Tunnelmakuvia käynnistä merkkikorjaamolla
Lähetetty: Su Tammi 25, 2015 12:48 am
Luulin taannoin ostaneeni LWB-mallin X300:n, eli siis X330:n. Suomalaisessa rekisteriotteessa auton pituutena lukee nimittäin 5149 mm. Aloin kuitenkin ihmetellä miten vähän tilaa perusmallissa mahtaakaan olla, jos pitkän mallinkin takapenkki on tosi ahdas. No. Katsoin alkuperäisen saksalaisen rekisteriotteen (auto on tuotu suomeen v. 2005) ja siellä komeilee luku 5023 mm. Ei ole sis LWB muuta kuin paperilla.
Ajattelin kirjoittaa itse asiassa kokemuksista merkkiliikkeessä tällaisen vanhemman auton kanssa. Kävin tällä kertaa Sport Car Centerissä Espoossa, syynä se, että logistiikka Helsingin keskustan suuntaan toimi omalta osaltani paremmin kuin Jag-Finniin, jossa olin käynyt aiemmin.
Välittömänä syynä käyntiin oli se, että kuskin oven vaijeri oli mennyt poikki, eli ovi ei aukea sisältä. Tätä tutkivat, ja laitettiin vaijeri tilaukseen. Tämän osalta tulee kuulemma vaihtoineen hintaa noin 190 e. Olin hankkinut ebaysta aiemmin kuskin oven rajoittimen, joka oli rikki, sekä ratin syvyyssäädön säätökaapelin. Alun perin ajatukseni oli asentaa osat itse, mutta kun nyt kävin paikalla, ajattelin, että asentakoot. Tältä osin homma hoitui mallikkaasti ja mielestäni aika edullisestikin. (rajoittimen vaihto 46,75 € ja syvyyssäädön vaijerin vaihto 127,5 €). Pyysin myös vaihtamaan saman tien kaikki mittariston polttimet, kun muutama oli palanut, arvelen, että näin teemaan ei tarvinne palata enää tämän auton elinaikana. Polttimot, joita oli 8 kpl olivatkin sitten 15 € kpl 8 (siis yht. 120 e) ja 119 € töitä päälle. Ulkoilman lämpömittari oli päässyt irti. Tämän korjasivat kekseliäästi kuumaliimalla hintaan 25,50 €.
Se, mikä oli omasta mielestäni kaikkein paras sijoitus oli se, että liike pystyi tekemään OBD-portin kautta sellaisen ohjelmoinnin, jolla saatiin päältä ominaisuus, jolla auton ovet lukkiutuvat, kun moottorin laittaa käyntiin. Tämä "turvaominaisuus" on ärsyttänyt minua tuhottomasti, esim lumia auton katolta putsatessa auton ollessa käynnissä saa varoa, ettei ovi mene lukkoon ja jää itse ulos. Tällä oli hinta 80 €, ja samalla tuli luettua vikakoodit.
Käynnin miinuspuolelle jäi se, että pyysin voitelemaan sähköantennin, mikä johti kuitenkin siihen, että korjaamo sai antennin rikki. Purin antennin, ja muovinen hammastettu nippusiteen näköinen nostosysteemi oli saatu poikki - en tiedä miten. Tilasin vastaavan käytetyn ebaysta ja taidan asentaa itse. Jos jollain on muuten toimivat antenni, mutta esim antennin sähkömoottori on sökö, minulta saa purkamani antennin ilmaiseksi. Kaapista löytyy ilmaiseksi myös oikealta ohjatavaan autoon master window switch. Tilasin taannoin ebaystä hölmöyksissäni tämän osan, vaikka autoni ohjaus on vasemmalta.
Kaiken kaikkiaan käynti jäi kuitenkin positiivinen puolelle. Palvelu oli sympaattista, ja maksoin korjaamolle tällä kertaa ihan mielelläni, kun en jaksanut ryhtyä tussaamaan. Merkkiliikkeessä on tosin luonnollisesti kovat hinnat.
Kuriositeettina penkin säätöjen muistitoiminnoista sellainen, että kuskin penkki tulee kyllä taakse, kun avaimen ottaa virtalukosta, mutta palautuu takaisin laittamalla avaimen sisään vain, jos ulkona on pakkasta vähintään -6. Käsipelillä penkki liikkuu kyllä sähköllä eteenpäin plussakelilläkin. Lisäksi muistin punaisen valon saa päälle vain satunnaisesti. Jotain outoja sähköhäirioitähän nämä ovat.
Ajattelin kirjoittaa itse asiassa kokemuksista merkkiliikkeessä tällaisen vanhemman auton kanssa. Kävin tällä kertaa Sport Car Centerissä Espoossa, syynä se, että logistiikka Helsingin keskustan suuntaan toimi omalta osaltani paremmin kuin Jag-Finniin, jossa olin käynyt aiemmin.
Välittömänä syynä käyntiin oli se, että kuskin oven vaijeri oli mennyt poikki, eli ovi ei aukea sisältä. Tätä tutkivat, ja laitettiin vaijeri tilaukseen. Tämän osalta tulee kuulemma vaihtoineen hintaa noin 190 e. Olin hankkinut ebaysta aiemmin kuskin oven rajoittimen, joka oli rikki, sekä ratin syvyyssäädön säätökaapelin. Alun perin ajatukseni oli asentaa osat itse, mutta kun nyt kävin paikalla, ajattelin, että asentakoot. Tältä osin homma hoitui mallikkaasti ja mielestäni aika edullisestikin. (rajoittimen vaihto 46,75 € ja syvyyssäädön vaijerin vaihto 127,5 €). Pyysin myös vaihtamaan saman tien kaikki mittariston polttimet, kun muutama oli palanut, arvelen, että näin teemaan ei tarvinne palata enää tämän auton elinaikana. Polttimot, joita oli 8 kpl olivatkin sitten 15 € kpl 8 (siis yht. 120 e) ja 119 € töitä päälle. Ulkoilman lämpömittari oli päässyt irti. Tämän korjasivat kekseliäästi kuumaliimalla hintaan 25,50 €.
Se, mikä oli omasta mielestäni kaikkein paras sijoitus oli se, että liike pystyi tekemään OBD-portin kautta sellaisen ohjelmoinnin, jolla saatiin päältä ominaisuus, jolla auton ovet lukkiutuvat, kun moottorin laittaa käyntiin. Tämä "turvaominaisuus" on ärsyttänyt minua tuhottomasti, esim lumia auton katolta putsatessa auton ollessa käynnissä saa varoa, ettei ovi mene lukkoon ja jää itse ulos. Tällä oli hinta 80 €, ja samalla tuli luettua vikakoodit.
Käynnin miinuspuolelle jäi se, että pyysin voitelemaan sähköantennin, mikä johti kuitenkin siihen, että korjaamo sai antennin rikki. Purin antennin, ja muovinen hammastettu nippusiteen näköinen nostosysteemi oli saatu poikki - en tiedä miten. Tilasin vastaavan käytetyn ebaysta ja taidan asentaa itse. Jos jollain on muuten toimivat antenni, mutta esim antennin sähkömoottori on sökö, minulta saa purkamani antennin ilmaiseksi. Kaapista löytyy ilmaiseksi myös oikealta ohjatavaan autoon master window switch. Tilasin taannoin ebaystä hölmöyksissäni tämän osan, vaikka autoni ohjaus on vasemmalta.
Kaiken kaikkiaan käynti jäi kuitenkin positiivinen puolelle. Palvelu oli sympaattista, ja maksoin korjaamolle tällä kertaa ihan mielelläni, kun en jaksanut ryhtyä tussaamaan. Merkkiliikkeessä on tosin luonnollisesti kovat hinnat.
Kuriositeettina penkin säätöjen muistitoiminnoista sellainen, että kuskin penkki tulee kyllä taakse, kun avaimen ottaa virtalukosta, mutta palautuu takaisin laittamalla avaimen sisään vain, jos ulkona on pakkasta vähintään -6. Käsipelillä penkki liikkuu kyllä sähköllä eteenpäin plussakelilläkin. Lisäksi muistin punaisen valon saa päälle vain satunnaisesti. Jotain outoja sähköhäirioitähän nämä ovat.