hakus katsastusta

Tänne tietoa palvelujen tuottajista
xjag
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 7:51 pm
Paikkakunta: espoo

hakus katsastusta

Viesti Kirjoittaja xjag »

Vihjeenä kaikille, jotka haluavat vaikeutetun autokatsastuksen, suosittelen Hakus-katsastukseen (Herttoniemen autokatsastus)menoa. Keksivät nimittäin -97 Norjasta muuttoautona maahantuodusta autosta, että siinä pitää olla korkeussäädettävät valot. Voi olla, että pitää, mutta sitä tutkivat juristit ajoneuvohallinnossa nyt. Sen ohella he löysivät pari huomautusta asioista, joita kyseissä autossa ei tarvii olla.

No autohan on maahantuontikasastettu Kuopiossa ja katsastettu ainakin 5-6 kertaa erilaisilla katsastusasemilla mm. Hakus-katsastuksessa. Havaintoja ei ole syntynyt. Autokaan ei ole enää meikäläisellä, mutta sattuu olemaan tutulla, niin pääsee katselemaan läheltä näitäkin koukeroita. Siellä Kuopion A-katsastus pohtii, mitä tehdä ja kuka maksaa, jos kustannuksia tulee. Saa nähdä, koska ratkeaa tämäkin episodi. Autohan lisäksi mukavasti ajokiellossa :cry:

Kyseessä lienee jonkinlainen peli näiden muutto- tai muutoin ulkomailta tuotujen autojen kohdalla, jossa korppi nokkii Korpin silmää (tosin Lasse Korppi taisi siirtyä A-katsastuksen hallitukseen tj:n hommista<) eli etsitään muiden katsastuksista ongelmia, ja uskotaan näin kiillotettavan omaa kilpeä ja haittavan muiden mainetta viranomaisten silmissä. Asiakas pääsee sitten nauttimaan tästä leikistä.

Suosittelenkin katsastusta sillä asemalla, jossa auto on maahantuontikatsastettu - luultavasti ongelmat vähenee. Erikseen suosittelen kiertämään kaukaa Herttoniemen poikien hallit, ellei halua turhia murheita. Ainakin Espoossa K1-katsastus toimii asiallisesti, joten sinne mieluummin.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Edusmieheni taannoin kiireen vuoksi yritti katsastaa autoni mainitussa paikassa - auto oli näet huollossa ennen pikaista ulkomaan matkaa lähellä Hesan Malmilla. Muilla paikkakunnilla tehdyissä katsastuksissa ei kukaan ollut huomautellut, vaikka autossa oli jo vuosia ollut turvakaaret. Nyt katsastus meni uusiksi ja neliovinen Jagge (pakko)muutoskatsastettiin 2-paikkaiseksi. Lisäksi piti punnita erikseen jne. Oli muuten juuri kilolleen sama paino, kuin entisessä rekisteriotteessa, juuri niin! Syyksi kaikkeen koin yksityisaseman virkainnon ja lisärahastuksen halun! Meni aikaa kahtena päivänä ja hyvä, että aika riitti, eikä kisamatka kaatunut tähän pakolliseen muutoskatsastukseen. Mutta auton nahkapenkki takana on kaarista huolimatta nytkin paikallaan....se siitä, kyllä kiusaa riittää!
kari tt
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

K1-katsastus

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Itselläni on nyt hiihtoloman aikana tarkoitus katsastaa, ja olen arponut juuri Hakus- K1-katsastuksen välillä. Valinnan tein juuri nyt. Kiitos!
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Jos on kerran hyväksytty, niin..

Viesti Kirjoittaja peejii »

Aken ohjeissa muuttoautoista sanotaan mm.

Muuttoauton on täytettävä kaikki ne sitä koskevat vaatimukset (mm. pakokaasupäästöt, melutaso, jarrut, ohjauslaite, turvavyöt, turvavöiden kiinnityspisteet, istuimien kiinnitykset), jotka olivat Suomessa voimassa silloin kun auto otettiin ensimmäisen kerran ulkomailla käyttöön.

Jos auto on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 14.6.1995 jälkeen on siinä oltava mm. ajovalojen korkeudensäätölaite.

Mielenkiintoinen kysymys, kuka vastaa, vai tarvitseeko edes kenenkään ottaa kantaa, jos auto jo kerran on hyväksytty liikenteeseen Suomessa, eikä siihen ole tehty muutoksia sen jälkeen.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
xjag
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 7:51 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja xjag »

Erivapausanomus on kuuleman mukaan nyt jätetty AKE:lle ja lopputulosta odotellaan mielenkiinnolla. A-katsastus Kuopiosta, joka on muuttoauton maahantuontikatsastuksen hoitanut 9 vuotta sitten, on ilmoittautunut lystin maksajaksi.

Kaikki aika ja vaiva, joka asiasta on aiheutunut, jää tietenkin omistajan murheeksi.

Kuinka moni muuten on mahtanut käyttää kyseistä valojen korkeussäätöä ylipäänsä koskaan? Ainakin meikäläisellä käyttötarpeet on laskettavissa yhden käden sormilla siitä asti, kun pykälä on voimaan tullut kohta 11 vuotta sitten ja aina jossain kulkuneuvossa semmonen kuitenkin siitä asti ollut käytettävissä.
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

xjag kirjoitti: ...

Kuinka moni muuten on mahtanut käyttää kyseistä valojen korkeussäätöä ylipäänsä koskaan? Ainakin meikäläisellä käyttötarpeet on laskettavissa yhden käden sormilla siitä asti, kun pykälä on voimaan tullut kohta 11 vuotta sitten ja aina jossain kulkuneuvossa semmonen kuitenkin siitä asti ollut käytettävissä.
Tuossa toisessa sellainen on, kerran olen testannut että se näppylä myös liikkuu, sen jälkeen ei ole ollut tarvetta koskea siihen :lol:
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jos on kerran hyväksytty, niin..

Viesti Kirjoittaja Kopi »

peejii kirjoitti:Aken ohjeissa muuttoautoista sanotaan mm.

Muuttoauton on täytettävä kaikki ne sitä koskevat vaatimukset (mm. pakokaasupäästöt, melutaso, jarrut, ohjauslaite, turvavyöt, turvavöiden kiinnityspisteet, istuimien kiinnitykset), jotka olivat Suomessa voimassa silloin kun auto otettiin ensimmäisen kerran ulkomailla käyttöön.

Jos auto on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 14.6.1995 jälkeen on siinä oltava mm. ajovalojen korkeudensäätölaite.
Mulla on v.1999 käyttöön otettu jenkkivolvo, jossa ei ole valojen korkeussäätöä sisältä. Muuttoautona sen sai rekisteriin v 2000 ilman tuota kaukosäätöä, jos olisi ollut muu tuonti, niin säätö olisi pitänyt rakentaa.
Mutta säännöissä lukee erikseen Jenkeistä, Kanadasta ja Japanista tuodut muuttoautot, ilmeisesti Norjalaisille on omat sääntönsä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
peejii
Viestit: 144
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 5:38 pm
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Poikkeus

Viesti Kirjoittaja peejii »

Aivan oikein. Siinä poikkeuksessa ei ole lueteltu Norjaa eikä muitakaan EU-maita.

Itse asiassa siinä poikkeusluettelossa pitäisi ehdottomasti olla Saksa! Saksassa on niin paljon kansallisia poikkeuksia noissa tyypitysasioissa, että aivan hirvittää; nimittäin suomalainen viranomainen (AKE) ei hyväksy noita kansallisia poikkeuslupia. Tietääkseni kaikki muut EU-maat hyväksyvät toisen EU-maan kansallisen poikkeusluvan.

Hankalimpina tulevat heti mieleen ajovalojen korkeussäätö (14.6.1995), jenkkiautojen pakokaasupäästöt (30.6.1996), ODB-järjestelmä (1.1.2001) (olkaa tarkkoja ainakin vuonna 2001 rekisteröityjen vm 2000 saksan fordien kanssa!), turvävöiden ja istuinten kiinnitys (täm koskee eritoten matkailuautoja)(1.1.1998).

Tuon ajovalojen korkeussäädön voi tiettävästi korvata tasonsäädöllä taka-akselilla, eli ohjaamosta paineilmalla säädettävät iskarit taka-akselille.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
xjag
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 7:51 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja xjag »

AKE:lta tuli viime vikkolla kuuleman mukaan hyväksytty erivapaus Volvolle. Ei siis tarvii kaukosäätöä ajovalojen korkeudelle. Aikaa pohdintaan meni kolmisen viikkoa ja päätös maksoi 340 egee!! No sen maksaa A-katsastus, joka on virheen aikanaan tehnyt, mutta silti aikaa on mennyt viikkotolkulla ja vaivaa monelta ihmiseltä älyttömästi. Kaikki tämä siis toisen katsastajan turhan tarkkaavaisuuden ja toisen turhan tarkkamattomuuden takia. Mutta BKT:hän tässä tietenkin lisääntyi, ilman että mitään järkevää on saatu aikaan.

Suosittelen edelleen HAKUS-katsastuksen käyttöä, jos kaipaa entisaikojen jännittävyyttä ja arvaamattomuutta autonsa katsastukseen. Siitähän on jäänyt paitsi jo ainakin nuorin autoileva sukupolvi, mutta onneksi on jäänyt vielä tällainen mahdollisuus palata menneisyyteen....valitettavasti tämä herkku on tarjolla vain pääkaupunkiseudulla, mutta monethan lähtevät kauempaakin huvittelemaan esimerkiksi Linnanmäelle, joten harkitkaapa extreme-kokemusten yhdistämistä :lol:
Avatar
sovereign12
Viestit: 74
Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja sovereign12 »

tuo hakus-juttu on kyllä aika tehokas. pelko on luonnon keino suojella ihmistä...tässä tapauksessa henkistä tasapainoa.
huh huh...enpä ole aikoihin nauranut näin makeasti!! :lol:
... ja vielä näin vakavalle asialle.
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

katsastus

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Toin alkukuusta XJ12 93 Saksasta ja rekistöröintikatsastus suoritettiin Hakuninmaalla. En ole vuosiin käyttänyt Hakuninmaata joten yllätys oli melkoinen, ajanvaraus kysyi milloin haluan tulla ja kysymättä kertoi mitä asiapapereita täytyy ottaa mukaan ja paljonko lysti tulee maksamaan.
Itse katsastus hoidettiin Asiallisesti ja Ammattitaidolla, katsastusmiehellä oli valmiina tiedot ko. automallista, ainoa huomautus oli koe-ajolta "onpa voimaa!" 8)
Suosittelen lämpimästi Hakuninmaata.
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Hakus katsastuksen henkilökunnastakin joku näköjään heräsi komentoimaan :lol:
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
xjag
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 7:51 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja xjag »

No Hakuninmaasta mulla ei mitään käsitystä ja on hienoa että siellä asiat luistaa.

Hakus-katsastus = Herttoniemen Autokatsastus, joten toivon, ettei kukaan sotke Hakuninmaata ja Herttoniemeä.

Jatkokertomuksen loppuosa tulee seuraavassa viestissä.
xjag
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 7:51 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja xjag »

Loppu hyvin ja kaikki hyvin. Volvon papereissa on nyt leima.

Herttoniemi (=Hakus-katsastus) olisi jälleen käynnistänyt kaikki hommat vaikeimman kautta, koska edellisestä katsastuksesta oli aikaa jo yli kuukausi ja asenne muutoinkin edelleen kuin 30-vuoden takaa = asiakaspalvelusta ei havaintoa. No ei siinä mitään, paperit ulos, rahat takas ja auto Espooseen K1-asemalle, jossa asiakaspalvelu on tältä vuosituhannelta. Nopea kierros läpi hallin ja muutoskatsastus oli tehty. Paperit käteen ja kymmenessä minuutissa asia oli valmis, ilman niuhotusta.

Nyt auton omistaja lähettää korvausvaateen ylimääräisistä kuluista Kuopioon, jossa virhe alunperin oli tehty. By the way A-Katsastus Kuopiosta on hoitanut virheensä paikkauksen mallikelpoisesti koko ajan.

Tästä voi tehdä johtopäätöksiä.
Vastaa Viestiin