Työkaluja Englannista, halvalla

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Työkaluja Englannista, halvalla

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Käykääpä katsomassa Chronos Engineeringin sivuja.

http://www.chronos.ltd.uk

Täältä löytyy hyviä työkaluja erityisesti 'tuuma-autojenä' rakentajille. HUOM: toimituskulut Suomeen kotiovella tuotuna (DHL) vain n. 15€ <30 kg
Tilasin täältä järeähkön 600mm leveän pellintaivutuskoneen ja maksoi kotiovelle tuotuna vähemmän kuin Bilteman halpislaite.
Samalla tilasin kierretappisarjoja - erityisesti vaikeasti löydettävän BA-kierresarjan.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluja Englannista, halvalla

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Hyvä tietää, itse ostin e-baystä vain 2.BA, 3.BA ja 4.BA tapit ja pakat, sillä ymmärsin, ettei muita BA-kokoja käytetty Jaguareissa.

Tosin mulla ei ole väännintä kaikille pakoille, sillä ne ovatkin standarista poikkeavan kokoisia ulkomitoiltaan (tietenkin!) joten taidanpa katsastaa vielä tyuotakin tarjontaa. kotimaasta olen yhrittänyt huonolla menestyksellä, tosin Etolan teollisuusmyymälästä Suutarilasta Kehä kolmosen kupeessa löytyi aika hyviä työkaluja, tosin ei ihan halvalla.

Ostin samalla netistä sitävastoin vanhemmissa Jaguareissa tarpeelliset BSF tapit ja pakat, varsinkin 1/4", 5/16" ja 3/8" jengat. BSF:ssähän ilmoitetaan sen kierreosan paksuus kuin ANF/UNF ja ANC/UNC ilmoitetaan pultin/mutterin kannan paksuus ja siis avaimen läpimitta.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Työkaluja Englannista, halvalla

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Moro,

Löysitkö jostain edullisen BSF-kierresarjan? Olen koettanut löytää sellaista. Itse tarvitsen kierresarjoja lähinnä kierteiden korjaukseen/putsaukseen enkä siten tarvitse erillisiä aloitus-/pohjatappeja tmv. BA-sarja (kaikki koot) oli halpis versio ja tuskinpa noita pienempiä koskaan tarvitsee ellei ala kellosepäksi.

Kerroppa mikä kierretyyppi on Mk2:n trippimittarin/kellon vaijerin kiinnityksessä kojelaudan alle (minulta puuttuu kromimutterit näistä). Koetin katsoa sitä taulukoista mittojen perusteella, mutta mikään ei oikein sattunut kohdalleen (TPI/OD). On aikalailla lähellä UNF-kierrettä mutta ei aivan. BSF-muttereita minulla ei ollut kokeiltavaksi. On nuo tuumakierteiden koot ja tyypit vielä hieman hakusessa :)

Samaan syssyyn voisin kysyä roiskeläpistä: oliko ne 1960-luvulla pakolliset Suomessa?
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Työkaluja Englannista, halvalla

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JyrkiLaukaa kirjoitti: Kerroppa mikä kierretyyppi on Mk2:n trippimittarin/kellon vaijerin kiinnityksessä kojelaudan alle (minulta puuttuu kromimutterit näistä). Koetin katsoa sitä taulukoista mittojen perusteella, mutta mikään ei oikein sattunut kohdalleen (TPI/OD). On aikalailla lähellä UNF-kierrettä mutta ei aivan. BSF-muttereita minulla ei ollut kokeiltavaksi. On nuo tuumakierteiden koot ja tyypit vielä hieman hakusessa :)
Minä etsin noita aikoinaan kissojen ja koirien kanssa Amerikkaa myöten, hyviä ehdokkaita lähetettiin, muttei koskaan
oikeaa. Lopulta ostin sitten Stoneleighin rompetorilta huonokuntoiset koko vaijerit, joista sain nuo mutterit. Stoneleighin lukuisilta tuumamutterikauppiailta ei löytynyt ko. muttereita (mulla oli vaijeri mukana ja pyysin siihen sopivaa mutteria) Epäilen, että joku teki ne erikoistilauksena Sir Williamille...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Työkaluja Englannista, halvalla

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Joops,

Tilasin ne Manners:lta Jaggen koodilla, mutta sieltä tuli väärät. Mutterin kierre oli aivan liian iso.
Sanoivat teettäneensä ne nimenomaan minua varten, koska eivät olleet heidän listallaan.
Myyvät nyt kylläkin netissä. Luulen kyllä että tuota väärää kokoa.

Täytynee tehdä itse jostain sinnepäin olevasta 'Bilteman' kytkimen mutterista kierteistämällä uudestaan.
Kaverini UK:ssa on myös koettanut löytää niitä romiksilta, rompetoreilta jne mutta tuloksetta.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Vakuaari
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Loimaa

Re: Työkaluja Englannista, halvalla

Viesti Kirjoittaja Vakuaari »

Olen ostellut täältä kierretyökaluja ja irtokierteitä: http://www.uni-thread.com
Löytyy kaikkia tarvittavia, myös vasenkätisinä.
XJ12L ser 1
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluja Englannista, halvalla

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Moro,

Löysitkö jostain edullisen BSF-kierresarjan? Olen koettanut löytää sellaista. Itse tarvitsen kierresarjoja lähinnä kierteiden korjaukseen/putsaukseen enkä siten tarvitse erillisiä aloitus-/pohjatappeja tmv. BA-sarja (kaikki koot) oli halpis versio ja tuskinpa noita pienempiä koskaan tarvitsee ellei ala kellosepäksi.

Kerroppa mikä kierretyyppi on Mk2:n trippimittarin/kellon vaijerin kiinnityksessä kojelaudan alle (minulta puuttuu kromimutterit näistä). Koetin katsoa sitä taulukoista mittojen perusteella, mutta mikään ei oikein sattunut kohdalleen (TPI/OD). On aikalailla lähellä UNF-kierrettä mutta ei aivan. BSF-muttereita minulla ei ollut kokeiltavaksi. On nuo tuumakierteiden koot ja tyypit vielä hieman hakusessa :)

Samaan syssyyn voisin kysyä roiskeläpistä: oliko ne 1960-luvulla pakolliset Suomessa?
Roiskeläpät oli pakolliset vielä pitkälle 1980-luvulle, jopa moottoripyörissä.
Enpäs muista milloin tuo pakko poistui.

En tiedä tuosta kierteestä mitään, voipi olla Whitworth tai sitten joku kelloseppäkierre. Vanhoissa lohkoissa (tyyliin 1948-1951) ja kampiakseleissa esiintyy myös jotain "pipe thread" eli putki-/öljynporauskierrettä...huh, huh!
Jopa kolmossarjan XJ:hin asti mm. akkukengässä on Whitworth kierre ja pultin ja mutterin kanta, johon ei mikään muu avain oikein istu ja jakoavain mahtuu hieman huonosti! Noita BA-kierteitä ei 50-luvun jälkeen esiinny kai juuri muualla kuin SU:n (ja ehkä Solexin?) osissa ja joissain mittari-/koristeosissa. Jaguar periaatteessa siirtyi kokonaan UNF/UNC-kantaan 1952, muistaakseni. Mutta alihankkijat toki palljon hitaammin. Jenkitkin kuulemma virallisesti vaihtoi joskus metrisiin, mutta se ei koskaan toteutunut... :?

Ostin vain kolmen koon BSF tapit ja pakat e-bay-uk:sta joltain pienoisrautatietyökaluja myyvältä firmalta, ihan ok, olivat pari puntaa kipale ja tulivat pehmustetussa kirjekuoressa kotiin edullisesti. :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Työkaluja Englannista, halvalla -> tuumakierteistä

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Tuumailun jälkeen piti pikaopiskella asiaa ja kokosin itselleni alustavan 'kierrretaulukon': http://www.ids.fi/Jaguar/Tuumaisia_Kierremittoja.pdf

UNC/UNF lisäksi voi Brittiautosta löytyä ainakin:

BSW British Standard Withworth Coarse
BSF British Standard Fine
BSP British Strandard Pipe (G)
BSPT British Standard Pipe Taper (R)
BA British Standard Association


Itse sekoilin alussa oikein kunnolla R 1/2" proppujen kanssa. Hankin 'Biltemasta' repullisen R-kierteellisiä proppuja, mutta eiväthän nämä käyneet laisinkaan.
R-kierre (BSPT) on Whitworth kierre jossa kierre on kartiomainen. Kierre ei ole itsessään tiivistävä (tämän takia käytetään putkiteippiä).

Oikea kierre olisi ollut BSP (G). Tämäkin on ei-tiivistävä Whitworth kierre mutta suora-akselinen eikä kartiomainen kuten R-kierre. Tätä ei sitten löydykään oikein mistään liikkeestä - saati sitten Mk2:n varaosanumerolla.


Mielenkiintoinen nippelitieto: MK2:n taka-akselin tasauspyörästön kansi on kiinnitetty G 1/8" pulteilla? Kokeilin UNC-pultteja moneen kertaan ennenkuin uskoin kierteessä olevan jotain mätää.
Auto ei ole enää Concours, sillä tein uudet kierteet väkisin 5/16 UNC-tapilla 8)
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluja Englannista, halvalla -> tuumakierteistä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Tuumailun jälkeen piti pikaopiskella asiaa ja kokosin itselleni alustavan 'kierrretaulukon': http://www.ids.fi/Jaguar/Tuumaisia_Kierremittoja.pdf

UNC/UNF lisäksi voi Brittiautosta löytyä ainakin:

BSW British Standard Withworth Coarse
BSF British Standard Fine
BSP British Strandard Pipe (G)
BSPT British Standard Pipe Taper (R)
BA British Standard Association


Itse sekoilin alussa oikein kunnolla R 1/2" proppujen kanssa. Hankin 'Biltemasta' repullisen R-kierteellisiä proppuja, mutta eiväthän nämä käyneet laisinkaan.
R-kierre (BSPT) on Whitworth kierre jossa kierre on kartiomainen. Kierre ei ole itsessään tiivistävä (tämän takia käytetään putkiteippiä).

Oikea kierre olisi ollut BSP (G). Tämäkin on ei-tiivistävä Whitworth kierre mutta suora-akselinen eikä kartiomainen kuten R-kierre. Tätä ei sitten löydykään oikein mistään liikkeestä - saati sitten Mk2:n varaosanumerolla.


Mielenkiintoinen nippelitieto: MK2:n taka-akselin tasauspyörästön kansi on kiinnitetty G 1/8" pulteilla? Kokeilin UNC-pultteja moneen kertaan ennenkuin uskoin kierteessä olevan jotain mätää.
Auto ei ole enää Concours, sillä tein uudet kierteet väkisin 5/16 UNC-tapilla 8)
Joo, näin se on ja tuo johtuu aivan varmasti taas kerran alihankkijasta, eli kuka ikinä siellä Keski-Englannissa noita periä valmisti käytti tuota vanhasta tottumuksesta.

SU/Burlen käyttää kai vielä näinä päivinäkin BSW-kierteitä, BA oli enemmän polkupyörä ja sitä kautta moottoripyörätuotannossa, mutta ilmaisesti esiintyy edelleen mm. mittaristoissa ja muissa "pikkuruuveissa". BSF on aikalailla kuollut, mutta ilmailuteollisuudessa sitäkin BSW:n ohella kai vielä käytetään, sen ansiosta sain ostettua myös paineilmaräikkäsatsin BSW-hylsyjä. Ei meinaan muuten aukea ehjänä moni mutteri tuossa kohta 60-vuotiaassa vanhuksessa! :?

Tuota kartiomaista kierrettä taitaa kanssa olla juuri niissä kampiakselin öljykanavien porausreikien tulpissa. Muistini mukaan niissä käytetään ihan samaa kuin putkimiehetkin, eli jotain hamppua tiivisteenä! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin