XJ12 series III ilmavaivoja?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
Vanden Plas
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 5:48 pm
Paikkakunta: Vaajakoski

XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja Vanden Plas »

Pakkaspäiviä, jarrujen ilmaus tuottaa ongelmia. Hiljattain(4kk sitten aloitettu) tehty kansiremppa tuotti ongelmia etujarruihin, eli jumittuivat käytön puutteesta, nyt kun niihin on saatu uudet männät ja tiivisteet, ei ilmaus tunnu onnistuvan. Satuloiden läpi on poljettu jo yli litra nestettä ja vieläkin poljin painuu pohjaan. Levyissä on paksuutta yllinkyllin ja paloissakaan ei ole valittamista. Olisiko hyviä vihjeitä?
Ainut mikä minulle tulee mieleen on pääsylinterin sisäinen vuoto(neste ei katoa säiliöstä), onko kovinkin yleinen vika? Itselle ei ole tullut vielä vastaan. Kun tarkemmin muistelen saattoi jarrupoljin olla hieman pehmeä ennen kansiremppaa, mutta olisiko tuo(kin) ottanut nokkiinsa ajotauosta.
Öljynjäähdytinkin kyllä puhkesi heti ensikäynnistyksen jälkeen, joten ajakaa kissoillanne hyvät ihmiset, ei ole tehty tallisäilytykseen!
************
- Volvo Duett -62
- Jaguar XJ12 H.E. Vanden Plas -85
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Tervehdys!

En tunne Jagen jarruja kun ei ole tarvinnut vielä aukaista niitä.Mutta olisiko syy että sylinterin kumit olis menny väärinpäin.Äkkiä katsoen kumit näyttää symmetrisiltä mutta eivät ole.Väärin asennetut voivat päästää nesteen läpi ja toisekseen mäntä palautuu taakse liikaa ja millikin siellä päässä on polkimelle paljon.Toinen vaihtoehto on että olette koonneet pääsylinterin väärin.Aikoinaan ammattikoulussa yritettiin saada jarruja yhteen Fiatiin ja kuukausi ilmattiin ja aivan turhaan.Viimein pyysin opea soittamaan omistajalle ja kysymään oliko hän remontoinut jarruja ja niinhän omistaja oli jo kertonut vaihtaneensa pääsylinterin kumit.Korjaamo kirjasta katsottiin kuvat ja sylinteri oli oli koottu päinpersettä.Olisko näitä apua ongelmaan.

Tepi
Avatar
Vanden Plas
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 5:48 pm
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja Vanden Plas »

Muuten kyllä, mutta tarkoititko jarrusatulan kumeja? Eikös ne ole symmetriset, silmämääräisesti en ainakaan huomannut mitään eroa. Toisekseen jos ne vuotaisivat, eikös nesteen pinta laskisi ja olisihan se satulakin märkä, mutta kun ei. Olisipa noin helppoa. Muutenkin jarrut sinänsä toimivat, eli hyvin nappaa kiinni ja välittämästi irroittaa.
Pääsylinteriin en ole koskenut(vielä), joten siellä on kaikki samassa järjestyksessä kuin tehtaallakin, tai on se ainakin toiminut viimeiset 8 vuotta moitteettomasti.
************
- Volvo Duett -62
- Jaguar XJ12 H.E. Vanden Plas -85
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Terve taas

Tarkoitan sitä kumirengasta jarrusatulan sylinterissä joka tulee sylinterissä olevaan uraan.Se on hieman kartiomainen koska kun painat jarrua niin kumi tiivistyy paineen vaikutuksesta tiukemmin männän pintaan ja neste ei pääse vuotamaan ohi männän.Kuten sanoin en tunne Jagen satulan rakennetta mutta noin se yleensä on.Väärinpäin asennettu kumi kyllä toimii jonkun aikaa mutta voi kovasti painettaessa päästää paineet ja nesteet pihalle.Lisäksi toimiva kumi ei päästä mäntää palautumaan liikaa takaisin kun paine hellittää polkimella.Jos se palautuu liikaa niin poljin joutuu temään pitemmän liikkeen että jarrut ottavat kiinni.

Tepi
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Hei

Mietin tuossa ongelmaa ja tutkailin yksiä kumeja ja ne oli symmetriset.Eli voit olla oikeassa tuon suhteen.Joissakin oli merkintä että kumit tulivat oikein päin.Mutta yksi mikä tuli mieleen on että paineventtiili olisi jumissa.Eli auton alla jossakin on laite joka säätää että takapyörille ei mene liikaa painetta ja lukkiutuisi.Voi olla että venttiili on jäässä tai juminut kuten jarrutkin.CRC ja käsin liikuttelu voi auttaa asiaa.Tuon vuoksi nesteiden vaihto muutaman vuoden välein on tärkeää,koska tuo osa on aika arvokas ainakin useassa merkissä,Jagen hinnasta en tiedä.Pitääpä ensi kesänä vaihtaa omaan DD6 nesteet.

Tepi
XJ12C-76
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 8:26 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja XJ12C-76 »

Terve,
Kokeile paineilmalla toimivaa ilmauslaitetta niin saa kuplat kyytiä.
Tuo oikean puolen jarruputki on aika pitkä LHD:ssa ja mutkiakin on melkoinen määrä, joten polkemalla ei välttämättä onnistu.

Pete
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja dida »

Jos ei mikään muu auta, niin ilmaus pitää tehdä vaikeimman kautta, eli alkaen pääsylinterin suhteen kauimmaisesta takapyörästä, sitten toiseksi kauimmainen, jne, kunnes kaikki 4 pyörää on ilmattu.

Ilma tuppaa tunkemaan aika pienistäkin raoista ja kun sitä on kumminkin pääsylinteriin asti noussut, niin on todennäköistä, että sitä on mennyt takajarruputkeenkin.

Otsasi hiessä pitää leipääkin syömän, joten miksi jarrujen kanssa pitäisi päästä helpommalla :wink:
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Kyllä näköjään pitäisi ottaa asioista selvää ennenkuin alkaa neuvomaan.Katselin huolto CD:n ja eihän siellä ole mitään painesäätöä alustassa vaan tietenkin se on siinä oikealla olevassa hässäkässä koska autossa on ABS jarrut.Eikös sinullakin.Nouseeko poljin pumppaamalla normaalille tasolle.Olethan tosiaankin ilmannut myös takajarrut.

Tepi
nisu
Viestit: 11
Liittynyt: La Loka 01, 2011 9:28 pm

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja nisu »

Kerran Triumppin jarruremontissa oli jarrusatulat vaihtanut puolta ja näin oli ilmausruuvin paikka
muuttunut ,ei onnistunut ilmaaminen millään.
Ohjekirjan kuvasta sitten hoksasin ,että ilmausruuvi eri asennossa, vaikka satulat samanlaiset ,niin
puolella on väliä. :shock:
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja dida »

Kerronpa vielä kokemukseni jarrujen ilmauksesta Tampereen palvelun laadustaan kuuluisassa Metroautossa, vaikkei ihan otsikon alle kuulukaan.
Käytin Trans Amin jarrurempassa, palojen vaihdosta taisi olla kysymys.

Kun lähdin huollosta, ajoin liikkeen pihasta kadulle ja painoin jarrua: poljin meni suoraan pohjaan, eikä tapahtunut mitään. Onneksi kadulla ei ollut liikennettä. Menin takaisin työn vastaanottoon ja kerroin tapauksesta. Työnjohtaja selitti naama peruslukemilla, että ooh, koeajokin on papereiden mukaan tehty ja kaikki ollut kunnossa.

Sanoin kaverille, että voit mennä heti kokeilemaan, jos et usko, jostain syystä kaveria ei niin paljon kiinnostanut, että olisi tehnyt koejarrutuksen. Kehotti vaan ajamaan varovasti kotiin ja tulemaan seuraavana päivänä uudestaan, niin katsotaan.

Tieliikennelain vastaisella, merkkihuollosta tulleella jarruttomalla autolla!

No, ajelin kässärillä kotiin, kun kotimatkani oli hiljainen ja kun seuraavana päivänä käytin auton uudestaan huollossa, meni auto samalle kaverille, joka oli sen "korjannut". Mainitsin, että onkohan takajarruja ilmattu, ja kaveri väitti taas silmät pyöreinä, että joo, joo.
Ilmasi kuitenkin uudestaan, mutta yllättävästi oli toisen takapyörän ilmausruuvi "yön aikana" niin jumittunut, että puolentuntia sai taistella, ennenkuin aukesi.

Sellaista jarruremppaa Tampereen Metroautossa ja näitä tarinoitahan piisaa. Kyllä merkkihuollossa homma hoituu :lol: :P !
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
Vanden Plas
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 5:48 pm
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: XJ12 series III ilmavaivoja?

Viesti Kirjoittaja Vanden Plas »

Poljettu on ja taas poljettu ja sitten on poljettu vähän lisää. Nyt pidän vähän taukoa ja odotan uutta pääsylinteriä sumujen saarilta(nyt Tanskassa, ylihuomenna ovella, toivottavasti).
Polkimeen saa pumppaamalla ihan hyvä tuntuman, mutta kun jatkaa painamista se vajoaa pohjaan. Ensi ilmattiin pariin kertaan vain etupiiri, kun vain etusatulat oli irti ja piirit ovat erilliset. Sitten aloitettiin uudestaan koko proseduuri oikeanpuoleisesta takapyörästä(auton perä ylhäällä, ihan pakostakin kun ne satulat ovat perämurikan kyljessä, ei mikään kiva paikka puuhastella) ja siirryttiin järjestyksessä vasempaan etupyörään asti. Lopputulos sama, eli ei muutosta.
Nyt, kuten sanottu, kokeilen pääsylinterin vaihtoa, että pääsisi tekemään saman ilmausrumban ihan uudestaan, voi tätä riemua!
No sittenhän se selviää. Onhan tässä se hyvä ettei tarvitse vaihtaa nesteitä ainakaan kuuteen vuoteen, kun nyt on jo vaihdettu varmaan kolmesti, eikös ne parin vuoden välein pitäisi keskimäärin vaihtaa :D
Ilmoittelen tuloksista ensi viikolla.
************
- Volvo Duett -62
- Jaguar XJ12 H.E. Vanden Plas -85
Vastaa Viestiin