E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
xke-68
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Raasepori, Snappertuna

E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja xke-68 »

Hei!
Jenkki E Typessäni (4,2l) 1,5 sarjalaisessa 2 Strombergin kaasutinta ja ajatus on ollut vaihtaa jossain vaiheessa tripla SU:t.

SNG Barratilta löytyy tällainen setti:

TRIPLE SU CONVERSION KIT
Part No: SBS9912
E Type 4.2

2" SU carburettor conversion kit. Includes manifold, carbs, linkages and trumpet.

Air intake box and Air filter box is not included in this kit.
Please see related parts for additional items required for conversion.
Price:
£2376.07 (exc. VAT)
Qty

£2851.28 (inc. VAT)

Samalla putkistoa suunnittelin avarammaksi ja tällainen löytyy niinikään SNG Barratilta:

E TYPE S1 SWB PERFORMANCE EXHAUST
E-Type Series 1 4.2 SWB. (2 inch Bore) Stainless Steel big bore exhaust system which includes 6 branch manifolds (headers). Give your E-Type that extra bit of Ummphh. Bell stainless steel exhaust systems are possibly the finest that money can buy. Every individual component is handmade by time served craftsmen to produce a system that is not only superior in its finished quality, but in the way it easily fits to your Jaguar. A lifetime guarantee that is valid for as long as you own the car ensures that you're bolting on total piece of mind whilst adding to your cars value.
Part No: SBS9400 More Information
Price:
£829.78 (excluding VAT)
£995.74 (including VAT)

Hintaa pelkästään näille osille 4500€ joten ei ihan halpaa....
Mitä kannattaa huomioida asennuksessa? Onko tehon lisäys merkittävä? Millaisia kokemuksia muilla?

Terveisin Sami
----XKE-68----
Jaguar E type OTS -68
Jaguar MK2 3,8 -62
Morgan +8 3,5V8 -82
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,


Juu ei ole halpaa, varsinkin se 4.2L imusarja on se osa joka alkaa jo käytettynäkin helposti maksaa tonnin.

Jag-Lovers.org E-type foorumi on paras paikka kyselyyn, sieltä löytyy haulla aiheesta todella paljon tietoa. Yksi isoimpia ja tavallisimpia mokia, ja ihan myyjien vika, on etteivät muista kertoa, että myös jakaja on noissa smog-malleissa erilainen.

Eli ennakkokäyrät ovat ihan eri näköiset, toiset painot jouset yms muistaakseni jopa eri alipaine-ennakko vaikka se lähinnä vaikuttaakin pintakaasukruisailun polttoainetalouteen ei niinkään suorituskykyyn.

Mutta jos siis on tarkoitus saada aikaan muutakin kuin kivannäköinen konehuone :wink: niin jakaja kanssa vaihtoon, nykybensalle neuloiksi UB tai UE eikä vakio UM ja vielä dynoon säätämään. Näin on itsellänikin tarkoitus tehdä, kaasarit on juuri pöydällä, vielä huolto valmiiksi, sitten pari koeajoa ja jossain vaiheessa toisten neulojen ja ruuvarin kanssa dynoon!

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja HEF »

Tervehdys täältäkin :D

Noista jakajista sen verran, että tuntuu olevan aika hankalaa saada irrallisia
painoja ja jousia etc. mistään.

Mä lähetin eräästä projektista koko jakajan SNG Barratille ja kerroin mitä
speksejä moottorissa on, jolloin he hoitivat jakajan muutostyöt.

En ole ihan varma, että onko Suomessa enään ketään, jolla olisi
jakajan koepenkkiä jäljellä ja sille asiantuntevaa käyttäjää.
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Antsu
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 8:33 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja Antsu »

--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Antsu kirjoitti:Tässä täydellisempi sarja?

http://www.sucarb.co.uk/ProductDetail.aspx?Id=8028&C=48

Antsu
Terve, ei se näyttää mielestäni täsmälleen samalta tuotteelta, mitä SNG Barratt ja Davin Manners muiden muassa tarjoavat. Eli siihen tarvitsee lisäksi ilmanputsarin ja pöntön sen ja noitten "trumpettien" väliin, kallein osa tuossa on se 4.2L imusarja ja sitten tuo kolmen kaasarin paketti, loput on vakiotavaraa, mullakin on runsaasti ylimääräisiä jousia, tiivisteitä yms. vuosien saatosta. jos joku tarttisi 3.8:iin niin löytyy ylimääräisinä kaikki tiivisteet, läppäakselien heebelit yms. vain suuttimet ja neulat puuttuu.

Eli on ilmeisesti Burlenin tuote ja kaikki varaosakauppiaat myvät sitä.

Jakaja kuuluu sitten Lucas-osastoon, on nitä 22D malleja E-typeen sopivilla alipainesäätäjällä ja ennakkokäyrällä kanssa ihan hyvin saatavilla, tosiaan voivat myös kunnostaa sellaisen annettuihin spekseihin.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

HEF kirjoitti:Tervehdys täältäkin :D

Noista jakajista sen verran, että tuntuu olevan aika hankalaa saada irrallisia
painoja ja jousia etc. mistään.

Mä lähetin eräästä projektista koko jakajan SNG Barratille ja kerroin mitä
speksejä moottorissa on, jolloin he hoitivat jakajan muutostyöt.

En ole ihan varma, että onko Suomessa enään ketään, jolla olisi
jakajan koepenkkiä jäljellä ja sille asiantuntevaa käyttäjää.
Moi,

Joo, jollain on kyllä ja ainakin näin Espoon automuseossa sellaisen kerran, tiedä sitten tosin onko se enää toimiva laite.

Voisi kai sellaisen kyhätäkin, eihän se ole ylitsevuotavan monimutkaista, tietty pyörimisnopeus pitäisi voida säätää ja tarkkailla sitten sytkän ajoitusta, tosin alipaine- ja kiihtyvyystestit vaatisivat hieman lisää tekniikkaa, muttei nyt kuitenkaan mitään hiukkaskiihdytintä! 8)

Jo vuonna 1996 kun laitoin E-typeä kasaan, oli sama ongelma, ei kukaan myynnyt niitä Lucaksen painoja ja jousia. Onneksi oli kaksi jakajaa, josta sain yhdistelemällä yhden hyvin tomivan. Sen ylimääräisen aion lähettää romuineen kunnostettavaksi varastoon, varmaan 4.2L 3xSU HD8 yhdistelmälle, se on mun kokemuksen mukaan paras.

Otti päähän silloinkin, on aika tavallista, että tarjolla on vain "exchange" ja "recondition!" Sekä kaasutinvivusto, että tuulilasinpyyhkijän mekanismi (se siellä rintapellin sisällä) kuuluivat kanssa kategoriaan, jossa pari pikki nippeliä puuttui tai yksi pallo oli kulunut liikaa, vaihtoehtoina oli vain ostaa kokonaan uusi. Markun poika, Antti sorvasi uuden pallon ja pari heebeliä sain sitten ostettua purkuosana R M & J Smithiltä, hyvin on toiminut, myös rankkasateissa Sveitsissä viime kesänä!

Mullakin on nykyään muuten ylimääräisiä, lähes asennusvalmiita tuulilasinpyyhkijän vivuston "päitä" sekä kaasutinvivuston osia, kuten niitä pikkuvarsia kiinnikkeineen. Kiinnikkeitä kyllä saa mutta varsia ei. E-bayssä joskus, muttei aina.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
e-type
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 8:26 am
Paikkakunta: Espoo

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja e-type »

Vinkki Lucas-jakaja ongelmiin: http://www.distributordoctor.com/
Jos Martinilta ei löydy painoja....niitä ei löydy mistään. Hän antaa myös hyviä vinkkejä kaupan päälle.
Suosittelen!
ps. Miksi britit rystää oluensa lämpiminä.......no, heillä on Lucaksen jääkaapit.
Saku
xke-68
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Raasepori, Snappertuna

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja xke-68 »

Kiitos hyvistä ohjeista! Vielä tuo virranjakajakysymys ja kommentit tästä SNG Barratin tarjoamasta.
Ei ihan ajan henkeen sopiva mutta toimiikohan kuten luvataan?

123 IGNITION SYSTEM NEGATIVE EARTH
Part No: 123IGN
Chassis: Negative Earth Vehicles only
INTRODUCING THE ”123IGNITION”
The ignition-system in a classic car is often the source
of many problems. After years of use, the mechanical
distributor becomes worn and increasingly inaccurate.
Although replacement of the standard points with an
optical eye or magnetic ignition set-up is an improvement,
it does not compensate for the wear in the
advance-mechanism, the distributor shaft and bearings
within the distributor itself.
The 123ignition distributor is different. It comes in its
own aluminium billet and nickel plated housing,
although externally similar in its classic appearance to
its mechanical counterpart, it contains high-tech
electronics on the inside. While maintaining classic
appearances under the bonnet, the internal technology
makes your ignition system and engine perform better
than ever before, and run as smoothly and reliably as
a Japanese sewing-machine!


The 123IGN replaces most 6 cyl. distributors that were used in 3,4 litre, 3,8 litre and 4,2 litre "XK"-engines.
This distributor takes push on plugleads. If you have screw on leads, we can sell you a set of leads to suit.
The unit offers 16 different advance-curves, that can be selected via a little switch. This is a great feature for easy fine-tuning your engine!

It also offers :

- vacuum-advance
- automatic dwell
- spark balancing
- automatic power-cut after 1 second
- gearshift retard
----XKE-68----
Jaguar E type OTS -68
Jaguar MK2 3,8 -62
Morgan +8 3,5V8 -82
xke-68
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 8:59 pm
Paikkakunta: Raasepori, Snappertuna

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja xke-68 »

Hei!
Vielä yksi kysymys SU kaasuttimiin siirtymisessä;
Onko nokka akselia syytä vaihtaa ja jos niin onko esim. Anglo partsilla myynnissä oleva sopiva?

Fast Road specifications 3.4, 3.8 or 4.2 engines.
These all round cams improve mild range. Cam lift 380 or 9.67mm, duration degree 270, timing 25/62 62/25, Valve clearances IN 6 EX 8 (thou).

kiitos vielä etukäteen neuvoista!
Sami :)
----XKE-68----
Jaguar E type OTS -68
Jaguar MK2 3,8 -62
Morgan +8 3,5V8 -82
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: E Type (XKE-68) 1,5 sarjalaiseen tripla SU

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Hei,

En halua kertoa mielipiteitäni 123 tms. sytytysjärjestelmistä, koska se perustuu vain kuulopuheisiin ja olen kaikissa autoissani tyytynyt vakiosysteemiin, eikä mulla ole koskaan ollut muuta valittamista kuin että joskus viileiden kesäöiden jälkeen on E-typen virranjakaja ollut tallissa aivan kondenssivedestä märkä kun ulkona on ollut jo huomatavasti lämpimämpää. No siihen ei paljon voi vaikutaa, ehkä pitäisi eristää ja lämmittää talli!

Jälleen kerran, jos teet haun tuolla http://www.jag-lovers.org E-type foorumilla aiheena tuo "123" tai "EDIS" löydät paljon tietoa ja mielipiteitä kaikenlaisista sytkäupgradeista.

Minua ei kerran vuodessa katkojan kärkivälin tarkistus ja säätö haittaa yhtään, päinvastoin: se on kivaa!

Nokka-akselien suhteen sanoisin taas että se on ihan kiinni tavoitteista, mutta erilaiset viri-osat eivät musta ole koskaan olleet mitenkään suositeltavia, ellei sitten ole tarkoitus ajaa kilpaa radalla tai rallia.

Tehdas kyllä tiesi mikä toimii ja periaatteessa XK-koneen nokka-akseleissa oli vain kaksi muutosta:

1968 nokkien profiili vaihtui vähemmän jyrkkään -> hiljaisempi käyntiääni, varsinkin kylmänä
silti nosto ja ajoitukset ovat melko tarkkaan samat.

1979 tuli viimeinen XK-koneen variantti, ruiskulla varustettu 4.2L Ser. 3 XJ6, ko. kannessa on isommat imuventtiilit ja ko. nokissa on hieman enemmän nostoa. Nuo nokat käyvät myös vanhempiin XK-koneisiin (pienillä sovituksilla) mutta varsinainen hyöty saavutetaan vain käyttämällä koko Ser. 3 XJ6-kantta, vielä tehokkaammpana, jos samalla laittaa ruiskun, mutta sitten auto ei ole enää ihan 60-lukulainen!

Vakio-nokat ovat E-typeen erittäiin hyvin sopivat, en tiedä mitä kaipaisin lisää ja kylmäkäynnistysääni ainakin mulle viestii, että on riittävät välykset pakoventtiileissä (mulla alkoi yksi venttiili kantaa toissa kesänä!).

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin