XK8, jarrujen tärinä ja huollot/korjaamot

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

XK8, jarrujen tärinä ja huollot/korjaamot

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Ostin tuon XK8in viime vuoden keväällä ja varsinaiseen ajoon sen kanssa pääsi Pääsiäisen jälkeen lumien sulettua joskus huhtikuussa. Kesäkuussa jarrut rupesi täristämään. Myyjäliike oli ennen kauppaa korjauttanut liikkeessä A autosta pienen vian - samalla liikkeessä A oli huomattu, että etulaakerit olivat lähes lopussa ja ne oli vaihdettu samassa. Tuolloin kesäkuussa vaihdatin autoon jakopään kiristimet, vesipumpun ym ja kun auto oli jo tuttu liikkeessa A vein sen sinne ja samalla sanoin täristävistä jarruista. Sanoivat suoraan että levyt on kierot ja ne täytyy vaihtaa. Tästä sovittiin ja samalla sovittiin että vaihdetaan hyvät tarvikelevyt ja hintakin tarkistettiin/sovittin tässä. Kun hain auton, laskussa levyistä oli laskutettu huomattavasti enemmän kuin sovittu (2 x n. 120€ etujarrulevyistä). Tätä ihmetellessäni vastaus oli, että eivät saaneet tarvikelevyjä vaan laittoivat alkuperäiset ja ne maksaa. OK. nehän maksaa... ja tärinäkin lähti, kunnes...

Elokuun lopulla vaihdoin uudet renkaat. Kun eturenkaat oli vaihdettu (takarenkaat tuli viikkoa myöhemmin) ja kokeilin miltä ne tuntuvat, tuttu tärinä jarruissa oli takaisin. Suoraan siltä ajamalta liikkeeseen A keskustelemaan täristävistä jarruista - sanoivat että rengasliike olisi laittanut pyörän paikalleen siten, että jarrulevy jäi vinoon ja käskivät mennä sinne takaisin. Rengasliikkeessä (joka on myös pienkorjaamo samalla) mekaanikko otti renkaat irti, sovitti levyä (joka oli hyvin paikallaan) ja laittoi renkaan uudestaan kiinni ja kaikkea kokeiltiin. Ihmetteli vähän liikkeen A kommenttia ja sanoi, että ei ne levyt voi renkaan vaihdosta jäädä vinoon. Oikeaa etupyörää pyöritettäessä selvästi tuntui, että jarrupala otti levyyn epätasaisesti kiinni ja levy ja pyörä oli selvästi kuumemmat ajon jälkeen kuin vasemmalla tai takana. Takaisin liikkeeseen A, joka pienen keskustelun ja vääntämisen jälkeen lupasi vaihtaa levyt uudelleen takuuna (kuitenkin mutisten että heille tulee tästä kustannuksia).

OK. levyt luvattiin siis vaihtaa ja kun vein auton auton kysyin mitkä levyt sinne nyt laitetaan. Vastaus ei tullut helposti ja pienen keskustelun jälkeen sain irti, että Mannersin tarvikelevyt (verollinen listahinta kappaleelta £26.40 + rahti Suomeen + liikkeen overhead). Kun kysyin, että miksi tarvikelevyt jos kesäkuussa laitettiin OE-levyt ja niistä aika paljon maksoinkin, vastaus oli, että kesäkuussa laitettiin samanlaiset Mannersin levyt eikä enää muistettukaan että autoa silloin hakiessa minulle oli sanottu 'alkuperäiset Jaguarin levyt'. Sitten rupesin kyselemään että mistä levyistä sitten olin maksanut sen 2 x n. 120€ joka oli laskussa, jonka olin ottanut mukaan- suuri hiljaisuus ja sanottiin että laskun kirjoittanut henkilö soittaa minulle takaisin. Soitin "marmoritiskille" varaosaosastolle: Alkuperäiset XK8 levyt heiltä n 160€ pari. Myydään vain pareittain. Mannersilla OE levyt £96.00 pari (+ rahti + liikkeen overhead). Hmm... Mistähän tuo 2 x n. 120€ oli tullut??? Kesäkuun laskun kirjoittanut kaveri soitti ja selitystä kyllä riitti eikä ollenkaan käsittänyt mitä laskuun oli kirjoittanut ja lupasi palauttaa rahoja.. Levytkin vaihdettiin enkä maksanut mitään vaan päinvastoin minulle maksettiin - ja tärinä oli poissa. Hyvä! Vai oliko silti? Auto meni lokakuun lopulla talvisäilöön ja haettiin pois huhtikuussa ja arvatkaapa mitä? Jarrut täristi taas... Grr...

Mietin hetken, mitä nyt, rupeanko taas vääntämään liikkeen A kanssa. En jaksa. Vaihtaisivat taas kumminkin vain uudet levyt. Siis liikkeeseen B ja pitkän keskustelun ja pohtimisen jälkeen sanoivat että ei voi olla todennäköistä että kahdet levyt olisivat vialliset ja vika tulisi samaan puoleen - lisäksi vielä ne autossa ostaessa olleet levyt, eli kolmet levyt kieroksi. Pitää olla jokin muu syy. Olin samaa mieltä. Lisää pohdintaa ja loppupäätelmä oli, että satulat pitäisi vaihtaa. Lisää keskustelua ja saivat minut vakuuttuneiksi että näin olisi. Paikassa B oli kalenteri täynnä lähiviikoiksi ja korjausaika sovittiin usean viikon päähän ulkomaanmatkan ajaksi ja tarkoituksena oli hakea auto kotiin palattua. Muistin kuitenkin paluulennon ajan väärin ja kun se oli myöhempi kuin muistin, peruin jo sovitun korjausajan kun en olisi ehtinyt hakemaan autoa ennen seuraavan päivän matkaa ja viikonloppua.

Kävin tämän jälkeen vielä liikkeessä C, samat keskustelut kuin paikassa B, epäily oli että napa on kiero tai vääntynyt ja mitataan se ensin. Seuraavalla viikolla mitattiin ja kierohan se olikin; navan laippa oli vääntynyt selvästi ja vakaa mielipide oli, että tehtaalta auto ei sellaisena ollut lähtenyt. Laippa voi heidän mukaansa vääntyä kolarissa (ei ihan pienessä) tai sitten hydraulisessa prässissä esim laakeria vaihtaessa jos jotain tehdään väärin. Kolari taittaisi laippaa sisään päin - tässä laippa oli vääntynyt ulospäin. Kolarin jälkiä ei ole mitään näkyvissä, eli kolarista ei varmaankaan ole kyse. Siis jotain muuta. Napa vaihdettiin ja taas myös uudet levyt ja tärinä on poissa. Toivottavasti myös pysyy poissa. Katsotaan.

Paljon tästä jäi ihmeteltävää, aikaa ja rahaakin meni. Napa oli vääntynyt jossain ja nyt on vaikea osoittaa missä. Kun auton myynyt liike oli auton itse Etelä-Euroopasta tuonut, ajanut 3000 km sen Suomeen, kaikkin oli ollut kunnossa. Suomessa oli vaihdettu laakerit ja myös Keski-Euroopan kitkojen tilalle kesärenkaat ennen kuin auto tuli minulle ja kohta sen jälkeen tuo tärinä alkoi. Oliko laippa ollut vääntynyt jo ennen Suomeen tuontia, vai vasta sen jälkeen, vaikea sanoa tai osoittaa, joten siitä on aika turha lähteä enää keskustelemaan esim liikkeen A kanssa. Liikkeeseen A en vain taida enää autoani viedä - myös noiden laskun yksityiskohtien ja 'mitkä levyt sinne nyt laitettiinkaan' -vuoksi. Että tällaisia palveluita nämä liikkeet tarjosivat.

Mutta ainakin nyt auto on jarrujensa osalta kunnossa ja kesäkin on tulossa :-) terv. JaakkoK
Viimeksi muokannut JaakkoK, Pe Kesä 06, 2014 5:32 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8, jarrujen tärinä ja huollot/korjaamot

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Hienoa että jarrut kunnossa nyt, mutta ilman liikkeiden nimiä tästä ei kukaan nyt saa mitään tietoa ! Jos mainitsemasi liike A on toiminut noin niin kyllä täällä nimillä saa puhua ja kenenkään ei siitä pidä nokkiinsa ottaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8, jarrujen tärinä ja huollot/korjaamot

Viesti Kirjoittaja dida »

Kuulostaa jotenkin tutulta...
Ensinnäkin osia ei saa vaihtaa sovittua kalliimpiin asiakkaan kanssa siitä sopimatta. Mutta sellaista käytäntöä joillakin jaggejakin huoltavilla liikkeillä on. Toiseksi olisi hyvä tietää ihan nimeltä tällaiset firmat, ettei niihin eksy rahaa ja omaa aikaa haaskaamaan.

Mutta tietty kannattaa myös kertoa, mistä olet saanut asiantuntevaa palvelua, niin toisetkin voivat sillä herkutella ;-)! Osaavia jaggehuoltoja ei kasva joka oksalla.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XK8, jarrujen tärinä ja huollot/korjaamot

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

OK. A = JagCorner (nykyinen JagFleet) ja C= Jag-Finn

B jääkön nyt B:ksi, koska heidän kanssaan asiasta vain keskusteltiin ja vikaa ratkottiin vain teoreettisesti ja olisihan se vika voinut olla myös satuloiden palautumisessa (eli että toinen jää jumittamaan ja kuumentaa levyn, kunnes vesiroiske sitä toispuoleisesti jäähdyttää ja vääntää sen kieroon).

JagCorner ei antanut kirjallista arviota, mutta työtunnit annettiin ja ne piti laskussa. Osien hinnat myös käytiin suullisesti läpi. Laskun loppusumma oli myös lähes sama kuin suullisesti sovittiin (kun tehtiin se jakopää, termaritorni ym), mutta päässälaskussa arviota annettaessa oli tullut virhe ja niillä tunneilla ja hinnoillla summa olisi jäänyt arviota alemmaksi - en voinut välttyä ajatukselta, että osien hinnalla muuten arviota alemmas jäävä lasku olisi sitten sovitettu siihen annettuun arvioon. Mutta tämä on vain omaa MuTua.
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8, jarrujen tärinä ja huollot/korjaamot

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Itse olen ollut tyytyväinen Jagcornerin asiakaspalveluun ja huoltoihin ja Jagfleetin korjaamopalveluja en ole tarvinnut onneksi käyttää. Onneksi siksi että mitään sellaisga vikaa tai tarvetta ole ollut.

Hekin (Jagfleet) lukevat kokemukseni mukaan kissakulmaa joten tarvittaessa tai halutessaan voivat kommentoida asiaa ja tuoda oman kantansa julki.

Itse olen ihan samanlainen palveluiden kuluttaja että jos joku huolto esimerkiksi kohdallani on toiminut hyvin niin käytän sitä mutta jos palvelun tuottaja mokaa kohdallani niin sitten siirryn muualle.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
tlindi
Viestit: 326
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 4:56 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: XK8, jarrujen tärinä ja huollot/korjaamot

Viesti Kirjoittaja tlindi »

kissaeläin kirjoitti:Morjens !
Itse olen ollut tyytyväinen Jagcornerin asiakaspalveluun ja huoltoihin ja Jagfleetin korjaamopalveluja en ole tarvinnut onneksi käyttää. Onneksi siksi että mitään sellaisga vikaa tai tarvetta ole ollut.

Hekin (Jagfleet) lukevat kokemukseni mukaan kissakulmaa joten tarvittaessa tai halutessaan voivat kommentoida asiaa ja tuoda oman kantansa julki.

Itse olen ihan samanlainen palveluiden kuluttaja että jos joku huolto esimerkiksi kohdallani on toiminut hyvin niin käytän sitä mutta jos palvelun tuottaja mokaa kohdallani niin sitten siirryn muualle.
tämmöisenä - itse osaisin jos ehtisin - tyyppinä on kyllä uskomatonta lukea tämmöisiä tarinoita!

Vertailuna että just asken "villuro"n paja pisti vaihtaen etuiskarit jousineen, laakerien ja jarrupalojen vaihdot eteen, koko ketjuhomma & hihnan rullat ja termaritorni vaihdot sekä öljypohjan putsaukset aikavälillä to ilta - ti ilta. Ja hinta oli puolentoista tonnin huitteilla + uudet jarrupalat, ketju-kitti, rullat ja laakerit. Muut osat löytyivät hyväkuntoisina vaihto-osina pajalta.

Ei ihme et kaverilla on vähän jonoa...

t
parts@jagports.fi
yyyy-XK
2013-XKR 100 Convertible 2002 32kMiles
-http://www.youtube.com/watch?v=5tDoerlXavk
2011-XK8 Coupe 1997 Super Sports - Aquamarine 285kKM
ex: X100 RHD Coupe 98 & X100 LHD Conv 98
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8, jarrujen tärinä ja huollot/korjaamot

Viesti Kirjoittaja dida »

Virosta löytyy aika näppäriä autokorjaamoja, siellä on entisten aikojen osa- yms. puutteiden seurauksena ollut pakko kehittää käden taitoja ja päättelyä, eikä pelkkää osien vaihtelua. Toki aina silloin tällöin viisaskin menee vipuun ;-)
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin