Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Viime huollossa ilmeni tuo termostaatti tornin (thermostat housing aluminium kit) vuoto ja olen huomenna soittamassa aikaa korjaukseen. Itse muovisen ensiasennusosan korvaava alumiininen torni maksoi britishpartsilla vain jotain viitisenkymmentä puntaa. Kun olette vaihdattaneet omanne niin paljonko olette maksanut ko homma? Tai jos olette itse tehneet niin millaisesta hommasta kestoineen on puhe ? Itse ei taito ja halu riitä tähän joten pajalle menee todennäköisesti jag-finniin menee. Laitan tänne sitten hinnan hommalle. Jos joku nyt ihmetteli tätä niin kuulemma ei ole tullut vastaan vanhemmissa autoissa ehjää ensiasennus tornia joka ei jollain tavalla vuotanut yms. Tätä täällä voorumillakin käsitelty. Siis jos ei ole vaihdettu niin suosittelevat vaihtamaan. Itselläkin vuoto löytyi kun ainetta katosi johonkin. No syy selvisi ja korjataan pois niin saa taas mielenrauhan siitä. Ärsyttää ajaa autolla jossa tietää olevan jotain vikaa vaikka ei varsinaisesti vaikuta ajoon.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Ei oo paha rasti. Taitaa mennä oheistöissä enemmän aikaa kun ton mokkulan vaihdossa. Käytetty aika riippuu siitä vaihdetaanko nesteet samalla yms.
Epäilisin että tunnin varaavat aikaa tohon hommaan??

Ite oon nysvääjä ja teen hieromalla hommat mutta termari + vesipumpun vaihto meni samaan aikaan kun rouvan kävelylenkki, olin itsekkin yllättynyt :shock: :shock:
Ja xk:ssa hankalampi mesta kun konepelti aukee eri päästä.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kiitos vastauksesta ! Yritän aina vähän kartoittaa työn kestoa että eivät yritä turhasta hirveästi veloittaa. Tuntuu vain olevan aika hiljaista täällä foorumilla tämä kirjoittelu nykyään kun samat muutamat ihmiset tuntuvat vastailevan viesteihin. Ei siinä siis mitään pahaa ole ja vastaukset hyviä mutta jos jäseniä on muutama tuhat ja kymmenkunta aktiivista käyttäjää jaksaa kirjoittaa palstalle. Hyvä että edes joku viitsii :D
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Hinta jag-finn 250 €+ kylmäaineet. Eli kaksi ja puolituntia tekivät hommia. Muuten kokonaislasku 550 euroa kun lambdat taakse ja vuotava lohkolämpparin vastus laitettiin uusiksi. Oli toinen lambda ollut tuskaisen jumissa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys.
Ärsyttää ajaa autolla jossa tietää olevan jotain vikaa vaikka ei varsinaisesti vaikuta ajoon.
Kerro ihmeessä lisää. Heh, täysin vieras käsite mulle..
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Mitä, mitä Rebelli ! Tarkoitin siis sitä että ei ole mitään akuuttia tai vaarallista vikaa kuten esim poikkinaiset akselit tai puuttuva rengas, jarrut yms. Tässä tapauksessa ainetta tihkui niin vähän että ihan hyvin olisi voinut jättää tekemättäkin. Se siis ärsyttää että tietää että autossa on joku vika vaikka pieni onkin-kuntoon on laitettava.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Mulla pieniä vikoja. Takapiirissä yhteisputkessa pieni vuoto. Nyt on kaikki vuodot kartalla. Mutta se ei riitä! Ymmärrättekö?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Lumpussa on kaksi- kolme major isoa vikaa. Ja 10 pienempää. V8 motti räyhää ja keulii ok. Mutta keulii kuin loikaava Kissa. Et poju taida pystyä moiseen? Ja nyt repelin ot big time! Mua kosittiin äsken ja vastasin myöntävästi. Minä pappissuvun musta lammas katkaisen lopullisesti 1200 luvulta alkaneen pappi- ja sotilas perinteen. Minusta tulee ortodoksi ja jatkan kirkolle vapaaehtoistyötä. Pitikö käydä helvetin porteilla ennen kuin tajusin elämän tarkoituksen? Ymmärrän sen nyt ja ymmärrän muita ketkä käyneet Helvin porteilla ja niiden kanssa helppo puhua. Mutta minkä Helvetin takia elämä pitää olla niin rankkaa ennen kuin sen tajuaa?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja tlindi »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !
Viime huollossa ilmeni tuo termostaatti tornin (thermostat housing aluminium kit) vuoto ja olen huomenna soittamassa aikaa korjaukseen. Itse muovisen ensiasennusosan korvaava alumiininen torni maksoi britishpartsilla vain jotain viitisenkymmentä puntaa. Kun olette vaihdattaneet omanne niin paljonko olette maksanut ko homma? Tai jos olette itse tehneet niin millaisesta hommasta kestoineen on puhe ? Itse ei taito ja halu riitä tähän joten pajalle menee todennäköisesti jag-finniin menee. Laitan tänne sitten hinnan hommalle. Jos joku nyt ihmetteli tätä niin kuulemma ei ole tullut vastaan vanhemmissa autoissa ehjää ensiasennus tornia joka ei jollain tavalla vuotanut yms. Tätä täällä voorumillakin käsitelty. Siis jos ei ole vaihdettu niin suosittelevat vaihtamaan. Itselläkin vuoto löytyi kun ainetta katosi johonkin. No syy selvisi ja korjataan pois niin saa taas mielenrauhan siitä. Ärsyttää ajaa autolla jossa tietää olevan jotain vikaa vaikka ei varsinaisesti vaikuta ajoon.
Kun tuli lämpimästi mieleen XK8:iin tuon tekeminen, niin ajatteliin kirjoitella siitä, vaikka tama onkin nyt eri mallin threadi. Tuo on varmaan "hauskin" homma mitä olen tehnyt. Toisena hauskuus kilpailussa on XK8:n sisätilan lämmittimen pumppu-/venttiiliyksikön vaihto.

Hauskuus piilee siinä, että (AJ26:ssa) tornin kiinnityspulttien kannat jää osoittain imusarjan alle. Alkunapsahduksen jälkeen niitä on kiva pyöritellä auki muutama kierros, mutta sitten ilo alkaa kun pultin kanta on lähes kiinni imusarjassa. Tilaa on niin paljon että pienen lenkkiavaimen saa juuri ja juuri käännettyä 180 astetta, ja sitten käännettyä taasen 1/12 kierroksen... Sitten vain odottamaan että kierre loppuu, ja loppuuhan se sitten aikanaan. Lopuksi pultti ei sitten mahdu edes tulemaan tuolta ulos! Sama x4 ja sitten tornia nostamalla saa pultit tulemaan pois, kun löytää nostaessa oikeat kulmat ja kannan asennot pulteille. Muistelen että kun vaihdoin tuota niin kellosta meni 1,5h pelkästään noiden pulttien avaamiseen :( Tietty kiinni laittaminen on yhtä hauskaa.

Eli jos sattuu olemaan joskus imusarja irti, niin kannattaa yhdistää hommat.
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Pitäidi kanssa laittaa toiseen uusi kun alkuperäisosa on vielä kiinni. Ei vielä näköjään vuoda mikä on ihme. Varastossa on osa ollut mutta taidan vielä odottaa kun toimii kelvosti vanhakin. Ne on nuo pultit kyllä välillä mahdottomia avata ja vaatii hermoja.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Meillä kesti alkuperäinen muovinen 13 vuotta Suomen talvia ja kesiä (ja noin 250tkm) ja olisi varmaan kestänyt vielä pidempäänkin, mutta (maahantuojan) huollossa se oli kai ylikiristetty, ja kierteet halki, alkoi vuotaa ja kun tuo systeemi saa vähänkin ilmaa niin pullauttaa se kiehuessaan ylävesiletkun sitten irti, mikä ei ole hauskaa! Onneksi sattui tallin portilla!

Vaihto oli kenkkua juu, helpointa on ottaa ainakin vapareissa suosiolla läppärunko ja imusarja hieman irti (ei tarvitse ottaa kokonaan ulos, riittää, että saa etuosasta nostettua muutaman sentin), sitten mahtuu helmpommin sinne tornin taaksekin jokin sopiva työkalu jotta pultit irtoaa. Nuo imusarjan tiivisteet ovat kokoonpuristuvia kumitiivisteitä, joten jos eivät ole pilalla voi avata ja sulkea huoletta.
(toisin kuin esim. XK-koneen vastaavat tiivisteet, mitkä pitää aina uusia jos ne avaa, ainakin mun mielestä, sillä jos on ilmavuotoja, ei kaasareita saa ikinä säätöihin!)

Ei kai ammattilainen tuohon vaihtoon yli kahta tuntia käytä, kun on osat valmiina?

-Jakuvaari

Jk. Mutta olen kuullut myös 8 tunnin vesipumpun vaihdosta, mulla meni puolitoista ja siitä kolmasosa yhden 8mm pultin kanssa tapellessa! (toki mukana on moniurahihnan ja vapaapyörän sekä flektien irroitus ja kiinnitys, mutta sen olin ehtinyt tehdä jo eimminkin niin kävi helpommin kuin ekalla kerralla)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Joo, kyllä toi on sellainen suunnittelukukkanen että maallikko miettii onko tehtaan todella pitänyt maksaa suunnittelijalle palkkaa tosta työstä. Eilen illalla aloitin ensimmäisen kerran ja purkuun meni rauhallisesti edeten tasan tunti. Ei tarvitse purkaa imusarjaa tms. Niputuksen luulisin menevän nopeammin kun korvaan takimmaiset putit prikalla ja pultilla jossa on mutterikannan lisäksi ura ruuvaria varten.
i
joopajoo
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 4:01 am
Paikkakunta: järvenpää

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja joopajoo »

Moro.. Mites tuon s-type r 2003 kohdalla.. Pitääkö harkita koko tuon systeemin vaihtoa vai riittääkö pelkän termostaatin vaihto.. Mun vekottimes se taitaa o jostain vuotaa ehkä..
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
R mallissa erilainen systeemi kuin vapari v8 4.0 koneissa. Tämä sarja jota tässä sivutaan ei siis käy malliisi.Termostaatti itsessään on sama kyllä-mutta se on sisällä järjestelmässä eikä sinällään vuoda.http://britishparts.co.uk/products/8894 ... ng-AJ84255 Kannattaa selvittää ensin mistä vuotaa ennen kuin alkaa osia tilailemaan. Tuo jäähdytysnesteen paisuntasäiliö on yleinen vuotamaan sieltä alta letkun juuresta. Tässä linkkiä s typen jäähdytyspuolen osiin http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jagu ... ng-heating
Mallissa on ollut myös ahtimen alla olevan letkun jäähdytysnesteen vuotoahttp://britishparts.co.uk/products/6105 ... k-C2C41300. Itse letku maksaa vain muitamia kymppejä, mutta itse vaihto on aikaa vievä operaatio kun ahdin pitää poistaa yms.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

kissaeläin kirjoitti:Moi !
R mallissa erilainen systeemi kuin vapari v8 4.0 koneissa. Tämä sarja jota tässä sivutaan ei siis käy malliisi.Termostaatti itsessään on sama kyllä-mutta se on sisällä järjestelmässä eikä sinällään vuoda.http://britishparts.co.uk/products/8894 ... ng-AJ84255 Kannattaa selvittää ensin mistä vuotaa ennen kuin alkaa osia tilailemaan. Tuo jäähdytysnesteen paisuntasäiliö on yleinen vuotamaan sieltä alta letkun juuresta. Tässä linkkiä s typen jäähdytyspuolen osiin http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jagu ... ng-heating
Mallissa on ollut myös ahtimen alla olevan letkun jäähdytysnesteen vuotoahttp://britishparts.co.uk/products/6105 ... k-C2C41300. Itse letku maksaa vain muitamia kymppejä, mutta itse vaihto on aikaa vievä operaatio kun ahdin pitää poistaa yms.
mahtaako xjr mallissa olla samaa vikaa ?
xjr -99
galaxie -61
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
En tiedä onko XJR:n säiliö parempaa laatua tai onko ahtimen alta vedetty letkua. Nimim xjr-99 osaa varmaan vastata tähän. Yleisesti ottaen nuo paisuntasäiliöt ovat olleet melko surkeita vuosituhannen lopun ja alun molemmin puolin ainakin vuotojen yleisyydestä mitattuna. Termostaattikotelot ahdetuissa kuitenkin olleet metallisia käsittääkseni.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

pikku määriä on nestettä hävinny eikä vuotopaikkaa ole löytynyt, auton oston jälkeen kaksi kertaa olen lisännyt nestettä. vois hyvinkin tulla siitä säiliön pohjasta. täytyy tutkia asiaa.
xjr -99
galaxie -61
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Kerro toki mistä vuoto löytyy.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XJR-99
Viestit: 437
Liittynyt: Pe Joulu 16, 2011 9:33 pm

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja XJR-99 »

Vuotokohtia ahdetussa voi toki olla monia. Ahtimen alapuolinen vesiletku hyvin tyypillinen ainakin jos vielä alkuperäinen. Joku sanonut muistaakseni, että olisi syytä vaihtaa 7-8v välein. Voi melkein sanoa, että jos vika ei löydy mistään niin se on sitten juuri tuo letku ikävässä paikassa.
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

XJR-99 kirjoitti:Vuotokohtia ahdetussa voi toki olla monia. Ahtimen alapuolinen vesiletku hyvin tyypillinen ainakin jos vielä alkuperäinen. Joku sanonut muistaakseni, että olisi syytä vaihtaa 7-8v välein. Voi melkein sanoa, että jos vika ei löydy mistään niin se on sitten juuri tuo letku ikävässä paikassa.
mitäs muuta tavaraa vaihdossa tarvitaan ja mitä kaikkea pitää purkaa että käsiksi pääsee ?
tiivisteitä ahtimelle ilmeisesti.
xjr -99
galaxie -61
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja tlindi »

galaxie61 kirjoitti:
XJR-99 kirjoitti:Vuotokohtia ahdetussa voi toki olla monia. Ahtimen alapuolinen vesiletku hyvin tyypillinen ainakin jos vielä alkuperäinen. Joku sanonut muistaakseni, että olisi syytä vaihtaa 7-8v välein. Voi melkein sanoa, että jos vika ei löydy mistään niin se on sitten juuri tuo letku ikävässä paikassa.
mitäs muuta tavaraa vaihdossa tarvitaan ja mitä kaikkea pitää purkaa että käsiksi pääsee ?
tiivisteitä ahtimelle ilmeisesti.
Pikku vika helppo korjata ;) Vähän pitää purkaa:

http://1drv.ms/14YA8eY

T
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja tlindi »

Coupe kirjoitti:Joo, kyllä toi on sellainen suunnittelukukkanen että maallikko miettii onko tehtaan todella pitänyt maksaa suunnittelijalle palkkaa tosta työstä. Eilen illalla aloitin ensimmäisen kerran ja purkuun meni rauhallisesti edeten tasan tunti. Ei tarvitse purkaa imusarjaa tms. Niputuksen luulisin menevän nopeammin kun korvaan takimmaiset putit prikalla ja pultilla jossa on mutterikannan lisäksi ura ruuvaria varten.
:) Tai sitten 6-kolo pulteilla:

http://jagclub.net/keskustelu/viewtopic ... set#p27632

T
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
galaxie61
Viestit: 340
Liittynyt: Su Elo 21, 2011 3:02 am
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Termostaatti tornin vaihtaminen ja sen hinta

Viesti Kirjoittaja galaxie61 »

tlindi kirjoitti:
galaxie61 kirjoitti:
XJR-99 kirjoitti:Vuotokohtia ahdetussa voi toki olla monia. Ahtimen alapuolinen vesiletku hyvin tyypillinen ainakin jos vielä alkuperäinen. Joku sanonut muistaakseni, että olisi syytä vaihtaa 7-8v välein. Voi melkein sanoa, että jos vika ei löydy mistään niin se on sitten juuri tuo letku ikävässä paikassa.
mitäs muuta tavaraa vaihdossa tarvitaan ja mitä kaikkea pitää purkaa että käsiksi pääsee ?
tiivisteitä ahtimelle ilmeisesti.
Pikku vika helppo korjata ;) Vähän pitää purkaa:

http://1drv.ms/14YA8eY

T
onneks ei ollenkaan niin paha mitä jo mielessäni kuvittelin.
xjr -99
galaxie -61
Vastaa Viestiin