Öljynsuodatin xj6 ser.2
Öljynsuodatin xj6 ser.2
Vaihdoin moottoriöljyn sekä suodattimen. Motonetistä ostamani Knecht (Mahle) OC 238 suodattimessa( heidän soveltuvuustaulukon mukaan käypänen!) oli takaiskuventtiili, jota esim. ennenkäyttämässäni Crosland 2160:ssä ei ollut ja kun en tunne aihetta syvällisemmin, niin hain sitten ko. Croslandin , jonka asensin.
Kertokaapa, mitä eroja on näillä suodattimilla, venttiilillä ja ilman.
terv
kari k
Kertokaapa, mitä eroja on näillä suodattimilla, venttiilillä ja ilman.
terv
kari k
Re: Öljynsuodatin xj6 ser.2
Tuossa on jotain, vaihe 5.
http://www.mobil1.fi/autoilu/vinkkejae- ... aihto.aspx
Minulla leikkasi aikoinaan Sierran kone, kun Bilteman suodattimesta oli tuo venttiili irronnut. Irronnut venttiili sitten esti öljyn pääsyn moottoriin. Hämeenlinnantiellä Linnatuulen kohdalla poksahti oikein kunnolla 140 vauhdissa... Kiertokanki murusina ja lohko halki.
Onnekseni huomasin purkuvaiheessa kolinan suodattimen sisällä ja aukaisin..
Biltema maksoi viulut, suodattimesta maksoin 9,90mk ja vaihtomoottori oli 11000mk
Venttiiilin tarkoitus oli siis suojata moottoria mutta tässä tapauksessa kävi päinvastoin.
http://www.mobil1.fi/autoilu/vinkkejae- ... aihto.aspx
Minulla leikkasi aikoinaan Sierran kone, kun Bilteman suodattimesta oli tuo venttiili irronnut. Irronnut venttiili sitten esti öljyn pääsyn moottoriin. Hämeenlinnantiellä Linnatuulen kohdalla poksahti oikein kunnolla 140 vauhdissa... Kiertokanki murusina ja lohko halki.
Onnekseni huomasin purkuvaiheessa kolinan suodattimen sisällä ja aukaisin..
Biltema maksoi viulut, suodattimesta maksoin 9,90mk ja vaihtomoottori oli 11000mk
Venttiiilin tarkoitus oli siis suojata moottoria mutta tässä tapauksessa kävi päinvastoin.
Re: Öljynsuodatin xj6 ser.2
Terve,XJ12C-76 kirjoitti:Tuossa on jotain, vaihe 5.
http://www.mobil1.fi/autoilu/vinkkejae- ... aihto.aspx
Minulla leikkasi aikoinaan Sierran kone, kun Bilteman suodattimesta oli tuo venttiili irronnut. Irronnut venttiili sitten esti öljyn pääsyn moottoriin. Hämeenlinnantiellä Linnatuulen kohdalla poksahti oikein kunnolla 140 vauhdissa... Kiertokanki murusina ja lohko halki.
Onnekseni huomasin purkuvaiheessa kolinan suodattimen sisällä ja aukaisin..
Biltema maksoi viulut, suodattimesta maksoin 9,90mk ja vaihtomoottori oli 11000mk
Venttiiilin tarkoitus oli siis suojata moottoria mutta tässä tapauksessa kävi päinvastoin.
No Jaguarissa ei tuollaisesta pitäisi olla vaaraa. Mutta on silti syytä muistaa käyttää vain sopivia osia, Karin coupé on uudempi kuin mun, mutta mullekin on laitettu modernimpi suodatinjalka jossain vaiheessa auton historiaa (mulla on kyllä se sellainen kanisteri-mallikin, kuten E-typessä on käytössä, mutta se E-typen patruuna on sama kuin ties kuinka monta kymmentä vuotta, ja XJ:ssä oli ainakin kaksi kolme erilaista parissa vuodessa) ja sekä siinä, että kaikissa aiemmissa XK-koneen öljynsuodattimien jaloissa on sama idea: siinä on ensinnäkin ohitus suoraan sumppuun, jos on turhan korkea paine (muistaakseni jotain 65-80psi ylittävä menee takaisin) MUTTA myös koko suodattimen ohitus, jos suodatin menee jostain syystä tukkoon. Tämä on muistaakseni rakennettu niin, että se johtaa öljynpaine-mittauksen dramaattiseen pudotukseen (20psi?) jolloin kuljettajan pitäisi tajuta että jotain on pielessä. Kone kuitenkin saa öljyä edelleen suoraan kampiakselille ja siitä eteenpäin, edellyttäen ettei ole kyse jotain vakavammasta ongelmasta kuin öljynsuodattimen pettämisestä.
Normaalissa 4.2L S1-S3 XJ:n XK-koneessa voi siis olla kahta eri kokoa oleva "panos" eli kanisterisuodatin, tai modernimpi kierrettävä kertakäyttösuodatin, mutta käsittääkseni missään niissä ei pitäisi olla mitään ylimääräisiä venttiileitä yms. vaan kaikki nuo asiat on hoidettu siinä jalassa, josta myös XJ-malleissa lähtee syöttö yläkertaan nokka-akseleille. Vanhemmissa koneissahan ja E-typessä, öljy kiertää ensin kampiakselin ja sitten sen päästä pumpataan ulkoista haarautettua putkea pitkin yläkertaan.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Öljynsuodatin xj6 ser.2
Tuossa Voortin tapauksessa muuten ei öljyvalo syttynyt vaikka oli kunnossa.jakuvaari kirjoitti:Terve,XJ12C-76 kirjoitti:Tuossa on jotain, vaihe 5.
http://www.mobil1.fi/autoilu/vinkkejae- ... aihto.aspx
Minulla leikkasi aikoinaan Sierran kone, kun Bilteman suodattimesta oli tuo venttiili irronnut. Irronnut venttiili sitten esti öljyn pääsyn moottoriin. Hämeenlinnantiellä Linnatuulen kohdalla poksahti oikein kunnolla 140 vauhdissa... Kiertokanki murusina ja lohko halki.
Onnekseni huomasin purkuvaiheessa kolinan suodattimen sisällä ja aukaisin..
Biltema maksoi viulut, suodattimesta maksoin 9,90mk ja vaihtomoottori oli 11000mk
Venttiiilin tarkoitus oli siis suojata moottoria mutta tässä tapauksessa kävi päinvastoin.
No Jaguarissa ei tuollaisesta pitäisi olla vaaraa. Mutta on silti syytä muistaa käyttää vain sopivia osia, Karin coupé on uudempi kuin mun, mutta mullekin on laitettu modernimpi suodatinjalka jossain vaiheessa auton historiaa (mulla on kyllä se sellainen kanisteri-mallikin, kuten E-typessä on käytössä, mutta se E-typen patruuna on sama kuin ties kuinka monta kymmentä vuotta, ja XJ:ssä oli ainakin kaksi kolme erilaista parissa vuodessa) ja sekä siinä, että kaikissa aiemmissa XK-koneen öljynsuodattimien jaloissa on sama idea: siinä on ensinnäkin ohitus suoraan sumppuun, jos on turhan korkea paine (muistaakseni jotain 65-80psi ylittävä menee takaisin) MUTTA myös koko suodattimen ohitus, jos suodatin menee jostain syystä tukkoon. Tämä on muistaakseni rakennettu niin, että se johtaa öljynpaine-mittauksen dramaattiseen pudotukseen (20psi?) jolloin kuljettajan pitäisi tajuta että jotain on pielessä. Kone kuitenkin saa öljyä edelleen suoraan kampiakselille ja siitä eteenpäin, edellyttäen ettei ole kyse jotain vakavammasta ongelmasta kuin öljynsuodattimen pettämisestä.
Normaalissa 4.2L S1-S3 XJ:n XK-koneessa voi siis olla kahta eri kokoa oleva "panos" eli kanisterisuodatin, tai modernimpi kierrettävä kertakäyttösuodatin, mutta käsittääkseni missään niissä ei pitäisi olla mitään ylimääräisiä venttiileitä yms. vaan kaikki nuo asiat on hoidettu siinä jalassa, josta myös XJ-malleissa lähtee syöttö yläkertaan nokka-akseleille. Vanhemmissa koneissahan ja E-typessä, öljy kiertää ensin kampiakselin ja sitten sen päästä pumpataan ulkoista haarautettua putkea pitkin yläkertaan.
-Jakuvaari
Tämä tulkittiin maahantuojan sun muiden yhteistyökumppaneiden toimesta niin että öljyä kuitenkin pääsi tukoksesta huolimatta sen verran koneeseen että öljyvalon sammumiseen riitti painetta. Moottoritien korkeisiin kierroksiin ei kuitenkaan riittänyt voitelua. Autollakaan ei oltu ajettu kuin 70tkm joten korvauasia oli aika luonnollinen päätös.
Ja palataan Jaguar-aiheisiin juttuihin...
Re: Öljynsuodatin xj6 ser.2
Jep! On muuten siksi mielestäni ihan hyvä, että meitin coupéssa on tuo idioottivalo, eli keltainen öljynpaineen varoitusvalo on niin herkässä, että kun kone kuumana (manuaali, tyhjäkäynti 600-700rpm) liikennevaloissa seistessä kompura lähtee pyörimään, niin välkähtää tuo valo. Kiva tietää, että se pelaa, noi muut mittarithan on toisin kuin 60-luvulla (esim. E-typen ampeerimittari saattaa heilua iloisesti kun latausrele päättää. "ladataan", "ei ladata", "ladataan taas") on stabiloitu joillain vastuksilla tms. minkä seurauksena ne bensamittari, lämpömittari ja öljynpainemittari kovin hitaasti reagoivat mihinkään muutoksiin!XJ12C-76 kirjoitti:
Tuossa Voortin tapauksessa muuten ei öljyvalo syttynyt vaikka oli kunnossa.
Tämä tulkittiin maahantuojan sun muiden yhteistyökumppaneiden toimesta niin että öljyä kuitenkin pääsi tukoksesta huolimatta sen verran koneeseen että öljyvalon sammumiseen riitti painetta. Moottoritien korkeisiin kierroksiin ei kuitenkaan riittänyt voitelua. Autollakaan ei oltu ajettu kuin 70tkm joten korvauasia oli aika luonnollinen päätös.
Ja palataan Jaguar-aiheisiin juttuihin...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Öljynsuodatin xj6 ser.2
Tuon venttiilin ajatushan on se, että suodatin ei valu tyhjäksi moottorin seisoessa, eli öljy lähtee käynnistettäessä kiertämään nopeammin. Ihan hyvä juttu siis!
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Öljynsuodatin xj6 ser.2
Uusimmassa TM:ssä 20/2011 öljynsuodatintesti, kärjessä Mann,
Toyota, M-filter, perää pitää Biltema, Hengst ja Knecht.
Pisteisiin vaikuttanut myös asennusohjeet/-helppous, paras
puhdistusteho jaetun kolmannen sijan Teholla, 10.
Köpi
Edit: Oops, Teho olikin jaetulla kolmannella sijalla.
Toyota, M-filter, perää pitää Biltema, Hengst ja Knecht.
Pisteisiin vaikuttanut myös asennusohjeet/-helppous, paras
puhdistusteho jaetun kolmannen sijan Teholla, 10.
Köpi
Edit: Oops, Teho olikin jaetulla kolmannella sijalla.
Re: Öljynsuodatin xj6 ser.2
Mielenkiintoinen testi!
Ihmettelen miten se motonetin AMC sai niinkin hyvän sijoituksen vaikka meni tukkoon HUOMATTAVASTI nopeammin kuin mikään muu suodatin. Tosin samaisessa TM:ssa oli motonetin kokosivunilmoituksia... Hengstin toimimattomuus oli todella yllättävää.
Asia mitä testissä ei mitattu on se kuinka suotimet toimii pakkasessa. Noissa Corollan suodattimissa on ollut ongelmia talvella kun suodattimen tiiviste on monista merkeistä pullahtunut paikoiltaan. Ongelmia ollut ainakin kiinalaisvalmisteissa kuten Toyotan orkkiksessa ja JapanPartsissa. Puheiden mukaan tiivisteen "kumi" on niin huonolaatuista että kovettuu pakkasessa.
Se mikä suodattimissa on vaikeaa kuluttajan kannalta, niin ei voi tietää mikä firma sen suodattimen on oikeasti valmistanut. Tehtaat käy paljon vaihtokauppaa ja just tälläisiä euron suodattimia ei välttämättä viitsitä itse valmistaa ollenkaan vaan keskitytään kalliimpiin suotimiin mistä rahat oikeasti tulee. Jopa alkuperäiset suodattimet tulee monesti milloin mistäkin= se joka niitä halvimmalla tarjoaa ostajaa tyydyttävällä laadulla.
Ihmettelen miten se motonetin AMC sai niinkin hyvän sijoituksen vaikka meni tukkoon HUOMATTAVASTI nopeammin kuin mikään muu suodatin. Tosin samaisessa TM:ssa oli motonetin kokosivunilmoituksia... Hengstin toimimattomuus oli todella yllättävää.
Asia mitä testissä ei mitattu on se kuinka suotimet toimii pakkasessa. Noissa Corollan suodattimissa on ollut ongelmia talvella kun suodattimen tiiviste on monista merkeistä pullahtunut paikoiltaan. Ongelmia ollut ainakin kiinalaisvalmisteissa kuten Toyotan orkkiksessa ja JapanPartsissa. Puheiden mukaan tiivisteen "kumi" on niin huonolaatuista että kovettuu pakkasessa.
Se mikä suodattimissa on vaikeaa kuluttajan kannalta, niin ei voi tietää mikä firma sen suodattimen on oikeasti valmistanut. Tehtaat käy paljon vaihtokauppaa ja just tälläisiä euron suodattimia ei välttämättä viitsitä itse valmistaa ollenkaan vaan keskitytään kalliimpiin suotimiin mistä rahat oikeasti tulee. Jopa alkuperäiset suodattimet tulee monesti milloin mistäkin= se joka niitä halvimmalla tarjoaa ostajaa tyydyttävällä laadulla.
Pete
S-Type 2001 3.0V6
S-Type 2001 3.0V6