Sivu 1/1

Uusi jäsen esittäytyy ja suosittelee ruostesuojausta Virossa

Lähetetty: Pe Joulu 26, 2014 8:32 pm
Kirjoittaja Ursus arctos
Ostin jokin aika sitten heräteostoksena nykyään ratikalla työmatkansa taittavalta tutultani X330:n 4,0 litran koneella ja Sovereign-varustetasolla. Pääasiallinen ostoargumentti oli auton klassinen kauneus. Koska ajotapeeni eivät ole jokapäiväisiä eivätkä yleensä pakottavia, tarkoitukseni (edellyttäen, ettei suurempia vastoinkäymisiä ilmene) on pitää Jaggea ainoana käyttöautona ja myös talviajossa, varsinkin kun sain hankittua hallipaikan aivan naapuristani. Tuttavani oli ajellut autolla kymmenisen vuotta, keskivertokäyttäjää vähemmän.

Perusajatus on ollut se, että laitan (tai paremminkin etupäässä laitatan) euton näin aluksi priimakuntoon. Koska autoa on huollettu säännöllisesti ja kuluvaa osaa on vaihdettu tarpeen mukaan, mitään järkyttävän suurta remonttia ei ole tarvinnut tehdä. Jag-finn on mm. vaihtanut etupyörän laakerin ja olka-akselin, takapäään ja venttilikopan tiivisteet, kolme (1) sytyspuolaa (kylmänä käynti oli epätasainen), kiinnittänyt pakoputken pään, tehnyt nelipyöräsuuntauksen ja korjannut ajovalon kosketushäiriön, sekä kirsitänyt käsijarrun. Itse olen mm. tutustunut ebayn ihmeelliseen maailmaan ja mm. kiinnittänyt roikkuvan sisäkaton, vaihtanut kaikenlaista lähinnä sähköisiin toimintoihin liittyvää härpäkettä, kuten konsolien polttimoita ja driver master window switchin (muistitoiminto ei tosin pelaa uudessakaan switchissä, missäköhän lienee vika), hankkinut uudet kangasmatot (jotka tekevät sisustan ilmeelle hyvää, vaikka sisusta olikin siisti jo valmiiksi. Oikein muuta tehtävää ei enää ole, kun muutaman mittariston palaneen polttimon vaihto ja ratin syvyyssuunnan katkenneen akselin uusinta. Lisäksi kuljettajan penkin sähkösäätö polttaa sulakkeen, aina, jos jonkin säädön vie manuaallisesti ääriasenton (ei muuten, eikä esim. automaattisella istuimen taka-asentoon palautuksella, kun avaimen ottaa virtalukosta, missäköhän vika) En ole siis ainakaan vielä onnistunut menettämään hermojani, vaan lähinnä päässyt opettelemaan harrastemielessä pientä uutta ilman suurempia paineita.

Nyt viimein otsikossa mainitsemaani asiaan. Koska auto oli ruostesuojattu viimeksi v. 2006 ja aion ajaa sillä talvella ja seisottaa sitä lämpimässä hallissa, halusin sille myös ruostesuojauksen. Jag-finnin kautta tarjous oli vähän yli 1.000 euroa. Liikuin nyt joulun aikaan Virossa ja päädyin teettämään suojauksen Aqua City -nimisessä pajassa Tallinnassa (aquacity.ee). Sivuilta löytyy työselitys ja video siitä, miten homma hoidetaan. Hinta oli 200 euroa. Asia hoitui englanniksi. Sain töistä kuitin ja takuutodistuksen kolmen vuoden takuusta. En osaa luonnollisesti maallikkona arvostella työjälkeä, mutta hintaero Suomeen oli kuitenkin yli 5-kertainen. Mielestäni ajomelu sisällä vaimeni suojauksen jälkeen selvästi.

Re: Uusi jäsen esittäytyy ja suosittelee ruostesuojausta Vir

Lähetetty: La Joulu 27, 2014 10:14 am
Kirjoittaja kissaeläin
Tervehdys !
Kiitos vinkistä ja tervetuloa omasta puolestani ! Tässä linkki http://web.aquacity.ee/korrossioonivastane-torje/
Varmaan pitäisi käydä uusimassa kanssa nykyisen auton suojaus. Neljä vuotta sitten tehty Tectyl käsittely. Vielä en ole kerennyt tosin pohjaa tarkemmin katselemaan ja tässä onkin pohja suojattu paneeleilla joten pitää purkaa jotta näkisi tilan. Ei kyllä ole paha hinta kyllä tuo 200€ jos tuolla käy muutenkin. Muistatko minkä merkkistä ainetta laittavat käsittelyssä ?
Nimimerkki Tlindi voi varmaan heittää tarkempaa infoa jos tuntee paikan toimintaa paremmin kun tuolla Tallinnassa asustaa.

Re: Uusi jäsen esittäytyy ja suosittelee ruostesuojausta Vir

Lähetetty: Su Joulu 28, 2014 6:23 pm
Kirjoittaja Ursus arctos
Takuukortin mukaan sisäpinnat Noxudol 700 ja pohja Noxudol 300

Re: Uusi jäsen esittäytyy ja suosittelee ruostesuojausta Vir

Lähetetty: La Tammi 10, 2015 1:06 am
Kirjoittaja tlindi
Olinkin täällä kuullut liikkeestä ja hintatasost, mutta liikkeen nimi oli kadonnut muistista.

Talvi XK8n käyttö tuolla onkin nyt sitten pakollinen kokeilu. Katsotaan mitä sanovat, kun nykyinen pohjan kunto ei ole ihan priima (läpiruosteita ei tietty ole, kun uutta peltiä on pistetty jalkatiloihin, kardaanitunneliin, helmoihin ja takalokasuojiin vähintään reilusti kolmetta neliömetriä :o

XK8 suojauksessa arvelen jännää olevan vaihdelaatikon ja perän päällä ja sivuilla olevien lämposuojien alustat. Sinne kum ei pääse käsiksi "millään", laatikkoa ja perää irrottamatta. Ja niiden alla ovat kivat reiät kaksoispelleissä, minne hiekka ja vesi menevät mukavasti, ruostuttaen vaihdelaatikon kiinnitysten pulttaukset ja koko lopun kardaanitunnelin...

Kertoilenpa tänne aikanaan miten kävi.

T

Re: Uusi jäsen esittäytyy ja suosittelee ruostesuojausta Vir

Lähetetty: La Tammi 10, 2015 4:20 pm
Kirjoittaja JPE
Ässässä ja Äxässä kannattaa ehdottomasti suojata ns. "takakelkka". Samoin helmat.

Itse tein täydellisen kotelo- ja alustamassasuojauksen omaan Äxääni. Jos aikoo autoa pitää pitempään, niin tuo on kuin laittaisi rahaa pankkiin. PK-seudulla autot marinoituvat 6kk vuodessa suolassa.

Re: Uusi jäsen esittäytyy ja suosittelee ruostesuojausta Vir

Lähetetty: La Tammi 10, 2015 5:01 pm
Kirjoittaja tlindi
JPE kirjoitti:Ässässä ja Äxässä kannattaa ehdottomasti suojata ns. "takakelkka". Samoin helmat.

Itse tein täydellisen kotelo- ja alustamassasuojauksen omaan Äxääni. Jos aikoo autoa pitää pitempään, niin tuo on kuin laittaisi rahaa pankkiin. PK-seudulla autot marinoituvat 6kk vuodessa suolassa.
Ja Helsingissä ei edes käytetä paljoa suolaa verrattuna tänne Etelään. Esim noin - 10'C astessa Tartu maantee oli SULA 20km Tallinnasta:o

T