Se pötkylä joka on esim.ser.2:ssa apumiehen puolella "seinän vieressä". Katkaisee varmaan polttoaineen tulon, jos painaa nappulaa, eikö vain? missä tapauksessa sitä painetaan?
Eikö, esim jos huomaa että kohokammio tulvii tai bensaletku vuotaa, niin virta pois avaimesta ja pumppu pysähtyy?
Kertokaapa laitteen tarkoitus! " Onko joku joskus painanut?"
kyselee kari k
Fuel cut-off inertia switch
Re: Fuel cut-off inertia switch
Hei,
Ei sen pötkylän sisällä mitään nappulaa pitäisi olla, vaan mekanismi, joka aistii, jos auto menee ympäri ja katolleen tai kokee äkillisen törmäyksen ja katkaisee polttoaineen syötön ja virran. Ihan fiksu 1970-luvun edistyksellinen turvamekanismi, eikä niin hirveän vikaherkkäkään, mutta toki yli 30-vuotta vanhat sähkölaitteet voivat oikutella. Sen voi ohittaa, paras katsoa kytkentäkaaviosta, jos epäilee että se on vikaantunut.
-Jakuvaari
Jk. Meillä ei ole onneksi tarvittu, eikä ole oikutellut!
Ei sen pötkylän sisällä mitään nappulaa pitäisi olla, vaan mekanismi, joka aistii, jos auto menee ympäri ja katolleen tai kokee äkillisen törmäyksen ja katkaisee polttoaineen syötön ja virran. Ihan fiksu 1970-luvun edistyksellinen turvamekanismi, eikä niin hirveän vikaherkkäkään, mutta toki yli 30-vuotta vanhat sähkölaitteet voivat oikutella. Sen voi ohittaa, paras katsoa kytkentäkaaviosta, jos epäilee että se on vikaantunut.
-Jakuvaari
Jk. Meillä ei ole onneksi tarvittu, eikä ole oikutellut!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Fuel cut-off inertia switch
Näinkö se on, hyvä tietää, katselin sitä tässä iltapäivällä ja kuvittelin, että siinä yläosassa oleva "nuppi" on jonkinlainen "katkaisija". kiitos taas tiedosta.
kari k
kari k
Fuel cut-off inertia switch
Kyllähän sen yläosassa on painonappi. Kolmos sarjalaisessa kytkin on suorakaiteen muotoinen. Periaatteessa kait kytkin voi laueta muustakin syystä kun ympäriajosta. Esim. törmäyksestä. Silloin painonappi nousee ylös ja katkaisee virran bensapumpulle. Nappia painamalla virta taas kulkee. On kuitenkin eka ja helpoin osa tarkastaa jos havaitsee ettei bensapumppu surise, sillä mistähän näistä aina tietää. Periaatteessa sen käyttö voi tulla ajankohtaiseksi muutenkin. Sähköpalon sattuessa voi eristämättömät johdot olla sen verran yhdessä ettei avaimen asennolla virtalukossa ole mitään väliä ja pumppu pyörii jatkuvasti. Jopa konekin voi käydä. Mutta voin vakuuttaa ettei sen kytkimen olemassaolo silloin tule mieleen.
i
Re: Fuel cut-off inertia switch
Terve,
Hyvä tietää! Olin kyllä huomannut, että siinä on joku napintapainen, muttei ole onneksi koskaan tarvinnut koskea koko vekottimeen. Tuo inertia-switch ja ne bensatankin täyttöputken läpät tankin muodon ja väliseinien kanssa olivat omana aikanaan huippuluokan turvavarusteita. Tankin korjauksen yhteydessä tuli nähtyä, ettei loiskuttamallakaan tankkia saanut tyhjennettyä siitä täyttörei'ästä vaan pohjan kautta sai huuhteluliuokset parhaiten pois.
-Jakuvaari
Hyvä tietää! Olin kyllä huomannut, että siinä on joku napintapainen, muttei ole onneksi koskaan tarvinnut koskea koko vekottimeen. Tuo inertia-switch ja ne bensatankin täyttöputken läpät tankin muodon ja väliseinien kanssa olivat omana aikanaan huippuluokan turvavarusteita. Tankin korjauksen yhteydessä tuli nähtyä, ettei loiskuttamallakaan tankkia saanut tyhjennettyä siitä täyttörei'ästä vaan pohjan kautta sai huuhteluliuokset parhaiten pois.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Fuel cut-off inertia switch
On kai niitä varmaan monenlaisia, mutta ymmärtääkseni inertiakytkimen nappi on "yksitoiminen", eli sillä saa palautettua sähkönkulun, kun törmäys tai kierähdys
on sen katkaissut, mutta että sitä ei voisi käyttää "päävirtakytkimenä" eli itse
manuaalisesti sähkön katkaisemiseen.
Tarinoita on, joissa ko. kytkin on lauennut isoon kuoppaan tai tiellä olleeseen
esineeseen ajamalla ja vikaa on saanut etsiä kauan, ennenkuin tuo on tullut mieleen.
Köpi
on sen katkaissut, mutta että sitä ei voisi käyttää "päävirtakytkimenä" eli itse
manuaalisesti sähkön katkaisemiseen.
Tarinoita on, joissa ko. kytkin on lauennut isoon kuoppaan tai tiellä olleeseen
esineeseen ajamalla ja vikaa on saanut etsiä kauan, ennenkuin tuo on tullut mieleen.
Köpi
Fuel cut-off inertia switch
[quote="Kopi"]Tarinoita on, joissa ko. kytkin on lauennut isoon kuoppaan tai tiellä olleeseen
esineeseen ajamalla ja vikaa on saanut etsiä kauan, ennenkuin tuo on tullut mieleen.
Kuten sanoin [quote="Coupe"]On kuitenkin eka ja helpoin osa tarkastaa jos havaitsee ettei bensapumppu surise.
Ei se kytkin taida pitää sisällään mitään avaruusajan teknologiaa. Toimii käytännön tasolla ihan " On - Off " periaatteella.
esineeseen ajamalla ja vikaa on saanut etsiä kauan, ennenkuin tuo on tullut mieleen.
Kuten sanoin [quote="Coupe"]On kuitenkin eka ja helpoin osa tarkastaa jos havaitsee ettei bensapumppu surise.
Ei se kytkin taida pitää sisällään mitään avaruusajan teknologiaa. Toimii käytännön tasolla ihan " On - Off " periaatteella.
i