XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoja?

Yleinen Jaguar-keskustelu
Onbutt
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Marras 16, 2010 1:43 pm
Paikkakunta: Helsinki

XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoja?

Viesti Kirjoittaja Onbutt »

Tervehdykset,
aikasemmin tällä palstalla mainitsin saaneeni XJD kuumeen.
No. Yhden turhan reissun Riikaan tehneenä, on alkanut kuume kallistua 3.0 litrasen bensa XJ:n kuumeeksi.
Tuosta turhasta reissusta voin kirjottaa vaik oman threadin.

Käsittääkseni tuo X350 mallin kolmilitranenkin on ns. kohtuullisen taloudellinen. Varsinkin verrattuna edelliseen, suurenmoiseen X300 4.0, kissaani.

Onko kokemuksia, että kuinka paljon mahtaisi tuo kolmilitranen oikeasti kakkua syödä? Eli kannattaako sitten ehkä kuitenkaan siihen Dieseliin panostaa, kun kilometrit jäänee kuitenkin n. 30tkm luokkaan, taikka alle.
XJ6 X350
EX - XJ6 4.0 X300
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tässä olisi vähän vertailua http://www.fueleconomy.gov/feg/bymodel/ ... r_XJ.shtml
Älä mieti kulutusta koska erot kuitenkin vuositasolla aikapienet 30t ajolla-tämä minun mielipide.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja Tero »

Kolmekympin ajoilla suurin osa lienee matka-ajoa? Tuo minun 3.5 v8 vie matka-ajossa 7-9 litraa riippuen kaasujalasta. RVS:n jälkeen tosiaan 80 keskinopeudella mennyt jopa 7 litraan sataselle eli ei mielestäni kovin paha.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja ballo »

Itsellä kohta pari vuotta XJ6 alla. Kulutus vaihtelee, kun on kaupunkiajoa keskikulutus on ollut 10-11/100km. Motaria ajellessa kulutus mittari on siinä 6-7l/100km paikkeilla. Jos matka sekä kapunki niin kulutus noin 9l/100km
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi
Itse vaihtaisin 3,0 kuumeen V8 kuumeeseen... eikä tarvitse välttämättä kuumeilla isompaa 4,2 litraista vaan pienemmällä 3,5 litran koneellakin tämä alumiininen kevyt 1600kg:n kori kulkee kuin sukkula, sujuvasti ja niin sukkasillaan että ei voi kuin ihailla.

Itselläni oli aikoinaan s-type samaisella 3,0 v6 koneella mitä tässä x350 sarjalaisessakin käytetään... ja mainio moottorihan se on, vääntävä ja hiljainen mutta... itseäni kuitenkin näin "harrastajan fiiliksillä" kaiveli koko ajan ne puuttuvat pari pyttyä. Varsinkin nyt kun nykyisessä X350 korisessani on tuo pikku V8 pellin alla jossa ei ilmeisesti edes ole mitään tyyppivikoja... niin en kyllä enään huolisi kuusipyttyistä... vaikka tuo v6 kuuleman mukaan mainiosti jaksaakin viedä tätäkin korimallia.

Jos asiaa taasen tarkastelee kulutuksen näkökulmasta ja oletetaan että 3,5 V8 vie noin litran enemmän satasella... niin 30tkm vuosittaisella ajollahan se tarkoittaisi vain vajaan 9e viikkotason kustannuseroa... mielelläni vaihtaisin viikkopunkkuni alkon ylähyllyltä alahyllylle jos vastineeksi saisin X350 korisen pellin alle sen arvolle kuuluvan V8:n (anteeksi V6:n omistajat, nämä edelleen makuasioita, kuten punaviinitkin :wink: )

Siis... jos sinulla hitusenkin harrastajan verta suonissa niin suosittelen ensin koeajamaan V8 mallin ennen kuin päädyt V6 moottoriseen, mainioita ja tyylikkäitä valintoja toki kumpaisetkin 8)
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Pakko nyt vielä vähän ihmetellä vaikka asia ei nyt minulle sinällään kuulukaan mutta erikoista on että auton valinnan suhteen olet näin tarkka pienen kulutuseron suhteen näiden kahden mallin välillä. Tämä sois siitä syystä että kayttöautona ei kulutuksellisesti ole juurikaan rahallista eroa ja että kun kulutus kuitenkin on lähes tuplat pieniruokaisen pikkuauton verran niin onko sillä enää litralla suuntaan tai toiseen väliä. Ei ole tarkoitus pahentaa mieltä ja oma on kaikkien valintakriteerit yms ja tämä vaan ajatuksena. Laita rvs sisään nion saat toisesta litran pois kulutuksesta niin voit valita sen suurempi ruokaisen. :wink:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Joo, nää on tosiaan makuasioita, mutta aika harva meistä on ottanut enempää tuntumaa näihin eri kone-vaihtoehtoihin.
Suosittelen hieman enemmän suorittamaan koeajoja ja lukemaan vähemmän muiden mielipiteitä.

Esim. meidän 3.2L X308 on 32-venttiilinen täysalumiini-V8, jossa on lyhyempi isku, mutta samat kannet ja männät yms. kuin 4.0 sekä vaparissa, että R:ssä. Ei ole niin paljon hiupputehoa, mutta kierroksia ottaa herkemmin ja punainen alkaa vasta 7.000rpm:stä, eli jos tykkää kuunnella kovaa murinaa, niin sitä saa. Kompura toki lisää oman murinansa niille, jotka sitä rakastaa.

Ei se V6:kaan ole mikään huono kone, mutta tuli nyt vaan mieleen, että näitä on tosiaan aika moneksi.
Olen jopa harkinnut vastaavan X350/V6:n hommaamista, mutten dieselin missään tapauksessa, vaan bensa,
Se X350 on tosiaan paljon kevyempi, sen huomaa kyllä ajossa, ja ilmajousitus on todella hieno, mutta toisaalta klassisen XJ:n (S1-S3, XJ40/X300/X308) mataluus ja linjakkuus on ihan omaa luokkaansa! 8)

Näyttäkää viiden hengen auto joka on ajokunnossa (eli ilmat pihalla olevia Sitikoita ei lasketa) matalampi ja mukavampi!

Vaikeita valintoja! :?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Suosittelen koeajoa perakkain V8:lla ja V6:lla. Kukaan muu ei osaa oikeaa paatosta tehda juuri sinulle.

Koska jokaisella on kuitenkin mielipide niin minakin esitan omani. :)

Mielestani X-typen 3.0L V6 kone josta minulla on melko pitka kayttokokemus ei ole kaikkein onnistunein ratkaisu. Heikohko alakierrosvaanto yhdistettyna vastentahtoiseen kierrosten ottamiseen ja vahemman hienostuneeseen aanimaailmaan. Tama siis vain oma mielipiteeni aiheesta. Referessipisteina minulla perheen muut 6-sylinteriset autot joiden moottoreita pidan onnistuneempina.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Moi,

Totta! Mutta noi ei ole edes sukua, noi koneet. Mä en ensin sitä tiennyt, mutta tosiaan on 3.2L ja 4.0L AJ-V8 josta isompaa on siis myös ahdettuna. Sitten tuli 3.5L ja 4.2L seuraava sukupolvi, josta taas isompaa sai ahdettuna ja 3.0L V6 joka siis on ihan eri kone kuin tuo S- ja X-typessä ollut V6. Sitten tuli se 5.0L vaparina ja kompressoriahdettuna ja enempää en nyt äkkiseltään muista noita variaatioita olevan.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Jäi vähän vaivaamaan tämä V6 kone... vahvistatko Jakuvaari vielä että onko todellakin niin kuin yllä kirjoitat että X350 korin 3,0 V6 kone olisi ihan eri kone kuin s-typen ja x-typen 3,0 V6?

Jos koneita katsoo ulkoisesti niin ihan ovat identtiset (muovikotelointi, imusarja throttle body jne) sekä tekniset tiedotkin identtiset (teho, iskutilavuus jne)... eli itse olen aina ollut vakuuttunut että sama Fordin lohko se lepää kaikissa kissoissa joissa on 3,0 tai 2,5 V6 kone... toki moottorin ohjauksessa tms voipi olla korimallien välisiä eroja johtuen ehkä eri vaihdelaatikoista... :?:
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kafor kirjoitti:Jäi vähän vaivaamaan tämä V6 kone... vahvistatko Jakuvaari vielä että onko todellakin niin kuin yllä kirjoitat että X350 korin 3,0 V6 kone olisi ihan eri kone kuin s-typen ja x-typen 3,0 V6
Moi,

Ei kun olet oikeassa ja minä väärässä, luin tarkemmin lähteeni ja tajusin, että V6 tosiaan oli sama peruskone kuin X- ja S- typessä ja se jäi pois XJ:n nokalta kun 2.7L diesel saatiin tuotantoon. Sotkin sen siihen 3.5L AJ-V8:iin a siihen että jo 60- luvulla oli " the big plan" että kehityksessä olleesta V12 oli tarkoitus lohkaista pienemmät V8 ja V6 mutta näin ei koskaan tapahtunut kuin joidenkin protojen osalta. Ja TVR:n ja XJ220 tuplaturbo-V6 on taas ihan eri kone.

Hitsi kun näitä konevaihtoehtoja oli monta, toista oli ennen! :)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Onbutt
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Marras 16, 2010 1:43 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja Onbutt »

kiitoksia kaikille kommenteista. Muutama kommentti itseltä. Siis auto tulee ihan arki käyttöön, mutta viim. 2,5 vuotta X300:sella ajelleena, en siis voinu enää muuta ajatellekkaan kuin Kissaa. Alunperin piti ehdottomasti hommata XjD, mutta käytettyä ostaessa on mukana aina monta liikkujaa, tarjonnan mukaan.
XJ6 X350
EX - XJ6 4.0 X300
TexPat
Viestit: 520
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 5:25 pm

Re: XJD kuume vaihtunut XJ 3.0l kuumeeksi. Kokemuksia/neuvoj

Viesti Kirjoittaja TexPat »

Iteroin viela kerran oman kantani: osta V8 tai diesel.

Oletan myoskin etta dieselin uloshengityskaasujen tuotto on sen verran pienempi etta silla vaihtoehdolla saa enemman autoa ja vahemman veroa Takuutusten luvatussa maassa.
Vastaa Viestiin