Ruusuja ja risuja

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja dida »

Taas on tullut lisää elämänkokemusta autoalueelta.

Päätin viime syksynä remppauttaa XK8:n jakopään ennaltaehkäisevästi ja sainkin Lahden Autoduosta edullisen tarjouksen ja aivan loistavaa palvelua Marko Koiraselta. Kun olin ajelemassa remppaan, Marko soitti ja kertoi korjaajan sairastuneen, mutta koska olin jo käytännössä ovella, poikkesin paikalla, käytiin autosta hyvähenkinen keskustelu ja sovittiin, että Autoduo soittaa, kun asentaja on taas terveenä. Marko lupasi hyvittää turhan ajeluni Tampereelta Lahteen. Kaikki ok.

No, asentaja soitteli, mutta remppa olisi venynyt niin pitkälle, ettei se enää sopinut aikatauluuni ja sovimme, että homma hoidetaan keväällä. Taas kaikki ok. Samalla kaveri lupasi selvittää, löytyykö heiltä autooni puuttuva kaukosäädin ja mitä se maksaa.

Lähetin aiheesta Markolle ja asentajalle vielä sähköpostin, johon listasin sovitut asiat.

Kevät tuli ja laitoin sähköpostia Autoduoon, että nyt olisi hyvä aika tehdä sovittu remppa ja kompensaatioksi esitin, että vaihtavat jaggeen peräöljyt, minä tuon öljyn. Lisäsin vielä postiin sovitun hinnankin.

Pariin viikkoon ei tapahtunut mitään. Sitten soitin Duon huoltoon ja kysyin, ovatko lukeneet postin ja koska olisi vapaita aikoja. Kaveri vastaa, että on lukenut postin, mutta Marko on siirtynyt formulahommiin, eikä hänen kanssaan sovittu asia enää päde. Lupasi kysyä asiaa "uudelta johtajalta" ja soittaa takaisin. Tästä on nyt reilu kuukausi, eikä soittoa ole kuulunut, taitaa olla johtaja kiireinen mies. Alkuviikosta Detroitista itään hoiteli jaggen kuntoon ja sain aivan erinomaista palvelua, parempaa, kuin olin autokorjaamolta osannut odottaa. Anton on erittäin ammattitaitoinen ja fiksu kaveri.

Sensijaan harmittaa Autoduon täydellisesti muuttunut toiminta. Aiemmin fiksuna ja osaavana pitämäni paja on muuttunut ihan rivikorjaamoksi, jossa asiakaspalvelu on unohdettu kokonaan. Onko jaggeja tosiaan niin paljon Suomen maassa, että tuollaiseen on varaa? Tuskin toista kertaa enää asioin moisessa korjaamossa, jossa asiakas tuntee itsensä enemmän ongelmaksi, kuin leivän tuojaksi pöytään.
Aika surullinen juttu, mutta hyvä esimerkki siitä, kuinka yhdenkin henkilön vaihtuminen voi romuttaa toiminnan totaalisesti. Terkkuja vaan Antonille, tulen asioimaan jatkossakin! Ja niin, siitä kakestakaan ei koskaan kuulunut mitään...
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja kmk »

dida kirjoitti:Taas on tullut lisää elämänkokemusta autoalueelta.

Päätin viime syksynä remppauttaa XK8:n jakopään ennaltaehkäisevästi...
Saako tiedustella mitä jakopään remppa kustansi? Veitkö osat mukanasi ja jos veit niin mistä tilasit?

Itsellä XK8:n hankinta tapetilla niin kiinnostaa mitä olisi odotettavissa...
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja dida »

Hiukan vaikea sanoa, koska samassa yhteydessä vaihdettiin mm etupyörän loppuunkulunut laakeri.

Mutta jos nyt jotain rypistän, niin työn saanee noin tonnilla, Englannista osat siihen 500...600 euroa muistaakseni, siis viime syksynä. Omaani jakopää olikin jo aiemmin laitettu, osissa oli valmistusleimat 05, mutta koska kyseessä oli jenkkituonti, ei tästä ollut tietoa. Laitettiin nyt kuitenkin uudelleen, no problem ja samalla selvisi sellainenkin juttu, että edellisen korjauksen jäljiltä oli oikeanpuoleisen lohkon nokka-akselien ajoitus puoli hammasta pielessä. Ajossa sitä ei huomannut mitenkään, mutta nyt käy muuten todella hienosti. Kasissa tuollaisia juttuja on aika hankala korvakuulolta erottaa.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja kmk »

Kiitos tiedosta.
Rahaa menee joka tapauksessa, mutta ei kuitenkaan tähtitieteellisesti.

Jos kerran tekijäkin oli asiallinen niin pitää laittaa muistiin.
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja jms »

Kirjoittelinkin tuolla tekniikkapuolella omasta rempastani. Teetin kaiken metroautolla ja osat siis tulivat siis Inchcapen kautta, joten osissa oli hintaa enemmän kuin noissa huoltosarjoissa joita saa esim. Britishpartsista. Tuossa vaihdettiin hieman muutakin mutta 7.5 tuntia oli tuon jakopäänrempan työn osuus. 108€ /tunti. Ei mielestäni kauhean paha.
Halusin noi orkkisosat siksi, että liike myöntää niille sen 2v takuun. Tottakai sen saisi työlle vaikka osat veisi itse, mutta jos jotain sattuu on kauhean vaikea näyttää totwwn onko osat pettäneet, vai oliko asennusvirhe. Nyt jos jotain paukahtaa, niin jäljet johtaa vääjäämättä sylttytehtaalle... :D

Mutta en voi kuin kehua Turun Metroauton palvelua ja työn laatua. Suosittelen lämpimästi. Mulla on 2 kertaa ollut auto heillä ja asiallista toimintaa on.

Myöskin JAGFINN:stä olen saanut kysymyksiini aina asialliset vastaukset ja selkeästi firma on todella ammattitaitoinen, mutta minun sijainnistani 170 km päässä, joten logistisia vaikeuksia tulisi jos siellä käyttäisin. (ei varmaan kaikille, mutta olen huono lähtemään... :( )
Alfa Romeo - Cuore sportivo
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja dida »

Alkuperäisosia olivat kaikki minullakin, tilattu Jaguarilta Tauntonista, jonka palvelu oli muuten ok, mutta kiirettä ei firmassa pitänyt: Koko tilausprosesi taisi kestää kolmisen kuukautta :D :shock: . Onneksi ei ollut kiire...

Osaltaan vaikutti varmasti samalla tilattu S-Typen nopeusmittari, jonka toimittaja oli juuri mennyt konkkaan ja kaikki mittarit menivät tuotantolinjalle. Jakopäähän en muita, kuin alkuperäisosia laittaisi, on sen verran iso remppa ja jos joku mossahtaa, tulee helposti koko myllystä savumerkki.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi Matti
Oli syksyllä puhetta XK8:n peräöljyjen vaihdosta ja minulla on omaani vielä se tekemättä... Hoidettiinko sinulla se nyt samalla kun kissasi laitettiin kuntoon eli:
-selvisikö, kuinka vaihto suoritettiin eli missä poisto&lisäys proput?
-mitä öljyä laitoit sinne ja paljonko meni?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja dida »

Moro!
Aika meni sen verran tiukalle, että tekemättä on edelleen :D .

Taitaa käydä niin, että menen itse auton alle kesällä ja perehdyn tarkemmin asiaan. Pitää varmaan tehdä joku spesiaaliavain propulle, ei se tekemätön paikka voi olla kotikonsteillakaan.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Maahantuojan tekninen tuki jälleen kerran ystävällisesti opasti:

-Peräöljy suositus on Shell Spirax Super TS90, kuivatilavuus on 1,9 L
-Perässä ei ole tyhjennystulppaa vaan vanhat öljyt pitää imeä täyttöpropun kautta ulos ja täyttö sitten täyttöreiän alareunalle saakka.

Tämä täyttötulppahan jo löydettiinkin, se on siinä perämurikan takaseinän puolessa välissä ja vähän ahtaassa paikassa, mutta eiköhän siinä kopan oikealla puolella ole sen verran tilaa että pääsee avainta nitkuttamaan. Näin äkkiseltään näyttäisi että kuuskoloavaimella aukeaisi.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kafor kirjoitti:Maahantuojan tekninen tuki jälleen kerran ystävällisesti opasti:

-Peräöljy suositus on Shell Spirax Super TS90, kuivatilavuus on 1,9 L
Joo, opastaa kyllä, mutta tietääkseni Spiraxin valmistus on lopetettu...
Tuolla lisää peräöljykeskustelua:
viewtopic.php?f=2&t=2540&p=12539
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja dida »

Ja pitää tietty muistaa Ensio Itkosen aikanaan lausuma totuus: Mikään ei ole niin kallista, kuin peräremontti! En tosin ole ihan varma, mitä perää tuolla tarkoitti :P
Yritän muistaa viikonloppuna tsekata, mitä öljyä tuli syksyllä hankittua.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja matsu »

Vaihdettiin kaverin XK8:iin peräöljyt. Päädyttiin nettitutkistelun jälkeen 75W140 laatuun, ja öljy on täyssynteettistä. Aion itsekkin vaihtaa XJR:n perään samat öljyt. Uskon kuumana hieman paksumman öljyn (140) tekevän paksumman kalvon rattaille ja siten antavan paremman suojan kovassa rasituksessa. On myös haave, että paksumpi öljy häivyttäisi perästä (luultavasti) ajoittain kuuluvan, vielä hyvin heikon, ujelluksen. Sanotaan, että perästä kuuluu, vaihdon jälkeen.

XK8:ssa ja ainakin cabrioletissa perän täyttötulppa on julmetun ahtaassa paikassa. Homma hoitui, kun irrotimme kallistuksen vakaajan ja lievästi X-mallisen tukiristikon siitä perän takaa. Ristikkoa ei tarvitse ottaa pois paikoiltaan, eikä sitä ehkä saisikaan. Riittää kun irrottaa ne neljä kiinnityspulttia, jolloin ristikon saa pois perän täyttöpropun edestä. Proppuun käy 1/2 tuuman neliöavain, siis esim. tavallisen hylsysarjan vääntiö, vaikkapa räikkä. Tulppa on kyllä tiukassa.

Tulpan kautta sitten voi imeä entiset öljyt pois ja uudet tilalle. Mustat oli öljyt 140 tkm ajetussa autossa.

PS. On se jälkimarkkinointi kovaa nykyään, ja ennenkin. Uskokoon ken haluaa. Tässä lainaus yhdestä nettikirjoituksesta:

"Jaguar lists the Differential Fluid as Shell Spirax Super TS90 (JLM 20255). Jag states that it take 1.9 liters to fill the differential. My Jag dealer wanted $60 a liter for the fluid (Jag only sells the fluid in 1 liter bottles). So, I contacted Shell to see if there were any alternative fluids or sources. The Shell engineer and chemist I spoke with told me that this is a unique fluid that is made specially for Jag and that it is only available from Jag. There are other fluids that have the same weight and come from the same general family, however the chemical makeup (additives) are not the same. Shell recommended that I stay with the Jag fluid---so I did.
"
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja matsu »

Huomasin vasta nyt, että "Palvelut" ostolla oleva topic lipsahti nyt tekniikka puolelle. Sorry omasta puolestani. Uskallan kuitenkin vielä jatkaa tällä viestillä tuota XK8 peräöljyasiaa. Päädyimme 75W140 öljyyn seuraavan nettilinkin perusteella:

http://www.maxperformancecars.com/index ... Itemid=132

Eihän kaikki mitä netissä kirjoitetaan, ole totta, mutta tuon perusteella suositeltu Shell Spirax Super TS90 ei suinkaan ole yksiasteöljy vaan nimenomaan 75W140 öljy !? Niin tai näin, rohkenimme hankkia vastaavan eli 75W140 GL-5 öljyn. Ja ei haittaa, jos on LS öljy, sillä sitähän voi käyttää lukkoperän lisäksi myös lukottomassa perässä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja dida »

Joo, vähän on mennyt off topic, mutta haitanneeko tuo. Kiitokset vaihtovinkistä, kokeilen samaa tulevana suvena!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruusuja ja risuja

Viesti Kirjoittaja dida »

No niin, muistinpa tsekata sen öljylaadun :wink: !

Eli aikani taulukoita selattuani ostin Mobilube 1 shc 75W-90. Suomen suvessa tuskin tarvitaan ihan 140:stä, mutta tuskinpa tuo haittaakaan.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin