Morjensta !
Tuolta opieoilsilta on tullut kaikki öljyt nykyisin tilattua kun muualta(suomesta) ei kuten mainitsitkin edes saa kaikkia tuotteita ja jos saa niin monasti postikuluineen on halvempaa tilata tuolta tuotteet. Aina on toiminut hyvin kuljetukset ja aina on ollut juuri sitä mitä tilattu. Nyt taas vielä hetken -20% kaikista tuotteista ja tilasinkin vaihteisto-öljyt ja jarrunesteet keväälle taas.
En nyt itse ole kauhean jäykästi seurannut tuota ns speksin mukaista Acea A5/B5 vaatimusta koska se ei oikeastaan kerro koneelle yhtään mitään vaan enemmänkin olen viskositeetin mukaan valinnut öljyn. 0w-30 ei voi kauheasti mennä pieleen suomen olosuhteissa kun talvella tuon viskositeettiarvon ollessa mahdolliimman matala niin öljypumppukin pysty nuo kriittiset ensisekunnit toimimaan tehokkaammin kuinesim 5w-30 öljyssä jne. Jos lukee tämän llainauksen öljy-wikipediasta niin kyllä esim acea A3/B4 käy koneeseen siinä missä Acea A5/B5 jos öljyn HTHS arvo on oikea. Yleistettynä mitä korkempi arvo viskositeettiluokassaan sitä paremmin se suojaa konetta.(HTHS arvo acea luokituksen alla)
"ACEA A/B -luokat; bensiini- ja dieselmoottoriöljyt[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
A1/B1: Alhaisen viskositeetin ja kitkan öljy, tarkoitettu pidennetyille vaihtoväleille bensiinimoottoreille sekä kevyeen dieselkalustoon.
A3/B3: Ympärivuotiseen käyttöön ja/tai vaikeisiin olosuhteisiin valmistajan ohjeiden mukaisesti, tarkoitettu pidennetyille vaihtoväleille suorituskykyisille bensiinimoottoreille sekä kevyeen dieselkalustoon.
A3/B4: Suorituskykyisiin bensiinimoottoreihin ja suoraruiskutus-dieselmoottoreihin.
A5/B5: Alhaisen viskositeetin ja kitkan öljy, tarkoitettu pidennetyille vaihtoväleille suorituskykyisiin bensiinimoottoreihin sekä kevyeen dieselkalustoon, voidaan käyttää myös A3/B3-luokituksen tilalla."
HTHS= "High Temperature High Share" arvoa voisi kuvailla luvuksi joka kertoo kuinka hyvin öljy säilyttää öljyfilmin paksuuden(viskositeetin) rajavoitelualueella kuten männän renkaissa.
Minimi arvot HTHS arvoille ovat viskositettiluokissa 20/2.6, 30/2,9, 40/3.7
Se mitä yritän sana on se että itselle öljyn viskositeetti luokka ja HTHS arvolla on enemmän merkitystä kun acea arvolla vaikka tietysti ne osittain kulkevat käsi kädessä. Nyt autossa sisällä
http://www.opieoils.co.uk/p-68896-fuchs ... e-oil.aspx joka on Acea A3/b3 ja jonka HTHS arvo on 3,22. Viskositeetti siis 5W-30. Tämä oljy on esteri pohjainen synteettinen öljy jonka pitäisi tarjota erittäin hyvää suojaa ja kestää suurta stressiä ajossa. Liioittelua sinällään ehkä käyttää tämän tason öljyä peruskulkineessa perusajolla kun tällä voisi rallia ajaa helpostikin.
Eli moottorin vaatima viskositeettiluokka on mielestäni ne tärkein tekijätekijät valittaessa öljyä moottorille. muita ominaisuuksia sitten vaikka öljynvaihtväli, polttoainetalous.
Tässä vaikka opieoilsin 0w-30 lista öljyistä
http://www.opieoils.co.uk/c-652-0w-30.aspx ja 5w-30
http://www.opieoils.co.uk/c-653-5w-30.aspx Kannattaa tutustua öljyn ominaisuuksiin tuotteen välilehdiltä ja data-sivuilta ja varmasti löytyy omat vaatimukset täyttävät tuotteet jotka miellyttävät sekä spekseinä että hinnaltaan. Valitettavasti huippuöljyt ovat myös niitä kalleimpia kuten vaikka
http://www.opieoils.co.uk/p-68957-red-l ... 0w-30.aspx mutta uskon vahvasti että myös tarjoavat vastinetta sille ajaukselle että on tarjonnut koneelle parhaimpia aineita. Täytyy vieä mainita ttä mikäli öljy täyttää speksit niin se voi myös ola sitä perustavaraa ja silläkin pärjää aivan mainiosti ja rahaakaan ei tarvitse käyttää ominaisuuksiin öljyssä jos niitä ei koskaan tule käyttämään.