Uusi jäsen esittäytyy ja suosittelee ruostesuojausta Virossa
Lähetetty: Pe Joulu 26, 2014 8:32 pm
Ostin jokin aika sitten heräteostoksena nykyään ratikalla työmatkansa taittavalta tutultani X330:n 4,0 litran koneella ja Sovereign-varustetasolla. Pääasiallinen ostoargumentti oli auton klassinen kauneus. Koska ajotapeeni eivät ole jokapäiväisiä eivätkä yleensä pakottavia, tarkoitukseni (edellyttäen, ettei suurempia vastoinkäymisiä ilmene) on pitää Jaggea ainoana käyttöautona ja myös talviajossa, varsinkin kun sain hankittua hallipaikan aivan naapuristani. Tuttavani oli ajellut autolla kymmenisen vuotta, keskivertokäyttäjää vähemmän.
Perusajatus on ollut se, että laitan (tai paremminkin etupäässä laitatan) euton näin aluksi priimakuntoon. Koska autoa on huollettu säännöllisesti ja kuluvaa osaa on vaihdettu tarpeen mukaan, mitään järkyttävän suurta remonttia ei ole tarvinnut tehdä. Jag-finn on mm. vaihtanut etupyörän laakerin ja olka-akselin, takapäään ja venttilikopan tiivisteet, kolme (1) sytyspuolaa (kylmänä käynti oli epätasainen), kiinnittänyt pakoputken pään, tehnyt nelipyöräsuuntauksen ja korjannut ajovalon kosketushäiriön, sekä kirsitänyt käsijarrun. Itse olen mm. tutustunut ebayn ihmeelliseen maailmaan ja mm. kiinnittänyt roikkuvan sisäkaton, vaihtanut kaikenlaista lähinnä sähköisiin toimintoihin liittyvää härpäkettä, kuten konsolien polttimoita ja driver master window switchin (muistitoiminto ei tosin pelaa uudessakaan switchissä, missäköhän lienee vika), hankkinut uudet kangasmatot (jotka tekevät sisustan ilmeelle hyvää, vaikka sisusta olikin siisti jo valmiiksi. Oikein muuta tehtävää ei enää ole, kun muutaman mittariston palaneen polttimon vaihto ja ratin syvyyssuunnan katkenneen akselin uusinta. Lisäksi kuljettajan penkin sähkösäätö polttaa sulakkeen, aina, jos jonkin säädön vie manuaallisesti ääriasenton (ei muuten, eikä esim. automaattisella istuimen taka-asentoon palautuksella, kun avaimen ottaa virtalukosta, missäköhän vika) En ole siis ainakaan vielä onnistunut menettämään hermojani, vaan lähinnä päässyt opettelemaan harrastemielessä pientä uutta ilman suurempia paineita.
Nyt viimein otsikossa mainitsemaani asiaan. Koska auto oli ruostesuojattu viimeksi v. 2006 ja aion ajaa sillä talvella ja seisottaa sitä lämpimässä hallissa, halusin sille myös ruostesuojauksen. Jag-finnin kautta tarjous oli vähän yli 1.000 euroa. Liikuin nyt joulun aikaan Virossa ja päädyin teettämään suojauksen Aqua City -nimisessä pajassa Tallinnassa (aquacity.ee). Sivuilta löytyy työselitys ja video siitä, miten homma hoidetaan. Hinta oli 200 euroa. Asia hoitui englanniksi. Sain töistä kuitin ja takuutodistuksen kolmen vuoden takuusta. En osaa luonnollisesti maallikkona arvostella työjälkeä, mutta hintaero Suomeen oli kuitenkin yli 5-kertainen. Mielestäni ajomelu sisällä vaimeni suojauksen jälkeen selvästi.
Perusajatus on ollut se, että laitan (tai paremminkin etupäässä laitatan) euton näin aluksi priimakuntoon. Koska autoa on huollettu säännöllisesti ja kuluvaa osaa on vaihdettu tarpeen mukaan, mitään järkyttävän suurta remonttia ei ole tarvinnut tehdä. Jag-finn on mm. vaihtanut etupyörän laakerin ja olka-akselin, takapäään ja venttilikopan tiivisteet, kolme (1) sytyspuolaa (kylmänä käynti oli epätasainen), kiinnittänyt pakoputken pään, tehnyt nelipyöräsuuntauksen ja korjannut ajovalon kosketushäiriön, sekä kirsitänyt käsijarrun. Itse olen mm. tutustunut ebayn ihmeelliseen maailmaan ja mm. kiinnittänyt roikkuvan sisäkaton, vaihtanut kaikenlaista lähinnä sähköisiin toimintoihin liittyvää härpäkettä, kuten konsolien polttimoita ja driver master window switchin (muistitoiminto ei tosin pelaa uudessakaan switchissä, missäköhän lienee vika), hankkinut uudet kangasmatot (jotka tekevät sisustan ilmeelle hyvää, vaikka sisusta olikin siisti jo valmiiksi. Oikein muuta tehtävää ei enää ole, kun muutaman mittariston palaneen polttimon vaihto ja ratin syvyyssuunnan katkenneen akselin uusinta. Lisäksi kuljettajan penkin sähkösäätö polttaa sulakkeen, aina, jos jonkin säädön vie manuaallisesti ääriasenton (ei muuten, eikä esim. automaattisella istuimen taka-asentoon palautuksella, kun avaimen ottaa virtalukosta, missäköhän vika) En ole siis ainakaan vielä onnistunut menettämään hermojani, vaan lähinnä päässyt opettelemaan harrastemielessä pientä uutta ilman suurempia paineita.
Nyt viimein otsikossa mainitsemaani asiaan. Koska auto oli ruostesuojattu viimeksi v. 2006 ja aion ajaa sillä talvella ja seisottaa sitä lämpimässä hallissa, halusin sille myös ruostesuojauksen. Jag-finnin kautta tarjous oli vähän yli 1.000 euroa. Liikuin nyt joulun aikaan Virossa ja päädyin teettämään suojauksen Aqua City -nimisessä pajassa Tallinnassa (aquacity.ee). Sivuilta löytyy työselitys ja video siitä, miten homma hoidetaan. Hinta oli 200 euroa. Asia hoitui englanniksi. Sain töistä kuitin ja takuutodistuksen kolmen vuoden takuusta. En osaa luonnollisesti maallikkona arvostella työjälkeä, mutta hintaero Suomeen oli kuitenkin yli 5-kertainen. Mielestäni ajomelu sisällä vaimeni suojauksen jälkeen selvästi.