XJ:n jarrupalojen vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja ballo »

Tervehdys!

Mistä olette hankkineet jarrupalat ja levyt? Tietääkö joku, käykö s-typen osat? Niin ja tietysti, mitä kannattaa ottaa huomioon kun niitä lähtee vaihtamaan? Ilmeisesti ei mikää kovin vaikea operaatio?
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Täältä itse tilaan http://britishparts.co.uk/. Kannaatta vertailla hintoja muualtakin mutta yleensä aika turhaa kun tuolta halvalla. Nuo siis perus jarrupalat ei mitään ebc-erikoisseoksia.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja ballo »

Kissaeläin. Paljonko tuli osat maksamaan? vaihdoitko osat itse?
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Tullaan häiriköimään tännekin vaikka mulla on vanhempia Jaguar. Vaikka mulla on ollut huolintafirma tilaan osani suomalaiselta firmalta.
Brittiosa Kotkasta toimittaa osani ja ovat postissa seuraavana päivänä. Jos ei ole oikeat vaihto sujuu nopeasti. Hintaeroa on, mutta tuen suomalaista yrittäjää. Palat on helppo vaihtaa itse. Helsingistä näköjään olet niin voin tulla avuksi.

E: vanhemissa XJ salooneissa on takana levyt perän murikassa vetoakseleiden alkupäässä. Raamatun mukaan takakontissa on luukku mistä ne pystyisi vaihtamaan. Pystyykö? XJ-S coupessa luukkua ei ole kun bensatankki on siinä kohtaa.
Nimim. Tulihan taas palat vaihdettua kun perä oli irti.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Tässä suora linkki paloihin: http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jagu ... xjr/brakes. Selaile tuolta.Nuo palat eteen ja taakse näyttäisi olevan sulle alle satasen rahteineen. Ei siis paha. Itse tilasin kaikki levyt ja palat omaan 270 euroon.
En asentanut itse vielä kun ovat laatikossa odottelemassa laittoa.
Joo en tilaa brittiosasta kun sieltä maksaisi samat osat yli 700 euroa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !

Tässä suora linkki paloihin: http://britishparts.co.uk/t/jaguar/jagu ... xjr/brakes. Selaile tuolta.Nuo palat eteen ja taakse näyttäisi olevan sulle alle satasen rahteineen. Ei siis paha. Itse tilasin kaikki levyt ja palat omaan 270 euroon.
En asentanut itse vielä kun ovat laatikossa odottelemassa laittoa.
Joo en tilaa brittiosasta kun sieltä maksaisi samat osat yli 700 euroa.
Joo, suomalainen yrittäjä olen minäkin, ja eivät ole välttämättä *SAMAT* osat.

Olen käyttänyt tuota British Partsia minäkin ja niillä on välillä todella hyvät hinnat ja hyvä palvelu. MUTTA, omalta osaltani kaupat loppuivat siihen kun kävi ilmi että toimittivat tarvikeosia (Kiinasta?) tai O.E. osia alkuperäisinä. O.E. vielä menee mutta esim. juuri jarrulevyissä onkin sitten aikamoinen ero kilohinnassa riippuen siitä, ovatko viralliset Jaguar-varaosat vai eivät.

En sano että ovat paremmat tai huonommat, mutta noissa kannattaa aina olla tarkkana, itse käytän aina alkuperäisiä Jaguar-osia, tai nk Jaguar Heritage Parts vanhuksiin, Martin Robeyn UK:ssa valmistamia tai valmistuttamia tai O.E. osia aina jos mahdollista. Vasta jos ei ole mitään vaihtoehtoa suostun ottamaan repro-osan ja katson josko se kelpaa. Hinta toki on aina murto-osa alkuperäisen osan hinnasta.

Saksasta ja Hollannista ja Belgiasta saa kanssa joskus alkuperäisiä osia sopuhinnoin jos jaksaa etsiä. Joka osaa ei kannata etsiä, muta sitten kun alkaa maksaa €700-€2000,- niin voi jo hieman etsiäkin. (ABS yksikkö, avomallien pumppumoottori jne.)

Vain mun €0,02 mutta kuitenkin...

-Jakuvaari
Viimeksi muokannut jakuvaari, Pe Elo 24, 2012 10:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Jep, tarkennus- eivät ole identtiset vaan samankaltaiset. :oops:
Ymmärrän kyllä alkuperäisosien käytön vanhemmissa hienoissa peleissä, itse toimisin samoin.
Tämä suht nuori käyttöautoni saa kelpuuttaa alkuperäistä vastaavat osat jos ne ovat riittävän laadukkaat ja piiloutuvat ulkopinnasta. Olettaen kuitenkin etä saan nämä vaihdokit halvemmalla kun puhutaan noinkin isoista eroista loppusummassa.
Kiitos tiedosta tuosta osa-puljailusta tuolla britishpartsilla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Moikka,

Uudemmissa XJ:ssä takapalojen ja levyjen vaihto on helpompaa, koska levyt ovat "normaalisti", eikä perän yhteydessä, kuten vanhemmissa IRS perissä.

Tosin palojen vaihto onnistuu esim. tuohon minun XJ-S:ään, kunhan on nosturi, jossa saa auton ylös, palat ovat näkyvillä eteenpäin aika hyvin. Käsijarrupalojen vaihto onkin sitten tarina erikseen (nimim. kokemusta on tältä kesältä). Mekaaninen käsijarrumekanismi vaikuttaa samoihin levyihin kuin käyttöjarru, mutta omilla paloilla. Mekanismi on perän päällä, vaatii peilin avulla tutkimista, että löytää lukituslevyt ja ruuvit, kun mekanismi on irti, se sopii tulemaan takakautta alas ja uudet palat saa paikalleen. Rengas kannattaa muuten irrottaa ihan ensiksi, niin saa vähän lisätilaa auton alla liikkumiseen.

Tuohon käsijarrupalojen vaihtoon toiselle puolelle sai kulutettua n. 4 tuntia, mutta jos joskus tarvitsee tehdä uudelleen, aikaa kuluu huomattavasti vähemmän, kun nyt tietää suunnilleen miten toimia :)

XJ-S:n kontissa on muuten mulla ainakin myös reiät (vararenkaan takana alhaalla), mutta niistä ei kyllä näy juuri mitään, sen verran kyllä, että voi tarkistaa onko käsijarrupaloissa pintaa jäljellä minkä verran, muuta käytännön hyötyä ei ole. Haynesin oppaan perusteella kuitenkin käytin nuo auki ja sen verran sain kurkittua, että toisen puolen toisesta palasta ei ollut juuri mitään jäljellä ja loppu pinta putosi lattialle kun palat saatiin irti. Todennäköisesti joku asennusvirhe uudesta asti, palat olivat kuluneet ihan vinoon.

Mutta, katsastuksessa käsijarru ottikin sitten rempan jälkeen just' eikä melkein...

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys !

Jep, tarkennus- eivät ole identtiset vaan samankaltaiset. :oops:
Ymmärrän kyllä alkuperäisosien käytön vanhemmissa hienoissa peleissä, itse toimisin samoin.
Tämä suht nuori käyttöautoni saa kelpuuttaa alkuperäistä vastaavat osat jos ne ovat riittävän laadukkaat ja piiloutuvat ulkopinnasta. Olettaen kuitenkin etä saan nämä vaihdokit halvemmalla kun puhutaan noinkin isoista eroista loppusummassa.
Kiitos tiedosta tuosta osa-puljailusta tuolla britishpartsilla.
Samankaltaiset.. Sorry mutta oli pakko soittaa Brittiosaan ja kysellä asiasta. Palat löytyy hyllystä hintaan 78€ ja 65€. Englantilaisia ovat. Otsikossa puhutaan vain jarrupaloista. Ei paha hinta ja aina hän on mulle muutaman pinnan antanut alennusta vaikka aika vähäistä on ollut osatarve vielä. Myös jarrulevyistä puhuttiin ja org R levyt kyllä maksaa. Englannista tilatessa laatuvertailu vaikeaa. Brittiosa ei myy mitään kiinapaskaa.
Nimim eläkettä odottava ex yrittäjä mikä esim verotiedoissa vielä ammattinimike mikä helvetinmoinen kirous täällä sarvikuonolandiassa.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

markvayr kirjoitti:Moikka,

Uudemmissa XJ:ssä takapalojen ja levyjen vaihto on helpompaa, koska levyt ovat "normaalisti",

XJ-S:n kontissa on muuten mulla ainakin myös reiät (vararenkaan takana alhaalla), mutta niistä ei kyllä näy juuri mitään, sen verran kyllä, että voi tarkistaa onko käsijarrupaloissa pintaa jäljellä minkä verran, muuta käytännön hyötyä ei ole. Haynesin oppaan perusteella kuitenkin käytin nuo auki ja sen verran sain kurkittua, että toisen puolen toisesta palasta ei ollut juuri mitään jäljellä ja loppu pinta putosi lattialle kun palat saatiin irti. Todennäköisesti joku asennusvirhe uudesta asti, palat olivat kuluneet ihan vinoon.

Mutta, katsastuksessa käsijarru ottikin sitten rempan jälkeen just' eikä melkein...

-marko-
Tarkoitatko Haynes sivu 174 kuva 18.9B Cover plates whitin the luggage boot? Mulla tota luukkua ei ole ja siksi luulin kuvan olevan saloonista. Purkaessa mullakin tuli toisen kässärin palan jämät syliin. Oli mennyt leimasta kun oli niin tiukka lukko.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Jep, juuri sitä kuvaa... Kuva on Saloonista, totta, mullakaan ei ole tuommoisia reikiä, vaan pyöreät reiät, joissa peltisuojat päällä kiinni reunoista jollain "koriliimalla" tms. Ne suojat kun napsautin irti, niin jarrulevyt ja käsijarrupalat näkyvät kurkkimalla kontista (tosin vaati konttiin menemistä ja lampulla tuijaamista), ei hirmu kätevää :)

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja ballo »

Pitänee siis tutkia myös suomesta. Hakusessa on palat ja levyt :)
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Ole Niko tarkkana osien valmistusmaasta. Muistaakseni täälläkin on ollut juttua halvoista kiinalevyistä. Jarrutuksen jälkeen pitää varoa vesilätäköitä muuten kuumat levyt menee laakista kieroiksi.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Tarkoitin tuolla samankaltaisuudella että en voi tasan tietää ovatko eri puljujen tuotteet prikulleen saman valmistajan. Kyllä noissa omissani kyllä luki made in UK. Ihan periaatteessa en edelleenkään lähde ostamaan paloja eteen 105 euroa ja taakse 85 euroa, levyt eteen 127 euroa kpl ja taakse 85 euroa kpl. Yhteensä 644 euroa+postikulut euroa brittiosasta ja britishparts jarrupalat eteen 26,30 euroa taakse 21,86 euroa, levyt eteen 31,10 euroa kpl ja taakse 27,17 euroa kpl yhteensä 164 euroa plus postikulut 20 euroa. Erotus siis vajaat 500 euroa. Nämä siis esimerkiksi oman kinneriini.Laatu varmaan aika lähellä näissä välineissä. En osta kossuakaan jojoku myisi sitä alkon ulkopuolella 60 pullo alkon 10 euron sijaan.

Saivarteluahan tämä nyt taas oli sen myönnän, ei millään pahalla. mieluummin työnnän bensana tuonkin erotuksen tankkiin.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Peace! En minä kossuani osta nurkilta vaikka halvalla saisinkin kun laadusta ei varmuutta. Ostan kossuni alkosta, en tilaa englannista vaikka tulis puoleen hintaan kotiovelle.
Nyt loppui mun saivartelu. Sorry! Over and out.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Kivahan se on välillä nahistella ja nujuta. :D

Non taken, peace !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Tervehdys!
(repeli salute&respekt Kissaeläin)
En nahistele ja olen luvannut käyttäytä tällä foorumilla. Ballo kysyi ja hänelle vastattiin, hyvä niin. Täältä saa apua, vaikka eri näkemyksiä on ja hyvä niinkin. Me esitimme kantamme ja ne oli eriävät. Case closed.
Aargh! En kestä vaan pakko avautua vielä. Brittiosa vastaa myymistään ja mahd takuu helpompaa kuin sumujen saarilta. Ja vielä minun kannalta lopuksi. Aikas halpaa toi brittiposti jos 20 maksaa rahti noista osista sieltä kotiin. Kotkasta Hki Pukinmäkeen ei Brittiosan palat ja levyt tule itellalla. Noh, se on ehkä se Jakuvaarin mainitsema KILOHINTA? Palat tulee n kympillä, mutta org levyt painaa..
Sorry, oli vielä pakko.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Tossa on vimosin tilaus ja paino noin 12 kg. Huomaa postimaksu 21,28 punta ja suoraan kotiovelle ! Itella on riistäjä..

Order Summary

Date: 19/08/2012

SKU Product Price Quantity Subtotal
C2P12731 Hub Nut £7.87 2 £15.74
XR81247 Locking Wheel Nut Tool £2.89 1 £2.89
XR81723 Wheel Bearing Rear £34.32 2 £68.64
XR82684 Wheel Bearing Circlip £6.24 4 £24.96
XR848149 Hub Front £119.99 1 £119.99
C2C28417 Hub £95.05 2 £190.10

Subtotal £422.32
VAT 20.0% £88.72
Delivery £21.28
Order Total £532.32
Delivery Details
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Yhdestä asiasta olemme ainakin samaa mieltä, itella on riistäjä. Mutta jos Brittiosan osa ei ole oikea niin seuraavaana päivänä oikea osa. Saati jos, siis jos, Brittiosan osa olisi 2b sekundaa niin hän korvaisi sen org laatuosalta. Easy, eh? Ei onnistu sumujen saarilta parissa päivässä?
Edellelleen osat ostan suomalaiselta yrittäjältä ja regrensiivisen palautuksen mitä nyt kelalle maksan niin mitä siitä jää ostan Brittiosasta ja alkosta ja kaadan monopolien mitä yrittäjänä vihaan kalliit bensat tankkiini ja kossut kurkkuuni.
I'm outa here.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Coupe »

En itse käytä British Partsia, kun on vähän kuten meidän Motonet. Et ikinä tiedä minkä laatuista osaa tulee. Lähettääkö BP todella postitse? Yleensähän Englannin toimittajat käyttävät jonkin rahtifirman palvelua kun UK:n posti on niin kallis. Tämä varsinkin jos ajetaan kotiovelle.
i
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Pakko vielä puhaltaa kekäleisiin. :shock: Itse asiassa olen saanut britishpartsilta nopeasti lambda-anturit kun oli kiire saada ne, seuraavasti tapahtui: Tilaus tiistai kellonaika oli noin 14.12, keskiviikkona soi puhelin klo 12 että DHL- hyvää päivää ja osat olivat tassussa 12.15. Oikeassa olet siinä että tuolta punkkareiden kotimaasta menee yleensä viikko tavaran tuloon, mutta väärässä olet siinä että ei saisi sitä mitä tilaa. Itse olen aina saanut oikean tavaran. Eri asia on jos asiakas ei tiedä mitä ostaa.

Edelleenkään en aio maksaa siitä, että niin originaalin nimen kuin brittiosa (vertaa britishparts) omaava liike ostaa englannista samaa tavaraa kuin nimikaimansa härmään ja myy sitä riistohinnoin niille, jotka eivät tiedä/osaa/uskalla jne ostaa ulkomailta tavaraa. Joskus -90 luvulla näin vielä oli, että tietoa oli vaikeampi saada ja tällaiset erikoisliikkeet kuten brittiosa varmaan teki parempaa tulosta kun ihmiset eivät osanneet ostaa internetin kautta. Nykyisin on varmasti toisin. Osittain tämä tilanne on totta monen ihmisen kohdalla vieläkin. Edellinen siis sellaisten ihmisten kohdalta, jotka olisivat halukkaita maksamaan vähemmän, mikäli mahdollista ja tällaisesta palvelusta olisivat tietoisia. Eri asia on sitten ne, jotka eivät välitä siitä mitä tavara maksaa, kunhan saavat haluamansa.

Rebelli on hieno mies (tämä ei ole naljailua), kun tukee suomalaista yrittäjää vaikka on hyvin tietoinen hintaeroista. Näin vasenkätisenä savolaisena olen sen verran kiero mies, että summien erotus ajaa minut tukemaan voimakkaasti ulkomaista palveluntarjoajaa.

Moni on varmaan hekotellen lukenut tätä avautumis rumbaa. Kieliposkessa tätä on työstetty. En ole britishpartsin lobbari. Tämä on nyt viimeinen tästä aiheesta kunnes toisin mainitaan.
Over and out, kiitos ja anteeksi !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

Siis käyttää logistiikka yritystä DHL. Itse puhuin tästä postina yleisesti, koska minulle on aivan sama kuka sen tavaran toimittaa tuohon hintaan.. En nyt oikein ymmärrä tätä motonettiin vertausta. Lähinnä siksi, että ainakin britishpartsilta tilatessani sivuilla on selkeät kuvat lähes kaikista tuotteista ja originaaleista jaguarin koodit. Jos asiakas ei tiedä jostain tuotteesta esim valmistusmaata niin sen voi tiedustela sähköpostilla. Miten tästä ei voi tietää mitä sieltä saa ? Onko kokemuksia siitä, että et saanut mitä tilasit ?

Jos ei saa mitä on tilannut niin lähettää takaisin ja vaatii tilatun osan-asia toimii samalla tavalla siellä kuin suomessakin. Missä suhteessa tuo brittiosa on ns parempi tässä suhteessa ? Ei brittiosan tuotteista tee sen parempia se, että ovat hinnoitelleet täysin samoja osia moninverroin kalliimmaksi. Seuraavaksi ajattelin esimerkiksi ostaa jakopääsarjan. Kumman seuraavista ostaisin:http://britishparts.co.uk/products/1043 ... ade-HTK100 tai http://www.brittiosa.com/Uudet%20varaos ... ottori.htm. Ero vain 609 euroa. Kummasta tuotteesta saa enemmän tietoa ja kumman laatu näyttää paremmalta ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
markvayr
Viestit: 58
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 1:42 pm
Paikkakunta: Muhos

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja markvayr »

Moro,

Täytyy sen verran kompata, että itse olen tilannut osia sekä British Parts:sta, että David Manners:lta, molemmat ovat toimineet todella hyvin, ainakin minun kohdallani. Tavara ollut sitä mitä olen tilannut ja toimitus nopeaa.

Perusteena minulla on ollut hinta, joskus katselin Brittiosan hintoja ja totesin, että pakko olla edullisempi vaihtoehto. Olen tehnyt laskelmia huolto-osien hintaeroista (öljynsuodatin, käyttöhihnat, ilmansuodattimet, käsijarrupalat, öljykello jne.) joita tilailin keväällä David Mannersilta. Niiden osien osalta, jotkä löytyivät Brittiosan nettisivulta hintaero oli 48% (toimituskulut UK:sta mukaanlukien). Eli Brittiosa melkein 2x kalliimpi tämän otoksen perusteella. Ja British Parts vaikuttaa olevan ainakin joidenkin tuotteiden osalta vielä edullisempi (sieltä tilasin ilmastointiremppaan uudet letkut viimeksi).

-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Juu, näinhän se menee, ei ole kyse saarnaamisesta, vaan omien kokemusten jakamisesta. Olen tosiaankin ostanut noilta kaikilta ja vielä aika monelta muultakin. Brittien kanssa puntaroidaan kokonaiskuvion toimivuus vasta silloin kun tulee rekkulaa! Miten hoitavat? Täysi radiohiljaisuus on aika tavallista. :evil:

Ja entä jos ovat sössineet, kuinka pitkälle vastaavat palautus- ja uudelleenlähetyskuluista yms.

On esim. kerran tullu alkuperäinen tehdaspakkauksessa ollut X308 syylari, joka oli jo valmiiksi paketissa rutussa ja kulmasta rikki!
Yrittivät pistää ensin UPS:in syyksi mutta homma oli ihan selvä, ei paketissa ollut minkäänlaista kuljetusvauriota, se oli rikottu ja valmistajan linjalla ennen pakettiinlaittoa. Noh koska oli Jaguarin oma osa vihreällä osatarralla, meni normaali varaosatuuna kaikki kulut ja uusi tuli pikana, koska auto odotti korjaamolla. En sano mikä firma, mutta homma siis onnistui.

Kaikki brittifirmat ovat lähettäneet mulle vääriä osia, kelpaamattomia osia ja rikkinäisiä osia, melkein kaikkien kanssa on homma saatu sovittua ihan asiallisesti, mutta helppoa se ei aina ole.

Itse pidän tarvikeosan, olkoon sitten Made in UK tai kiinalainen, myymistä alkuperäisosana petoksena.
Siksi vaan varoitin, että kun vertaa hintoja kannattaa verrata myös itse osia, eli että ostaa tomaatit tomaatteina, eikä perunoina! ;)

Onneksi ei ole ihan oma leipätyö, mutta kyllä se työstä käy! 8)

-Jakuvaari

Jk. Niin ja se tarkoittaa sitä, että ottaa ylpeydelle jos tekee mokan ja sitten se pitää hyvittää ja kertoa reilusti. Ja vastata itse siitä että tulee halutunkaltainen alkuperäisosa. Nimenomaan noihin vanhempiin ei MILLÄÄN enää saa NOS osia, niihin joutuu laittamaan väkisin kaikenlaisia reproja, vaikka kyllä just ihmeekseni sain yhdeltä jenkkitomittajalta mm. MKV/MKVII/XK120/XK140 NOS osia, mm. alkuperäisiä käyttämättömiä sytytystulppia työntötankokoneeseen, lasisia takalampun laseja yms. alkuperäispakkauksissa, ovat siis olleet 60 vuotta jossain varastossa...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Igor »

Itse pyrin välttämään alkuperäisosien käyttöä jarruissa, koska laatuosia (brembo, ebc, ferodo jne.) saa maailmalta ihan kohtuuhintaan.

Edit: Ai niin, kyseltiin mistä osia on hankittu... itse olen tilannut jarruosia osotteista camskill.co.uk, rockauto.com ja race.fi.
Oli joskus: X308 XJR
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

OT big time. Olin kirjoittamassa vastinetta Kissaeläimelle sen kirjoittamasta Brittiosan riistohinnoista. Turhaan puhaltelet hiillosta, se on sammunut jo. Sammutustöiden jälkeen Kissakulman CSI palopäällikkö tutki syttymissyytä, kunnes repeli räyhäkissa niskakarvat pystyssä haki valtion monopolilta 3.785 litraa bensaa 1.794€/litra ja zipolla sytytin aiheen uudestaan. Palaan tuohon riistohintaasi vielä.
Jakuvaari kirjoitti kerran ja kertoi fucktaa esim myyvät orggiksena kiinapaskaa. Nielit sen kunnes taas alkoi. Taas Jakuaari kirjoitti ja pelkkää asiaa. Minulle meni jakeluun jo ekasta. Täällä on satoja lukijoita ja noin törkeästi Brittiosa dumaaminen on aika röyhkeätä. Mies mikä rakastaa brittiautoja on yrittäjä eikä tienaa miljuunia eikä ole vedättäjä. Mulla on ollut reklamaatioita ja ne hoituneet päivässä. Kyse tietämättömyydestäni. Jaggeni on 1/76 ja 76 pitäis alustassa olla uudemmat later osat vaan ei ole kun on early. Olen surffannut osaputkien sivuja ja kas, XJ-S tunnetaan yleisesti 76-94, ei 75. Brittiosa tietää autoni ja nyt tulee heti oikeata osaa. Vaikeista osista mulla on sille tilaus ja hän etsii ja ilmoittaa kun löytyy. Eilen oli hauskaa ja tehdään tästäkin hyvä päivä, ok? Riistohintoja Brittiosa ei vedä. Ballo soita sinne ja kysy mitä sun osat maksaisivat lähetettynä postissa, vaikka ovh näkyy sen sivuilla. Täällä on haukuttu marmoritiskiä. Mikä se on? Taidan tietää, mutta en ole varma. Ballo pyydä niiltä arvio levyistä ja paloista vaihtoineen. Aargh!
Jakuvaari mikä ihmeen työntötankomoottori? Mulla on 16kpl tönäreitä ja käsitys ettei Jaguar olisi koskaan tehnyt työntötankomottia.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys-taas !

En minä nyt Brittiosaa mollaa laadusta,konseptista tai asiakaspalvelun tasosta enkä todellakaan henkilöstä idean takana. Hyvä että tavaraa saa myös suomesta. Nyt oli mieltymys puhua hinnoista ja niiden eroista pääsääntöisesti. Tottakai ostaisin osani suomesta jos jollain liikkeellä olisi tarjota kilpailukykyinen hinta nyt esimerkkinä olleen britishpartsin hintoihin, mutta kun ei ole. Merkkiuskollisuuden ymmärrän hyvin, en liikeuskollisuutta. En ole tietoinen tiskinalta annettuihin kaverihintoihin, näen vaan mitä hintalapussa on. Voiko joku nyt ihan oikeasti sanoa että ostaisi tuon esimerkkinä käyttämäni saman jakopääsarjan 640 euroa kalliimmalla vain siksi että liike on kotimainen ? Vaikka täällä on satoja lukijoita, en mielestäni ole brittiosaa mollannut muusta kuin hinnoista- ja juuri sen takia yrittänyt välittää myös tietoa muillekin jotka eivät nyt sattumalta tietäisi näitä eroja hintojen välillä. Eikös tarkoitus nimenomaan ole antaa vinkkejä tällä foorumilla?

Jokainen tilatkoon sieltä mistä haluaa ja mihin hintaan tahansa. Nyt tämä jauhaminen loppuu minun osalta tähän, oikeasti, respect Rebell !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja mikki »

Itse olen aina vaihtanut jarrupalat.
On onnistunut myös X:ään.

Olen kuullut myös tuon että laaduttomilla levyillä lätäkön jälkeen voi mennä kovan jarrutuksen jälkeen kieroiksi.
On kyllä sillai mennyt myös orkkikset ( ei Jaggesta ).

Lähetyshintoja/ kesto:
No, menen uuteen topiciin on nimittäin lentologistikolle kiinnostavaa ja ehkä vinkkejä muillekin!

Just palasin tourneelta Esbo-Hki-Vanda-Karkkila-Salo-Kaarina-Tku-Raiso-Rauma-Pori -Hki
660km ja kulutus 6,6L/100km.
Pori - Hki 5,8L/100.
Vakkarilla max +10km/h.

M
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja ballo »

Kiireen vuoksi jarrujen hankinta vähän jäänyt, yritän ensi viikolla saada tilattua.
Vuosia sitten vaihdoin 3 sataseen bemariin Boshin levyt ja palat. En kerenny montaa kertaa ajamaan, kun levyt meni kieroksi :(
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

kissaeläin kirjoitti:Tervehdys En ole tietoinen tiskinalta annettuihin kaverihintoihin, näen vaan mitä hintalapussa on. Voiko joku nyt ihan oikeasti sanoa että ostaisi tuon esimerkkinä käyttämäni saman jakopääsarjan 640 euroa kalliimmalla vain siksi että liike on kotimainen ? Vaikka täällä on satoja lukijoita, en mielestäni ole brittiosaa mollannut muusta kuin hinnoista- ja juuri sen takia yrittänyt välittää myös tietoa muillekin jotka eivät nyt sattumalta tietäisi näitä eroja hintojen välillä. Eikös tarkoitus nimenomaan ole antaa vinkkejä tällä foorumilla?

Jokainen tilatkoon sieltä mistä haluaa ja mihin hintaan tahansa. Nyt tämä jauhaminen loppuu minun osalta tähän, oikeasti, respect Rebell !
Pidä sanasi ja lopeta jauhaminen, sanomasi tullut monta kertaa selväkis, vaiikka olis vähän valtion monopolilta riistohintaan ostettua kossua päässä.
Tässä otan sanojani takaisin mitä kirjoitin. Jos joku rupee taistelee mahdottomia tuulimyllyjä vastaan täällä sarvikounolandiassa niin ostan kossuni häneltä vaikka se olisi kalliimpaa kuin valtion monopolista mikä on eu ja ey lakien vastaista.
Jos tuon tajusit niin repeli still respekt Kissaeläin.
Balllo! Jos sun org levyt vieläl mitoissaan niin älä vaihda niitä turhaan vielä. Mun ehdotus on että tilaat palat Brittiosasta ja minä tulen sinua auttamaan tässä helpossa hommassa minkä jälkeen osaat sen itsekin. Noista tiskinaltahyvävelihinnoista kuittaan moisen yhtä pahan solvauksen kuin riistohinnoista. Brittiosalla on sivut mistä näkyy ovh. En ole Skotti, laihialainen enkä missään nimessä vasuri savolainen. Heitä vastaan minulla ei ole yhtään mitään. Mutta nyt rupee ollee henk koht sua vastaan mikä ylitit tason mitä pitää internetissä olla. Juttua riittäisi mutta lopetan tähän, niin kuin sinäkin.
Ja kun et enää kirjoita tähän kysyn teiltä kaikilta muilta. Mitä tämä elämää suurempi ei harrastus vaan elämäntapa oli ollut ja on ilman henkilöitä jotka rakastavat brittejä ja tuovat meille osia. Totta etei enää olla 90 luvulla vaan kaikilla on netti ja voivat mennä britishpartis sivuille vertailla hintoja missä on kuva ja varaosanumero.. Pliis eikö tääl mene teille jakeluun? Jakuvaari kirjoitti mitä ne numerot on ja ne kusettaa ja se on Jakuvaarin mielestä petos. Mä nokitan ja kyseessä törkeä petos. Tämä minun ja vain minun mielipide. En nuole Jakuvaaria, mutta meillä sama näkökanta ja se eriää kissaeläimen elämänkatsomuksesta.
Ballo! Esitin vaihtoehdon jolloin Jakuvaarin "radiohiljaisuutta" ei tule.
Missä viipyy Marmoritiskin hinta-arvio? Palojen kanssa ollaan n. 100€ tai vähän yli. Ballo vie autosi marmoritiskille, jaskan pajalle tattikselle woterver, tai tee niin kuin ehdotin. Brittiosalta tilaat palat ja mä tuun näyttää miten ne vaihdetaaan.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Vemppu
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 1:18 pm

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Tuoreena "Jaguaristina" katselin osien hintoja ennen auton ostoa jotta onko ne Jagen osat sen kalliimpia kuin muissakaan vermeissä kun Esson-baarissa sanoivat että Jagen ylläpitäminen se vasta maksaakin. Ensin vaikutti että olishan ne himpun kalliimpia kuin ns. kansanmerkkeihin ne mutta sitten kävin kysymässä paikallisesta "varaosaputkasta" ja kun kaikki ns. kulutusosat tuntui sieltä löytyvän järkihintaan, en enää aristellut Jaggen ostamista mahdollisten varaosakulujen vuoksi. Tulpat, suodatimet, putsarit, öljyt yms "rihkama" löytyy ihan samasta paikasta kuin muidenkin ruokakunnan autojen perusosat. Siihen ei ole tarvittu ns. brittiorientoitunutta myyjää tai kauppaa.

Mitä sieltä paikallsiesta ei ole löytynyt seuraavaksi päiväksi, olen tilannut justjagsuk.com saitilta tai ebaysta ja tähän mennessä joka kerta on tullut sitä mitä olen odottanutkin. Katsoin (ja katson jatkossakin) myös brittiosa.com -sivuston hintoja ja totesin että pitkäksi menevät. JOS ne hinnat on ns. lähtöhintoja niin sitten voivoi ja onnittelut niille jotka "viitsivät" ottaa ns. henkilökohtaisen kontaktin oikean ja lopullisen myyntihinnan kysymiseksi mutta kaltaiseni asiakas, joka yhtäkaikki on nettihinnan, sähköpostikyselyn tai puhelinsoiton "takana" toimii kyllä niin että jos firma A myy jotain osaa netissä hintaan xxx ja firma B samanasian ajavaa osaa hintaan xxx-50% niin kyllä siinä käy niin että halvempi voittaa niinkauan kunnes laatu osoittautuu sudeksi tai tulee jotain muuta hämminkiä eikä oikaisu onnistu. Lisäksi ne pari osaa mitä olen sähköpostilla kysäissyt mainitusta brittiosasta ovat olleet hinnassa reippaasti pitkiä... Harmillista sinänsä koska mielelläni suomalaista yrittäjyyttäkin tukisin mutta rajansa tuolla tukemisen halullakin on. "Sallin" kivijalkakaupoille ja suomalaisille toimijoille pikku prosentit koska kauppahan se on mikä kannattaa mutta tolkuttomia en tukemisesta maksa kenellekkään.

Tällaisissa tuotteissa kuten auton varaosat, ei kivijalkakauppa itsessään ole samanlainen valtti kuin esim. soittimissa tai muissa laitteissa joiden soveltuvuutta omiin tarpeisiin on syytä testata monestakin syystä. Auton varaosat ovat kuin maitolitra: se on melekosen pitkälle samanverran ja samanlaista kaikilla. Kuinka moni menee varaosaliikkeen tiskille ihan vaan käpistelemään niitä vesipumppuja ja katselemaan jotta minkäs firman laakerit siinä onkaan? Noh, ehkä joidenkin osien kanssa noin tulee tehtyä mutta esim. pallonivel on pallonivel ja sen laatu selviää sitten käytössä (jos laadusta kertovia tietoja ei ole etukäteen käytettävissä).

Omaan Jaggeeni en ole juurikaan tarvinnut ostella mutta ne, mitä olen muualta kuin omalta kylältä ostanut, ovat tulleet nopeasti suoraan kotiovelle mainitsemastani paikasta hinnalla jolla suomalainen toimija ei olisi toimittanut kolmasosaakaan "paketista". Ovat tulleet joko tuolta justjagsuk:sta tai sitten ihan ebaysta. Ebay on osoittautunut erinomaiseksi lähteeksi: esim. uudet keltaiset äärivalot taakse punaisten tilalle ja eteen rikkonaiset paikalle tulivat parissa yössä myyjältä joka pitää majaansa sumujen saarella. Suomesta ostaessa romiksen hinnatkin olisi olleet kovemmat mokomista muovinpaloista.

Jenkkini osien kanssa suomesta ostaminen on ollut ihan peruskauraa ilman hinkua katsella jenkkihintoja koska ilmeisestkin kyseisten värpöttimien osia tuo sen verran moni kanava maahan että hinnat ovat muodostuneet ns. markkinatasolle ilman premium yms lisiä.

Tottahan toki jokainen ostaa mistä haluaa ja mitä laatua sitten haluaakin (tai luulee haluavansa/saavansa) mutta itse en maksa kovasti korkeampia hintoja ihan vaan siitä ilosta että nettisivu on suomeksi tai että sähköpostiin vastataan suomen murteella. Ja ennenkaikkea: nettikauppaan kannattaa laittaa ne hinnat joilla myyjä on halvimmillaan valmis rojuistaan luopumaan. Muuten voi tulla asiakkaalle fiilis että minulla maksatetaan ne tuttujen ja rompetoritovereiden saamat halvemmat hinnat :-/ Enkä tuolla nyt tarkoita pelkästään mainittuja Jagge-osafirmoja vaan ihan webbikauppaa yleisemminkin.

Vuan jokainen tavallaan :-)

Sitten aiheesta ja Jaguareista ohi:
Joskus se tosin menee toisinkinpäin: kaikki toitottaa miten kannattavaa on hakea autoja saksasta. Jaggea minun ei kannattanut hakea sieltä kuten ei uutena ostettua matkailuautokaan. Matkailuautoa ostaessa kerroin että olen tietoinen saksan hintatasosta ja että "hyväksyn" suomesta ostaessa todelliset ja oikeat kulut mutta "härmälisää" en maksa ja huutokauppaakaan en ala pitämään = laskekaa se hinta kerralla siihen mihin sen voitte laittaa. Matkakopista sain 9 tarjousta joista hinnasta päätellen kaksi oli tajunnut että miten kauppaa tehdään. Näistä toinen sitten ne kaupat teki ja kateprosentti realisoitui Tampereelle. Muutama soitteli perään ja kyseli miten asia on edennyt. Kun kerroin että tarjouksenne oli kallis ja auto on jo ostettu tuli vastaus että "olishan mekin siitä voitu vähän vielä tinkiä...". Sanoin että huutokauppaan en halunnut pitää ja juuri siksi pyysin hinnat kerralla kohdilleen. Ei kuulemma ole yleistä että ei "tingitä" erikseen. Ehkäpä ei mutta itse en viitsi itse kauppatapahtuman kanssa vatuloida. Minulle se ostaminen ei ole niin ihqua hommaa että sitä kehtaisi ihmeemmin vanuttaa ja venyttää ja myyjällä itseään nuolettaa. Tätä moni suomalainen kaupantekijä ei ole vielä oikein sisäistänyt. Ja se näkyy sekä tiskillä että nettikaupoissa.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Nikon alkuperäiseen jarruongelmaan ei ole paljon apua tarjota, kun en noita X350 jarruja niin tunne, olen tosin käsittänyt että on ehkä jopa helpompaa kuin X300/X308 jossa tarvii mahdollisesti yhden erikoisulosvetäjän ABS-kehän tms. takia ainakin laakerien vaihtoon tai navan irroitukseen.

Palojen vaihto on lasten leikkiä, toki siinäkin on hyvä olla oikea työkalu mäntien sisäänpainamista varten ja etupään letkuja kannataa varoa (ovat herkät vahingoittumaan ja sitten sattaa ko. paikka joko laahata taikka saada ilmaa jolloin ei jarruta oikein) ostin pari paria niitä letkuja varastoon jo vuosia sitten.

Takana on sähköinen käsijarru, joka myöskin on hieman herkkä, onpa niitä rikottu ammattikorjaamoillakin ja erään korjaamoyrittäjän mukaan menee Suomen talvessa jokatapauksessa hajalle 3-5 vuoden välein, mikä on osakauppiaille vain hyvä asia (n. €1500?).

Mutta noi Esson baarin kommentit. Niitä kai saa kiittää siitä, että Suomessa voi ostaa hyvin pidetyn paljon ajetun ja asiallisesti hoidetun ja huolletun Jaguarin niin edullisesti, koska niin moni pelkää niitä "ylläpitokustannuksia". Joo, varmaan jos aina menee auto heti merkkikorjaamoon niin alkaa maksaa.

Yhteenveto parin kesän "ylläpidosta" ja "varaosahinnoista":

Kesä 2010: XJ6C, laturin laakeri leikkasi kiinni.
Laakeri Kirkkonummen varaosasta €4,90, hihna oli varoilla, muistaakseni n. €15,-
Iltapäivä meni käsityökalujen kanssa, isoin ongelma oli saada laturi ulos autosta, mutta tehtaan korjaamokirjassa oli täsmälliset ohjeet.

Kesä 2011: E-type, kytkimen pääsylinterin tiiviste petti.
Uusi tiviste Kirkkonummen varaosasta, €2,- ihanan kallista! (joutu vielä odottelemaan ainakin puoli tuntia, noh kävin odotellessa marketissa ruokaostoksilla)
Kesän lopulla jarrupääsylinterissä petti tiiviste (takana oli 15 vuotta ja n. 60.000km) koko hoidon korjaussarja Brittiosalta Forssan kupeessa tapahtuman yhteydessä €17,-
Molemmat parin tunnin operaatioita.

Muuten? Normihuollot, tavallista 20W-50 mineraaliöljyä, suodattimet Motonetistä, tavalliset vihreät jäähdytysnesteet ja yksi purkki Bar's Leaksiä kolmen vuoden välein, samoin kunnollinen huuhtelu sille ja jarrusysteemille ja uudet nesteet 2-3 vuoden välein. Niin ja rasvaprässillä pariin tusinaan nippoja rasvaa ja muttereiden kiristelyä yms. touhua.

Tosin joo, osaan pitää kiintoavainta kädessä ja tiedän mistä näitä autoja saa tunkata ja mihin pukit kannattaa laittaa! :)

Tielle ei ole jääty tosin ei ehkä ollut niin mukavat 9km kun XJ6C:n kansipahvi petti syksyllä 2007, tai kun ajoin E-typen Turusta mökille ilman kytkintä, mutta tielle ei jääty. 8)

-Jakuvaari

Jk. Mutta on ne isot remontit toki jotain maksaneet, mutta siinä puhutaankin museoautojen entisöinnistä, ei kymmenvuotiaan laatuauton ylläpidosta.
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Igor »

jakuvaari kirjoitti: Nikon alkuperäiseen jarruongelmaan ei ole paljon apua tarjota, kun en noita X350 jarruja niin tunne, olen tosin käsittänyt että on ehkä jopa helpompaa kuin X300/X308 jossa tarvii mahdollisesti yhden erikoisulosvetäjän ABS-kehän tms. takia ainakin laakerien vaihtoon tai navan irroitukseen.
X308:n laakerien vaihtoon varmaan tarviikin ulosvetäjän, mutta ei palojen tai levyjen vaihtoon. :)
Oli joskus: X308 XJR
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Igor kirjoitti: X308:n laakerien vaihtoon varmaan tarviikin ulosvetäjän, mutta ei palojen tai levyjen vaihtoon. :)
Jep. Noin se taitaa mennä, että levy lähtee navasta ilmankin, mutta vissiin takana jos käsijarrupalat vaatii huomiota, niin joutuu purkamaan enemmän, X350 on sekin ihan eri systeemi sitten, joo kyllä pelkät levyt tosiaan vaihtaa perustyökaluillakin.
Kiitos tarkennuksesta.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja ballo »

Nonii...nyt alkaa hintoja oleen kasassa. Suomesta ostettuna osat n.600-700e ja briteistä tilattuna 300-350e. Taitaa rahat lähtee britteihin.

Vielä pitää tarkistaa levyjen kunto ja mitata paksuus. Onko tietoa mikä on minimi paksuus levyille?
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja ballo »

Tänään kauniin päivän kunniaksi ajattelin hieman tutkia jarrupalojen vaihtoa. Otin takarenkaan pois ja avasin tarvittavat mutterit. En saanut jarrusatulaa irti :( Käsijarru oli kytketty pois ja akku irrotettu. Jostain syystä palat oli edelleen kovasti kiinni levyssä. AllDatan mukaan, käsijarru pitää löysätä erillisen laitteen kanssa??? eikö takapaloja saakkaan itse vaihdettua? Onko s-typessä sama juttu? pitääkö auto sittenkin viedä pajalle :( nyh..... ideoita????
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Avatar
Igor
Viestit: 273
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 10:02 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Igor »

Liikkuiko satula yhtään? Jos levy on kovin kulunut, niin levyn ulkoreunaan on saattanut tulla harjanne, jonka yli palat ei mahdu tulemaan. Yleensä tosta selviää kampeamalla satulaa/paloja levyä vasten siten että jarrusatulan mäntä painuu hieman sisään, jolloin paloille tulee enemmän tilaa. Tossa sun tapauksessa tulee tosin ongelmaksi se, että käsijarrullisissa jarrusatuloissa se mäntä on tarkoitettu painettavaksi sisään kiertämällä, ja se taas onnistuu vain kun satula on irti... Siihen kiertämiseen on oma työkalunsa, luulen että Alldata tarkoittaa sitä? Onnistuu kyllä tarvittaessa ilmankin.
Oli joskus: X308 XJR
bigcat
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 24, 2011 3:42 pm

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja bigcat »

Ainakin S-typessä kiertämiseen käy pienen kulmahiomakoneen laikan avaus työkalu
S-type 2,7 Twin Turbo D -04
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja ballo »

En saanut paloja irti levystä ollenkaa. Edes levy ei pyörinyt. Noh vien auton pajalle. Nyt ei ole aikaa jäädä vääntämään palojen vaihdon kanssa :(
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Ketjussa ja keskusteluissa on pyörinyt aikas monta mallia ja vertailtu hintoja, unohtunut vissiin välillä että eihän jagget samoilla jarruilla kaikki oo...

Mut ballon xj:ssä taitaa olla sähköinen kässäri?? Vaikuttaisi oireiden perusteella siltä että sen vapauttaminen ennen palojen vaihtotyötä ei ole onnistunut. Voihan siellä tietty olla jotain jumissakin mutta noilla oireilla pitäis kyllä paikat lämmetä aikas reippaasti normiajoissa jos levy ei käsivoimin pyri yhtään?? Ja ilmeisesti jarruissa ei mitään ongelmaa/lämpiämistä tms. ole ollu?

Mutta, enpä tiedä minäkään miten toi sähköinen känkkä pitää palojen vaihtoa varten vapauttaa joten ei kait apuja kelleen tästäkään pohdiskelusta :oops: Ja enhän mä edes tiedä onko tossa säköinen käkkäri, ei käy ketjusssa mitenkään ilmi??..
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Juu, eri jarruvälineitä löytyy eri malleista. Itse ainakin vertailin kyseiseen malliin sopivien levyjen ja palojen hintoja mielestäni.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Jep, ei mitään hämminkiä. Ei ollut kenellekkään osoitettu mitään piikkiä, lähinnä omaa vastaustani lieventelin koska annoin kommenttia värkeistä mitä en ole oikeasti edes nähnyt ja taisi noita X350 mallejakin saada erilaisilla jarrukamoilla?? (nopeasti vilkaistuna taitaa ainakin pelkkiä etulevyjen halkaisijoita olla 4, riippuen vuosimallista ja tekniikasta) Ketjussahan ei käy ilmi millä tekniikalla ja minkä ikäiseen autoon vaihdetaan paloja??
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
En ottanut piikkinä kommenttia tai muutenkaan harmistunut. Aika usein nämä kyllä menevät aiheen ulkopuolelle eikä asian kysyjä saa tarvitsemaansa apua, syyllistyn tähän usein itse. Toivottavasti aiheen aloittaja sai edes jotain vastinetta kysymykseensä :D
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ:n jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^ten-four, kettu kuittaa.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Vastaa Viestiin