Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Yleinen Jaguar-keskustelu
maattahp
Viestit: 8
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Oulu

Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja maattahp »

Tervehdys!

Näin ensialkuun haluaisin tiedustella tästä tämänhetkisestä yli 25 vuotta vanhojen ajoneuvojen verotuksesta.
Tutkin asiaa tuolta Tullin sivustolta ja en oikein saanut selkoa, että miten käytännössä määräytyy yli 25 vuotiaan auton verotusarvo?
Onko tämänhetkinen käytäntö harrastajien mieleen vai ei? Jos ei, missä kohdin homma ontuu?
Entäpä sitten verokerroin, se määräytynee näissäkin tapauksissa Co2 -päästöjen mukaan?

Itselläni kun olisi alustavissa suunnitelmissa (lue: haaveissa) tuottaa EU:n alueelta Suomeen todennäköisimmin XJ6/12 Series 1/2/3 tai sitten XJ40.
Toinen aihealueeni koskeekin em. mallisarjoja; missä vaiheessa Series 3:een tuli polttoaineen suihkutuslaitteisto yms sähköjärjestelmän muutoksia?
Eli toisinsanoen milloin viimeksi Series 3:ssa oli vielä vanhaa kunnon kaasutintekniikkaa?
Vai onko series 3:ssa ollut laisinkaan edes automaattiryypyllä olevia kaasuttimia?
Tiedustelisin lähinnä siksi, että tietäisi katsella oikeanlaisia malleja/yksilöitä.
Entäpä onko tuo ''moderni'' XJ40 kuinka harrastelijaystävällinen kohde? Tarvitseeko olla autosähkötekniikan mestari jotta harrastelu onnistuu?
Toiveissa olisi löytää kohtuukuntoinen/-korinen projekti, mielellään omin voimin liikkuva tai muuten ehjä auto.
Painotus siis kuitenkin sanalla projekti, eli yksilön ostohinta saisi olla mahdollisimman alhainen.
Ovatko XJ6/12 Series 1 ja 2 kuinka haluttuja/harvinaisia? Liekkö mitään ihmeellisempää huomioitavaa? Muita vinkkejä?

Vaikka kyseessä olisikin ensimmäinen ''todellinen'' harrasteprojektini, haluaisin silti toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni
Jaguarin omistamisesta. Brittiautot ovat aina olleet sydäntä lähellä ja Jaguar ehkäpä juuri se kaikkein halutuin. Varsinaisella restauroinnilla ei olisi välttämättä edes kiire, vaan kunhan olisi mitä ''laitella'' ajan kanssa...
'03 Ford Mondeo Sedan 2.0 TDCI Aut.
Avatar
kk1
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 2:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja kk1 »

Itse pohdiskelin samaa aihetta vuosi/pari sitten ja päädyin XJ6 Ser.2.
Syitä siihen: kaasuttimet, jota voi itse "ruuvailla", elektroniikka ja muu tekniikka on "perinteistä",
varaosien saatavuus hyvä, hinnat kohtuullisia.
Osta niin hyvä kuin löydät ja maksa enemmän. kuin että huonompi ja ...

Tullin sivustoilta kyllä löytää vuosimallin verotusarvoesimerkkejä, -70 luvun puolenvälin paikkeilla olevien autojen autovero on "alta tonnin"!

terv kari k
Avatar
joni
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja joni »

Kannattaa toki myös suomesta etsiä ja kysellä. On huomattavasti vaivattomampaa käydä katsomassa tai hankkia tietoa jos jokin kiinnostava sattuu kohdalle. Tosin itsekin kävin etsiessäni monta turhaa ja pitkääkin reissua ympäri suomen. Olettaisin, että ihmiset tällä planeetalla ovat siinä suhteessa samankaltaisia, että "unohtavat" myydessään kertoa tiettyjä asioita autosta.
Jos päättää hankkia ser1 tai 2 XJ, niin kannattaa ostaa yksilö jossa on hyvät kromit. Käytetyt hyvät ovat harvassa ja aivan tolkuttoman hintaisia. Maalaus ja pohjatyöt ovat myös melkoisen kalliita. Eli "pientä laittoa" voi tarkoittaa suurtakin rahan menoa. Sisustan laittaminen on myös kotikonstein joskus työlästä ja erityisesti homeinen sisusta tuppaa tuoksumaan(itselläni tämä vaiva). Penkkien verhoilu on kallista ja todella kallista jos haluaa alkuperäisen veroista jälkeä.Itse olisin kokemani perusteella valmis sijoittamaan muutaman tonnin enemmän ja ostaisin kohtuullisen valmiin auton. Aika moni projekti voi yllättäen vaikeutua tai hinnoittua ja täten hidastaa etenemistä. Noh, nämä nyt ovat asioita jotka jokainen osaa ja saa itse arvioida.
Tietysti kannattaisi hakea jotain hiukan harvinaisempaa mallia esim. Daimler tai XJ coupe. Hiukan harvinaisimpien mallien arvo on myöhemminkin kohdallaan.
Keskeneräisiä XJ-projekteja on suomessa aina silloin tällöin kaupan ja jotkut niistä jo hyvin pitkälle laitettuja ja täten kohtuullisen edullisiakin.
Onnea etsintään ja kannattaa ehkä laittaa ilmoituksia näille palstoille.
Daimler Sovereign XJ6 s1 lhd -73
maattahp
Viestit: 8
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja maattahp »

Hei,

Kiitokset viesteistä. On mukava lukea onnistuneista ostokokemuksista muiltakin sekä saada ''ammattilaisten'' vinkkejä autonostoon! Omalla ostoksellani ei sinällään ole kiire, mielelläni ostaisin itsekin kerralla mahdollisimman hyväkuntoisen yksilön, tottakai. Olen alustavasti ajatellut, että hankkisin auton itselleni 30-vuotislahjaksi joka miellyttää vielä (toivottavasti) juhliessani 50:kin. Mutta jos jokatapauksessa aion kunnostaa auton kokonaan useiden vuosien aikana, ei haitanne mikäli autossa ostohetkellä joissain kohdin hieman sanomista olisikin. Ostohintahan on tietysti suhteellinen käsite ja tokihan kannattaa aina katsoa että kauppahinta on suhteessa oikea auton kuntoon nähden.

Itse kun ainakin omasta mielestäni osaan ainakin jotain tehdä itsekin autolle, mikäli aikaa on ja paikka järjestyy. Työkaluja on kertynyt aiemmilta vuosilta, samoin kuin kokemustakin jonkin verran. Ainoastaan päällimmäisenä tulee mieleen tuo MIG-laite kaasupulloineen joka pitänee hankkia ennen projektin aloittamista. Nuo autosähköasiat vain ovat sellaisia, että niissä minulla menee ''johdot sekaisin''.

Xj -mallit ovat muodostuneet itselleni sellaisiksi, että ne tarjoavat henkilökohtaisesti myös tulevaisuudessa sen parhaimman käyttökokemuksen, sillä niistä pääsevät myös matkustajat 2-ovisia autoja helpommin nauttimaan. Samoin mahdolliset tapahtumapalvelut ovat mahdollisia. Lisäksi kunnostaminen tulee todennäköisesti harvinaisempia malleja edullisemmaksi.
'03 Ford Mondeo Sedan 2.0 TDCI Aut.
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jjj »

Jaguar-fiilistä parhaimmillaan on täällä http://www.nettiauto.com/jaguar/xj6/3070391
En usko että on järkevää lähteä merta edemmäs kalaan kun täältäkin saa hyviä. Itsekin olen sitä mieltä että S3 tarjoaa upean ajoelämyksen. Tekniikka on kuitenkin sen verran yksinkertaista ettei ongelmien kanssa jää yksin
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
peterand
Viestit: 1
Liittynyt: La Helmi 13, 2010 9:41 pm

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja peterand »

Tässä esimerkki 40 vuotta vanhan auton verotuksesta: http://tallmo.com/epeli1.jpg
Veroprosentti oli 27,8 %
Kuka tarjoaa tonnin :)
Ja loppukevennykseksi, kuinka monta virhettä löydätte pelikortista:
http://tallmo.com/epeli2.jpg

pa
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Mikäli se XJ40 oli vielä vaihtoehto, niin nyt olisi todella hieno yksilö tarjolla: viewtopic.php?f=4&t=3413

-sinberg
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
maattahp
Viestit: 8
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja maattahp »

Olenko nyt siis ymmärtänyt oikein, että yli 25-vuotiaan auton toteutuva autovero jää lähes poikkeuksetta alle 1000 euron? Eli verotusarvo määritellään niin että yllätyksiä ei pitäisi ilmentyä? Ja verokertoimen määrää siis näissäkin tapauksissa Co2 -päästöt?

Kylläpä tilanne alkaa näyttää siltä, että todennäköisesti toteutuva Jaguar -malli tulee olemaan XJ6 S1 tai S2. Joitakin muitakin vaihtoehtoja toki on ja mikäli kohdalle osuu jokin poikkeuksellisen hyvä merkki/malliyksilö, saattaa se tietenkin ratkaista tilanteen aina edukseen. Mutta kuten aiemmin totesin, on tässä vielä onneksi aikaa rauhassa tutkia markkinoita sekä etsiä hyvää yksilöä eli kiirettä ei ole. Muutama käytännön toteutukseen liittyvä seikka odottaa ratkaisua, mutta en usko että nekään viimekädessä kaatavat suunnitelmaa.

Tarkoitus siis olisi purkaa auto käytännössä kokonaan ja tehdä entisöintitöistä suurin osa itse/ystävien avustuksella. Näin siksi, että etsin nimenomaan entisöintiprojektia, en niinkään valmista autoa. Minulle harrastukseen kuuluu myös se omin käsin tekeminen ja valmiista autosta nauttiminen. Ja kun on itse vastannut entisöintityöstä, on auto valmistuessaan ikäänkuin toinen lahja itselle. Ja todella palkitseva sellainen!
'03 Ford Mondeo Sedan 2.0 TDCI Aut.
xjford
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 10:18 pm
Paikkakunta: turku

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja xjford »

itse verotin series 2:n 2007 keväällä ja vero oli 917€. laskenut varmaan muutaman satasen siitä. itse myös ostin mahdollisimman huonokuntoisen aihion joka oli maannut taivasalla monia vuosia.

mielestäni täällä turhaan pelotellaan auton entisöinnin kustannuksilla. itsellä rahaa on palanut muutama tonni ja siihen on kuitenki sisältynyt lähes täydellinen akseliremppa, koko auton maalaus (maksoi muuten tarvikkeineen kaikkineen 350€) myös luukut ja konehuone, kevyt koneremppa, kaasuttimien peruskorjaus, kaikki uudet korin tiivisteet, uudet renkaat, ovipahvien ja lattiaverhoilun uusinta ja paljon muuta. nyt keväällä olisi tarkoitus yrittää museoleimalle kun 31v ikä tuli vuodenvaihteessa täyteen.

pienellä vaivannäöllä ja tutkimisella jaguaarin ylläpitäminen ei ole sen kalliimpaa kun minkään muunkaan auton. sitä en toki kiellä etteikö jonilla olisi ollut pointti noiden kromiosien saatavuudesta ja hinnoista. ne kyllä maksavat.

mulla voisi olla tiedossa täällä suomessa parikin projekijaggea. jos kiinnostaa niin laita viestiä ja voin selvittää asiaa.

mikko
maattahp
Viestit: 8
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja maattahp »

Aivan, ja kun kustannukset jaetaan minun tapauksessani useiden vuosien ajalle, ei niitä välttämättä edes huomaa. Itse kun aion pitää projektin nimenomaan vain harrastuksena, jonka parissa voi viettää mielekkäästi aikaa eikä auton kustannukset siis tule käytännössä näkymään muussa elämisessä (ainakaan merkittävästi). Jos nyt esim. maalausta ja verhoilua ei huomioi, ne kun ovat ehkäpä ne suurimmat kertainvestoinnit. Mitä enemmän itse pystyy autoa laittamaan, sen vähemmänhän siitä tarvitsee ulkopuolisille maksaa. Voidaanhan tiettyjen pisteosien kohdalla yleensä lie aina puhua harvinaisuudesta/hankalasta saatavuudesta sekä korkeasta hinnasta, eivät ne ole yksinomaan Jaguarien ominaisuus. Toki esim. MB:hen saa Suomesta helpommin ja ehkä edullisemmin varaosia, mutta loppupeleissä kyse onkin omasta mieltymyksestä ja siitä mihin haluaa rahansa sijoittaa.

Autohommissa palaa aina rahaa, eikä omiaan saa koskaan takaisin. Tämähän lieneekin jo kliseenomainen toteamus. Olennaista on se että tekee kaikkensa ettei hukkaisi rahaa turhaan ja että osaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
'03 Ford Mondeo Sedan 2.0 TDCI Aut.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

xjford kirjoitti:itse verotin series 2:n 2007 keväällä ja vero oli 917€. laskenut varmaan muutaman satasen siitä. itse myös ostin mahdollisimman huonokuntoisen aihion joka oli maannut taivasalla monia vuosia.
Terve,

Kunto ei tunnu vaikuttavan, keväällä 2007 tuotua kakkossarjalaista eivät halunneet edes nähdä, verot oli alle €500,- ja alvi tuli vielä takaisin nyt joulukuussa.

-Jakuvaari

Jk. Ja tietenkin oli mahtavakuntoinen, tosin konehuoneeseen sain upotettua yli hankintahinnan! :shock:
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kk1 kirjoitti:Itse pohdiskelin samaa aihetta vuosi/pari sitten ja päädyin XJ6 Ser.2.
Syitä siihen: kaasuttimet, jota voi itse "ruuvailla", elektroniikka ja muu tekniikka on "perinteistä",
varaosien saatavuus hyvä, hinnat kohtuullisia.
Osta niin hyvä kuin löydät ja maksa enemmän. kuin että huonompi ja ...

Tullin sivustoilta kyllä löytää vuosimallin verotusarvoesimerkkejä, -70 luvun puolenvälin paikkeilla olevien autojen autovero on "alta tonnin"!

terv kari k
Juu, kannattaa tutustua aiheeseen ja määritellä mitä haluaa.

Olin harrastanut Jaguaria jo yli kymmenen vuotte ennenkuin hankin "series" XJ:n osittain harrastajatoverin voi laittaa syylliseksi, autoin nimittäin kaveria ojassa ja ajoin hyväkuntoisen XJ:n Tanskasta Suomeen...sitten piti saada oma! :lol:

Halusin ehdottomasti käsivaihteisen LHD 2-ovisen Euro-mallisen coupén, se rajoitti tarjontaa aika paljon. Lisäksi väreillä on väliä toisille, olen aina tykännyt värikkäistä sisustuksista (meidän E-typen on vihreä, XJC:n on sininen), moni on musta tai beige.

Ja viimeiseksi vanha ohje on että kannattaa aina etsiä paras mahdollinen, tai sitten rakentaa auto aivan kokonaan uudestaan, pikkuviat voivat osoittautua valtaviksi ongelmiksi ja jos ei ole tee-itse tyyppiä menee budjetti pihalle jo heti alkumetreillä. Jos rautalankaviritykset onnistuvat omasta takaa ja osaa englantia niin on jo aika pitkällä... :mrgreen:

-Jakuvaari

JK. Jos myyjä sanoo, että toinen tankki/bensapumppu ei tomi, kannattaa asia tutkia, usein syynä on puhkiruostunut tankki tms. Samoin ilmastoinnin pitää toimia jos sellainen autossa on, sen korjaaminen voi tarkoittaa mittavia operaatioita, kaikkein pahin peikko on kuitenkin...ruoste! Näissä ei ollut ennen XJ40:stä mitään galvanointia tms. ja ne voivat ruostua sisältä käsin. Ja ei se galvanointikaan ruostetta suorastaan pysäytä...hidastaa vaan hieman. :(
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

jjj kirjoitti:Jaguar-fiilistä parhaimmillaan on täällä http://www.nettiauto.com/jaguar/xj6/3070391
En usko että on järkevää lähteä merta edemmäs kalaan kun täältäkin saa hyviä. Itsekin olen sitä mieltä että S3 tarjoaa upean ajoelämyksen. Tekniikka on kuitenkin sen verran yksinkertaista ettei ongelmien kanssa jää yksin
Terve,

Hienonnäköinen auto, ilmoituksessa on vain tosi hassua/epäilyttävää tuo "rivinelonen" kyllähän kaikki XK-koneet ovat kuutosia! (paitsi ne pari hassua 1940-luvun lopun kaksilitraista protoa, joilla tehtiin nopeusennätyksiä! :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

maattahp kirjoitti: Toinen aihealueeni koskeekin em. mallisarjoja; missä vaiheessa Series 3:een tuli polttoaineen suihkutuslaitteisto yms sähköjärjestelmän muutoksia?
Eli toisinsanoen milloin viimeksi Series 3:ssa oli vielä vanhaa kunnon kaasutintekniikkaa?
Vai onko series 3:ssa ollut laisinkaan edes automaattiryypyllä olevia kaasuttimia?
Tiedustelisin lähinnä siksi, että tietäisi katsella oikeanlaisia malleja/yksilöitä.
Entäpä onko tuo ''moderni'' XJ40 kuinka harrastelijaystävällinen kohde? Tarvitseeko olla autosähkötekniikan mestari jotta harrastelu onnistuu?
Toiveissa olisi löytää kohtuukuntoinen/-korinen projekti, mielellään omin voimin liikkuva tai muuten ehjä auto.
Terve,

Paljon kysymysiä, joihinkin voisi kirjoittaa vastaukseksi pienen novellin, toisiin kokonaisen kirjasarjan(!) :roll:

Huomitoitavaa: Series 1 on suurin osa SWB, ihan ok, mutta jalkatilat takana eivät ole limusiiniluokkaa
Series 2 on suurin osa LWB mutta löytyy toki lyhyitäkin ja varsinkin kaikki kaksioviset coupét ovat SWB.
Series 2 lopussa oli jo varsinkin jenkkimalleissa ruiskua, teknisesti paras kone on Series 3 ruisku, eniten tehoa, vääntöä, helppokäyttöinen yms.

XJ12 on hieno laite, mutta hieman janoisempi, onko tuolla nyt tosin harrasteautossa paljon väliä, jos ei ole niin hullu kuin minä, eli että pitää kesällä ajaa Euroopan halki harrasteautolla! :mrgreen: Vuoteen 1975 asti neljällä Zenith-Strömberg kaasarilla, sitten ruoskulla, S3 on myös HE kone, joka on taloudellisempi ja tehokkaampi (käsittääkseni).

Ykkössarja ja varhainen kakkossarja oli Euroopassa varustettu kahdella 2" SU:lla, jenkkimalleissa oli Zenith-Strömberg kaasuttimet, myös Stranglebergiksi kutsuttu, eli ei niin vapaastihengittävä. Noin 1976 vaihtuivat kaasuttimet 1 3/4" HIF-malleihin. Kaasutinmalleissa on nk. AED automaatttirikastin ja käynnistyskaasutin, hieno kun toimii, mutta vanhoina usein vikaantuvia, menee tyhjäkäynti tms. sekaisin.

Kolmossarjaa tehtiin myös säästömallina 3.4L kaasuttimilla ja manuaalilaatikolla vielä 1986. LHD versiona aika harvinainen kiva harrasteauto. RHD:nä hieman tavallisempi.

Vain kuusisylinterisiä tehtiin manuaalina, S1 ja S2 Jaguarin 4v plus ylivaihde, sitten kolmossarjaa LHD euromallinan myös 5v Getragin laatikolla, melko harvinaisia ja haluttuja. Automaatti on alkupään XJ6:ssa BW12, sitten BW65 ja myöhemmin BW66, niitä osataan huoltaa ja korjata Suomessa monessa paikassa. XJ12 on muistaakseni jostain 70-luvun puolivälistä jenkeistä tuttua GM:n TH400:sta.

Autosähköstä kannattaa tietää perusteet! :D Lähinnä osata puhdistaa hapettuneita liittimiä ja käyttää litiumrasvaa ja CRC:tä sekä tajuta milloin johto kannattaa uusia (esim. laturin johtosarjan saa Englannista sopuhintaan, ei tarvii pelätä käryä) ja varsinkin akun kiinnitys ja akkukenkien kumisuojat on syytä olla kunnossa, ettei tule isoa oikaria! :evil:

-Jakuvaari

JK. Vielä toistan, että kannattaa ostaa mahdollisimman hyvä auto, ei halpa! Halpa tulee helposti kalliimmaksi, varsinkin jos kori on huono, eikä satu olemaan mikään peltivelho.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
maattahp
Viestit: 8
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja maattahp »

Terve,

Kiitos loistavista vastauksistasi, jakuvaari! Juuri tuollaista pitkän linjan harrastajan kokemusperäistä tietoa hainkin! Sitä kun ei voi koskaan saada liikaa :wink: Noista XJ:n kaasuttimista halusinkin saada tietooni sen, että missä vaiheessa ''normi''kaasuttimet vaihtuivat automaattiryypylle ja missä vaiheessa elektroninen p-a -suihkutus saapui kuvioihin.

Mitään erityisempää mallihimoa minulla ei ole, vaan ''kaikki'' XJ:t sinänsä minulle soveltuisivat, ainoastaan nuo kaasuttimet/autosähköt ovat sellaiset joissa haluaisin pitäytyä ''vanhassa'' tekniikassa.

Hyvä on myös tietää että Suomessa on mahdollisuus korjauttaa automaattivaihteistoja, sekin on yksi osa-alue jota en itse pysty korjaamaan. Moottorin purku ja kasaus vielä menee, mutta lohkon ja kannen koneistus menee toki ''ulos''. Kannattaako lie kaasuttimet korjata/huoltaa, vai olisiko ne helpompi vaihtaa uusiin (tai tehdaskorjattuihin)?
Ja viimeiseksi vanha ohje on että kannattaa aina etsiä paras mahdollinen, tai sitten rakentaa auto aivan kokonaan uudestaan, pikkuviat voivat osoittautua valtaviksi ongelmiksi ja jos ei ole tee-itse tyyppiä menee budjetti pihalle jo heti alkumetreillä
Aivan näin, tarkoitus olisi rakentaa auto kokonaan uusiksi useiden vuosien aikana. En toisaalta haluaisi sitoa pääomaa ostohinnan muodossa kohteeseen, joka tulee jokatapauksessa purettua korikehikkoon asti ja kunnostettua läpikotaisin.
Halpa tulee helposti kalliimmaksi, varsinkin jos kori on huono, eikä satu olemaan mikään peltivelho.
En nyt väitä olevani ns. ''peltivelho'', mutta autoteknisen alan peruskoulutuksen saaneena uskon pystyväni ennakkoon suunnittelemalla ja rauhassa tekemällä saattaamaan auton peltityöt kunnialla loppuun. Samoin muutkin autotyöt, joihin ei vaadita erikoisammattitaitoa, -työkaluja, tai tiloja. Tällaisia minulle ovat em. mekaniikan koneistustyöt, korin pintakäsittely sekä verhoilutyöt. Kaikessa muussa voin itse toimia sekä saada asiantuntijaapua (työ)kavereilta.

Tässä välissä täytyy muuten todeta, että kun katselin tuossa eräässä Pohjois-Pohjanmaalaisessa kauppaketjun liikkeessä ohutlevytöihin soveltuvien MIG-laitteiden hintoja, yllätyin positiivisesti. Ne eivät olleetkaan ihan niin hintavia kuin olin etukäteen pelännyt. Esim. ''joku'' Italialainen merkki oli tarjouksessa 250e ja ESAB 151 ''vain'' 480e. Okei, tuo ESAB maksaa jo rahaa, mutta se onkin miltei parasta mitä rahalla saa. KEMPPI -valmistajan hintoja en toisaalta vielä tiedä.

Mukava tässä on suunnitella, mutta pakko välillä hieman jarrutella ja yrittää hillitä tätä kuumeen nousua... :wink:
'03 Ford Mondeo Sedan 2.0 TDCI Aut.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

maattahp kirjoitti:Terve,

Kiitos loistavista vastauksistasi, jakuvaari! Juuri tuollaista pitkän linjan harrastajan kokemusperäistä tietoa hainkin! Sitä kun ei voi koskaan saada liikaa :wink: Noista XJ:n kaasuttimista halusinkin saada tietooni sen, että missä vaiheessa ''normi''kaasuttimet vaihtuivat automaattiryypylle ja missä vaiheessa elektroninen p-a -suihkutus saapui kuvioihin.

Mitään erityisempää mallihimoa minulla ei ole, vaan ''kaikki'' XJ:t sinänsä minulle soveltuisivat, ainoastaan nuo kaasuttimet/autosähköt ovat sellaiset joissa haluaisin pitäytyä ''vanhassa'' tekniikassa.

Hyvä on myös tietää että Suomessa on mahdollisuus korjauttaa automaattivaihteistoja, sekin on yksi osa-alue jota en itse pysty korjaamaan. Moottorin purku ja kasaus vielä menee, mutta lohkon ja kannen koneistus menee toki ''ulos''. Kannattaako lie kaasuttimet korjata/huoltaa, vai olisiko ne helpompi vaihtaa uusiin (tai tehdaskorjattuihin)?

Mukava tässä on suunnitella, mutta pakko välillä hieman jarrutella ja yrittää hillitä tätä kuumeen nousua... :wink:
Eipä kestä. No sitten ei ainakaan kannata lähteä katsomaan autoja, kuume nousee ja äkkiä tajuaa olevansa parantumattomasti tartunnan saanut! :o

Omasta mielestäni hienoimpia ovat ykkössarjan LHD Daimlerit ja kakkossarjan coupét, ne ovat myös tekniikaltaan hieman helpompia. Jos haluaa todella hienon auton, niin toki myös 1990-luvun alun Series 3 Daimler Double Six tarjoaa kaiken mahdollisen katalysaattoreineen ja ABS:ineen. Omasta kokemuksestani halusin mahdollisimman alkuperäisen LHD coupén manuaalina. LHD Daimlerit, varsinkin ykkössarja sekä Daimler Coupét ovat erittäin harvinaisia
Jos haluaa ehdottomasti Jaguarin, niin sitten kannattaa etsiä Jaguar, ei Daimleria.

Kaasuttimet ovat helppoja korjata, kunhan hommaa edulliset korjaussarjat (järeämmissä tulevat myös läppäakselit ja läpät, uimurit yms.) ja muistaa noudattaa tarkkaan tehtaan ohjeita.

Tuolla tavalla laitoin kasaan ekan autoni 13 vuotta sitten ja ei ole ollut ongelmia kaasareiden kanssa. Säätöä ne toki vaativat joka vuosi ja muutoinkin muutaman tuhannen kilometrin välein, jos nyt joku hullu niillä oikeasti ajaa (minä!).

Väärinkäsitysten välttämiseksi vielä, kaikissa neliovisissa Jaguareissa on tehtaan puolesta jonkinlainen automaattiryyppy/käynnistyskaasutin, vain urheilumalleissa on käsiryyppyä.
Eli "normikaasuttimet" ovat aina automaattiryypyllä, muttei siis itse kaasuttimessa kuten vaikkapa MK X:ssä vaan erillisenä AED:nä (SU Auxilliary Enrichment Device) kunnes ruisku tuli jenkkimalleihin 1978 (XJ12 jo 1975) ja kaikkiin (paitsi myöhempi 3.4L säästömalli) 1979.

Tuo kolmossarjan XJ:n ruisku on hyvin luotettava (lähinnä ne perinteiset ongelmat vanhassa autossa, bensapumppu taikka paineensäätö ja takaisinkierto venttiilit) ja niitäkin osataan korjata monessa paikassa, jos olisi jotain vikaa. Toki jos *haluaa* rassata kaasuttimia, niin tervetuloa vaan joukkoon! :D

Karkeasti siis S1 XJ6 = 2x SU HS8 (2")
S2 XJ6 1973-1975 2x SU HS8 (2")
S2 XJ6 1976-1978 2x SU HIF6 (1.75")
S1 ja S2 XJ12 1972-1975 4x Z-S
kaikissa myöhemmissä ruisku, paitsi 3.4L S3 1981-1986 2x SU

Kaikissa jenkkimalleissa on Z-S kaasuttimet tai ruisku, usein erilaisin kuristuksin, ilmapumpuin yms. smog-normien täyttämiseksi.

Itselle ovat nuo SU:t tulleet hyvin tutuiksi, melkeinpä perheenjäseniksi, MKV:ssa on kaksi SU H6:sta ja lämpömetalli-sähkötoiminen käynnistyskaasutin, E-typessä kolme SU HD8:a käsiryypyllä ja XJ6C:ssä kaksi HS8:a tuolla AED:llä höystettynä, kaikki toimivat hyvin mutta tuo XJ:n systeemi on selkeästi hienostunein. Toki se vaatii, että kaikki komponentit ovat kunnossa.

Moni harrastaja on muuttanut koko hoidon manuaaliryypylle, mutta omasta mielestäni se on aivan turhaa ja tuhoaa osan XJ:n alkuperäisestä hienoudesta ja huolettomuudesta, AED on hieno laite, jos se toimii kuten pitää. :mrgreen:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Tässä olisi kaksitoistasylinterinen kaikilla herkuilla:

http://tinyurl.com/ya2ss2m

Eli jenkkimalli ja vaatii pientä laittoa, voipi lähteä halvalla??? :shock:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

jakuvaari kirjoitti:Tässä olisi kaksitoistasylinterinen kaikilla herkuilla:

http://tinyurl.com/ya2ss2m

Eli jenkkimalli ja vaatii pientä laittoa, voipi lähteä halvalla??? :shock:

-Jakuvaari
Hui kauhistus.
Tonni pari ja priimaa tulee! :wink:
Melkein kaikki osat näyttää kuitenkin olevan tallella, papereita myöden.
maattahp
Viestit: 8
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja maattahp »

Jes, kiitos tuosta mallisarjaselvennyksestä, kerkesi tuossa jo hieman mennä puurot ja vellit sekaisin. Tässä touhutessa... :lol:

Melko hienolta aihiolta tuo ameriikan coupe kyllä näyttää, pakko sanoa. Hinta nyt näkyy olevan vain muodollisuus.

Tuo kaasuttimien kunnostuksen jälkeinen säätäminen vaatineekin ilmeisesti pakokaasutesterin, mutta tämän jälkeen onnistunee keväisin ilmeisesti ''korvakuulolta''...? Itselleni tuo kaasuttimien kanssa eläminen ja vianhaku tuli tutuksi omistaessani aikoinaan pari Pierburg-Saabbia, vaikkakin melko huolettomia olivatkin. Missään tapauksessa originaalia järjestelmää ei saa mielestäni muuttaa, oli kyse sitten automaattirikastimesta tai jostain muusta.

Korjaan tässä samalla itseäni, tänään tuli tuon aiemmin mainitsemani tavaratalon mainos, jossa oli tuo ESAB C151 -MIG tarjouksessa 399e. Ihan siedettävä summa suojakaasu-ESAB:sta.

Pitää näköjään hommata jokin kirjallinen teos XJ-mallisarjoista, joka käsittelisi teknisen tietouden lisäksi myös historiaa yms. Onko mitään suositusta? Haynes-manuaali onkin toki sitten aikanaan hommattava purkamisen/asennuksen tueksi.

Liityin tuossa eilen myös (vihdoinkin) Mobilisti-lehden tilaajaksi. Sieltä löytynee ainakin helposti koottuna varaosafirmojen sekä korjaamoiden yhteystietoja. Muun annin lisäksi, tietty.
'03 Ford Mondeo Sedan 2.0 TDCI Aut.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Noh, en ole koskaan käyttänyt mitään pakokaasutesteritä. Nämä eivät ole lamda sond ECU-vehkeitä, joten ihan tehtaan letku-korvaan ohjeet toimivat. Haynes on ok, mutta tehtaan Service Manual ja varaosakirja ovat paremmat mun mielestä, omani ostin £1 hintaan, postitus tosin oli moninkertainen molemmille kirjoille. Jos kaasarit on peruskunnostettu niin se perusasetus, sytytys kohdallaan ja korvaakuulolla loput. :)

XJ:stä esim. Original XJ on hyvä ja Nigel Throleyn kirja kattainaa lähes kaiken perustiedon.
Alustassa ei ole muuta ihmeellistä, mutta kaikki kumiosat pitää olla kunnossa ja puslien kiristys ohjeiden mukaan vasta kun auton koko paino on akseleilla, kyllä on sitten myös ajo-ominaisuudet kohdallaan. ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

maattahp kirjoitti:Liityin tuossa eilen myös (vihdoinkin) Mobilisti-lehden tilaajaksi. Sieltä löytynee ainakin helposti koottuna varaosafirmojen sekä korjaamoiden yhteystietoja.
Paremmin ja helpommin ne (Jaguar-erikoistuneet) löytyvät täältä:
viewtopic.php?f=1&t=3319

Ei mulla Mobilistia vastaan tosin mitään ole, itsekin tilaaja. Jussin ja Timon jutuissa hyviä TI-vinkkejä. Esim http://www.timohapponen.net/
Päätoimittaja tosin pitää Jaguaareja "liian tavallisina" autoina, mutta on lehdessä silti viime vuosina ollut Jaguar-juttujakin.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
maattahp kirjoitti:Liityin tuossa eilen myös (vihdoinkin) Mobilisti-lehden tilaajaksi. Sieltä löytynee ainakin helposti koottuna varaosafirmojen sekä korjaamoiden yhteystietoja.
Paremmin ja helpommin ne (Jaguar-erikoistuneet) löytyvät täältä:
viewtopic.php?f=1&t=3319

Köpi
Jep, mutta tuo Special mechanics kannattaisi ottaa sieltä pois. Ko. firmaa ei ole ollut olemassa pitkään aikaan ja valitettavasti Sumsan Kari poistui joukostamme jo monta vuotta sitten. RIP :(

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
maattahp
Viestit: 8
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja maattahp »

Liityin tuossa eilen myös (vihdoinkin) Mobilisti-lehden tilaajaksi. Sieltä löytynee ainakin helposti koottuna varaosafirmojen sekä korjaamoiden yhteystietoja. Muun annin lisäksi, tietty.
Paremmin ja helpommin ne (Jaguar-erikoistuneet) löytyvät täältä:
viewtopic.php?f=1&t=3319

Ei mulla Mobilistia vastaan tosin mitään ole, itsekin tilaaja. Jussin ja Timon jutuissa hyviä TI-vinkkejä. Esim http://www.timohapponen.net/
Päätoimittaja tosin pitää Jaguaareja "liian tavallisina" autoina, mutta on lehdessä silti viime vuosina ollut Jaguar-juttujakin.
Köpi
Laitoin sittenkin vielä tuon lehden tilauksen jäihin. Ei sillä että kommenteilla olisi ollut vaikutusta päätökseen, mutta pohdiskelin että parempi toistaiseksikin jatkaa linjalla että kun mielenkiintoinen juttu on lehdessä, helpompi ostaa vain tämä irtonumero. Voi samalla tutkia myös muita lehtiäkin.
'03 Ford Mondeo Sedan 2.0 TDCI Aut.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

maattahp kirjoitti:Laitoin sittenkin vielä tuon lehden tilauksen jäihin. Ei sillä että kommenteilla olisi ollut vaikutusta päätökseen, mutta pohdiskelin että parempi toistaiseksikin jatkaa linjalla että kun mielenkiintoinen juttu on lehdessä, helpompi ostaa vain tämä irtonumero. Voi samalla tutkia myös muita lehtiäkin.
Jos Lontoonkieli ei haittaa, niin liittymällä tähän kerhoon saa kerran kuussa lehden, jossa pelkkää Jaguar-asiaa, niin vanhoista kuin uusistakin malleista. TI-juttuja ym. Kerholehdestä huolimatta lehden ulkoasu ja jutut ovat ihan ammattilaistasoa.
http://www.jec.org.uk/jec-new/index.php
Muista kerhon eduista ei tosin täältä Suomesta käsin juuri pääse nauttimaan.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti: Jos Lontoonkieli ei haittaa, niin liittymällä tähän kerhoon saa kerran kuussa lehden, jossa pelkkää Jaguar-asiaa, niin vanhoista kuin uusistakin malleista. TI-juttuja ym. Kerholehdestä huolimatta lehden ulkoasu ja jutut ovat ihan ammattilaistasoa.
http://www.jec.org.uk/jec-new/index.php
Muista kerhon eduista ei tosin täältä Suomesta käsin juuri pääse nauttimaan.

Köpi
Joo, mutta siinähän on taas yksi hyvä syy lisää piipahtaa silloin tällöin sumujen saarella! :mrgreen: (menossa Stoneleigh'in)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
maattahp
Viestit: 8
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja maattahp »

Tuota JEC:n jäsenyyttä olen pohtinutkin, siinäkään ei ilmeisesti tarvitse olla vielä auton omistaja, eli kiinnostus riittää? Oltiin tuossa alkuvuodessa jo ihan tosisaan lähdössä vaimon kanssa pikavisiitille Lontooseen, mutta pääasiassa aikataulu ei antanut myöten. Mutta tarkoitus on edelleen käväistä siellä, ja kuka tietää jos kohteena onkin esim. Jaguar Spares Day, tai vastaava... :wink:

Niin ja Englannin kielestä puheen ollen, peruskoulun päättötodistukseen oli opettaja merkinnyt arvosanaksi 10, ja ainakaan ruostunut kieli ei ole noista ajoista...
'03 Ford Mondeo Sedan 2.0 TDCI Aut.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Kopi »

maattahp kirjoitti:Tuota JEC:n jäsenyyttä olen pohtinutkin, siinäkään ei ilmeisesti tarvitse olla vielä auton omistaja, eli kiinnostus riittää?
Ei tarvi, kyllä ne huolii rahaa kaikilta :)
maattahp kirjoitti: Oltiin tuossa alkuvuodessa jo ihan tosisaan lähdössä vaimon kanssa pikavisiitille Lontooseen, mutta pääasiassa aikataulu ei antanut myöten. Mutta tarkoitus on edelleen käväistä siellä, ja kuka tietää jos kohteena onkin esim. Jaguar Spares Day, tai vastaava... :wink:
Suosittelen. viewtopic.php?p=13380#p13380
Stefanhan junailee retkeä sinne tämän kuun lopulla, taitaa olla jo täynnä?

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Antsu
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 8:33 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä... Mahdollinen?

Viesti Kirjoittaja Antsu »

Läntisen naapurimme kerhosivulta bongattu ilmoitus:

http://www.jaguarklubben.se/forum/viewtopic.php?t=10176

/Antsu
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
e-type
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 8:26 am
Paikkakunta: Espoo

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja e-type »

Saku
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

e-type kirjoitti:Lieneekö sama ?...http://www.blocket.se/landskrona/Jaguar ... ?ca=17&w=3
Voisi hyvinkin olla, sama vm. samat kilsat, sama kohtuullinen hintapyyntö ja samat värit!
On muuten mun suosikkivärit XJ:lle! ;) (meidän XJ6C on kanssa hopea/sininen)

On tuo klassinen profiili, voi olla hieno auto tuo uusi XJ:kin, mutta profiili on mielestäni ihan piloilla!

Kuva

Liian pienet pyörät (tai ainakin liian vähän kumia ja ilmaa) liian lyhyt töpökeula, liian korkea ja painavan näköinen perä, liian korkeat möhkälemäiset kyljet, noh toivottavasti on kuten yleensä, eli luonnossa paremman näköinen, mutta mutta...

-Jakuvaari

vrt.

Kuva
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Antsu
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 8:33 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Antsu »

Tuon mainostamani Ruotsin XJ6 oli jo näköjään myyty. Tuliko mahdollisesti Suomeen?

/Antsu
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
D5GT
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 27, 2009 12:02 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollista tulevaa harrasteautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja D5GT »

jjj kirjoitti:Jaguar-fiilistä parhaimmillaan on täällä http://www.nettiauto.com/jaguar/xj6/3070391
En usko että on järkevää lähteä merta edemmäs kalaan kun täältäkin saa hyviä. Itsekin olen sitä mieltä että S3 tarjoaa upean ajoelämyksen. Tekniikka on kuitenkin sen verran yksinkertaista ettei ongelmien kanssa jää yksin
Tunnetko kyseisen yksilön? Löytyykö todellista vastinetta hinnalle jne. Eurooppa/uusi mantere ovat kovin huokuttelevan oloisia ostopaikkoja. Noissa kun muutoinkin tasaiseen tahtiin liikkuu.
Vastaa Viestiin