S-Type ajovalojen korkeudensäätö
S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Huomenta!
Tästä on maailmalla jonkin verran juttua, mutta täältä en löytänyt. Minun autossa on toisen ajovalon korkeudensäätö rikki siten, että valot (sekä pitkä, että lyhyt) osoittavat ihan liian alas. Vaikuttaa olevan varsin yleinen ongelma. Xenonien automaattisäätö toimii, mutta toisella puolella näyttää jatkuvasti liian alas.
Kaikesta päätellen jokin on murtunut umpion sisällä. Valkoiset säätöruuvit ovat tyystin mykkänä, ilmeisesti jokin niihin liittyvä on umpion sisältä säpäleinä.
Youtubessa törmäsin tällaiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=rFRqWMX4okw
Kaukovalon takapuolesta nykimällä saan nostettua valot osoittamaan sinne minne pitääkin. Ihan kuin tuossa videossa. Sitten tulee kuitenkin se mutta mitä epäilin alusta saakka. Oman auton ehjää valoa tutkailemalla näyttää selvältä, että sen kuuluukin liikkua tuosta mihin kaveri ruuvin poraa. Siis ehjä puoli myötää nimenomaan siitä kohti kun säätömoottori tarkistaa toimintansa. Tällä ruuvikonstilla tätä vikaa ei siten saane oikeaoppisesti korjattua.
Entäs sitten nämä palikat:
http://www.ebay.com/itm/Jaguar-S-type-S ... 0873429331
Tämä vaikuttaa uskottavalta. Onko kenelläkään tällä foorumilla kokemuksia näistä tai vastaavista?
Jännittävin työvaihe vaikuttaisi olevan umpion lasin (muovin) irroittaminen lämmön avulla.
O
Tästä on maailmalla jonkin verran juttua, mutta täältä en löytänyt. Minun autossa on toisen ajovalon korkeudensäätö rikki siten, että valot (sekä pitkä, että lyhyt) osoittavat ihan liian alas. Vaikuttaa olevan varsin yleinen ongelma. Xenonien automaattisäätö toimii, mutta toisella puolella näyttää jatkuvasti liian alas.
Kaikesta päätellen jokin on murtunut umpion sisällä. Valkoiset säätöruuvit ovat tyystin mykkänä, ilmeisesti jokin niihin liittyvä on umpion sisältä säpäleinä.
Youtubessa törmäsin tällaiseen:
http://www.youtube.com/watch?v=rFRqWMX4okw
Kaukovalon takapuolesta nykimällä saan nostettua valot osoittamaan sinne minne pitääkin. Ihan kuin tuossa videossa. Sitten tulee kuitenkin se mutta mitä epäilin alusta saakka. Oman auton ehjää valoa tutkailemalla näyttää selvältä, että sen kuuluukin liikkua tuosta mihin kaveri ruuvin poraa. Siis ehjä puoli myötää nimenomaan siitä kohti kun säätömoottori tarkistaa toimintansa. Tällä ruuvikonstilla tätä vikaa ei siten saane oikeaoppisesti korjattua.
Entäs sitten nämä palikat:
http://www.ebay.com/itm/Jaguar-S-type-S ... 0873429331
Tämä vaikuttaa uskottavalta. Onko kenelläkään tällä foorumilla kokemuksia näistä tai vastaavista?
Jännittävin työvaihe vaikuttaisi olevan umpion lasin (muovin) irroittaminen lämmön avulla.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Olen lueskellut amerikanfoorumia tarkemmin läpi ja kivenkovaa väittävät sähköisen tasonsäädön toimivan oikein ruuvivirityksen jälkeenkin. Edelleen kuitenkin epäilyttää. Ei jää muuta vaihtoehtoa kuin tökätä ruuvi paikoilleen ja kokeilla mitä käy. Jos ei toimi, pitää siirtyä seuraavaan vaiheeseen ja tilata noita korjauspalikoita.
O
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Nuo korjauspalikat oli tosi hyvä linkki. Kiitos siitä.
Meikäläiselle pyytyi yksi S-Typen valaisin, josta oli katkennut 3 kpl sieltä sisältä löytyviä suuntaukseen liittyviä hengettömiä muovi härpäkkeitä. Osat olivat katkenneet polttimon vaihdon yhteydessä. Tuli kallis olttimon vaihto, 500 euroa (=koko valaisin) + polttimen hinta.
Olen pähkäillyt, miten nuo katkenneet muoviosat saisi korjattua. Ne ovat niin hengettömät, että liimaus ei tule kysymykseen. Tuo tehty korjaussarja on hyvä ratkaisu. Siinä näkyy ne kriittiset osat olevan metallia.
Lasin (muovia) irrotin käyttäen kuumailmapuhallinta tiivistys/liima massan pehmentämiseen. Oli aika työläs, mutta onnistui kyllä. Tietenkin on varittava sulattamasta muovia. Maltti on valttia. Vaatii aikaa.
Täytyy varmaan tilata tuo korjaussarja. Sitten tulee valaisin hyllyyn. Joku sen varmaan joskus tarvitsee. Tai tiedä vaikka tulisi joskus S-Type talouteen Jos on valaisin valmiina, on matalampi kynnys hankkia siihen auto.
PS. Nykyään on kaikki kuttaperkasta, vesipumpun siivistä vaatteisiin.
Meikäläiselle pyytyi yksi S-Typen valaisin, josta oli katkennut 3 kpl sieltä sisältä löytyviä suuntaukseen liittyviä hengettömiä muovi härpäkkeitä. Osat olivat katkenneet polttimon vaihdon yhteydessä. Tuli kallis olttimon vaihto, 500 euroa (=koko valaisin) + polttimen hinta.
Olen pähkäillyt, miten nuo katkenneet muoviosat saisi korjattua. Ne ovat niin hengettömät, että liimaus ei tule kysymykseen. Tuo tehty korjaussarja on hyvä ratkaisu. Siinä näkyy ne kriittiset osat olevan metallia.
Lasin (muovia) irrotin käyttäen kuumailmapuhallinta tiivistys/liima massan pehmentämiseen. Oli aika työläs, mutta onnistui kyllä. Tietenkin on varittava sulattamasta muovia. Maltti on valttia. Vaatii aikaa.
Täytyy varmaan tilata tuo korjaussarja. Sitten tulee valaisin hyllyyn. Joku sen varmaan joskus tarvitsee. Tai tiedä vaikka tulisi joskus S-Type talouteen Jos on valaisin valmiina, on matalampi kynnys hankkia siihen auto.
PS. Nykyään on kaikki kuttaperkasta, vesipumpun siivistä vaatteisiin.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Itsellä hajosi tuo xenon lampun mekaaninensäätö (samalla meni automatiikakin eli lamppu sojotti kohti maata) ja korjasin sen ruuvimenetelmällä. Automatiikka ei toiminut ja myöhemmin tilasin uuden valoyksikön saksasta autooni (maksoi 300e). Vaihdon jälkeen totesivat että säätöautomatiikka oli laittanut itsensä pois päältä, jottei rikkoutumista tapahtuisi. Tietokoneen nollaus ja valot toimivat taas täydellisesti automatikkaa myöten.
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Jos joku muukin tilaa noita korjaussarjoja Amerikasta, kannattaa kertoa jo tilausvaiheessa, tuleeko sarja ksenon vai tavallisiin valoihin. Minulta kysyttiin, kun en ymmärtänyt kertoa. Sarjat ovat siis erilaiset.
Onko kellään suosituksia, millä massalla kiinnittää valaisimen lasi (muovi) takaisin paikalleen. Massan tulee tietysti toimia liimana, mutta se pitäisi olla lämmöllä avattavissa. Eli polyuretaani liimamassa ei käy. Kuinkahan olisi korikitti, esim. 3M:n tuote?
Onko kellään suosituksia, millä massalla kiinnittää valaisimen lasi (muovi) takaisin paikalleen. Massan tulee tietysti toimia liimana, mutta se pitäisi olla lämmöllä avattavissa. Eli polyuretaani liimamassa ei käy. Kuinkahan olisi korikitti, esim. 3M:n tuote?
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Eipä tule suoraan hyllystä vastausta. Jos ei normikaupan valikoimista sellaista tiivisteliimaa löydy, voisi kysellä vaikkapa tiivistekeskuksesta. Tuo on vain arvaus, en tiedä myydäänkö siellä juoksevassa muodossa olevia tiivisteitä. Täytyy jakaa kokemuksia täällä jahka umpioiden avaaminen tulee tehdyksi ja sopiva tiiviste tai liima löytyy.
O
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Kun tilasin korjaussarjan, sain sieltä heti linkin ohjeeseen.
https://www.youtube.com/watch?v=N0Q-ZJnKeGo
Tuo kaveri käytti tiivistykseen RTV silikonia, saniteetti laatua.
Toinen sopiva massa saattaisi olla butyylimassa, jota käyttävät mm. ilmastointiputkien tiivistyksessä. Sekin taitaa olla butyyliä, mitä saa pyörö nauhana. Nauha on pehmyttä ja hyvin tarttuvaa. Nauha on erotettu pakkauksessa toisistaan paperilla.
Aikamoinen viritys on tuo S-Typen valaisin
https://www.youtube.com/watch?v=N0Q-ZJnKeGo
Tuo kaveri käytti tiivistykseen RTV silikonia, saniteetti laatua.
Toinen sopiva massa saattaisi olla butyylimassa, jota käyttävät mm. ilmastointiputkien tiivistyksessä. Sekin taitaa olla butyyliä, mitä saa pyörö nauhana. Nauha on pehmyttä ja hyvin tarttuvaa. Nauha on erotettu pakkauksessa toisistaan paperilla.
Aikamoinen viritys on tuo S-Typen valaisin
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Kappas vaan, korjaussarja tuli ja se tuli Puolasta, ei Valloista. Puola lienee osien todellinen alkuperä, sillä ohje videolla näkyvät englanninkieliset tekstit on selvästi tehty jollain käännöskoneella.
Puola on lähetysmaana OK, ei tarvitse maksaa tullia eikä alv:a.
Osissa on käsityön leima, mutta ne varmaankin ajavat asiansa. Yhdessä osassa metallinen pallopää tappi oli hieman vinossa. Saa nähdä, onko siitä mitään haittaa.
http://www.ebay.com/itm/Jaguar-S-type-S ... 0873429331
Puola on lähetysmaana OK, ei tarvitse maksaa tullia eikä alv:a.
Osissa on käsityön leima, mutta ne varmaankin ajavat asiansa. Yhdessä osassa metallinen pallopää tappi oli hieman vinossa. Saa nähdä, onko siitä mitään haittaa.
http://www.ebay.com/itm/Jaguar-S-type-S ... 0873429331
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Kiitos tilannekatsauksesta!
Minulla ei tämä valoasia ole nyt edistynyt kun menin sössimään lukkomutterien avaimen kadoksiin. Korvaavan avaimen etsintä tuli nyt tärkeimmäksi hankintalistalle.
O
Minulla ei tämä valoasia ole nyt edistynyt kun menin sössimään lukkomutterien avaimen kadoksiin. Korvaavan avaimen etsintä tuli nyt tärkeimmäksi hankintalistalle.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Moro,
On ollut vähän taukoa foorumin seurailussa, joten vastaus tulee varmaan liian myöhään, mutta voin kuitata että tuo ruuvimenetelmä toimii ja tasonsäätö pelaa edelleen.
Viime talvena oman S-typeni molemmat valot kuukahtivat viiden minuutin sisällä toisistaan (!), ja tietenkin moottoritiellä. Oli aika mielenkiintoista ajaa, kun näki vain 2m auton eteen.
Ruuviviritys oli kyllä ihan oma, joten en muista menikö se ihan noin kuin videolla tekevät. Otin muistaakseni kuvia operaatiosta, koitan kaivaa ne jostain jos sama ongelma tulee muillekin eteen.
On ollut vähän taukoa foorumin seurailussa, joten vastaus tulee varmaan liian myöhään, mutta voin kuitata että tuo ruuvimenetelmä toimii ja tasonsäätö pelaa edelleen.
Viime talvena oman S-typeni molemmat valot kuukahtivat viiden minuutin sisällä toisistaan (!), ja tietenkin moottoritiellä. Oli aika mielenkiintoista ajaa, kun näki vain 2m auton eteen.
Ruuviviritys oli kyllä ihan oma, joten en muista menikö se ihan noin kuin videolla tekevät. Otin muistaakseni kuvia operaatiosta, koitan kaivaa ne jostain jos sama ongelma tulee muillekin eteen.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Saitko matsu korjaussarjan asennettua?
O
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Löytyihän ne kuvat lopulta... Eli tässä ohje, joka ainakin omassa autossani toimii moitteetta. Valojen korkeudensäätö toimii niin kuin ennenkin, valot näyttävät hyvin, ja katsastusmieskin on ollut tyytyväinen. Koko hommaan menee ehkä vartti (sisältäen työkalujen ja ruuvien etsimisen).
1. Mitään ei tarvitse purkaa, eli ruuvikorjaus tehdään lähi- ja kaukovaloumpion välissä olevan pehmeän kumilätkän taakse. Tarvitset ainoastaan poran, ruuvarin ja yhden koneruuvin per puoli (muistaakseni noin 25-30mm / 4mm oli sopiva, kannattaa kuitenkin tarkistaa!).
2. Kun kumilätkää raottaa, sen takaa näkyy kirkkaan muovin läpi tähtäimen näköinen pyöreä krominen muovinkappale. Kirkas muovi on osa paikallaan pysyvää umpiota, ja kromilätkä on osa liikkuvaa kromista heijastinta, joka on päässyt lurpsahtamaan alaviistoon. Tavoitteena on siis työntää tuota kromilätkää taaksepäin, jolloin heijastimet kääntyvät takaisin ylöspäin ja valojen ala-asento korjaantuu korkeammaksi.
Poraa ruuville sopiva reikä sellaiseen kohtaan, että sen läpi ruuvattava ruuvi osuu yhteen kromilätkän neljästä "sektorista", ei siis keskelle kromilätkää josta ruuvi pääsee helposti lipsahtamaan. On hyvin tärkeää, että poraat sellaisen reiän johon koneruuvi tekee kierteet, eli ei niin isoa että ruuvi holahtaa läpi. Tarkoitus on, että ruuvi pysyy tiukasti kirkkaassa muovissa.
3.-4. Ruuvaa ruuvi reiästä läpi. Mitä syvemmälle ruuvin ruuvat, sitä ylemmäs valot kääntyvät. Mulla kävi hyvä tuuri, ruuvi oli juuri sen mittainen että sen sai ruuvata pohjaan saakka.
Toivottavasti tästä on jollekin muullekin hyötyä!
1. Mitään ei tarvitse purkaa, eli ruuvikorjaus tehdään lähi- ja kaukovaloumpion välissä olevan pehmeän kumilätkän taakse. Tarvitset ainoastaan poran, ruuvarin ja yhden koneruuvin per puoli (muistaakseni noin 25-30mm / 4mm oli sopiva, kannattaa kuitenkin tarkistaa!).
2. Kun kumilätkää raottaa, sen takaa näkyy kirkkaan muovin läpi tähtäimen näköinen pyöreä krominen muovinkappale. Kirkas muovi on osa paikallaan pysyvää umpiota, ja kromilätkä on osa liikkuvaa kromista heijastinta, joka on päässyt lurpsahtamaan alaviistoon. Tavoitteena on siis työntää tuota kromilätkää taaksepäin, jolloin heijastimet kääntyvät takaisin ylöspäin ja valojen ala-asento korjaantuu korkeammaksi.
Poraa ruuville sopiva reikä sellaiseen kohtaan, että sen läpi ruuvattava ruuvi osuu yhteen kromilätkän neljästä "sektorista", ei siis keskelle kromilätkää josta ruuvi pääsee helposti lipsahtamaan. On hyvin tärkeää, että poraat sellaisen reiän johon koneruuvi tekee kierteet, eli ei niin isoa että ruuvi holahtaa läpi. Tarkoitus on, että ruuvi pysyy tiukasti kirkkaassa muovissa.
3.-4. Ruuvaa ruuvi reiästä läpi. Mitä syvemmälle ruuvin ruuvat, sitä ylemmäs valot kääntyvät. Mulla kävi hyvä tuuri, ruuvi oli juuri sen mittainen että sen sai ruuvata pohjaan saakka.
Toivottavasti tästä on jollekin muullekin hyötyä!
- Liitteet
-
- Valokorjaus.jpg (109.78 KiB) Katsottu 8268 kertaa
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Terve !
Kiitos TePe hyvästä ohjeesta ja hyvistä kuvista !
Kiitos TePe hyvästä ohjeesta ja hyvistä kuvista !
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Kiitos hyvästä ohjeesta. Juuri mietin että ei olekaan ollut mitään tyyppivikoja ässässä ja nyt meni viikon sisällä repsikan takaoven lukko ja repsikan ajovalon säätö.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Muutamavuosi sitten tappelin tuon saman ongelman kanssa, ensin yritin tuota ruuvimenetelmää mutta ei se toiminut, tilasin nuo härpäkkeet ja kuumailmapuhaltimella irroitin lasit ja vaihdoin ne kellertävät muovihärpäkkeet, lasit laitoin takaisin saniteetti silikonilla, päivä tuohon operaatioon kului, isoin työ oli umpioiden irroitus ja sen pikimäisen massan poisto millä lasi on kiinni, tämän saman tempun tein jo aiemmin vaimon X:ään, jos osaisin niin liittäisin kuvia hommasta.
2008 Xj8 Daimler Supercharged V8 4,2 l
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 vm 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
Vaimolla 2002 X-type Sport 2,5l
S-type V 6 3l 2003 Espanjassa
Lisäksi Zydapp KS 750 vm 1943
ja Harrikka 750 cc R vm 1936
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: S-Type ajovalojen korkeudensäätö
Ruuvi jo kolmatta vuotta moitteetta toiminnassa !Kitti kirjoitti:Muutamavuosi sitten tappelin tuon saman ongelman kanssa, ensin yritin tuota ruuvimenetelmää mutta ei se toiminut, tilasin nuo härpäkkeet ja kuumailmapuhaltimella irroitin lasit ja vaihdoin ne kellertävät muovihärpäkkeet, lasit laitoin takaisin saniteetti silikonilla, päivä tuohon operaatioon kului, isoin työ oli umpioiden irroitus ja sen pikimäisen massan poisto millä lasi on kiinni, tämän saman tempun tein jo aiemmin vaimon X:ään, jos osaisin niin liittäisin kuvia hommasta.
S Type R (2002) -Black Edition-