150.000 pistettä/vuosi), enkä sanoisi kummankaan yhtiön palvelua hyväksi.
Tuo kolmas, skandinaavinen, "tries harder to exit the customers"!
En minä tiedä sitäkään, miten metalliteollisuuden ostoissa sähköposteihin vastaaminen korreloi hinta/laatusuhteen kanssa?
Jotenkin tuntuu, että villakoiran ydin on hukassa, jos se on keskeinen valintakriteeri!

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Su Huhti 25, 2010 8:42 pm
Kirjoittaja jakuvaari
Terve,

No kyllä kaikki asiansaosaavat mekaanikot pari SU:ta osaavat säätää.

Mutta vika on todennäköisesti tuossa kylmäkäynnistyskaasuttimessa (the hisser) kai XK 150:ssäkin on sellainen? (ainakin XK120 ja XK140 on, kuten noissa vanhoissa markeissa)

Vanhimmissa tuo on ominaisuus, niistä kuin puuttuu sellainen "blowback valve", mutta myöhemmissä (XK140 jne.) sellainen on varmasti mutta kuulemma usein jumissa.

Se käynnistyskaasutin on yleensä siinä kaasuttimien välissä, sillä on oma neula yms. ja idea on, että kun kone lämpenee, katkaisee imusarjan vesiputkessa oleva "otter switch" virran ja käynnistyskaasutin sulkeutuu kun solenoidi palautuu perusasentoon ilman virtaa.

Noin toi ainakin meidän MKV:ssä pelaa, ja yleensä pelaa, tuon vanhan katkaisijan pystyi jopa purkamaan, puhdistamaan, korjaamaan ja säätämään!

-Jakuvaari

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Su Huhti 25, 2010 9:09 pm
Kirjoittaja Jku
Joo, kyllä siinä se "apukaasutin" on.
Se kyllä toimii periaatteellisella tasolla.
Siis kylmänä kytketyy päälle ja kun vesitilassa oleva termostaatti toimii (kestää muutaman minuutin), kytketyy kaasuttimen kela pois päältä.
Samalla kierrokset hieman putoavat.
Ennen koneremppaa tuollaista vikaa ei esiintynyt!

Olen säätänyt sitä apukaasuttimen neulaa hieman rikkaammalle, kun annoin itselleni kertoa, että tuo määrävälein ( 10...15 sek) esiintyvä aivastelu on merkki laihasta seoksesta.
Siis se apukaasutin pärskäytää bensaa siitä apukaasuttimen ilmanottoaukosta ja samalla kone joko samuu tai kierroket putoavat hyvin alas, kunnes taas kierrokset palaavat tyhjäkäynille.
Tuolla säädöllä ei tuntunut olevan vaikutusta.

Mikähän siellä voisi jumittaa?

PS: Hassua, tuo termostaatti on tosiaan Jaguarin manuaaleisa nimellä Otter switch.
GB:ssa oli ainakin 70-luvulla firma, jonka nimi oli Otter ja logossakin saukko.
Tiedä sitten miten saukko liittyy asiaan, olisko omistajan nimi ollut Saukko?
Valmistivat kaikenlaisia bi-metallisia termostaatteja. Saattaahan tuo firma olla vieläkin toiminnasa, en ole asioinut sen kanssa sittemmin.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ma Huhti 26, 2010 8:02 am
Kirjoittaja jakuvaari
Terve,

Juu, luulenpa että tuo "saukko" viittaa noiden vanhojen bi-metallinauhojen muotoon, kuin saukon häntä tms. Tuskin oli ruotsinsuomalainen yrittäjä etunimeltään Per! :lol:

Niin, takaisin asiaan, on melko varmasti se "blowback valve" lautasmainen jousella varustettu venttiili siellä käynnistyskaasuttimen kanavassa, itselläni ei ole sellaista MKV:ssä, sekin joskus vähän räkii takaisin, mutta sen imukanavat yms. ovatkin ihan erilaiset kuin XK:ssa. Olen aiheesta vaan lukenut tuolla Jag-Loversin XK foorumilla, siellä joku varmaan osaisi ihan tarkkaan kertoa, miten tuo korjataan, mutta muistelisin, että ihan tavallinen peruspuhdistus ja joku kaasutinspray tms. voi auttaa, venttiili on yleensä jumissa tuossa auki-asennossa.

-Jakuvaari

Jk. MKV:n katkaisijassa on kanssa komea "Otter" logo.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ma Huhti 26, 2010 12:26 pm
Kirjoittaja Jku
Kiitos avusta.
Minäpä tutkin tuon.
Ostin nimittäin talvella varalle yhden "apukaasuttimen".
Se voi nyt avata vaikkapa olohuoneen pöydällä, vaimo ihastuu. :?

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Ma Huhti 26, 2010 9:11 pm
Kirjoittaja Jku
No nyt tuli tuo lisäkaasutinkin tutkitua. Eipä ollut montaa osaa!
Taitaa tuossa aivastelussa olla kyse vain tuo neulan säädöstä.
Jos se pärskiminen merkitsee laihaa seosta, niin sitten vaan neulaa ylöspäin.
Ohessa kaasarii ja XK 120/140 Servicebook vuodelta 1956.

Re: Osaako Karaasi huoltaa Jaguaareja?

Lähetetty: Su Touko 09, 2010 10:37 pm
Kirjoittaja Jku
Tämä mun kaasarijuttuni on täällä hieman "off topic2, mutta jatkan nyt vielä tänne.
Näyttää, että tuo apukaasuttimen suuttimen neulan jousi on kriittinen osa.
Neulan sädöllä ( korkeussäätö n. 0...5mm) ei tunnu olevan suurta merkitystä.
Mutta tuossa varaosaksi ostamassani tuo jousi on vapaana 30% pidempi, kuin kiinni olevassa (molmmat käytettyjä).

Tuon jousen merkitys on aiheuttaa vastavoima kaasarin imulle ja siten pitää neula oikeassa asennossa (neula liikkuu pystysuunassa).
Neulassa on nimittäin pieni kaulus, joka lähes sulkee tuon neulan ympäillä olevan aukon. Toisella puolella on vapaa ilma ja toisella kaasarin alipaine (imu).
Joten ilmeisesti neula liikkuessaan säätää seosta automaattisesti.