kissaeläin kirjoitti:mikki kirjoitti:Tervehdys!
Auto on just saanut uuden vaihdelaatikon. Päivää ennen lähdin käyttiksellä kauas pois.
Oli työn nopeus yllätys.Vasta noin viikon kuluttua pääsen ajelulle ja toivottavasti Britit kohtaamiseen...
Mutta kausi päättyy joskus ja tarve jotain 1.11 - n. 15.4 talvitalliin.
VAATIMUKSET:
lämmin, turvallinen, Suomessa, max n. 200km Stadista. Kiva jos pääsee 1-2 kertaa käymään. Mm akkua lataamaan.
yst tarjoa kertoen millainen, missä ja hintaa?
emaililla mikki ät kolumbus.fi
Terve MIKKI !
Ei itse aiheeseen, mutta XK8 ei taida täyttää "Roadster" määritelmää vielä. Tämä siis minun mielipide vaan.
Anteeksi aiheen tärveleminen näin.
Terve,
No jos ollaan oikein tiukkapipoja niin ei täytä yksikään E-typekään, vaikka esim. oma autoni on uutena myyty Belgiassa nimenomaan sellaisena vuonna 1972. Tyyppikilvessä lukee Type: EV12 R ja Belgian papereissa on R = Roadster ja C = Coupé.
Mutta kaikissa moderneissa XK:issa ja E-typeissä on mm veivattavat sivuikkunat, mutta niin on Ferrarin California Spidereissakin, kuin myös Lancian Spidereissa joita Ameriikassa roadstereiksi kutsutaan.
50-luvun XK120 ja XK140 OTS-malleissa, eli Open Two Seatereissa ei ole sivulaseja ja katto on vain rätti joka menee kokonaan piiloon. Erona siis siihen, mitä tehdas kutsui Drophead Coupéksi ja ameriikkalaiset yleensä convertibleksi, eli avoauto, jossa on veivattavat lasit ja kunnollinen katto, jossa on myös sisäverhoilu, eristykset, jopa lamppu jne.
Tehdas kuitenkin kutsui avo-E:tä myös OTS:ksi, mikä on ihan loogista, koska se on kaksipaikkainen. Teoriassa moderni XK on 2+2.
Mutta myös tehtaan kirjoissa on avo-E:tä nimitetty dropheadiksi, mikä on hieman epäloogista.
Yhden määritelmän mukaan, niitä avoautoja, joissa ei ole kolmiomaista sivuikkunaa ovessa A-pilarin takana on Italiassa kutsuttu Spidereiksi ja Ameriikassa Roadstereiksi ja niitä joissa on, on kutsuttu cabrioleteiksi. Sama pätee pääosin Saksassa, eli ei sivuikkunaa = roadster/spider/speedster jne. Ja sivuikkuna = convertible/cabriolet/drophead coupé
Mersulla on sitten vielä A-cabriolet ja B-cabriolet jne. onpa niitä tehty Saksassa ja Ameriikassa neliovisiakin avoautoja, Lincoln, BMW, Mersu jne.
Back to topic, varmaan löydät hyvän talvisäilön, Turkukin on yksi vaihtoehto, Pendolino kulkee jne. mullakin on kylmä, mutta kuiva hätäratkaisu, jossa on Mursun XJS kerran talvehtinut, sekä joku Pyhimys ja Alfa, mutta se on hieman ahdas ja just kehä kolmosen ulkopuolella.
-Jakuvaari