x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
tomppatre
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Tampere, epilä

x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja tomppatre »

ja tapahtui eräänä pakkaspäivänä,, tyhjäkäynti jää 1200-1600 ja menohalut näin valtavat. Tutkittu on vikaa ei tunnu löytyvän helpolla.. tyhjäkäynnin askelmoottori vaihdettu, kaasuläppä tarkastettu ymym... ainoaksi syyksi epäillään tietsikkaboxin ryytymistä. onko kellään apua ongelmaan?? hermot alkaa mennä piakkoin! jos tietoo niin soittaakin saa 0400-734029 tommi
XJ 6 4.0 Sove LWB -95 metallic blue
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Sama vika minun 95-mallin X300 Jaguarissani. Jopa tuo kierrosnopeus täsmää. Mutta kaksi kertaa tänä aikana on käynyt myös niin, että tyhjäkäynti on häipynyt kokonaan. Eli kun jalan on nostanut kaasulta niin auto pyrkii sammumaan. Onneksi on tullut harjoiteltua tuota vasemmalla jalalla jarruttamista.. Tähän vaivaan liittyi myös nykiminen yli 80km/h ajettaessa. 10 sekunnin välein tuntui, että moottori sammui sekunniksi ja käynnistyi taas. Soitin edelliselle omistajalle, ja hän epäili juuri tuota askelmoottoria, koska nelisen vuotta sitten oireet olivat olleet samat ja silloin vika oli korjaantunut askelmoottorin vaihdolla. Auto oli jo Seinäjoella Auto-Kaaressa tutkittavana ja olivat puhdistaneet "tyhjäkäyntisäätimen". Kun lähdin autolla ajelemaan niin tyhjäkäynti oli edelleen tuo otsikossa mainittu mutta nykiminen oli kadonnut. Nyt auto on uudelleen telakalla ja "tyhjäkäyntisäädin" menee vaihtoon. Eli ilmeisesti siis se askelmoottori. Maahantuojalla ei ollut ko osaa, joten se oli tilattu lentorahtina Englannista. Hintaa osalle tuli vähän yli 400.

Onneksi on harrastuksena nuo vanhat Isuzu Bellettit, joissa on vain muutama piuha moottoritilassakin. Niiden kanssa puuhatessa tee-se-itse -mekaanikko tuntee vielä aitoa onnistumisen iloa...
Antti Pellonpää
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Olisikohan mahdollisesti pakosarja haljennut? Tyyppivika joka löytyi muinoin omasta X300:stani, kierrosalueet heilahtelivat ja kulutus oli melkolailla suurta.
Lamdat alkavat antamaan vääränlaisia käskyjä kun halkeamista menee happea pakokaasun joukkoon.
Suojapellin pääsee irrottamaan yläkautta helpostikin, muistaakseni 3 ruuvia.
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Hain autoni paikallisesta Jaguarhuollosta, ja olivat vaihtaneet sen tyhjäkäyntisäätimen, eli askelmoottorin. Edellisellä kerralla oli vielä tehty kaasuläpän koteloon tiiviste, joka oli puuttunut kokonaan. Tuo tiiviste ilmeisesti poisti moottorin nykimisen. Huollosta kerrottiin, että tyhjäkäynti jäi nyt kyllä edelleen 1300 seutuville eikä vikaa löytynyt. Olivat soittaneet maahantuojan huoltoonkin, ja sieltä oli sanottu, että X300 on ollut tätä vaivaa, eikä syytä aina ole löytynyt, vaikka kuinka on etsitty. Pitäisi ostaa osia ja kokeilla minkä vaihto mahdollisesti palauttaisi kierrokset normaaliksi.

Minä sitten sieltä ajelin töihin, ja parkkipaikalla tyhjäkäynti heilui 800 - 1200 välillä. Kun jonkin aikaa odottelin, niin tyhjäkäynti jäi 800 kierrokseen. Sammutin auton ja kun lähdin ruokatunnilla ajelemaan, niin tyhjäkäynti oli edelleen 800r/min. Kiertelin kylällä välillä auton sammuttaenkin ja palasin töihin. Tyhjäkäynti pysyi koko ajan 800r/min. Mielenkiinnolla seuraan, että jääkö se tuohon pysyvästi. Henkimaailman asioita näköjään. Palaan asiaan, jos kierrokset autolla ja minulla nousevat...
Antti Pellonpää
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Eilen aamulla tyhjäkäyntikierrokset sitten palasivat takaisin 1300 kierrokseen ja siinä pysyivät tänäkin aamuna. Pakosarjasta ei ainakaan korvakuulolle erota vuotoa, eikä nenällä pakokaasun hajua. Oliko XJ12C-76 -nimimerkillä X300:n pakosarjan halkeama havaittavissa muuten kuin silmillä ulospäin? Vai miten se huomattiin?

Mitenkäs Tommilla? Oletkos saanut parannusta aikaan?
Antti Pellonpää
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

x300 pakosarjat

Viesti Kirjoittaja Coupe »

En tietenkään tiedä kyseistä tapausta, mutta yleensä kait vika havaitaan katsastuksen yhteydessä kun päästöarvot ovat ihan pielessä ja syytä aletaan tutkimaan. Halkeamista imeytynyt liika happi on tuhonnut lambdat ja sen seurauksena päästöt voivat olla sitä luokkaa että kilpien lähtö on lähellä. Välttämättä ei mitään supsutusta tai vastaavaa ole havaittavissa.
i
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Joo, nimenomaan leimalla vika löytyi kun päästöarvot oli epävireessä. Hylkäys tuli.
Korvakuulolla ei kuulunut mielestäni mitään, lukuunottamatta joskus isommilla kierroksilla olin kuulevani sivuäänen.
Halkeamien ei tarvitse olla kovinkaan isoja että saadaan Lamdat sekaisin.

Kun pakosarjan suojapellin ottaa pois, niin ovat kyllä helposti silmin havaittavissa.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja matsu »

En tiedä tepsiikö, mutta kun pari kaveria laittaa rukkasensa pakoputken päähän ja kolmas kuuntelee pakosarjan luona, niin kenties suhina kuuluu, jos halkeama on.

Pakosarjan halkeaminen on kyllä X300:lle tyypillistä. Halkeamia lienee hitsattu menestyksellä, niin kuin valurautaa hitsataan. Varmaankin kannattaa hitsauksen jälkeen tarkistaa tiivistepinnan suoruus.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja jjj »

Joo, Ari Hirvonen hitsasi pojan x300:n ja hyvä tuli.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
tomppatre
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Tampere, epilä

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja tomppatre »

Tyhjis edelleen sama. metro-auton huolto testas kaikkee mitä voivat ja laskuakin tuli..
Ainoa tieto oli että ECM antaa ihme arvoja ja se olisi syypää. Kokeiltiin toisen kissan
boxia hollolassa ja vaiva katosi heti! Oma boxi takas paikalleen ja kierrokset taas 1200.
Eli alan uskoa että todellakin ECM-boxi on viallinen. Nyt kun vaan löytäis ehjän jostakin
päin maapalloa..ps. askelmoottori on brittiosista kotkasta alle 200e!
XJ 6 4.0 Sove LWB -95 metallic blue
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Minulla kierroksia tänä aamuna 1500 ja Jaguarin koneessa saman verran. Sen jo tarkistin, että pakoputket tukkimalla ei kuulunut pakosarjasta suhinoita. Täytyy vielä varmuuden vuoksi kurkistaa pakosarjan suojapellin alle. Minulla pelti näytti olevan viidellä pultilla kiinni. Tuo ECM on ilmeisesti se ns musta laatikko, joka ohjaa ylivertaisella älyllään kaikkia auton toimintoja..? Missä se sijaitsee? En pellin alla tutkiessani sitä löytänyt. Ilmeisesti jossain kojelaudan alla? Uuden hinta on kait tähtitieteellinen?
Antti Pellonpää
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Tuli ruuvattua se pakosarjan suojapelti pois. Vaikka pakoputken päät tukkimalla ei mitään suhinoita pakosarjasta kuulunutkaan, niin kyllä ohjaamon puoleisessa pakosarjassa on muutaman sentin pituinen pystysuuntainen halkeama. Sekin oli vähän yllätys, että pakosarja on kaksiosainen, eikä yhtenäinen kaikille kuudelle sylinterille. Suojapellin poisottamisella oli mielenkiintoinen vaikutus. Tyhjäkäyntikierrokset ovat nyt normaalit. Eli venyttääkö se suojapelti tiukasti paikalleen kiristettynä sitä halkeamaa niin, että se vaikuttaa tyhjäkäyntiin..? Suojapellissäkin oli halkeama samalla kohdalla kuin pakosarjassa. Vai onko tämä tyhjäkäynnin normalisoituminen taas vaan sattumaa. Täytyy seurata tilannetta. Ehkä kuitenkin pitää vaihtaa tuo pakosarja, koska kyllähän se jonkin verran hehkuu enemmän lämpöä konehuoneeseen ilman sitä suojapeltiä.

Netistä etsin mm ebaystä noita Tompan mainitsemia ECM-boxeja. Jaguarissa näyttääkin olevan erillisiä ECM-ohjausyksiköitä melkoisen monille muillekin sähkötoiminnoille kuin vain moottorinohjaukselle.
Antti Pellonpää
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Antti Pellonpää kirjoitti:Tuli ruuvattua se pakosarjan suojapelti pois. Vaikka pakoputken päät tukkimalla ei mitään suhinoita pakosarjasta kuulunutkaan, niin kyllä ohjaamon puoleisessa pakosarjassa on muutaman sentin pituinen pystysuuntainen halkeama. Sekin oli vähän yllätys, että pakosarja on kaksiosainen, eikä yhtenäinen kaikille kuudelle sylinterille. Suojapellin poisottamisella oli mielenkiintoinen vaikutus. Tyhjäkäyntikierrokset ovat nyt normaalit. Eli venyttääkö se suojapelti tiukasti paikalleen kiristettynä sitä halkeamaa niin, että se vaikuttaa tyhjäkäyntiin..? Suojapellissäkin oli halkeama samalla kohdalla kuin pakosarjassa. Vai onko tämä tyhjäkäynnin normalisoituminen taas vaan sattumaa. Täytyy seurata tilannetta. Ehkä kuitenkin pitää vaihtaa tuo pakosarja, koska kyllähän se jonkin verran hehkuu enemmän lämpöä konehuoneeseen ilman sitä suojapeltiä.
No tuota, eihän se millään voisi olla yhtä kappaletta jos on rautaa/terästä. Nytkin siis ongelma on tuon AJ16 koneen sylinterinkannen valtava koko ja alumiinin rautaa/terästä huomattavasti suurempi lämpölaajeneminen, eli kansi halkaisee ne pakosarjat, näin olen ymmärtänyt. Se pelti vaan suojaa pakosarjaa roiskeilta ja vastaavasti osaa konehuoneesta hehkutuskuumuudelta, se ei pystysisi yhtään mitään halkaisemaan. Hyvin hitsatut pakosarjat saattavat kestää parmmin kuin uudet.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

x300 tyhjäkäynti pakosarjat

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Niin, ei se ohut alumiininen suojapelti sitä pakosarjaa halkaise. Uuden sarjanhan voi aina ostaa, mutta kyllä sen vanhan hitsaaaminen ja tietysti samalla kiinnitystason oikaisu on taloudellisesti paljon käyttäjäystävällisempi vaihtoehto auton omistajan kukkarolle.
Vaikkei vuoto / halkeama olisi kovinkaan paha näkyy yleensä vuodon jälki suojapellin sisäpuolella mustana viiruna.
Jos vaan jättää tilanteen seurantatasolle voi myöhemmin kuluihin sitten lisätä 2 x lambda ja niiden vaihtotyö sekä katsastuksen uusintanäyttö. Nää on niitä vikoja jotka eivät itsestään parannu ajan kanssa.
i
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: x300 tyhjäkäynti pakosarjat

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Coupe kirjoitti: Vaikkei vuoto / halkeama olisi kovinkaan paha näkyy yleensä vuodon jälki suojapellin sisäpuolella mustana viiruna.
En lainkaan epäile näitä teidän diagnoosejanne, kun en asiasta mitään ymmärrä,
mutta muuten vaivaa mieltäni, että jos siitä halkeamasta paineella tulee pakokaasut
ulos (viiruttamaan peltiä), niin miten siitä samalla menee vastavirtaan happea
särkeämään lambdan? Ei kai puristustahdin aikanakaan ole putkessa mitään imua
imemään happea halkeamasta?
Mutta kai nää on niitä mystisiä juttuja jotka vaan tapahtuu.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Niin, minähän en tuossa kirjoituksessani epäillytkään, että se suojapelti olisi aiheuttanut halkeaman pakosarjaan, vaan että väänsikö se pelti pakosarjan halkeamaa siten, että se raottui enemmän ja vaikutti tyhjäkäyntiä nostavasti. Siis kun otin sen suojapellin pois, niin tyhjäkäynti palasi normaaliksi.

Minulla ainakin se suojapelti on ihan rautapeltiä ja aika paksua sellaista. Alumiini ei ruostu eikä siihen tartu magneetti... Mutta nyt aloin miettiä tuon suojapellin mahdollista vaikutusta halkeaman syntymiseenkin. Suojapeltihän on tosi vääntöjäykkä prässätty kotelo, joka on jostakin kumman syystä pultattu pakosarjaan siten, että kaksi kiinnityspulttia on ohjaamon puolella olevan pakosarjan ohjaamon puoleisessa reunassa ja toinen pää taas pultattu auton etupään puoleisen pakosarjan etuosaan ja sitten vielä yksi pultti on aika alhaalla auton etupään puoleisessa pakosarjassa. Pelti on siis paremmin kiinni siinä auton etupään puoleisessa pakosarjassa. Halkeama on ohjaamon puolelta laskien toisen ja kolmannen pakoaukon välillä. Siinä välissä missä ei ole suojapellin kiinnityspultteja. Suojapelti ei ole joustanut kun halkeama on pakosarjaan tullut, vaan suojapeltikin on revennyt samasta kohdasta pystysuuntaan kuin mihin on pakosarjankin halkeama syntynyt.

Tuli vaan mieleen, että kun suojapelti on tiukasti pultattuna pakosarjoihin, niin sehän tekee niistä lähes "yhtä puuta" ja kun rautapellin lämpölaajenimis/-kutistumisominaisuudet ovat erilaiset kuin valuraudan, niin voisiko tämä peltikotelo vääntää juuri sitä ohjaamon puoleista pakosarjaa sen verran, että se halkeaisi?

Nämä olivat tietysti vain pohdiskeluja.. Minulla ei ole ennen Jaguareja kokemusta suorista kuutosmootteista kuin Whippetin koneesta, jossa pakosarja on yhtenäinen kaikille kuudelle pytylle. Tosin siinä onkin valurautainen kansi, joten lämpölaajenemiset ovat yhteneväiset pakosarjan kanssa.

Brittiosassa muuten pakosarja maksaa 395 ja merkkihuollossa 597. Brittiosassa on purettuja Jaguareja mutta kaikista oli pakosarja murtunut samalla tavalla.. Jep, täytyyhän se vaihtaa ja kun minulla on vielä liikkeestä takuu, että kolmen kuukauden aikana maksavat puolet osien hinnasta ja työstä, jos moottorissa tai voimansiirrossa ilmenee jotakin vikaa. Brittiosasta ilmoittivat, että pakosarjoja saa sekä ilmaputkiliittymällä ja ilman. Omassani ainakaan ei ole tuollaista "ilmaputkiliittymää".
Antti Pellonpää
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x300 tyhjäkäynti pakosarjat

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
Coupe kirjoitti: Vaikkei vuoto / halkeama olisi kovinkaan paha näkyy yleensä vuodon jälki suojapellin sisäpuolella mustana viiruna.
En lainkaan epäile näitä teidän diagnoosejanne, kun en asiasta mitään ymmärrä,
mutta muuten vaivaa mieltäni, että jos siitä halkeamasta paineella tulee pakokaasut
ulos (viiruttamaan peltiä), niin miten siitä samalla menee vastavirtaan happea
särkeämään lambdan? Ei kai puristustahdin aikanakaan ole putkessa mitään imua
imemään happea halkeamasta?
Mutta kai nää on niitä mystisiä juttuja jotka vaan tapahtuu.
Köpi
Öööhhh...tuota...juu!!! :P

En siis tosiaankaan tunne pakosarjojen sielunelämää kovin hyvin, mutta sen tiedän, että niissä on kovia painevaihteluita ja virtaus on se avainsana.

Eli kai se on niin, että siinä juuressa ennen kanavien yhtymistä on niin, että välillä siellä on ylipainetta kun pakokaasut tuuppaa sinne sylinteristä ja välillä alipainetta, jolloin halkeamasta pääsee sisään happea ja lambdat sekoaa...ne kaasut kai virtaa eteenpäin ja kun kanavat menee yhteen, vaikuttaa toisten sylinterien pakokaasut niiden muidenkin kanavien imuun. :?

Kuulostaako yhtään uskottavalta? :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

PAKOSARJAT

Viesti Kirjoittaja Coupe »

En mäkään väitä tietävinäni, kahteen identtiseen tapaukseen olen törmännyt. Mennään ajatuksessa pakoputkea taaksepäin. Siellä on vuoto vaikka jossain ennen takaimmaista vaimenninta. Pakokaasutestin jälkeen katsastaja puhuu jälkihapesta. Eli virtaava pakokaasu imee vuotokohdasta mukaansa tuoretta happirikasta ilmaa joka tässäkin tapauksessa sotkee päästöarvot. Oiskohan vähän sama juttu?
Nimimerkillä " en tiedä mitä tein mutta nyt se toimii".
i
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Pisti oikeen uteliaaksi ja löysin tällaisen lauseen, jossa voisi olla jotakin tähän liittyvää:
Pakosarjan muodolla ja kanavien oikealla yhdistämisellä on suuri merkitys moottorin toiminnassa.
Oikein mitoitetussa putkessa kaasupatsaan sykkivä painevaihtelu saa aikaan imuimpulssiaallon, joka tehostaa merkittävästi palotilan kaasunvaihtotapahtumaa.
Tuo selittänee sen miksi happi imeytyy halkeamista sisään. Jokaisen pakotahdin perässä on siis pieni alipaine..

Eikös peltisarjoja suunniteltaessa aina juuri haeta tuota voimakkaampaa imutoimintoa?
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

XJ12C-76 kirjoitti:Pisti oikeen uteliaaksi ja löysin tällaisen lauseen, jossa voisi olla jotakin tähän liittyvää:
Pakosarjan muodolla ja kanavien oikealla yhdistämisellä on suuri merkitys moottorin toiminnassa.
Oikein mitoitetussa putkessa kaasupatsaan sykkivä painevaihtelu saa aikaan imuimpulssiaallon, joka tehostaa merkittävästi palotilan kaasunvaihtotapahtumaa.
Tuo selittänee sen miksi happi imeytyy halkeamista sisään. Jokaisen pakotahdin perässä on siis pieni alipaine..

Eikös peltisarjoja suunniteltaessa aina juuri haeta tuota voimakkaampaa imutoimintoa?
No nyt menee threadi ihan hakoteille, mutta tuli mieleen, miten kiehtovan näköisiä oli kun käytiin klubin kanssa aikoinaan Helsingissä design-museossa katsomassa F1-näyttelyä ja siellä oli aukileikattuna käsin hitsattuja olikohan titaani- tai zirconium-pakosarjoja... :shock:

Myös viime vuonna näkemäni Aston Martin One-77 oli konehuoneensa suhteen aika vaikuttava, erityisesti hurjan muotoiset pakosarjat veivät huomion...ja äänet oli sen mukaiset, että varmaan ne pakotahdit pääsivät ilmoille ennätysvauhtia... :D

No niin, sori, taas karkasi ajatus... 8)

-Jakuvaari

JK. Mutta niinhän se on, että sinne pakosarjaan syntyy vuoroin räjähtävä paine (bensa syttyy ja aikaan saa hirmuisen voiman) ja sitä seuraava imu...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Antti Pellonpää
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Loka 16, 2007 9:29 am
Paikkakunta: Alavus

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja Antti Pellonpää »

Tuo teoriani pakosarjat liian tiukasti yhdistävästä suojapellistä poiki ajatuksen, että kun saan uuden pakosarjan paikoilleen, niin pitäisiköhän katkaista se suojapelti pakosarjojen välistä kahteen osaan, niin sitten se ei ainakaan vääntäisi pakosarjoja mitenkään. Tai sitten jättää peltiin pari kapeaa puoliskot yhdistävää kannasta, etteivät pellit ala väpättää.. Päivän innovaatio :mrgreen:
Antti Pellonpää
Hayabusa
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Joulu 11, 2009 9:59 am

Re: x300 tyhjäkäynti 1200-1600!

Viesti Kirjoittaja Hayabusa »

Pitää oikein tiedustella,löytyikö vika ? Mulla tuli sama vika että kierrokset n.1200rpm ,eikä laske alemmas.
Pakosarjoissa kylläkin pieniä halkeamia mutta voisko nuo aiheuttaa vian? Auto on xj300 sport 4,0l.
Vastaa Viestiin