Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
peehoo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 2:20 pm

Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja peehoo »

Morjens!

Kohtuullisen tuoreena kissan omistajana olen nyt vähän kokeillut myös tuota navigointia. Ja sanotaanko näin että kyllä sillä perille löytää mutta aikatauluarviot ovat aivan perseestä :evil:. Onko niitä mitään mahdollisuutta säätää?

Tässä esimerkkiä: Laaksolahti - Sastamala eri vehkeillä...

Jagge, reitti 3: 178 km -> 3 h 14 min!!! (HALOO!!!)
Kuva

Android, Navigon, My Route: 181 km -> 2 h 15 min (tämä on lähinnä totuutta)
Kuva

Tosin, ei tämäkään niin mainio ole... Android iGo My Way 180 km, 2 h 59 min.
Kuva


Isoimmaksi ongelmaksi näissä tietenkin muodostuu se että jos et lainkaan tiedä kauan ko. matkaan kuuluisi mennä niin alkuvaiheessa saat ajaa kuin hullu ja loppuvaiheessa on sitten (vaikka tälläkin matkalla) noin 50 min - 1 h ylimääräistä aikaa räkiä kattoon.

Any ideas?? Onko kukaan muu huomannut samaa??
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Ei sinällään ratkaisua tuohon XF navigointiin vaan yleinen huomio noista vaginaattoreista myös. Yllättävän usein todella antavat aivan väärän reitin jos lyhin reitti on haussa. Jos et todella tiedä oikeaa reittiä niin käy kuten edellä todettu. Toisaalta koko ajatus navigoinnista hämärtyy jos sinun pitää tietää reitti itse. Ratkaisuksi voi esittää tietysti asetuksien tarkastamista että kaikki oletusparametrit ovat käyttäjän oikein asettamat. Joskus joku on kiroillut samasta ongelmasta ja tarkemmin katsottuna asetuksissa on ollut mm kierrä kaikki valtatiet, yli 100kmh tiet, maisemareitit, essonbaarit yms vastaavat. Varsinkin näillä uuden sukupolven laitteilla löytää "satoja"eri reittejä. Toinen on sitten päivittää jos mahdollista uudempaan ohjelmaan jos vanha jostainsyystä ei enää oikein toimi, useat tosin päivittävät itse automaattisesti. Kolmas suurin vian aiheuttaja on itse käyttäjä joka ei tunne laitettaan ja sen ominaisuuksia. Neljäs vaihtoehto sitten on että laite ei yksinkertaisesti ohjelmaltaan tai ominaisuuksiltaan ole riittävän "laadukas" käytettäväksi. Tämä ei vastannut alkuperäiseen ongelmaan ja siitä tietävät voivat vastata tietysti kun XF:n navigaattorin sielunmaisemaa tuntevat.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja mikki »

En osaa neuvoa mutta oma kokemus oli mielenkiintoinen kun valitsin nopeimman Jalkaranta - Laaksolahti ( n. 1h20min ) sijaan LYHIMMÄN ja sehän vei Mäntsälän ja Järvenpään ja Hyrylän asuinkatujen kautta perille ajassa n. 2h15min ).
Oli tietty ''user prblm''.
Eli kyllä pitää tietää eikä täysin luottaa naviin.
M
peehoo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 2:20 pm

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja peehoo »

No itse asiassa en niinkään tuota reittiä moiti vaan sitä että jagen navigointisofta väittää matkaan kuluvan niin keleesti aikaa. Eli noita nopeuksia pitäisi päästä ruuvaamaan... Navigon antaa mielestäni kaikkein oikeimman arvion ajasta suhteessa matkaan...
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja ballo »

Olen huomannut saman omassa XJ:ssä. Kun katsoo reittiä, välillä pistää kiertämään aika paljon. Eikö XF:ssä pysty muuttamaan nopeuksia, navin asetuksista? XJ:ssä kun menee naviin ja sieltä asetuksiin, voi itse muuttaa nopeuksia.
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
peehoo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 2:20 pm

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja peehoo »

Juuri tuli uusin kartta 12-13 ja päivitin sen ja olen asetuksia katsellut mutta en ole tuollaista löytänyt... Pystytkö kertomaan tarkan "reitin" ko. asetukseen?

Tuo olisi juuri se mitä kaipaisin...
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Terveydeksi!
Mun Räyhä-Lumpussa ei tietenkään ole naveja eikä mtn nintendoja. Huvikseni kännyllä leikin aikani missä viikottain päivittyvä kartta ja yllätyin. Tai en yllättynyt koska nokia commari osaa päivittää itsensä ja tietää että mulla nopia Auto? En tiennyt tarkkaa kohdetta joten syötin vain Sastamala. Lähdöksi laitoin mun olkkarin sohvan, anteeksi, kielitoimiston ohjeistuksen mukaan soffa nimeä ei saa enää käyttää vaan uusi nimi on joukkoistuin. 60°14'47"N 24°59'55"E mikä on mun koordinaatti nyt makaamassani joukkoistuimessa kohde Sastamala antoi 166km linnuntietä ja 187km ajamalla. Ei aikoja. 30km tuosta Viialaan exän luokse tarkkaan osoitteeseen nokia antaa alle kahden tunnin matkoja. Heh, tää nokia on tosiaan tottunut että nopia auto. Koitin samaa tällä Kävele komennolla. Wtf? Nokia herjaa heti matka liian pitkä käveltäväksi! Wotta..?? Minä olen ego-, äh eiku ekolokinen ja haluaisin kävellä että maailma pelastuisi, mutta nää nykyvehkeet pakottaa mut ajaa Jaguaarilla!
Sorry, oli pakko..
Kissaelukan p.s. ^ tuohon mun joukkoistuimen tarkkaan koordinaattiin voitte tuoda kossupulloja, tai lähettää täsmäristeilyohjuksia, ihan miltä teistä tuntuu? Siellä olen. 58
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !

En vielä ole Rebelli suunnannut Resedatielle mitään ohjuksia !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja ballo »

peehoo kirjoitti:Juuri tuli uusin kartta 12-13 ja päivitin sen ja olen asetuksia katsellut mutta en ole tuollaista löytänyt... Pystytkö kertomaan tarkan "reitin" ko. asetukseen?

Tuo olisi juuri se mitä kaipaisin...
Muistaakseni menee jotenkin näin. Kun kartta on auki, painan Nav Menu nappia kartan päältä/vasen alakulma. Sieltä löytyy Navigation Set Up ja lopuksi vielä Average speed settings. Täällä pääsee itse asettamaan nopeudet. Näin siis vanhassa XJ:ssä

Oletko katsonut löytyykö ohje XF:n naviin täältä http://topix.jaguar.jlrext.com/topix/i18n/index
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
peehoo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 2:20 pm

Re: Jaguar XF navigointiongelma!! (varmaan sama muissakin)

Viesti Kirjoittaja peehoo »

No kele... ei vaan tuollaista XF:stä (tai ainakaan meikäläisen vehkeestä näytä löytyvän) :evil:

Average speedin voi kyllä resetoida mutta mistään ei löydy asetusta että sitä voisi manuaalisesti muuttaa. Laskeekohan tuo itse ajosta koko ajan average speedia ja muuttelee sitä sitten ajon mukaan? Myöskään manuaalista en löydä asiasta mitään tietoa joka auttaisi tuon määrittämiseen...

Manuaalissa kyllä lukee: "If you have made any changes to the system default settings, speed settings etc. then using this menu will restore the original settings."

Tältä se näyttää kun valikoissa seikkailee..

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin