Tunnelmakuvia käynnistä merkkikorjaamolla

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

Tunnelmakuvia käynnistä merkkikorjaamolla

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

Luulin taannoin ostaneeni LWB-mallin X300:n, eli siis X330:n. Suomalaisessa rekisteriotteessa auton pituutena lukee nimittäin 5149 mm. Aloin kuitenkin ihmetellä miten vähän tilaa perusmallissa mahtaakaan olla, jos pitkän mallinkin takapenkki on tosi ahdas. No. Katsoin alkuperäisen saksalaisen rekisteriotteen (auto on tuotu suomeen v. 2005) ja siellä komeilee luku 5023 mm. Ei ole sis LWB muuta kuin paperilla.

Ajattelin kirjoittaa itse asiassa kokemuksista merkkiliikkeessä tällaisen vanhemman auton kanssa. Kävin tällä kertaa Sport Car Centerissä Espoossa, syynä se, että logistiikka Helsingin keskustan suuntaan toimi omalta osaltani paremmin kuin Jag-Finniin, jossa olin käynyt aiemmin.

Välittömänä syynä käyntiin oli se, että kuskin oven vaijeri oli mennyt poikki, eli ovi ei aukea sisältä. Tätä tutkivat, ja laitettiin vaijeri tilaukseen. Tämän osalta tulee kuulemma vaihtoineen hintaa noin 190 e. Olin hankkinut ebaysta aiemmin kuskin oven rajoittimen, joka oli rikki, sekä ratin syvyyssäädön säätökaapelin. Alun perin ajatukseni oli asentaa osat itse, mutta kun nyt kävin paikalla, ajattelin, että asentakoot. Tältä osin homma hoitui mallikkaasti ja mielestäni aika edullisestikin. (rajoittimen vaihto 46,75 € ja syvyyssäädön vaijerin vaihto 127,5 €). Pyysin myös vaihtamaan saman tien kaikki mittariston polttimet, kun muutama oli palanut, arvelen, että näin teemaan ei tarvinne palata enää tämän auton elinaikana. Polttimot, joita oli 8 kpl olivatkin sitten 15 € kpl 8 (siis yht. 120 e) ja 119 € töitä päälle. Ulkoilman lämpömittari oli päässyt irti. Tämän korjasivat kekseliäästi kuumaliimalla hintaan 25,50 €.

Se, mikä oli omasta mielestäni kaikkein paras sijoitus oli se, että liike pystyi tekemään OBD-portin kautta sellaisen ohjelmoinnin, jolla saatiin päältä ominaisuus, jolla auton ovet lukkiutuvat, kun moottorin laittaa käyntiin. Tämä "turvaominaisuus" on ärsyttänyt minua tuhottomasti, esim lumia auton katolta putsatessa auton ollessa käynnissä saa varoa, ettei ovi mene lukkoon ja jää itse ulos. Tällä oli hinta 80 €, ja samalla tuli luettua vikakoodit.

Käynnin miinuspuolelle jäi se, että pyysin voitelemaan sähköantennin, mikä johti kuitenkin siihen, että korjaamo sai antennin rikki. Purin antennin, ja muovinen hammastettu nippusiteen näköinen nostosysteemi oli saatu poikki - en tiedä miten. Tilasin vastaavan käytetyn ebaysta ja taidan asentaa itse. Jos jollain on muuten toimivat antenni, mutta esim antennin sähkömoottori on sökö, minulta saa purkamani antennin ilmaiseksi. Kaapista löytyy ilmaiseksi myös oikealta ohjatavaan autoon master window switch. Tilasin taannoin ebaystä hölmöyksissäni tämän osan, vaikka autoni ohjaus on vasemmalta.

Kaiken kaikkiaan käynti jäi kuitenkin positiivinen puolelle. Palvelu oli sympaattista, ja maksoin korjaamolle tällä kertaa ihan mielelläni, kun en jaksanut ryhtyä tussaamaan. Merkkiliikkeessä on tosin luonnollisesti kovat hinnat.

Kuriositeettina penkin säätöjen muistitoiminnoista sellainen, että kuskin penkki tulee kyllä taakse, kun avaimen ottaa virtalukosta, mutta palautuu takaisin laittamalla avaimen sisään vain, jos ulkona on pakkasta vähintään -6. Käsipelillä penkki liikkuu kyllä sähköllä eteenpäin plussakelilläkin. Lisäksi muistin punaisen valon saa päälle vain satunnaisesti. Jotain outoja sähköhäirioitähän nämä ovat.
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnelmakuvia käynnistä merkkikorjaamolla

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Kannattanee vaatia jotain korvausta yms hyvitystä myyjätaholta jos auto on myyty eri mallina kuin todellisuudessa on.
Jos ostat mansikaa ja saat mustikkaa niin kyllä myyjä on vastuussa tästä asiasta vaikka ei henkilökohtaisesti olisi ollut tietoinen asiasta alunperin. Kaipa noilla ihan hintaero on ollut uutenakin ja myös köytettynä samassa kunnossa olevien LWB ja SWB välillä. Jos kyseessä on myyjän tietoinen vedätys niin kyseessä on huijaus ja vilpillinen toiminta.
Kyllä minä ainakin "Maakarhuna" veisin asiaa eteenpäin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

Re: Tunnelmakuvia käynnistä merkkikorjaamolla

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

Auto on ostettu tutulta hyvin edullisin ehdoin. Kyydissäkin olen istunut ensi kerran jo varmaankin tuon kohta kymmen vuotta sitten, kun se on Suomeen tuotu. Olen ollut kauppaan kertakaikkisen tyytyväinen. Takapenkin tilavuudella autoa ei myyty - paremminkin päin vastoin. Pidän tätä pituusjuttua enemmänkin mielenkiintoisena kuriositeettina mutta vähän ihmettelen, miten julkisisten rekisterien tiedot voivat muuttua, kun auto tuodaan yhdestä EU-maasta toiseen.
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Tunnelmakuvia käynnistä merkkikorjaamolla

Viesti Kirjoittaja mikki »

Voihan kyseessä olla piilevä virhe mitä edes sinulle myynyt ei tiennyt.
Etenkin jos/kun kaveri niin ei kannattane reklamoida!

Minulla edessä XK8:n antennin öljyäminen.
Sitä suositellaan aika usein tehtäväksi. Arvaisin että helpoin tapa on
suihkuttaa antenniin öljyä ja antaa sen mennä ylös ja alas.

M
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnelmakuvia käynnistä merkkikorjaamolla

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

mikki kirjoitti:Voihan kyseessä olla piilevä virhe mitä edes sinulle myynyt ei tiennyt.
Etenkin jos/kun kaveri niin ei kannattane reklamoida!

Minulla edessä XK8:n antennin öljyäminen.
Sitä suositellaan aika usein tehtäväksi. Arvaisin että helpoin tapa on
suihkuttaa antenniin öljyä ja antaa sen mennä ylös ja alas.

M
Sen käsittäisin jos LWB muuttuisi SWB jos papereita tehdään ja unohtuisi laittaa tuo LWB merkintä. Toisinpäin myydessä haiskahtaa että jossain vaiheessa auton historiaa tuolla LWB tiedolla on yritetty lisätä hintaa. Jos olet tyytyväinen niin sama kai tuo.. Älä pistä vahinkomerkintää kiertämään :wink:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tunnelmakuvia käynnistä merkkikorjaamolla

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Olen 3 tuontiautoa rekisteröinyt ja kyllä se tyyppimerkinnän valinta melkoista arpapeliä oli,
joten voi tuo LWB olla tullut vahingossakin. Pari kertaa kateltiin inssin kansssa yhdessä
koneelta niitä vaihtoehtoja ja niitä oli monta, jopa samalle automallille. Tyyliin Mk2, MK2 ja
Mark 2 eri riveillä eri koodilla. Sain vaikutelman, että joka inssillä on mahdollisuus lisätä koodeja
jos ei muka mieleistä löydy valmiina ja sitten kun joku myöhemmin rekisteröi autoa, niin inssi
voi vahingossa/kiireessä/laiskuuttaan napata ensimmäisen sopivalta tuntuvan koodin ja ellei
omistaja hoksaa (tai tiedä) tarkistaa papereita, niin sinne se sitten jää kummittelemaan, eikä
korjattua saa muuten kuin uudelleen rekisteröimällä.
Eli jos tossakin on napattu koneelta eka koodi jossa moottorikoko ja malli täsmää eikä ole hoksattu
sitä LWB:tä siinä lopussa. Ja ne pituuden millit kopioituu sitten sieltä koneelta papereihin. Se ei
siis mene niinpäin että katsottaisiin millit vanhoista papereista ja niiden perusteella koodi koneelta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin