S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä.
S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä.
Tervehdys.
Uutena jäsenenä halusin kirjoittaa kokemukseni öljynvaihto-operaatiosta. Eli hain keväällä s-typen vm 2003, vähän reilu 100 000 km, Saksasta. Ajattelin varmuuden vuoksi vaihdattaa myös automaattilaatikon öljyt. Aluksi kysyin mitä maksaa jaguar-huollossa. Hinta oli järkytys, eli pelkkä öljyn litrahinta noin 90 e/l. Ja töineen noin lähelle 1000 e arvio. Eli antaahan tämän vaihtoehdon olla. Sitten tilasin laatikon öljynsuodattimen British Parts UK sta. 82.39 e maksoi tämä ja postikuluja 21,28 e. Mietin tuota öljynhintaa. Koska autossani on laatikko zf6hp26, niin googletin, mikä öljy siihen pitää olla. Oikeasta öljystä halusin olla täysin varma, joten käytin tähän tutkimiseen vähän enempi aikaakin. Tuloksenä löytyi ZF Lifeguard 6. Samaa öljyä eri koodilla on myös BMW oil no. 8322 0142516. Ja vielä samaa öljyä on Jaguar Oil No. Jaguar Fluid 8432. Eli sama öljy, mitä mm. jaguar-huolto laittaisi hintaan 90 e /l. Seuraavassa linkki, missä ko. öljyt on taulukkona ja jos nyt tilaisin laatikon suodatinta, niin tilaisin sen tuolta ja sellaisessa paketissa, missä tulisi öljytkin mukana.
http://www.thectsc.com/index.php?p=prod ... &parent=58
Koska olin jo suodattimen hankkinut, niin sitten piti vain se öljy hankkia. Muuten, automaattilaatikon suodattimen kyljessä on tarra, missä on tuo sama bmw öljykoodi, että älä laita muuta öljyä. No sitten menin Kuopiossa Avain Vaunulle kysymään ko. öljyä. Sieltä öljyä löytyi hintaan 25 e /l. Öljy löytyi juuri tuolla 8322 0142516 koodilla. Sovin Avain Vaunun kanssa, että autoni huoltoliikkeestä tulee joku aamulla hakemaan öljyn.
Huoltoliikkeeksi olin valinnut Autohuolto Toikan Kuopiosta. Autooni vaihdettiin siis normiöljyt, peräöljyt, automaattilaatikon öljyt ja samalla laitettiin lohkolämmitin ja sisäpistoke. Muuten automaattilaatikon öljynvaihdossa ei ollut ongelmia, mutta entinen öljynsuodatin ei tietenkään lähtenyt kätevästi ruuveiltaan irti auton pohjasta, joten samalla siis uusittiin kaikki kiinnitysruuvit. Hintaa koko huollolle tuli vähän reilu 1000 e ja työ tehtiin puolessatoista päivässä.
Eli mitä tekisin toisin. Tilaisin jos aikaa on suodattimen öljyineen täältä:
http://www.thectsc.com/index.php?p=prod ... &parent=58
Veisin auton edelleen vaikka Autohuolto Toikalle tai jollekin muualle huoltoon, mikä osaa ja on vaihtanut öljyjä ennenkin.
Tässä vielä youtube video XK8 automaattilaatikon öljynvaihdosta kotikonstein. Että jos ei muuta, niin näkee, miten se voi tapahtua. https://www.youtube.com/watch?v=qL4ZhDlZAF4
Sitten mietin myös prosessin aikana, muita hyviä öljynvaihtopaikkoja. Esim Tampereella RK-Cityhuolto. Paikka on varmasti hyvä, kun monella on sieltä hyviä kokemuksia. Soitin ko. paikkaan ja kysyin, niin heillä on eri öljy mitä laittavat laatikkoon. Varmasti on hyvä sekin, mutta itse halusin olla täysin varma, mitä öljyä sinne laitetaan.
Muuten huollon jälkeen auto toimii hyvin ja ongelmia ei ainakaan vielä ole esiintynyt. Toivottavasti tästä oli hyötyä muillekin. Terveisin majander.
Uutena jäsenenä halusin kirjoittaa kokemukseni öljynvaihto-operaatiosta. Eli hain keväällä s-typen vm 2003, vähän reilu 100 000 km, Saksasta. Ajattelin varmuuden vuoksi vaihdattaa myös automaattilaatikon öljyt. Aluksi kysyin mitä maksaa jaguar-huollossa. Hinta oli järkytys, eli pelkkä öljyn litrahinta noin 90 e/l. Ja töineen noin lähelle 1000 e arvio. Eli antaahan tämän vaihtoehdon olla. Sitten tilasin laatikon öljynsuodattimen British Parts UK sta. 82.39 e maksoi tämä ja postikuluja 21,28 e. Mietin tuota öljynhintaa. Koska autossani on laatikko zf6hp26, niin googletin, mikä öljy siihen pitää olla. Oikeasta öljystä halusin olla täysin varma, joten käytin tähän tutkimiseen vähän enempi aikaakin. Tuloksenä löytyi ZF Lifeguard 6. Samaa öljyä eri koodilla on myös BMW oil no. 8322 0142516. Ja vielä samaa öljyä on Jaguar Oil No. Jaguar Fluid 8432. Eli sama öljy, mitä mm. jaguar-huolto laittaisi hintaan 90 e /l. Seuraavassa linkki, missä ko. öljyt on taulukkona ja jos nyt tilaisin laatikon suodatinta, niin tilaisin sen tuolta ja sellaisessa paketissa, missä tulisi öljytkin mukana.
http://www.thectsc.com/index.php?p=prod ... &parent=58
Koska olin jo suodattimen hankkinut, niin sitten piti vain se öljy hankkia. Muuten, automaattilaatikon suodattimen kyljessä on tarra, missä on tuo sama bmw öljykoodi, että älä laita muuta öljyä. No sitten menin Kuopiossa Avain Vaunulle kysymään ko. öljyä. Sieltä öljyä löytyi hintaan 25 e /l. Öljy löytyi juuri tuolla 8322 0142516 koodilla. Sovin Avain Vaunun kanssa, että autoni huoltoliikkeestä tulee joku aamulla hakemaan öljyn.
Huoltoliikkeeksi olin valinnut Autohuolto Toikan Kuopiosta. Autooni vaihdettiin siis normiöljyt, peräöljyt, automaattilaatikon öljyt ja samalla laitettiin lohkolämmitin ja sisäpistoke. Muuten automaattilaatikon öljynvaihdossa ei ollut ongelmia, mutta entinen öljynsuodatin ei tietenkään lähtenyt kätevästi ruuveiltaan irti auton pohjasta, joten samalla siis uusittiin kaikki kiinnitysruuvit. Hintaa koko huollolle tuli vähän reilu 1000 e ja työ tehtiin puolessatoista päivässä.
Eli mitä tekisin toisin. Tilaisin jos aikaa on suodattimen öljyineen täältä:
http://www.thectsc.com/index.php?p=prod ... &parent=58
Veisin auton edelleen vaikka Autohuolto Toikalle tai jollekin muualle huoltoon, mikä osaa ja on vaihtanut öljyjä ennenkin.
Tässä vielä youtube video XK8 automaattilaatikon öljynvaihdosta kotikonstein. Että jos ei muuta, niin näkee, miten se voi tapahtua. https://www.youtube.com/watch?v=qL4ZhDlZAF4
Sitten mietin myös prosessin aikana, muita hyviä öljynvaihtopaikkoja. Esim Tampereella RK-Cityhuolto. Paikka on varmasti hyvä, kun monella on sieltä hyviä kokemuksia. Soitin ko. paikkaan ja kysyin, niin heillä on eri öljy mitä laittavat laatikkoon. Varmasti on hyvä sekin, mutta itse halusin olla täysin varma, mitä öljyä sinne laitetaan.
Muuten huollon jälkeen auto toimii hyvin ja ongelmia ei ainakaan vielä ole esiintynyt. Toivottavasti tästä oli hyötyä muillekin. Terveisin majander.
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Jep, hyvä video.Tässä vielä youtube video XK8 automaattilaatikon öljynvaihdosta kotikonstein. Että jos ei muuta, niin näkee, miten se voi tapahtua. https://www.youtube.com/watch?v=qL4ZhDlZAF4
Mä kun oon tämmönen epävarma nysvääjä niin kuitenkin aloitan aina öljynvaihto hommat avaamalla ekaksi täyttöpropun.. Miksi ? Jos käy sille propulle jotain sellaista niinkuin noille öljypohjan pulteille videossa niin on aina helpompi peruuttaa lähtöruutuun kun on vielä ne vanhat öljyt lootassa sisällä
Ai mistä oppinut tämän.. no
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Tietyissä Audeissa (esim. S6/A8) on myös ZF:n laatikko, joka vaatii M1375.4 speksattua olevaa öljyä. Noissa pitäisi olla nelivetoinen versio ZF 6HP26 laatikosta. Audin varaosakoodi öljylle on G055005A2. Hinta oli n. 35€/l, kun öljyä vuosi sitten S-typeni laatikkoon laitettiin.
-----
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
XF-DS -10
XE 2.0d -16
ex.S-type 2.7D -05
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Joo sama öljy on. Katsoin aikaisemmasta linkistäni, ni Audi Oil No. G 055005 A1 / A2 / A6 koodi on taulukossa, mikä kertoo mitkä öljyt on samaa kuin ZF LifeGuard6 öljy. Eli samalla mennään
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Tervehdys !
8322 0142516 ja ZF omanumero ZF No. S671 090 255 ja merkki on ZF Lifeguard 6= Shell M-1375.4 mitä jaguar suosittelee 6 vaihteiseen ZF: n laatikkoon. Tässä muita öljyjä jotka ovat käypiä tuohon laatikkoon.
Pentosin ATF1 (Manufacturer - CRP Industries),Mobil ATF LT 71141,MotorCraft Mercon SP ATF,AMSOIL Synthetic Fuel Efficient, castrol transmax import multi-vehicle ATF, redline d6 ATF. Tuo numero esim: ZF lifeguard 6 kertoo että öljy on nimenomaan ZF 6 portaiseen automaattilaatikkoon soveltuva öljy jne.
Tätä zf lifeguardia saa ainakin ihan http://britishparts.co.uk/products/1066 ... il-C2C8432 sekä tässä turvallisuus tiedot: http://www.zf.com/media/media/document/ ... att_FI.pdf Jos pohjan avaa vaihteistosta niin 5-6 litraa n 9 litrasta vaihtuu.
Eniten minua hämmästyttää että "sealed for life" laatikkoon (mikä nyttemmin on todettu potaskaksi ammattilaisten taholta ja että 100t välein kannattaa vaihtaa) on laitettu mineraaliöljyä-siis ZF lifeguard 6 on mineraalipohjainen öljy!!! Veikkaan että joillekkin tämä on yllätys. Miksi sitä laitetaan vieläkin öljynvaihdossa joissain paikoissa sisään hämmästyttää kovasti minua, tämä omana mielipiteenä tietysti. Tietystihän sinne laitetaan monasti se suositusöljy, mutta kannattaako sitä vielä laittaa kun muitakin toimivia/toimivampia öljyjö on olemassa ? Kyllä mineraaliöljy joka jää ilman huuhtelua turbiiniin yms sekoittuu uuden synteettisen kanssa jos sitä joku pelkää. Ketjun aloittajakin oli halunnut nimenomaan sitä laatikkoon.
Mitä nyt olen ulkomaisia foorumeja tämän zf:n laatikon toiminnasta ja öljyistä seurannut niin kuulemma paremmin on toiminut kun on vaihtanut täysin synteettiseen öljyyn. Itse ainakin uskon ja ilmeisen yleinen tietokin on että mineraalipohjaiset öljyt eivät omaa yhtä hyvää lämpöstabiliteettia kuin synteettiset öljyt ja kestoltaankin ne ovat lyhyempi ikäisiä kuin synteettiset. Varsinkin suomessa nuo lämpövaihtelut ovat rajuja laatikko kovilla muutenkin pakkasella ja näin ollen öljynkin pitäisi olla mukana heti startista.
Nämä ovat vain minun mielipiteitäni asiasta. Se mitä laatikon laatija on suositellut kymmenen vuotta sitten ei öljytekniikan kehittyessä saata olla enää kovinkaan "hyvää" verrattuna uusiin mutta kyllä sekin toimii ei siinä mitään. Jos tällä hyvyydellä tarkoitetaan laatikon ikää suhteessa käytettyyn öljyyn. Minusta nämä suositukset ovat tietysti hyviä jos ei muuta öljyä tunne niin on ainakin jotain mitä laittaa sinne. Se minkä kanssa öljysopimus kulloinkin on (ZF lifeguard =shell) sanelee mikä on suositusöljynä. Se ei välttämättä ole tae parhaaksi öljyksi nimenomaiseen laatikkoon. Itse en niin orjallisesti lähtisi seuraamaan tätä polkua ainakaan siksi, että tuo öljy on mineraaliöljyä ja itse olen sitä mieltä että luotan paremmin synteettiseen näillä moottoreilla ja laatikoilla. Enhän moottoriinkaan kaada mineraaliöljyä niin en laatikkoonkaan sitten. Tosin eihän jaguar v8 ole suosituksenakaan mineraaliöljyä moottoriin. Vahvasti olen sitä mieltä että jokainen tuolla ylhäällä olevista öljyvaihtoehdoista yltää vähintään samaan suoritustasoon kuin ZF lifeguard ja ylittää ne.
Tätä voi helposti kritisoida koska selvää syytä esim laatikon hajoamiseen tai huonoon toimintaan on vaikea todentaa. Yleensä tarinat ovat sellaisia että öljynvaihdon jälkeen vaihteistosta hävisivät tietyt ongelmat. Ei voida osoittaa että ongelmat olisivat voineet poistua käyttämällä esim uutena öljynä sitä samaa alkuperäisöljyäkin. Minusta se ei ole ns varmanpäälle pelaamista jos vaihtaa tässä tapauksessa suositusöljyt sisään kun valittavana on muitakin synteettisia vaihtoehtoja. Esim http://www.opieoils.co.uk/p-1052-amsoil ... d-atf.aspx ja vaikkahttp://www.opieoils.co.uk/p-1024-red-li ... fluid.aspx hinnatkaan eivät päätä huimaa ja postikulut 30kg 21 puntaa.
Jokainen tekee mitä haluaa ja laittaa mitä itse haluaa mutta aina ei tarvitse laittaa sitä printatulla jaguar- leimalla olevasta epämääräisestä kanisterista öljyä laatikkoon ja maksaa siitä 60€ litra kun se on sitä ZF lifeguard 6 tai 5 jonka valmistaa shell ja maksaa korjaamolle 8€ litra-siinä on kate kohdillaan.
Ei me osata vaatia tietää mitä se öljy oikeastaan on-maksetaan vain tyynesti kun öljy on maksanut laatikkoon 500€ kun itse tilaamalla saa mitä haluaa sinne laatikoon ja todellakin pienemmälä litrahinnalla. Miksi yleisestikin on niin vähän tietoa tälläkin foorumilla mitä öljyä esim 5r55n tai zf laatikkoon voi laittaa. Korjaamot tietysti sanovat yleensä tuon suositusöljyn, mutta minusta se haiskahtaa sinällään että jaguarilla sitä myydään shell leimalla, bmw:llä muulla koodilla, audiin jollain muulla-miksi ei suoraan sanota että se on shellin valmistamaa öljyä ZF:lle ja siitä pyydetään riistohintaa. No mitä vähemmän tuo tieto on kuluttajan käytettävissä sitä enemmän jälleenmyyjät hyötyvät tuosta. Itse laitatan toiseen autoon redline d4 6l x19 euroa= 114 euroa+suodatin ja tiiviste=150€ ja toiseen amsoil synthetic atf 6l=91€+suodatin ja tiiviste=131 euroa. Tähän vielä työ 150€. Tuota lifeguard öljyä vaikka tuolta britishpartsista saa pyöreään 29€ litrahintaan eli 6x29€=174€+postikulut=200€ eli ei hirveänhintaista vaikka tuota saa jostain muualtakin ja halvemmalla. Eli tuo ZF lifeguard on kalliimpaa mineraalipohjaisena kuin redline tai amsoil polyolesteri pohjaisena öljyinä-miksiköhän näin-ei varmaan tarvitse edes kirjoittaa...
8322 0142516 ja ZF omanumero ZF No. S671 090 255 ja merkki on ZF Lifeguard 6= Shell M-1375.4 mitä jaguar suosittelee 6 vaihteiseen ZF: n laatikkoon. Tässä muita öljyjä jotka ovat käypiä tuohon laatikkoon.
Pentosin ATF1 (Manufacturer - CRP Industries),Mobil ATF LT 71141,MotorCraft Mercon SP ATF,AMSOIL Synthetic Fuel Efficient, castrol transmax import multi-vehicle ATF, redline d6 ATF. Tuo numero esim: ZF lifeguard 6 kertoo että öljy on nimenomaan ZF 6 portaiseen automaattilaatikkoon soveltuva öljy jne.
Tätä zf lifeguardia saa ainakin ihan http://britishparts.co.uk/products/1066 ... il-C2C8432 sekä tässä turvallisuus tiedot: http://www.zf.com/media/media/document/ ... att_FI.pdf Jos pohjan avaa vaihteistosta niin 5-6 litraa n 9 litrasta vaihtuu.
Eniten minua hämmästyttää että "sealed for life" laatikkoon (mikä nyttemmin on todettu potaskaksi ammattilaisten taholta ja että 100t välein kannattaa vaihtaa) on laitettu mineraaliöljyä-siis ZF lifeguard 6 on mineraalipohjainen öljy!!! Veikkaan että joillekkin tämä on yllätys. Miksi sitä laitetaan vieläkin öljynvaihdossa joissain paikoissa sisään hämmästyttää kovasti minua, tämä omana mielipiteenä tietysti. Tietystihän sinne laitetaan monasti se suositusöljy, mutta kannattaako sitä vielä laittaa kun muitakin toimivia/toimivampia öljyjö on olemassa ? Kyllä mineraaliöljy joka jää ilman huuhtelua turbiiniin yms sekoittuu uuden synteettisen kanssa jos sitä joku pelkää. Ketjun aloittajakin oli halunnut nimenomaan sitä laatikkoon.
Mitä nyt olen ulkomaisia foorumeja tämän zf:n laatikon toiminnasta ja öljyistä seurannut niin kuulemma paremmin on toiminut kun on vaihtanut täysin synteettiseen öljyyn. Itse ainakin uskon ja ilmeisen yleinen tietokin on että mineraalipohjaiset öljyt eivät omaa yhtä hyvää lämpöstabiliteettia kuin synteettiset öljyt ja kestoltaankin ne ovat lyhyempi ikäisiä kuin synteettiset. Varsinkin suomessa nuo lämpövaihtelut ovat rajuja laatikko kovilla muutenkin pakkasella ja näin ollen öljynkin pitäisi olla mukana heti startista.
Nämä ovat vain minun mielipiteitäni asiasta. Se mitä laatikon laatija on suositellut kymmenen vuotta sitten ei öljytekniikan kehittyessä saata olla enää kovinkaan "hyvää" verrattuna uusiin mutta kyllä sekin toimii ei siinä mitään. Jos tällä hyvyydellä tarkoitetaan laatikon ikää suhteessa käytettyyn öljyyn. Minusta nämä suositukset ovat tietysti hyviä jos ei muuta öljyä tunne niin on ainakin jotain mitä laittaa sinne. Se minkä kanssa öljysopimus kulloinkin on (ZF lifeguard =shell) sanelee mikä on suositusöljynä. Se ei välttämättä ole tae parhaaksi öljyksi nimenomaiseen laatikkoon. Itse en niin orjallisesti lähtisi seuraamaan tätä polkua ainakaan siksi, että tuo öljy on mineraaliöljyä ja itse olen sitä mieltä että luotan paremmin synteettiseen näillä moottoreilla ja laatikoilla. Enhän moottoriinkaan kaada mineraaliöljyä niin en laatikkoonkaan sitten. Tosin eihän jaguar v8 ole suosituksenakaan mineraaliöljyä moottoriin. Vahvasti olen sitä mieltä että jokainen tuolla ylhäällä olevista öljyvaihtoehdoista yltää vähintään samaan suoritustasoon kuin ZF lifeguard ja ylittää ne.
Tätä voi helposti kritisoida koska selvää syytä esim laatikon hajoamiseen tai huonoon toimintaan on vaikea todentaa. Yleensä tarinat ovat sellaisia että öljynvaihdon jälkeen vaihteistosta hävisivät tietyt ongelmat. Ei voida osoittaa että ongelmat olisivat voineet poistua käyttämällä esim uutena öljynä sitä samaa alkuperäisöljyäkin. Minusta se ei ole ns varmanpäälle pelaamista jos vaihtaa tässä tapauksessa suositusöljyt sisään kun valittavana on muitakin synteettisia vaihtoehtoja. Esim http://www.opieoils.co.uk/p-1052-amsoil ... d-atf.aspx ja vaikkahttp://www.opieoils.co.uk/p-1024-red-li ... fluid.aspx hinnatkaan eivät päätä huimaa ja postikulut 30kg 21 puntaa.
Jokainen tekee mitä haluaa ja laittaa mitä itse haluaa mutta aina ei tarvitse laittaa sitä printatulla jaguar- leimalla olevasta epämääräisestä kanisterista öljyä laatikkoon ja maksaa siitä 60€ litra kun se on sitä ZF lifeguard 6 tai 5 jonka valmistaa shell ja maksaa korjaamolle 8€ litra-siinä on kate kohdillaan.
Ei me osata vaatia tietää mitä se öljy oikeastaan on-maksetaan vain tyynesti kun öljy on maksanut laatikkoon 500€ kun itse tilaamalla saa mitä haluaa sinne laatikoon ja todellakin pienemmälä litrahinnalla. Miksi yleisestikin on niin vähän tietoa tälläkin foorumilla mitä öljyä esim 5r55n tai zf laatikkoon voi laittaa. Korjaamot tietysti sanovat yleensä tuon suositusöljyn, mutta minusta se haiskahtaa sinällään että jaguarilla sitä myydään shell leimalla, bmw:llä muulla koodilla, audiin jollain muulla-miksi ei suoraan sanota että se on shellin valmistamaa öljyä ZF:lle ja siitä pyydetään riistohintaa. No mitä vähemmän tuo tieto on kuluttajan käytettävissä sitä enemmän jälleenmyyjät hyötyvät tuosta. Itse laitatan toiseen autoon redline d4 6l x19 euroa= 114 euroa+suodatin ja tiiviste=150€ ja toiseen amsoil synthetic atf 6l=91€+suodatin ja tiiviste=131 euroa. Tähän vielä työ 150€. Tuota lifeguard öljyä vaikka tuolta britishpartsista saa pyöreään 29€ litrahintaan eli 6x29€=174€+postikulut=200€ eli ei hirveänhintaista vaikka tuota saa jostain muualtakin ja halvemmalla. Eli tuo ZF lifeguard on kalliimpaa mineraalipohjaisena kuin redline tai amsoil polyolesteri pohjaisena öljyinä-miksiköhän näin-ei varmaan tarvitse edes kirjoittaa...
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ke Joulu 19, 2012 1:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Kun viime- ja edellisenä kesänä taistelin kasiaisen laatikon öljyvuodon kanssa, niin pani miettimään, miten tarkkaa tuon öljymäärän kanssa oikeastaan on? Määrän mittauksesta on tehty melkoista tiedettä, todennäköisesti siksi, että saadaan kaikki vaihdot merkkihuoltoon.
Jos ajattelee, että minulta kesti jonkin aikaa huomata laatikon vuoto, reilut 2 litraa oli hiljakseen valunut tielle, ennenkuin huomasin laatikon toiminnassa jotain outoa, niin onko määrä oikeasti noin tarkka?
Pakkohan siinä on jonkinlaista toleranssia olla.
Tuosta öljyn täytöstä muuten, itse tein niin, että mittasin pois tulleen öljyn määrän, irrotin öljynjäähdyttimen yläpäähän menevän putken/letkun jäähdyttimen päästä ja kaadoin saman määrän uutta öljyä sitä kautta sisään. Jos haluaa lisää tarkkuutta, voi mitata öljymäärät esim vaa'alla.
Suodattimeen jääneen öljymäärän kompensoin kastelemalla uudenkin suodattimen öljyllä ennen asennusta.
Jos ajattelee, että minulta kesti jonkin aikaa huomata laatikon vuoto, reilut 2 litraa oli hiljakseen valunut tielle, ennenkuin huomasin laatikon toiminnassa jotain outoa, niin onko määrä oikeasti noin tarkka?
Pakkohan siinä on jonkinlaista toleranssia olla.
Tuosta öljyn täytöstä muuten, itse tein niin, että mittasin pois tulleen öljyn määrän, irrotin öljynjäähdyttimen yläpäähän menevän putken/letkun jäähdyttimen päästä ja kaadoin saman määrän uutta öljyä sitä kautta sisään. Jos haluaa lisää tarkkuutta, voi mitata öljymäärät esim vaa'alla.
Suodattimeen jääneen öljymäärän kompensoin kastelemalla uudenkin suodattimen öljyllä ennen asennusta.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Moi moi. Hyvä että tuli yhteenpaikkaan kattava keskustelu ja toivottavasti se jatkuu mm. kokemusten merkeissä. Tästä tuli hyvin tietoa ja ennenkaikkea säästövinkkejä. Ihmisten ei tarvitse maksaa törkyhintoja samasta öljystä, mitä voi saada toisesta liikkeestä eri nimikkeellä reilusti edullisemmin. Myös vaihtoehtoiset öljyt tuli esille keskustelussa, mikä on myös hyvä asia. Eikun mukavaa joulun odotusta.
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Jos Jaguar haluaisi vaihteistoöljynvaihtoja merkkihuoltoon, niin tuskin he silloin olisivat julistaneet lootaa "sealed for life"ksi...dida kirjoitti:Määrän mittauksesta on tehty melkoista tiedettä, todennäköisesti siksi, että saadaan kaikki vaihdot merkkihuoltoon.
Varmaan öljymäärässä on toleranssia siihen että huomaa eroa toiminnassa, mutta kuinka paljon toleranssia on siihen että se loota
kestää "life"-ajan? Sitä onkin jo hankalampi testata. Arempi uskoo kun käsketään.
Mun ex-XJ8iin vaihteistoöljyt vaihtoi UK Jaguar-guru David Marks Turussa ylläolevasta videosta eroten vielä neljännellä tavalla, ei tietsikoita eikä lämpömittaria, kuva 4 täällä:
http://www.elisanet.fi/~g615881/Workshop/index.html
En muista enää öljyn enkä vaihdon hintaa, kun annoin kuitit uudelle omistajalle.
Köpi
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
En muista enää, mistä tiedon löysin, olisiko ollut jostain ZF:n nettisivuilta, että "sealed for life" tarkoittaa 100.000 kilometriä ja jos autolla ajetaan pidempään, pitää öljyt vaihtaa. Ehkä se on saksalaisten autojen käyttöikä ?
Aikanaan muuten jo Saab 96:n vaihteistosta sanottiin tehtaan korjaamokäsikirjassa, ettei öljyjä tarvitse vaihtaa koskaan. Olivat ihan tavallista 80W90 -mineraaliöljyä.
Aikanaan muuten jo Saab 96:n vaihteistosta sanottiin tehtaan korjaamokäsikirjassa, ettei öljyjä tarvitse vaihtaa koskaan. Olivat ihan tavallista 80W90 -mineraaliöljyä.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
ZF 5HP24 Huoltomanuaali sanoo seuraavasti:
"The transmission is filled with life-time oil.
The oil does not have to be changed until it has been in use for ten years."
"The transmission is filled with life-time oil.
The oil does not have to be changed until it has been in use for ten years."
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Tervehdys !
Jos vuodessa ajaa vain 20t niin tekee tietty 200t kymmenessä vuodessa. Luulisin että öljy on menettänyt aika paljon ominaisuuksiaan tällöin.
Jos vuodessa ajaa vain 20t niin tekee tietty 200t kymmenessä vuodessa. Luulisin että öljy on menettänyt aika paljon ominaisuuksiaan tällöin.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Joo, tuo 10 vuotta se olikin, muistin väärin!
Tuttu porschekuski veti hiukan hernettä nenään, kun kysyin, että tuoko on se käyttöikä...?
Tuttu porschekuski veti hiukan hernettä nenään, kun kysyin, että tuoko on se käyttöikä...?
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Niinhan se tuppaa ainakin valmistajien myyjien mietteissä olevan että 10 vuotta ja arpakuutioksi auto. Ei kannata tehdä pikäikäisemmäksi että saadaan lisää kärryjä myytyä. Mullakin on siis kohta 2 vuotta tekohengitetty näitä vehkeitä-ihan hyvin toimivat vielä ja näyttävätkin mutta pitää vissiin paalata nämä ja ostaa romumetallista saaduilla oravannahkahkoilla XF 5.0 V8 autoon - litran lasinpesunestettä
No ei ole varaa tuohon autoon nyt joten käytettynä sen voi sitten 10 vuoden päästä ostaa romumetallina, niinkuin nämäkin !
No ei ole varaa tuohon autoon nyt joten käytettynä sen voi sitten 10 vuoden päästä ostaa romumetallina, niinkuin nämäkin !
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Tervehdys!
Ei täysin otsikon mukaan mutta samaan liittyen, onko kenelläkään Pohjanmaan alueelta tiedossa Jaguarien suhteen osaavaksi havaittua huoltoa/korjaamoa? Itse asustelen Kokkolassa ja S-Typen automaattilaatikon öljynvaihto olisi kiikarissa. Lähin merkkihuolto reilun 100km päässä Seinäjoella, mutta merkkiliikkeen hinta ko. operaatiolle vaikuttaa olevan aika lailla suolainen. Täällä Kokkolassakin jokusia S-Typejä tullut vastaan, onko kukaan täältä mahdollisesti foorumeilla ja teettänyt vastaavaa toimenpidettä? Kaikki tähän liittyvä tieto olisi plussaa!
Ei täysin otsikon mukaan mutta samaan liittyen, onko kenelläkään Pohjanmaan alueelta tiedossa Jaguarien suhteen osaavaksi havaittua huoltoa/korjaamoa? Itse asustelen Kokkolassa ja S-Typen automaattilaatikon öljynvaihto olisi kiikarissa. Lähin merkkihuolto reilun 100km päässä Seinäjoella, mutta merkkiliikkeen hinta ko. operaatiolle vaikuttaa olevan aika lailla suolainen. Täällä Kokkolassakin jokusia S-Typejä tullut vastaan, onko kukaan täältä mahdollisesti foorumeilla ja teettänyt vastaavaa toimenpidettä? Kaikki tähän liittyvä tieto olisi plussaa!
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Tervehdys !
Itse öljyt/suodattimen+tiivisteen ostamalla saa selvää säästöä aikaan. Itse operaatio ei kovinkaan kallis ole toteuttaa.
Mikä on autosi mallitarkenne niin voin laittaa vaikka linkkejä josta voi tilata öljyt ja osat.
Itse öljyt/suodattimen+tiivisteen ostamalla saa selvää säästöä aikaan. Itse operaatio ei kovinkaan kallis ole toteuttaa.
Mikä on autosi mallitarkenne niin voin laittaa vaikka linkkejä josta voi tilata öljyt ja osat.
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Laitapa veli Kissaeläin minulle tähän ehdotelmasi öljyistä ja tarvikkeista sekä ostopaikoista. Kokemustahan sinulla näyttää olevan ! Kiitos etukäteen.
X-type farkku. 3.0 litraa. Automaatti. Vm -04. Ajettu 220 tkm.
Tarkoitus vaihdattaa öljyt laatikkoon ja perään. Ei moottoriin. Oliko muita paikkoja? Ohjaustehostin? RVSn olen jo hankkinut laatikkoa varten.
Myös muut vinkit tervetulleita.....
hoo
X-type farkku. 3.0 litraa. Automaatti. Vm -04. Ajettu 220 tkm.
Tarkoitus vaihdattaa öljyt laatikkoon ja perään. Ei moottoriin. Oliko muita paikkoja? Ohjaustehostin? RVSn olen jo hankkinut laatikkoa varten.
Myös muut vinkit tervetulleita.....
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Tervehdys !
Laitan ehdotuksen kunhan saan aikaa hiukan perheeltä. Tulossa on kuitenkin muutaman hetken kuluttua.
Laitan ehdotuksen kunhan saan aikaa hiukan perheeltä. Tulossa on kuitenkin muutaman hetken kuluttua.
S Type R (2002) -Black Edition-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Tervehdys !
Mercon V luokituksen vaihteistoöljyä ovat laittaneet x typejen vaihteistoon. Tässä muutama joita olen itse käyttänyt s typessäni, täältä olen myös tilannut tuotteita ja omma toimii aina moitteetta. Yrityksellä on usein 20-25% alennuksia kaikista tuotteista ja silloin olen monasti tilannut tavaraa enemmänkin varastoon. Postikulut 18£ 30kg asti suomeen ja siitä muutama punta lisää seuraavaan kymmenenen kioon saakka.
Redline D4 http://www.opieoils.co.uk/p-1025-red-li ... fluid.aspx
Amsoil ATF http://www.opieoils.co.uk/p-1052-amsoil ... d-atf.aspx käy myös ohjaustehostimeen sama neste. Suomesta ei saa Amsoilin tuotteita mutta Redlineä saa esim http://shop.mamasan.fi/product/show/348 ... ine-d4-atf tai http://www.futurez.fi/fi/shop/redline-v ... iston-oljy
Kaikkea tavaraahan ei saa vaihtumaan kerralla ja siksi kannattaakin tehdä siten että tilaa jo kerralla tarpeeksi tavaraa että voi pari kertaa vaihtaa nesteet jolloin uutta on laatikossa lähes kaikki nesteestä. Taitaa 8 litraa olla tuo vaihteiston neste kapasiteetti ja jos sieltä nyt 6 litraa saa pois ensimmäisellä vaihdolla niin 25% on vielä vanhaa, toisella kertaa kun on taas ajettu ja nesteet sekoittuneet ja vaihdettu niin 12,5 % vanhaa jne kunnes kolmannella jo hyvään suhteeseen vanhaa ja uutta.
Perään: Amsoil 75W140http://www.opieoils.co.uk/p-1055-amsoil ... 0-svo.aspx
Redline Heavy shockproof http://www.opieoils.co.uk/p-1023-red-li ... w-140.aspx
Perään riittää noin 2 litraa öljyä jos kerran vaihtaa, Peräänkin laitoin RVS mukaan.http://shop.mamasan.fi/product/show/348 ... nintaan-3l
Tässä nyt nopeasti muutamia myrkkyjä nesteiksi joita itse olen käyttänyt ja hyvin on pelannut. Ovat varmasti hyviä ja aika pitkälti kalleinta mitä autoon voi laittaa mutta tässä tapauksessa ei kuitenkaan puhuta huimista rahallissta eroista keskinkertaisemman ja huipun välillä.
Mercon V luokituksen vaihteistoöljyä ovat laittaneet x typejen vaihteistoon. Tässä muutama joita olen itse käyttänyt s typessäni, täältä olen myös tilannut tuotteita ja omma toimii aina moitteetta. Yrityksellä on usein 20-25% alennuksia kaikista tuotteista ja silloin olen monasti tilannut tavaraa enemmänkin varastoon. Postikulut 18£ 30kg asti suomeen ja siitä muutama punta lisää seuraavaan kymmenenen kioon saakka.
Redline D4 http://www.opieoils.co.uk/p-1025-red-li ... fluid.aspx
Amsoil ATF http://www.opieoils.co.uk/p-1052-amsoil ... d-atf.aspx käy myös ohjaustehostimeen sama neste. Suomesta ei saa Amsoilin tuotteita mutta Redlineä saa esim http://shop.mamasan.fi/product/show/348 ... ine-d4-atf tai http://www.futurez.fi/fi/shop/redline-v ... iston-oljy
Kaikkea tavaraahan ei saa vaihtumaan kerralla ja siksi kannattaakin tehdä siten että tilaa jo kerralla tarpeeksi tavaraa että voi pari kertaa vaihtaa nesteet jolloin uutta on laatikossa lähes kaikki nesteestä. Taitaa 8 litraa olla tuo vaihteiston neste kapasiteetti ja jos sieltä nyt 6 litraa saa pois ensimmäisellä vaihdolla niin 25% on vielä vanhaa, toisella kertaa kun on taas ajettu ja nesteet sekoittuneet ja vaihdettu niin 12,5 % vanhaa jne kunnes kolmannella jo hyvään suhteeseen vanhaa ja uutta.
Perään: Amsoil 75W140http://www.opieoils.co.uk/p-1055-amsoil ... 0-svo.aspx
Redline Heavy shockproof http://www.opieoils.co.uk/p-1023-red-li ... w-140.aspx
Perään riittää noin 2 litraa öljyä jos kerran vaihtaa, Peräänkin laitoin RVS mukaan.http://shop.mamasan.fi/product/show/348 ... nintaan-3l
Tässä nyt nopeasti muutamia myrkkyjä nesteiksi joita itse olen käyttänyt ja hyvin on pelannut. Ovat varmasti hyviä ja aika pitkälti kalleinta mitä autoon voi laittaa mutta tässä tapauksessa ei kuitenkaan puhuta huimista rahallissta eroista keskinkertaisemman ja huipun välillä.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Su Marras 17, 2013 8:42 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Tuhannet kiitokset, sillä niitä ei säästellä edes Laihialla. Käväisen ensin katsastussedillä ja jos saan leiman, niin laitan kunnon mömmöt laatikoihin.
P.S.
Kysymys Koululainen-lehdessä taannoin: Miksi autossa on vaihdelaatikko?
Vastaus: Että öljy pysyisi vaihteistossa.
Eikö ole nerokasta? Kyllä lapset osaavat! Jee...
hoo
P.S.
Kysymys Koululainen-lehdessä taannoin: Miksi autossa on vaihdelaatikko?
Vastaus: Että öljy pysyisi vaihteistossa.
Eikö ole nerokasta? Kyllä lapset osaavat! Jee...
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Morjens !
Eipä kestä kiittää.
Toki käy muutkin Mercon V tason öljyt laatikloon tai perään vastaavan viskositeetin tavaraa. Nuo merkit vain esimerkkinä mitä itsellä käytössä. Varmaan pääasia merkistä riippumatta että kunhan on määreet täyttävää ja wanhat ja kuluneet öljyt saadaan uudemmiksi.
Eipä kestä kiittää.
Toki käy muutkin Mercon V tason öljyt laatikloon tai perään vastaavan viskositeetin tavaraa. Nuo merkit vain esimerkkinä mitä itsellä käytössä. Varmaan pääasia merkistä riippumatta että kunhan on määreet täyttävää ja wanhat ja kuluneet öljyt saadaan uudemmiksi.
S Type R (2002) -Black Edition-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Morjes !
Nyt vuoden vimonen -20% alennus kaikesta http://www.opieoils.co.uk/ rajoitetun ajan.Nyt siis öljyt laatikkoon aika halvalla vaikka !
Nyt vuoden vimonen -20% alennus kaikesta http://www.opieoils.co.uk/ rajoitetun ajan.Nyt siis öljyt laatikkoon aika halvalla vaikka !
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Terve,
X-typellä ajettu 220 000 ja vaihdatin öljyt Triandle Motorilla Turussa. Työhön meni aikaa tasan tunti. Ostin veli Kissaeläimen suosittelemaa Redline D4 ATF automaattivaihteiston öljyä. 4 litraa lisättiin ja toisesta propusta ylimääräiset ulos (noin 0,3 ltr).
Suositeltiin vaihtamaan ensi keväällä toisen kerran.
Hinnaksi muodostui 4 x 21.95 + tunnin työ 60 euroa, yhteensä 147,80. Ei paha.
X-type 3.0 V6 AWD Estate
X-typellä ajettu 220 000 ja vaihdatin öljyt Triandle Motorilla Turussa. Työhön meni aikaa tasan tunti. Ostin veli Kissaeläimen suosittelemaa Redline D4 ATF automaattivaihteiston öljyä. 4 litraa lisättiin ja toisesta propusta ylimääräiset ulos (noin 0,3 ltr).
Suositeltiin vaihtamaan ensi keväällä toisen kerran.
Hinnaksi muodostui 4 x 21.95 + tunnin työ 60 euroa, yhteensä 147,80. Ei paha.
X-type 3.0 V6 AWD Estate
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Terve !
Huomasitko mitään eroa vaihteiston toimissa vaihdon jälkeen ? Tosin jos kunnossa niin ei varmaan mitään ihmeellistä mutta monet kertovat että sulavoittaa vaihtoja öljynvaihtooperaatio. Niinhän se menee että kun koko öljymäärää ei saa ulos kerralla niin tarvitaan useampi kuin yksi vaihto jotta saadaan wanhoja vähemmälle lootaan.
Huomasitko mitään eroa vaihteiston toimissa vaihdon jälkeen ? Tosin jos kunnossa niin ei varmaan mitään ihmeellistä mutta monet kertovat että sulavoittaa vaihtoja öljynvaihtooperaatio. Niinhän se menee että kun koko öljymäärää ei saa ulos kerralla niin tarvitaan useampi kuin yksi vaihto jotta saadaan wanhoja vähemmälle lootaan.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Kuulin erään huoltopäällikön kertovan seuraavaa:
Jos on sealed for life laatikko ja toimii hyvin niin älä tee mitään.
Kertoi että osa ei enää öljynvaihdon jälkeen toimi hyvin vaikka oli hyvä vanhoilla öljyillä ennen vaihtoa... Ei Jaguar!.
Oma kokemus ( OT ) seuraava:
Oli paritalossa oma porakaivo ja pannarissa n. 80cm korkea Grundfossin hyvin toimiva pumppu. Kun muutin siihen niin alkuasukas sanoi että tehdään pumpun huolto kun mulle myynyt varatuomari ei halunnut hommaa tehtävän ( as.yhtiön omaisuutta ).
Niinpä me ruvettiin purkamaan sitä LAUANTAINA kello 18 kun kaikki paikat kiinni. Oma rautapitoinen vesi jota pumppu oli hyvin +30 vuotta pumpannut oli muuttanut sisuskalut ruosteenvärisiksi ja osat vain raksahdellen meni rikki.
Loput on helppo arvata: Maanantaiaamuun saakka paritalo oli ilman vettä kunnes ostettiin +6000 FIM uusi pumppu!
If it works do not fix it!!!!!
M
Jos on sealed for life laatikko ja toimii hyvin niin älä tee mitään.
Kertoi että osa ei enää öljynvaihdon jälkeen toimi hyvin vaikka oli hyvä vanhoilla öljyillä ennen vaihtoa... Ei Jaguar!.
Oma kokemus ( OT ) seuraava:
Oli paritalossa oma porakaivo ja pannarissa n. 80cm korkea Grundfossin hyvin toimiva pumppu. Kun muutin siihen niin alkuasukas sanoi että tehdään pumpun huolto kun mulle myynyt varatuomari ei halunnut hommaa tehtävän ( as.yhtiön omaisuutta ).
Niinpä me ruvettiin purkamaan sitä LAUANTAINA kello 18 kun kaikki paikat kiinni. Oma rautapitoinen vesi jota pumppu oli hyvin +30 vuotta pumpannut oli muuttanut sisuskalut ruosteenvärisiksi ja osat vain raksahdellen meni rikki.
Loput on helppo arvata: Maanantaiaamuun saakka paritalo oli ilman vettä kunnes ostettiin +6000 FIM uusi pumppu!
If it works do not fix it!!!!!
M
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Morjensta !
Mitä itse olen lueskellut sealed for life laatikoista jaguareissa niin kyllä niihin suositellaan öljynvaihtoa tehtävän. Jos se nyt hajoaa vaihdon jälkeen niin sitten se olisi hajonnut ilman öljynvaihtoakin. Joskus hajoavat vaikka kuinka olisi huollettu. Tämä siis luettuna asiaa käsittelevistä artikkeleista. Jos ölkynvaihdolla voidaan(ja mielestäni useimmissa tapauksissa voidaan) pitkittää ongelmatonta toimintaa niin on kannattavaa toimintaa vaihto.
Useimmat jutut juuri rikkoutumista öljynvaihdon jälkeen selittävät että uusi öljy+vaihtotoimenpide irroittasivat muodostunutta öljylimaa/saostumia ja näin tukkisi vaihteistoa joka johtaisi rikkoutumiseen. Mekaanikot selittävät että jos näin on jo päässyt vaihteistossa tapahtumaan aiemmin niin se hajoaisi muutenkin kohta ja mahdollinen hajoaminen vaihdon jälkeen ei ole seuraussuhde.
En itse usko että öljynvaihto on pahasta.
Mitä itse olen lueskellut sealed for life laatikoista jaguareissa niin kyllä niihin suositellaan öljynvaihtoa tehtävän. Jos se nyt hajoaa vaihdon jälkeen niin sitten se olisi hajonnut ilman öljynvaihtoakin. Joskus hajoavat vaikka kuinka olisi huollettu. Tämä siis luettuna asiaa käsittelevistä artikkeleista. Jos ölkynvaihdolla voidaan(ja mielestäni useimmissa tapauksissa voidaan) pitkittää ongelmatonta toimintaa niin on kannattavaa toimintaa vaihto.
Useimmat jutut juuri rikkoutumista öljynvaihdon jälkeen selittävät että uusi öljy+vaihtotoimenpide irroittasivat muodostunutta öljylimaa/saostumia ja näin tukkisi vaihteistoa joka johtaisi rikkoutumiseen. Mekaanikot selittävät että jos näin on jo päässyt vaihteistossa tapahtumaan aiemmin niin se hajoaisi muutenkin kohta ja mahdollinen hajoaminen vaihdon jälkeen ei ole seuraussuhde.
En itse usko että öljynvaihto on pahasta.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Terve,
Hieman laatikko vaihtaa pehmeämmin ja vaihtaa nopeammin pienemmälle kaasua lisättäessä (koko ajan S-nappi käytössä).
Tällä foorumilla on usein puhuttu 3.0:n laatikkovioista. Triangle Motorin mukaan ne ovat erittäin harvinaisia, S-typen neljän litran laatikkovikoja on korjattu.
Vaihtoöljy oli hyvin mustaa, joten ilman alan asiantuntemusta pidin vaihtoa järkevänä.
X-type 3.0
Hieman laatikko vaihtaa pehmeämmin ja vaihtaa nopeammin pienemmälle kaasua lisättäessä (koko ajan S-nappi käytössä).
Tällä foorumilla on usein puhuttu 3.0:n laatikkovioista. Triangle Motorin mukaan ne ovat erittäin harvinaisia, S-typen neljän litran laatikkovikoja on korjattu.
Vaihtoöljy oli hyvin mustaa, joten ilman alan asiantuntemusta pidin vaihtoa järkevänä.
X-type 3.0
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Morjens !
Alkupään eli -99-02 S typet 3.0 ja 4.0 sama vaihteisto eli Fordin 5R55N. Kertoiko että minköä vuosimallin autoissa noita vikoja on ollut ? Jos yleisesti 3.0 ja 4.0 malleja verrataan niin täytyy muistaa että 4.0 versiota tehtiin vain tuo -99-02 ja 3.0 mallia tehtiin luotettavammalla ZF:n laatikolla 02- eteenpäin ja 4.0 ei enää valmistettu.
Tämä voi siis vääristää kuvaa jos puhutaan vain 3.0 ja 4.0 mallien vaihteistojen toiminnasta. Saman vuosimallin eli -99-02 laatikosta puhuttaessa lienevät varmaan suunnilleen yhtä paljon porsineet ainakin mielikuvana kun ei tilastoja ole. Voi olla että joutuu isommalle rasitukselle V8 mallissa ja siksi rikkoja enemmän kenties ?
Alkupään eli -99-02 S typet 3.0 ja 4.0 sama vaihteisto eli Fordin 5R55N. Kertoiko että minköä vuosimallin autoissa noita vikoja on ollut ? Jos yleisesti 3.0 ja 4.0 malleja verrataan niin täytyy muistaa että 4.0 versiota tehtiin vain tuo -99-02 ja 3.0 mallia tehtiin luotettavammalla ZF:n laatikolla 02- eteenpäin ja 4.0 ei enää valmistettu.
Tämä voi siis vääristää kuvaa jos puhutaan vain 3.0 ja 4.0 mallien vaihteistojen toiminnasta. Saman vuosimallin eli -99-02 laatikosta puhuttaessa lienevät varmaan suunnilleen yhtä paljon porsineet ainakin mielikuvana kun ei tilastoja ole. Voi olla että joutuu isommalle rasitukselle V8 mallissa ja siksi rikkoja enemmän kenties ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä
Morjens veli Kissaeläin ja muut veljet (älä sekoita Juhani Tammisen sloganeihin)
Näin amatöörinä en selvittänyt laatikkovikojen esiintymistä eri vuosimallien kohdalla. Minulla on -04.
Itse vaihtotyö oli yksinkertainen: alaproppu irti ja öljyt pihalle. Moottorin yläpuolelta, akun yläosassa oleva pultti irti ja 4 litraa sisään, sitten alapuolelta jokin muoviosa pois ja tämän alla oleva pultti irti ja valutettiin ylimääräinen (0,3 ltr) pois ja korkki kiini. Tämän jälkeen jokin koodilukijan tarkistus ja ajoon. Öljyineen noin 150 euroa.
Näin amatöörinä en selvittänyt laatikkovikojen esiintymistä eri vuosimallien kohdalla. Minulla on -04.
Itse vaihtotyö oli yksinkertainen: alaproppu irti ja öljyt pihalle. Moottorin yläpuolelta, akun yläosassa oleva pultti irti ja 4 litraa sisään, sitten alapuolelta jokin muoviosa pois ja tämän alla oleva pultti irti ja valutettiin ylimääräinen (0,3 ltr) pois ja korkki kiini. Tämän jälkeen jokin koodilukijan tarkistus ja ajoon. Öljyineen noin 150 euroa.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä.
Moi !
Lisäyksenä ZF6hp26 lootaan käy ainakin öljyn valmistajan mukaan Liqui Moly top tech 1800 http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... redirect=1 Ebaysta saa saksasta noin 240€ 20 litraa posteineen.
Lisäyksenä ZF6hp26 lootaan käy ainakin öljyn valmistajan mukaan Liqui Moly top tech 1800 http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... redirect=1 Ebaysta saa saksasta noin 240€ 20 litraa posteineen.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Su Loka 04, 2015 3:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä.
Tässä hieman mietittävää netistä ulkomailta öljyä tilaaville: kysyin sähköpostitse eräästä saksalaisesta nettikaupasta, mistä he Castrol öljyssä hankkivat ja tässä heidän vastaus: "yes, original oil, I get from Castrol in Hamburg". Sitten kysyin Saksan Castrolin asiakaspalvelusta, ostaako kyseinen firma heiltä öljyssä? Ja tässä Castrolin vastaus:" Unfortunately we can not give you any information about Castrol-products which are offered in the internet. Generally we neither distribute German Castrol-products on this place, nor we have authorized any partner to do that. A list of our official distribution-partners can be found under www.castrol.com/de -> "Bezugsquellenfinder" An affirmation of the authenticity of the in the internet sold products of the German Castrol distribution company can only be given by an oil-analysis."
Melko hämmentävää! Jos jokin asia on liikaa halpaa ollakseen totta, niin monesti siihen liittyy jotain epämääräistä. Ja tämäkin nettikauppa on iso toimija Saksassa. Kun monien erikoisöljyjen hinnat ovat nykyään todella korkeita, niin varmasti piraattitavaraakin alkaa olla markkinoilla. Ja vielä lisäyksenä, en ole öljymyyjä ja kukin saa tilata öljyssä mistä haluaa. Itse henkilökohtaisesti en enää luota halpoihin nettikauppoihin, vaan ostan öljyni suomalaisilta jälleenmyyjiltä.
Melko hämmentävää! Jos jokin asia on liikaa halpaa ollakseen totta, niin monesti siihen liittyy jotain epämääräistä. Ja tämäkin nettikauppa on iso toimija Saksassa. Kun monien erikoisöljyjen hinnat ovat nykyään todella korkeita, niin varmasti piraattitavaraakin alkaa olla markkinoilla. Ja vielä lisäyksenä, en ole öljymyyjä ja kukin saa tilata öljyssä mistä haluaa. Itse henkilökohtaisesti en enää luota halpoihin nettikauppoihin, vaan ostan öljyni suomalaisilta jälleenmyyjiltä.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä.
Moi !
Koskee kaikkea netissä myytävää tavaraa muutenkin piratismi. Myös moottoriöljyjä on puhdistettu ja uudelleen pakattu maailmalla http://www.pakwheels.com/forums/public- ... d-peshawar. Lienee kuitenkin aika marginaalitapaus.
Suomea halvemmat hinnat eivät toki suoraan tarkoita mitään huijausta tietäen suomen ryöstöhintatason yleisesti.
Tietty kannattaa olla tietoinen tästäkin asiasta, mutta mielestäni jos alkaa nähdä asiassa outouksia tai kumisia käärmeitä tai epäilee asiaa muuten niin virallinen maahantuoja lienee se oikea ja varma paikka ostaa.
Ps. Pystyisitkö kertoa mitä nettikauppaa tarkoitit edellisessä viestissä ?
Koskee kaikkea netissä myytävää tavaraa muutenkin piratismi. Myös moottoriöljyjä on puhdistettu ja uudelleen pakattu maailmalla http://www.pakwheels.com/forums/public- ... d-peshawar. Lienee kuitenkin aika marginaalitapaus.
Suomea halvemmat hinnat eivät toki suoraan tarkoita mitään huijausta tietäen suomen ryöstöhintatason yleisesti.
Tietty kannattaa olla tietoinen tästäkin asiasta, mutta mielestäni jos alkaa nähdä asiassa outouksia tai kumisia käärmeitä tai epäilee asiaa muuten niin virallinen maahantuoja lienee se oikea ja varma paikka ostaa.
Ps. Pystyisitkö kertoa mitä nettikauppaa tarkoitit edellisessä viestissä ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä.
En halua nimeltä lähteä mollaamaan kyseistä nettikauppaa, kun en voi olla asiasta täysin varma. Nuo lainaukset viesteistä ovat kuitenkin suoraan heidän vastauksensa. Kyseinen kauppa on esillä paljon vag -foorumilla ja paljon porukka sieltä tavaraa tilaa. Esimerkiksi vw:n longlife luokituksen täyttävän öljyn hinta on puolet siitä, mitä sitä saa marketista tarjoushinnalla. Jotenkin vaikea on uskoa, että katteet olisivat Suomessa yleisesti noin suuria.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä.
Morjens !
Tilasin Mannol AG55 10 litraa noin 50€ hintaan Saksasta. Pitäisi speksien mukaan käydä mm ZF 6HP26 laatikkoon. 20 litran tönikän saa muutamaakymppiä kalliimmalla. Nimim JMSC ainakin käyttänyt ongelmitta laatikossaan-omaa kokemusta ei ole. Litrahinta siis todella edullinen 3.5€ litra 20l tonkassa). Itse kåytän vain puhdistukseen eli huuhteluun ja laitan muita (Redline D6 (24€ litra) itse täytöksi.seuraavalla kerralla.
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=manno ... ol+6hp+atf
Tilasin Mannol AG55 10 litraa noin 50€ hintaan Saksasta. Pitäisi speksien mukaan käydä mm ZF 6HP26 laatikkoon. 20 litran tönikän saa muutamaakymppiä kalliimmalla. Nimim JMSC ainakin käyttänyt ongelmitta laatikossaan-omaa kokemusta ei ole. Litrahinta siis todella edullinen 3.5€ litra 20l tonkassa). Itse kåytän vain puhdistukseen eli huuhteluun ja laitan muita (Redline D6 (24€ litra) itse täytöksi.seuraavalla kerralla.
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=manno ... ol+6hp+atf
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-type 2003 automaattilaaton öljynvaihto Kuopio, säästöä.
JAGUAR XF SPORTBRAKE 2.2 D ,2013 ajettu n. 100 000km
Tarkoitukseni olisi vaihtaa tähän automaattivaihteistoöljyt ja peräöljyt.
Edellä oli palon mielenkiintoista, viisasta asiasta. Keskustelusta oli kuitenkin jo vierähtänyt vuosia, eli onko jotain siinä ajassa muuttunut.
Ostin auton maaliskuussa. Silloin oli vielä muutamia kylmiä öitä ja muutamia kylmäkäynnistyksiä. Vaihde kolahti heti kylmäkäynnistyksen jälkeen pakin kohdalla ikävästi niin että se raastoi hiukan uuden kuskin sydänalasta.
Onko se normaalia.
Mitä pitäisi huomioida öljynvalinnassa?
Toivoisin Teiltä evastyksiä kun saapastelen (suositelkaa) huoltoliikkeeseen Turussa tai lähiympäryksessä, esim. Kaarina/Piikkiössä.
Tarkoitukseni olisi vaihtaa tähän automaattivaihteistoöljyt ja peräöljyt.
Edellä oli palon mielenkiintoista, viisasta asiasta. Keskustelusta oli kuitenkin jo vierähtänyt vuosia, eli onko jotain siinä ajassa muuttunut.
Ostin auton maaliskuussa. Silloin oli vielä muutamia kylmiä öitä ja muutamia kylmäkäynnistyksiä. Vaihde kolahti heti kylmäkäynnistyksen jälkeen pakin kohdalla ikävästi niin että se raastoi hiukan uuden kuskin sydänalasta.
Onko se normaalia.
Mitä pitäisi huomioida öljynvalinnassa?
Toivoisin Teiltä evastyksiä kun saapastelen (suositelkaa) huoltoliikkeeseen Turussa tai lähiympäryksessä, esim. Kaarina/Piikkiössä.