X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja kmk »

X-Type 2,0d:n omistajilta kaipaan kokemuksia talviajosta.
Eli, kuinka hyvin autoissanne pysyy jäähdytysnesteen lämmöt normaalitasolla (mittari ~puolessa välissä) pakkaskeleillä?

Omassani oli Eberi kyrähtänyt ja vaikka se on nyt kunnossa, ei lämmöt mielestäni vieläkään käyttäydy normaalisti. Lämmöt kyllä nousee kaupunkiajossakin normaaliin ainakin tämän päivän -7 pakkasessa, mutta saattaa pudota takaisin jopa 1/4:n mittarin asteikolla Eberin sammuttua.
Ennen Eberin korjausta lämpömittari ei noussut käytännössä lainkaan muutoin kuin pitemmässä moottoritie-/maantieajossa.

Onko syytä epäillä termostaatin toimimattomuutta, vai eikö moottori tosiaan tuota enempää hukkalämpöä???
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja juge »

Vaihdatin termostaatinkin joskus loppukesästä kun epäilin termarin jumittuneen auki asentoon: Normi kesävauhdissa 80-100kmh lämpömittari ei noussut aivan tasan puoleenväliin. 100kmh:sta kun vauhdin tiputti 60kmh:hin, lämpömittarin neula tipahti 1/2 ja 1/4:an väliin aika nopeasti. Termarin vaihdosta oli se hyöty että kesäkelissä ajellessa mittari nousi hivenen nopeammin peruslämpöön ja hivenen lähemmäs sitä tasan puolta väliä.

Muuten meillä tuo 2.0d käyttäytyy samalla tavoin kuin sulla näin talvikeleillä.

Matka-ajossa lämmöt pysyy normissa ilman Eberiä sinne lähes -15 pakkasasteeseen saakka, tosin kun ajetaan alamäkeen lämmöt hivenen laskevat ja ylämäessä / suoralla ne nousevat normaaliin ja pysyvät siinä.

Onneksi lämppäri puhaltaa lämmintä melko lämmintä aika varhaisessa vaiheessa: ei tarvi lämpömittarin nousta edes siniseltä kun kabiiniin tulee jo lämmintä.

Itellä on tällä hetkellä syylärin edessä pahvi, kun en ole vuoteen mitannut paljonko jäähdytinneste kestää pakkasta. Vaikea sanoa, vaikuttaako se varsinaisesti lämpenemiseen vai ei, tuntuu ainakin että ainakin alle -15 asteen pakkasessa on yks ja sama onko siellä pahvi vai ei.

Konehan on Mondeosta, ja ainakin mulle (kun syksyllä tuosta termostaatista juttelin) kertoivat fordin huoltoliikkeestä, että ne lämpiää hitaasti. Siinä mielessä koneen lämpöjen käyttäytyminen on OK. Samalla kertoivat, ettei tämä "toinen termari" kuulema vaikuta koneen lämpötiloihin.

Tosin, joskus muinoin luin saarivaltakunnan foorumilta ko. asiasta. Löysin sieltä jostain linkin, joka vei jonnekin fordifoorumille. Siellä oli joku kaveri tehnyt kuvallisen ohjeen, mikä ja miten vaihtaa se toinen termari. Kertoi kaveri että uudessa "toisessa termarissa" oli ollut aivan eri arvot ja jykevämpi rakenne. Jotain lämpenemisongelmaa ko. fordissa oli, mutta en tähän hätään tarkemmin muista mitä. Jos äkkiseltään löydän sen tekstin, laitan siitä linkin tänne.

Edit:
Tässä linkki: http://www.jaguarforum.co.uk/viewtopic.php?f=14&t=38186
Ainakin jotain kerrotaan samasta aiheesta. Mutta sen verran tarkennusta, että tuolla foorumilla puhuttiin öljynlauhduttimen termostaatista (oil cooler thermostat).

Edit 2: Tässä lisää linkkiä:
http://www.jaguarforum.co.uk/search.php?fid[]=14

Edit 3: Nyt löysin sen pdf:än ja linkin:
http://www.jackthom.freeserve.co.uk/thermostat.pdf Tämä on aika hyvillä kuvilla tehty, ja on Mondeon TDCi koneesta. Kaveri joka tämän linkin oli laittanut, kertoi että Jagessa oli enempi tilaa verrattuna Mondeoon kuvien perusteella. Tässä pdf tiedostossa oli fordin osanumero kerrottuna.

Edit 4: Löysin saarivaltakunnan foorumilta Jaguar osanumeron, jolla pitäisi saada se parempi oil cooler thermostat, eli aukee myöhemmin kuin alku-alkuperäinen. Tässä osanumero: 02JD61162
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja kmk »

juge kirjoitti: Edit:
Tässä linkki: http://www.jaguarforum.co.uk/viewtopic.php?f=14&t=38186
Ainakin jotain kerrotaan samasta aiheesta. Mutta sen verran tarkennusta, että tuolla foorumilla puhuttiin öljynlauhduttimen termostaatista.
Kiitos vastauksista ja linkistä. UK:n pojilla näytti useita aihetta sivuavia ketjuja olevan.

Taidanpa joutessani vaihtaa molemmat termarit niin on ainakin kunnossa. Löytyihän sieltä myös varaosanumero (02JD61162) öljyn jäähdyttimen termarille joka aukeaa myöhemmin (88 asteessa) kuin alkuperäinen.

Ja jos se alkup. öljyn termari vielä jumittaa niin kaippa se veden lämpiämiseen vaikuttaa kun vesi kiertää kylmää öljyä "jäähdyttämässä".

EDIT: Olitkin Juge jo laitellut lisää linkkejä sillä välin kun kirjoittelin vastausta...
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja juge »

Heh näköjään oli tullut päällekäisiä kirjoituksia :)

Ainakin noista kirjoituksista päätellen paikallinen ford liike puhui kyllä höpöjä etteikö ko. termari vaikuttaisi koneen lämpöihin...

Pitää käydä tekemässä visiitti paikallisella varaosaliikkeellä huomenna ja tiedustella noiden varaosanumeroiden perään... :)
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja krono »

Tänään ajellessa auton mittari näytti -20 ja moottorilämmöt matka-ajonopeudessa yhden pykälän keskitolpasta alaspäin eli kylmempään. Noukalla ei ole pahvia yms. estämässä viimaa menemästä suoraa syylärille/konehuoneeseen.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja juge »

Meillä samoin, aikalailla prikulleen samalla kohdalla lämmöt matka-ajossa noin kylmillä keleillä. Eikös sullakin ollut Eberi? Perjantaina tuli testattua: -24 pakkasta kun kotia töistä tulin. Ei pahvia syylärin edessä eikä Eberi päällä -> lämmöt laski, laski ja laski...

Mitens tuosta tilanteesta jos tuut kaupunkiin, tai hidastat, miten nopeasti lämpömittari alkaa laskea, tai laskee siniselle? Meillä laskee aika nopeesti, vaikka kabiiniin tulee kuitenkin lämmintä. Jos Eberi on päällä, lämmöt pysyy kaupunkiajossa 1/4:an paremmalla puolella.

Sen verran tuota fordin vastaavaalla osanumerolla (1128018) googletin, että aika monella ollut juuri sellainen probleema mondeoissa, pakkaskeleillä matka-ajosta kaupunkiin tultaessa lämmöt tipahtaa nopeasti siniselle. Myös aika monella tuon oil cooler thermostatin vaihto oli korjannut asian ja lämmöt pysyy puolessa välissä kaupunkiajossakin. Lisäksi joku oli moittinut, että kaaraan tuli kuskin mielestä viileetä vaikka automaatti AC oli 22. Tämän OC thermostatin vaihdon jälkeen 22 astetta tuntui kuumalta. Joku oli sanonut myös että lämpömittari oli OC thermostatin vaihdon jälkeen prikulleen tasan keskellä mitta-asteikkoa, eikä siitä laske.

Mutta huomenissa nähdään miten käy... osa on tilattu, pitäisi huomenna maanantaina olla tullut puoleenpäivään mennessä... Ja illalla öljyjen vaihdon kanssa vaihdetaan tuo toinen termostaatti. Sitten nähdään miten se vaikuttaa.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
kmk
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 11:22 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja kmk »

juge kirjoitti: Mutta huomenissa nähdään miten käy... osa on tilattu, pitäisi huomenna maanantaina olla tullut puoleenpäivään mennessä... Ja illalla öljyjen vaihdon kanssa vaihdetaan tuo toinen termostaatti. Sitten nähdään miten se vaikuttaa.
Tilasitko sillä uudella Jaguarin numerolla ja mistä? Paljonkos hintaa oli?
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja juge »

Tilasin sen fordin numerolla fordin alkuperäisvaraosana. Vaikka meni ns. pikatoimitukselle että saatiin se maanantaille, hinta oli silti kympin halvempi kuin paikalliselta jagge liikkeeltä, 37e - lisäksi toimariaika jaggeliikkeellä oli jotain tyyliin viikko tai kaksi.

Pieni riskihän tuossa on se, että fordin numerolla oleva ei ole se 88 asteinen... No sen näkee kun osa tulee. Noi oireet viittais kyllä siihen että toi kakkos termari olisi juttunut auki, auttanee joka tapauksessa sen vaihto...
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja juge »

Noniin, pikku-termari on nyt vaihdettu. Ja ensimmäisten empiiristen tutkimusten perusteella termarin vaihto vaikutti ainakin sen verran, että:
A: koneen lämmöt olivat ehkä viisarinmitan verran korkeammalla kuin aikaisemmin, mutta ei kuitenkaan tasan puolessa välissä. Mutta tämä hyvä näin. Ennen pikku-termarin vaihtoa lämmöt eivät ihan noin korkealla olleet.

B: -13 pakkasta, Eberi ei päällä (tosin pahvi oli syylärin edessä), lämmöt pysyivät siinä viisarinmitan verran puolenvälin alapuolella aika tasaseen. Jonkin verran tippui kun vauhdin tiputti kerralla 90kmh -> 60kmh, mutta nousi nopeasti takaisin edelliseen tilaan kun vauhdin nosti takasi 90kmh.

C: Kun vauhdin tiputti 90kmh -> 60kmh ja siitä seisautti liikennevaloihin, lämmöt tippuvat, mutta mielestäni hitaammin kuin aikaisemmin, ja kohdassa 1/4 tippuminen hidastui, ellei jopa pysähtynyt - en ehtinyt olla punaisissa tarpeeksi kauaa. Ennen pikku-termarin vaihtoa lämmöt tippuivat lähes normaalista ihan siniselle noin viiden minuutin tyhjäkäynnin jälkeen kun -13 oli pakkasta (ei siis Eberiä päällä). Kun ajoin kodin pihaan, annoin kaaran käydä, ja aika hitaasti ne lämmöt tuntui laskevan ja laskeminen hidastuvan kun mittari saavutti sen 1/4 -kohdan. Eikä Eberiä päällä.

Mutta seurannat jatkuvat, ja pitää tarkkailla tuota jäähdytinnesteen tasoa. Yllättävän paljon tuli nestettä, reilu kolme litraa. Ihan kohtuu iisi homma tuo pikku-termarin vaihto, ilmansuodattimen koko se kotelo veke, sen alla oleva kiinnike rauta kolmella pultilla kiinni, se veke, sitte kurkistellaan sinne lohkon oikeaan reunaan (edestä päin katottuna). Siellä se pilkotti vesipumpun päädyssä ja aika selkeästi nähtävissä.

Juttelin tuosta termarihommasta tälle tutulle korjaajalle, hän sanoi että noi perus-termostaatitkaan ei niin luotettavia ole. Monesti on tullut vastaan tilanne että uusi hyllystä otettu termari onkin valmiiksi rikki.

Tuon pahvin vaikutus on hivenen kyseenalainen, kun aivan kuin olisin laittanut merkille ettei sillä ole oikein merkitystä jos pakkasta on sen maks. -15.

No mutta ensituntumalta ainakin jonkin verran vaikutti tuo pikku-termarin vaihto. Jos tilanne siltä tuntuu, seuraavaksi jossain vaiheessa kokeillaan vaihtaa uudelleen tuo "master"-termostaatti, jos olis niin päässyt käymään että se olisi ehkä jollainlailla viallinen.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
x-type estate
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 1:10 pm

Re: X-Type 2,0d moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja x-type estate »

No ei pysy lämmöt ei, etenkään ku eberi sökönä.

Tarttee varmaan kokeilla tuon toisen termarin vaihtoa.
Vastaa Viestiin