Yli neljän vuoden huolettoman yhdessäolon jälkeen eilen se tapahtui - kissa veti niin sanotusti henkeä. Paikka Fiskars ja 'Britit kohtaavat' -tapahtuma.
Auto ei suostunut käynnistymään auringossa vietettyjen tuntien jälkeen. Startti kyllä pyöri ja bensapumput naksuivat.
Puola oli tulikuuma. Sään pilvistyttyä ja ilmeisesti auton jäähdyttyä kone yllättäen käynnistyi.
Paluumatkalla noin 20 minuutin ajon jälkeen kone sammui eikä lähtenyt käyntiin. Paikalle osuneen ystävällisen kerhon jäsenen (nro. 356?, laita yv:tä tulemaan) avustuksella totesimme, että kipinä on hukassa. Puola taas tulikuuma. Soitin myös Hanelle joka kuvausten perusteella paikansi vian 'ignition amplifieriin' joka sijaitsee tosi kuumassa paikassa moottorin päällä lohkojen välissä. Ohjeena oli antaa koneen jäähtyä ja jatkaa matkaa. Näin se sitten meni - auto käyntiin hetken päästä ja loppumatka ilman pysähdyksiä kotiin.
Kotona netissä surffailtuani opin, että kysessä on varsin tunnettu vika 12-sylinterisillä jaguareilla.
Clip (Jag-lovers) >
Dead XJ12 ignition module: Heat tends to kill the ignition amplifier modules on V12's and, to a lesser degree, on the 6's. A common modification is to move the module to a cooler locations in the engine compartment. Replacement GM HEI module (Borg-Warner CBE-4, around $35, plus your time to replace the module) have been used successfully in place of the expensive Jaguar units.
< Clip
Mielessä seuraavat vaihtoehdot ongelman ratkaisemiseksi:
A) Uudet sisukset tuohon amplifieriin: http://www.reopus.co.uk/index.html Onko jollakin kokemuksia tästä? Sivujen mukaan paljon parempi kuin alkuperäinen.
B) Uusi varaosa (näitä ei juurikaan ole tarjolla mutta löysin yhden Limoralta, kuvassa osa 14): http://www.limora.com/index/lang-2/lkz- ... pl,x-a.htm Kallis!
C) Sytytysjärjestelmän konversio uudempaan malliin: http://www.sngbarratt.com/catalogue/acc ... p?id=16995 Kokemuksia?
Muita ehdotuksia tai näkemyksiä vaihtoehdoista?
Terveisin,
Antsu
Jaguar XJ12 S2 (kaasareilla) & Lucas Opus ignition amplifier
Jaguar XJ12 S2 (kaasareilla) & Lucas Opus ignition amplifier
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
Re: Jaguar XJ12 S2 (kaasareilla) & Lucas Opus ignition ampli
Joo, ei omia kokemuksia kun olen tyytynyt pienempiin koneisiin (!) mutta Jag-loversin E-type foorumilla lähes kaikki V12-kuskit ylistävät tuota ratkaisua maasta taivaisiin. Kaikki näyttää oikealta ja kipinää tulee silloin kun pitääkin.Antsu kirjoitti:
Kotona netissä surffailtuani opin, että kysessä on varsin tunnettu vika 12-sylinterisillä jaguareilla.
Clip (Jag-lovers) >
Dead XJ12 ignition module: Heat tends to kill the ignition amplifier modules on V12's and, to a lesser degree, on the 6's. A common modification is to move the module to a cooler locations in the engine compartment. Replacement GM HEI module (Borg-Warner CBE-4, around $35, plus your time to replace the module) have been used successfully in place of the expensive Jaguar units.
< Clip
Mielessä seuraavat vaihtoehdot ongelman ratkaisemiseksi:
A) Uudet sisukset tuohon amplifieriin: http://www.reopus.co.uk/index.html Onko jollakin kokemuksia tästä? Sivujen mukaan paljon parempi kuin alkuperäinen.
Antsu
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Jaguar XJ12 S2 (kaasareilla) & Lucas Opus ignition ampli
Kiitokset jakuvaarille kommenteista.
Lähden paneutumaan tuohon vaihtoehtoon A). Kerron sitten myöhemmin miten kävi.
Antsu
Lähden paneutumaan tuohon vaihtoehtoon A). Kerron sitten myöhemmin miten kävi.
Antsu
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
Re: Jaguar XJ12 S2 (kaasareilla) & Lucas Opus ignition ampli
Väliaikatietoja. 'Saarelta' löytyi firma joka vaihtaa näihin uudet sisukset:
http://www.derek-watson.co.uk/newproducts.php
Lähetin postissa oman OPUS amplifierin WATJAGille ja sain paluupostissa saman boksin uusilla sisuksilla.
Huom! Viimeisin ja ilmeisimmin paras versio on REOPUS H:
http://www.reopusignition.com/reopus-h.html
Törmäsin netissä myös aikaisempiin tuoteversioihin.
Homma on vielä vaiheessa. Itse valmis boksihan on erittäin helppo ottaa käyttöön - piuhat vaan kiinni. Tässä H versiossa tulee mukana uusi 'pickup' virranjakajan sisään jota asentaessani huomasin tulpanjohtojen vaihtotarpeen (ovat nyt tilauksessa).
Antsu
http://www.derek-watson.co.uk/newproducts.php
Lähetin postissa oman OPUS amplifierin WATJAGille ja sain paluupostissa saman boksin uusilla sisuksilla.
Huom! Viimeisin ja ilmeisimmin paras versio on REOPUS H:
http://www.reopusignition.com/reopus-h.html
Törmäsin netissä myös aikaisempiin tuoteversioihin.
Homma on vielä vaiheessa. Itse valmis boksihan on erittäin helppo ottaa käyttöön - piuhat vaan kiinni. Tässä H versiossa tulee mukana uusi 'pickup' virranjakajan sisään jota asentaessani huomasin tulpanjohtojen vaihtotarpeen (ovat nyt tilauksessa).
Antsu
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
Re: Jaguar XJ12 S2 (kaasareilla) & Lucas Opus ignition ampli
Ok, kiitos tietojen päivityksestä.
Mulla olis ollut rompepäiviltä ostetut NOS-piuhat (olikohan Unipart-paketissa) tarpeetomina kun ei ole yhtään12-sylinteristä tullut ostettua. Läheltä on kyllä liipannut...
-Jakuvaari
Mulla olis ollut rompepäiviltä ostetut NOS-piuhat (olikohan Unipart-paketissa) tarpeetomina kun ei ole yhtään12-sylinteristä tullut ostettua. Läheltä on kyllä liipannut...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________