XF kierroslukumittari "vaeltaa"
XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Olisiko jollain antaa vinkkiä mistä syytä tulisi etsiä kun kierroslukumittari vaeltaa. Nopeus pysyy tasakaasulla vakiona, mutta rinkimittarin neula heiluu 100...200 kierroksen haarukassa. Saattaa moottorin kierroksetkin sen verran vaeltaa, mutta siitä en ole aivan varma, voi olla että oma korva valehtelee kun näkee rinkimittarin samalla. Ilmilö poistuu kun kone on normaali lämpöinen.
Auto on -08 27d
Auto on -08 27d
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Olisko sama ilmiö kuin XJ:ssä minulla eli ZF:n laatikko vaeltelee kylmänä.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Terve !
ZF laatikoissa on juu tuota vaeltelua kylmänä. Itsellä auttoi öljynvaihto laatikkoon tuohon ongelmaan.
ZF laatikoissa on juu tuota vaeltelua kylmänä. Itsellä auttoi öljynvaihto laatikkoon tuohon ongelmaan.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Turbiinin lukituksessa vikaa?
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Moi!
Pitäisi tapahtua myös lämpimällä laatikolla mikäli turbiini olisi menossa. ZF laatikoissa ollut tuota kierrosten heijaamista kylmänä.
Pitäisi tapahtua myös lämpimällä laatikolla mikäli turbiini olisi menossa. ZF laatikoissa ollut tuota kierrosten heijaamista kylmänä.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Tuskin automaatista on kyse kun ei tosiaan tee lämpimänä tuota. DPF:n lämpötila-anturi (jokin kolmesta) kun näyttää päin honkia niin aiheuttaa kylmänä tuon oireen useasti sekä jos jompi kumpi EGR:stä ei toimi oikein. Jälkimmäinen aiheuttaa myös kylmänä voiman puutetta alakierroksilla ja osakaasulla. Livedataa pitäisi päästä seuraamaan ajon aikana niin selviäisi paremmin.JokuX kirjoitti:Olisiko jollain antaa vinkkiä mistä syytä tulisi etsiä kun kierroslukumittari vaeltaa. Nopeus pysyy tasakaasulla vakiona, mutta rinkimittarin neula heiluu 100...200 kierroksen haarukassa. Saattaa moottorin kierroksetkin sen verran vaeltaa, mutta siitä en ole aivan varma, voi olla että oma korva valehtelee kun näkee rinkimittarin samalla. Ilmilö poistuu kun kone on normaali lämpöinen.
Auto on -08 27d
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
- Paikkakunta: Naantali
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Mahtaako olla kyseessä "surge", jota on käsitelty ulkomaiden foorumeilla.
XJ:ssä joissain tapauksissa korjautuu laatikon ohjelmapäivityksellä, joskus öljynvaihdolla, joskus momentimuunimen vaihdolla.
XJ:ssä joissain tapauksissa korjautuu laatikon ohjelmapäivityksellä, joskus öljynvaihdolla, joskus momentimuunimen vaihdolla.
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Ei pidä sotkea "Lurch" ja "Surge" ilmiötä. Lurch on jaettu kahteen eri kategoriaan: 1. Nykäys kun hitaasti jarrutat pysähdyksiin ja juuri ennen auton pysähdystä vaihteisto vaihtaa nopeasti 2-1 ja tuntuu kuin autoon törmäisi joku takaa. 2. Ilmiö kun hitaasta liikkeestä kevyellä kaasulla nopeammin kaasutettaessa auto reagoi viiveellä kaasuun. Tämä voi korjaantua ohjelmistopäivityksellä, öljynvaihdolla tai molemmilla.http://www.thelurch.com/naatiskelija kirjoitti:Mahtaako olla kyseessä "surge", jota on käsitelty ulkomaiden foorumeilla.
XJ:ssä joissain tapauksissa korjautuu laatikon ohjelmapäivityksellä, joskus öljynvaihdolla, joskus momentimuunimen vaihdolla.
Tuo "Surge" on kuvattu moottorin hallitsemattomaksi kierrosten "ryntäykseksi". Tosin tätä surge ilmiötä ei ole pystytty todistamaan kaiketi mekaaniseksi tai sähköiseksi viaksi vaan kyse on mitä ilmeisimmin käyttäjän virheestä eli pedaalien sekoittumisesta tai yhtäaikaa painamisesta.
http://www.jaguarforums.com/forum/xf-xf ... top-88637/
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Tässä tapauksessa ei kirjoitetun mukaan ole kyseessä kumpikaan näistä.
Tasaisella kaasulla ajettaessa kylmänä kierrokset soutaa.
Edelleen epäilisin turbiinin lukitusta. Varmaan ihan ohjelmoimalla korjattavissa.
Tasaisella kaasulla ajettaessa kylmänä kierrokset soutaa.
Edelleen epäilisin turbiinin lukitusta. Varmaan ihan ohjelmoimalla korjattavissa.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Ei suoranaisesti ole kumpikaan noista. ZF otti kantaa 6hp26 laatikon vaelteluun kylmänä muistaakseni nesteen lämpiämisen nopeuttamisella ja ei pitänyt sitä teknisenä vikana tai softaongelmana. Itsellä tekee tuota myös kylmänä ja noin 60-80kmh nopeudella. Kun lämpötila saavuttaa normaalin sitten loppuu.savijo kirjoitti:Tässä tapauksessa ei kirjoitetun mukaan ole kyseessä kumpikaan näistä.
Tasaisella kaasulla ajettaessa kylmänä kierrokset soutaa.
Edelleen epäilisin turbiinin lukitusta. Varmaan ihan ohjelmoimalla korjattavissa.
Viimeksi muokannut kissaeläin, La Helmi 28, 2015 8:17 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Mulla kans tekee tota jonkun aikaa ennen kuin lämpenee.
Ajelee pakkovaihteilla vähän isommilla kierroksilla niin ei tee.
Ajelee pakkovaihteilla vähän isommilla kierroksilla niin ei tee.
S-Type 3.0 -03
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Eli vähän kun lukituksen raja-arvoja muuttaisi niin ei arpoisi.
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Tuskin se lukitusta arpoo kun tekee vain kylmällä.
Pieni galluppi: mikä moottori, heijaako kierrokset kylmänä vai ei?
Eli meillä: 3.0 bensa, ei heilu kierrokset.
Kysely koskee siis vain zf laatikolla varustettuja.
Pieni galluppi: mikä moottori, heijaako kierrokset kylmänä vai ei?
Eli meillä: 3.0 bensa, ei heilu kierrokset.
Kysely koskee siis vain zf laatikolla varustettuja.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Moi !
Eli moottori 4.2l ja ZF6hp26 loota. PCM yms koodattu uudelleen,öljyt vaihdettu. Heijaa edelleen kylmänä hetken nopeudella 60-80kmh kunnes lämpenee normaaliin käyttölämpöön loppuu vaeltelu.
Eli moottori 4.2l ja ZF6hp26 loota. PCM yms koodattu uudelleen,öljyt vaihdettu. Heijaa edelleen kylmänä hetken nopeudella 60-80kmh kunnes lämpenee normaaliin käyttölämpöön loppuu vaeltelu.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Eli mulla on tuo 3.0 ZF:än laatikolla. Kierrokset heiluu.
Ei riipu moottorin lämmöistä koska vaikka käytän moottorin pihassa käyntilämpöiseksi silti kierrokset heijaa jonkun aikaa pienemmillä kierroksilla.
Jännä että jos lähtee kylmänä ajelemaan ei heijaa ennen kuin on vähän matkaa ajeltu, sitten se loppuu taas jonkun ajan päästä.
Öljyt vaihdettu. päivityksestä ei tietoa.
Ei riipu moottorin lämmöistä koska vaikka käytän moottorin pihassa käyntilämpöiseksi silti kierrokset heijaa jonkun aikaa pienemmillä kierroksilla.
Jännä että jos lähtee kylmänä ajelemaan ei heijaa ennen kuin on vähän matkaa ajeltu, sitten se loppuu taas jonkun ajan päästä.
Öljyt vaihdettu. päivityksestä ei tietoa.
S-Type 3.0 -03
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Moi !
http://www.jagrepair.com/images/TSB/S-T ... 7-14UK.pdf Ei autanut asiaa omassa kissassa-voi auttaa muita siitä huolimatta.
http://www.jagrepair.com/images/TSB/S-T ... 7-14UK.pdf Ei autanut asiaa omassa kissassa-voi auttaa muita siitä huolimatta.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Minulla on S-Type 4,2 l ja 6hp26. Kierrokset vaeltelevat satunnaisesti puolilämpimänä vain vitosella vedättäessä kevyehköllä kaasulla, jolloin koneessa on 1500 paikkeilla kierroksia. Selkeä häiriö se on, kyse ei ole minkään sortin lämmittelystä. Loppuu jos tiputtaa neloselle hetkeksi, keventää kaasua niin että muunnin lukittuu tai polkaisee kovemmin.
Öljyjä olen muutaman satsin valutellut ja ilmiö on ehkä lieventynyt ja harventunut. Ohjelmistoista ei tietoa ole. Kutonen nappaa kiinni 75 km/h paikkeilla ja tasaisella luovuttaa karvaa päälle seitsemässä kympissä. Muistini mukaan tuo edellyttää uudempaa softaa, mutta en tiedä liittyikö se mitenkään humppavaivaan.
O
Öljyjä olen muutaman satsin valutellut ja ilmiö on ehkä lieventynyt ja harventunut. Ohjelmistoista ei tietoa ole. Kutonen nappaa kiinni 75 km/h paikkeilla ja tasaisella luovuttaa karvaa päälle seitsemässä kympissä. Muistini mukaan tuo edellyttää uudempaa softaa, mutta en tiedä liittyikö se mitenkään humppavaivaan.
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Moi !
Tuon TSB:n mukaan juuri silloin tehty uudempi softa pitäisi poistaa tuo epänormaali kierrostelu ja kuulemma se sitä on osalle tehnytkin. Itselläkin se hävisi hetkeksi kunnes tuli taas takaisin. Vaiva on kyllä niin mitätön ja ei haittaa ajoa mitenkään ainakin omassani sen huomaa vaan jos mittaria tuijottaa joten en aio sille enää uutta päivitystä ottaa.
Jos kyseessä nyt olisi momenttimuunnin vika niin olettaisin sen ilmenevän myös lämpimänä mutta näin ei ole.
Jos laukeaa niin uusia saa kaupasta.
Tuon TSB:n mukaan juuri silloin tehty uudempi softa pitäisi poistaa tuo epänormaali kierrostelu ja kuulemma se sitä on osalle tehnytkin. Itselläkin se hävisi hetkeksi kunnes tuli taas takaisin. Vaiva on kyllä niin mitätön ja ei haittaa ajoa mitenkään ainakin omassani sen huomaa vaan jos mittaria tuijottaa joten en aio sille enää uutta päivitystä ottaa.
Jos kyseessä nyt olisi momenttimuunnin vika niin olettaisin sen ilmenevän myös lämpimänä mutta näin ei ole.
Jos laukeaa niin uusia saa kaupasta.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Kaikilla moottoreilla tuota siis tapahtuu.
Olisi mielenkiintoista yrittää kaivaa SDD:llä tms. softalla tuon syytä, jos vaikka siihen joku oikea syy löytyisi.
Olisi mielenkiintoista yrittää kaivaa SDD:llä tms. softalla tuon syytä, jos vaikka siihen joku oikea syy löytyisi.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Kaipa Jaguar valmistajana on sen sinällään jo datannut koska tuon TSB:n softapäivityksen sen takia laati. Siltikin olisi livedataa mukava katsoa kun tuo tapahtuu. Eikun kyytin laitteiden kanssa tänne !JMSC kirjoitti:Kaikilla moottoreilla tuota siis tapahtuu.
Olisi mielenkiintoista yrittää kaivaa SDD:llä tms. softalla tuon syytä, jos vaikka siihen joku oikea syy löytyisi.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Täytyy katsoa sitten kun olen/ollaan tulossa etelään päin.
Pistä viestiä jos olet Tre-Jkl akselilla liikenteessä niin voidaan testata (vaikka silloinhan auto on lämmin).
Pistä viestiä jos olet Tre-Jkl akselilla liikenteessä niin voidaan testata (vaikka silloinhan auto on lämmin).
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Moi vielä !
Ei muuta enempää ole annettavaa tälle kuin se-että käsittääkseni asia ei niinkään ole ollut mitenkään vanhojen autojen tai paljon ajettujen ongelma vaan samaa on ollut ilmiönä kaiketi ihan uusissakin silloin kun 6-lovinen markkinoille tuli. Siksikään en ole usko niinkään mekaaniseen vikaan kuin datapuolen häröön.
Ps. Testataan vaan.
Ei muuta enempää ole annettavaa tälle kuin se-että käsittääkseni asia ei niinkään ole ollut mitenkään vanhojen autojen tai paljon ajettujen ongelma vaan samaa on ollut ilmiönä kaiketi ihan uusissakin silloin kun 6-lovinen markkinoille tuli. Siksikään en ole usko niinkään mekaaniseen vikaan kuin datapuolen häröön.
Ps. Testataan vaan.
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: La Marras 23, 2013 9:07 pm
- Paikkakunta: Naantali
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Mulla vaeltaa kierrokset siinä 80 km/h tuntumassa kun lämpö on nousemassa ja ajetaan kevyellä kuormalla. Mulla työmatkalla joutuu jonon jatkoksi juurikin siinä vaiheessa.
Laatikon öljyt on vaihdettu
Uusin softa laitettu 2015. Softauksen jälkeen pysyi poissa noin 500 km. Sitten palasi terävämpänä kun aiemmin.
Momentinmuunninta epäillään vialliseksi.
Laatikon öljyt on vaihdettu
Uusin softa laitettu 2015. Softauksen jälkeen pysyi poissa noin 500 km. Sitten palasi terävämpänä kun aiemmin.
Momentinmuunninta epäillään vialliseksi.
Matti Pullinen
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Jaguar XJ6, X350, RHD
British Racing Green
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Sama homma S-Type 3.0 -02 ja 6HP26, lisäksi kierrosten mukana muuttuva huriseva ääni.. kuullostaa että tulisi perästä, mutta veikkaan että lootasta. Öljynvaihto ei auttanut.
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Minulla teki tätä alunperin kaupunkinopeuksissa ja vikakoodeista löytyi "gear load 3-4" eli ei lukittunut 3 ->4 vaihdossa. Siispä vaihdatin ensiksi öljyt kun 100 tonnia tuli mittariin marraskuussa. Käytin BG pesu/vaihtopalvelussa (viewtopic.php?f=2&t=6823) missä laittoivat omat öljynsä laatikkoon. Sen jälkeen on esiintynyt useammin tuota vaeltelua ja muillakin kuin 3-4 vaihteilla. Tuntuu selvästi persuuksissakin kun rpm-neula vaeltaa +-100rpm. Pakkaspäivänä häviää noin 15-20 km ajon jälkeen. Kesää odotellessa jotta näkee miten lämpimällä toimii.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Edelleen olen sitä mieltä että näiden ZF:n laatikoiden kanssa kannattaa olla tarkkana öljyn kanssa.
Liian "hyvä" öljy ei välttämättä olekkaan laatikolle hyvää ja ns. monimerkkiöljyt
(käyvät luokitusten puolesta kaikkiin maailman laatikkoihin) ovat yleensä jopa ihanp*skaa.
Pienenä OT:na: vaimon edellisessä V6 GT mondeossa oli droffin CD4E automaattiloota
ja mitä halvempaa perus MERCONIA laatikkoon laittoi sitä paremmin toimi.
Liian "hyvä" öljy ei välttämättä olekkaan laatikolle hyvää ja ns. monimerkkiöljyt
(käyvät luokitusten puolesta kaikkiin maailman laatikkoihin) ovat yleensä jopa ihanp*skaa.
Pienenä OT:na: vaimon edellisessä V6 GT mondeossa oli droffin CD4E automaattiloota
ja mitä halvempaa perus MERCONIA laatikkoon laittoi sitä paremmin toimi.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
JMSC kirjoitti:Edelleen olen sitä mieltä että näiden ZF:n laatikoiden kanssa kannattaa olla tarkkana öljyn kanssa.
Liian "hyvä" öljy ei välttämättä olekkaan laatikolle hyvää ja ns. monimerkkiöljyt
(käyvät luokitusten puolesta kaikkiin maailman laatikkoihin) ovat yleensä jopa ihanp*skaa.
Pienenä OT:na: vaimon edellisessä V6 GT mondeossa oli droffin CD4E automaattiloota
ja mitä halvempaa perus MERCONIA laatikkoon laittoi sitä paremmin toimi.
Totta on, että eihän Multivehicle ATF nesteet ole verrannollisia suoraan mihinkään tiettyyn alkuperäisvalmistajan tuotteeseen ja lisäainepaketeissa ja koostumuksessa on eroja varmasti. Luokitukset mitä öljyissä ovat pitänevät paikkansa mutta toimivuus käytännössä juuri tiettyyn laatikkoon on monastikin merkki- ja mallikohtainen.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Meidän ässässä kun laatikko menee vikatilaan (eli aina kun käyttää yleismallin lukijan obd portissa) niin pitää juurikin tuota hurinaa eikä lukitse turbiinia, ennen kuin on "uudelleenkäynnistänyt" auton jolloin myös vikatila poistuu.jmjuho kirjoitti:Sama homma S-Type 3.0 -02 ja 6HP26, lisäksi kierrosten mukana muuttuva huriseva ääni.. kuullostaa että tulisi perästä, mutta veikkaan että lootasta. Öljynvaihto ei auttanut.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Yleismallin lukijaa on kyllä tullut käytettyä.. ei poistu käynnistämällä, mutta kyllä tuo sitten lootan kunnolla lämmittyä pelaa aivan normaalisti. Ulkomaan foorumit kertoi että vaihteiston ohjelmapäivitys voisi auttaa.JMSC kirjoitti:Meidän ässässä kun laatikko menee vikatilaan (eli aina kun käyttää yleismallin lukijan obd portissa) niin pitää juurikin tuota hurinaa eikä lukitse turbiinia, ennen kuin on "uudelleenkäynnistänyt" auton jolloin myös vikatila poistuu.jmjuho kirjoitti:Sama homma S-Type 3.0 -02 ja 6HP26, lisäksi kierrosten mukana muuttuva huriseva ääni.. kuullostaa että tulisi perästä, mutta veikkaan että lootasta. Öljynvaihto ei auttanut.
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Ihan päissäni pohdiskelin asiaa ja ajattelin, että kun tuo ei lukitse kylmänä turbiinia niin olisiko kuitenkin kyse siitä ettei turbiinin paine riitä kylmillä öljyillä joka aiheuttaisi tuota heijaamista. Tähän voi taas olla useita syitä esim. solenoidien kuluminen. (Korjatkaa paremmin tietävät jos/kun olen väärässä)
Eihän tuo meilläkään lukitse kylmänä turbiinia, vaan vasta kun laatikko on lämmennyt (paitsi jos on tarpeeksi nopeutta tai vakkari käytössä),
mutta eivät kierrokset silti myöskään "heijaa" tasakaasulla ts. laatikko ei luista.
Eihän tuo meilläkään lukitse kylmänä turbiinia, vaan vasta kun laatikko on lämmennyt (paitsi jos on tarpeeksi nopeutta tai vakkari käytössä),
mutta eivät kierrokset silti myöskään "heijaa" tasakaasulla ts. laatikko ei luista.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Nyt on laatikon megatroniikka korjattu Siekkisen toimesta. Oli tuota kierrosten vaeltelua ja vaihdot välillä tökkääviä ja pari kertaa kiihdyttäessä löi vaihteistohäiriön päälle eikä vaihtanut enään vaihteita ennen kuin auton pysäytti ja sammutti. Siispä vein sen korjaamolle lomamatkan ajaksi. KÄytös parani selvästi varsinkin kun rempan jälkeen laatikko nollattiin ja päivitettiin viimeisimmälle softalle Käyttöautossa. Pientä vaeltelua on edelleen huomattavissa kaupunkinopeuksissa kun kierrokset on 1100-1200 loivassa ylämäessä. Mutta muuten pelaa OK. Kertoi että oli tosi kuleneet solenoidit.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Moro,
ihan galluppina, kun pohdittiin tuossa naapureiden kanssa koska nuo zf6hpxx laatikoiden solenoidit kypsyvät. Paljonko oli kilometrejä kun veit siekkiselle?
Ja jos sopii kysyä niin paljonko kustansi?
ihan galluppina, kun pohdittiin tuossa naapureiden kanssa koska nuo zf6hpxx laatikoiden solenoidit kypsyvät. Paljonko oli kilometrejä kun veit siekkiselle?
Ja jos sopii kysyä niin paljonko kustansi?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
100400 km mittarissa mutta ikää jo 10 vuotta ja ollut meillä pääsääntöisesti taajama-ajossa viimeiset 2 vuotta. Kustannus 1315 korjauksesta (sis kuljetukset Iisalmi - Maaninka mennen tullen eli hyvin pelaa palvelu). Reflash 120€, tosin meni 6 tuntia siihenkin odotteluineen kun eivät saaneet koodia tehtaalta heti alkuun.JMSC kirjoitti:Moro,
ihan galluppina, kun pohdittiin tuossa naapureiden kanssa koska nuo zf6hpxx laatikoiden solenoidit kypsyvät. Paljonko oli kilometrejä kun veit siekkiselle?
Ja jos sopii kysyä niin paljonko kustansi?
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Tuolla Bemari-yhteisöissä puhuvat myös, että 70000 km kohdalla alkaa solenoideista jo paras terä olla takana. Samoin osa venttiilikoneiston tiivisteistä on jo antautunut hieman. Eli voidaan lisätä siihen suositeltuun ennen sataatonnia tehtävään nesteenvaihtoon suosiolla venttiilikoneiston kunnostus.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Ei voi pitää paikkaansa että solenoidit olis järjestäen kypsiä noilla kilometreillä? Kyllähän toi pitäis mennä jo takuuseen jos noin paskia olisivat.
Kuinka monella on solenoidit uusittu ja millä kilometereillä?
Meidän ässässä 166tkm mittarissa eikä ongelmia laatikon kanssa. *koputtaa puuta*
Kuinka monella on solenoidit uusittu ja millä kilometereillä?
Meidän ässässä 166tkm mittarissa eikä ongelmia laatikon kanssa. *koputtaa puuta*
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Taitaa olla huonoa tuuria jos vaihteiston kanssa tulee ongelmia. Neljässä Jaguarissa on ollut kilometrejä 160 tkm - 260 tkm ilman vaihteisto-ongelmia, samoin vanhan Audin TipTronic-vaihteiston kanssa 230 tkm. Jaguareihin olen vaihdellut suodattimia ja sen osan öljystä mitä pohjan kautta ulos saa, magneeteissa ei ole ollut kuin ohut harmaa kerros. XK8:iin olen vaihtanut öljyä kerran vuodessa, alkaa sekin vanha öljy vaihdettaessa olla aika tuoreen näköistä. S-typeen oli vaihdelaatikko vaihdettu jo alkuvuosina, niiden kanssa on tainnut olla kestävyysongelmia.
Jouko
Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Tässä tullaan juuri siihen, minkä kukakin mieltää ongelmaksi. Monelle se ongelma on se kuuluisa porsiminen, mitä se ikinä tarkoittaakaan. Fakta on, että moni alle satkun ajettu laatikko ei vaihda kaikissa tilanteissa enää, kuten linjalta ulos tullessaan. Kaikki ei näitä fiboja edes huomaa ja meno maistuu kun D ja R kytkeytyy. Mutta kuten yllä oli, niin satkun ajetussa laatikossa oli raportoitu kuluneet solenoidit. Samoilla kilsoilla on avattu paljon lootia ja todettu myös tiivisteiden kutistumista, johtaa hydrauliikan paineen laskuun ja vaihtamisen tökkimiseen erilaisissa tilanteissa.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Niin no itse ainakin (ja uskon että suurin osa ihmisistä) pitää ongelmana epämääräisiä vaihtoja, töksähtäviä vaihtoja, yms. asiaan kuulumatonta laatikon käyttäytymistä. Omakohtaista kokemustahan ei ole kuin tuosta omasta ässästä. Luulisi ettei noilla solenoideilla sitten 200tkm ajaisi jos ongelmat alkavat järjestäen jo 100tkm kohdalla? Kuitenkin noita lienee 300tkm ajettuja alkuperäisillä solenoideilla vai onko? Luokatonta tavaraa kuitenkin jos noin nopeasti pilaantuu.
Tuolla itse asiassa aika hyvä "juttu" aiheen vierestä eli zf6:sta.
http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738
Tuolla itse asiassa aika hyvä "juttu" aiheen vierestä eli zf6:sta.
http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Olihan auto ihan käyttökunnossa eli toimi hyvin ja kohtuu varmasti. Ainut oli Gear Load 3-4 vikailmoitus mitä muistista löytyi. Mutta tuota vaeltamista esiintyi, samoin liikkeelle lähtö piti tehdä varovasti kaasutellen, muuten tuli äkäinen lähtö sekä vaihdot joskus töksähtäviä. Vaimo kanssa ihmetteli miksi pitää viedä korjaamolle kun ei mitään huomannut. Eli ihan käyttökelpoinen peli. Mutta ajattelin kun tilaisuus tuli korjauttaa nuo pienet ongelmat ennen kuin niistä tulee isoja ongelmia. Ja kilometrit tosiaan mittarilukema. Auto tuotu Saksasta 5 vuotta sitten ja minä hankin sen pari vuotta sitten ollen toinen suomalaisomistaja. Siispä pieni epäluulo on aina paikallaan.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Anteeksi nyt saivarteluni, mutta ei tuo nyt mielestäni ihan kunnossa enää sitten ollut.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Juuri näin. Eli ihan kunnossa, muttei kuitenkaan.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Pohdin tuossa "päissäni" tätä laatikkoasiaa ja mietin vain että, kun osassa autoista nuo solenoidit kestävät 200-xxxtkm ja osassa ovat aivan loppu jo 100tkm kohdalla. Niin voisiko olla mahdollista että useat autot joissa solenoidit kypsyvät jo 100tkm mittarilukemilla olisivat mahdolisesti tuontiautoja?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Rasittaisiko kaupunkiajo osaa rasseista huomattavasti enemmän jolloin 100tkm tuntuu taajamissa samaa kuin seka-/tai matka-ajo +200tkm autoissa.JMSC kirjoitti:Pohdin tuossa "päissäni" tätä laatikkoasiaa ja mietin vain että, kun osassa autoista nuo solenoidit kestävät 200-xxxtkm ja osassa ovat aivan loppu jo 100tkm kohdalla. Niin voisiko olla mahdollista että useat autot joissa solenoidit kypsyvät jo 100tkm mittarilukemilla olisivat mahdolisesti tuontiautoja?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Onnhan tuokin mahdollista, selailin tuossa beemerifoorumia asian tiimoilta ja tuntui siltä että siellä heijaamiseen oli useimmiten joku muu syy kuin laatikko itsessään.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Syy voi olla varmaan moninainen. Itsellä heijaa kylmänä 60-80KMH vauhdissa hiukan hetken kunnes lämmöt käyttölämmössä. Sen jälkeen ei mitään. En pidä sinällään vakavana ongelmana kun ei häiritse.JMSC kirjoitti:Onnhan tuokin mahdollista, selailin tuossa beemerifoorumia asian tiimoilta ja tuntui siltä että siellä heijaamiseen oli useimmiten joku muu syy kuin laatikko itsessään.
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Pe Syys 15, 2017 11:03 pm
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Minun S-Typessä (2003) on samaa vikaa. Eli kierrokset heijaa kylmänä 100-200rpm välillä. Joskus laitan laatikon S asentoon, niin heijaaminen loppuu tai ei ole niin paha. Mutta onko muilla tullut tähän ratkaisua? Laatikkoon vaihdoin uudet öljy huuhtelemalla ja laatikon käyttäytyminen muuten ehkä parani. Mistä noita solenoideja saa ostaa ja kuinka ne vaihdetaan?
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: XF kierroslukumittari "vaeltaa"
Solenoideja esim:Gentlemanni kirjoitti:Minun S-Typessä (2003) on samaa vikaa. Eli kierrokset heijaa kylmänä 100-200rpm välillä. Joskus laitan laatikon S asentoon, niin heijaaminen loppuu tai ei ole niin paha. Mutta onko muilla tullut tähän ratkaisua? Laatikkoon vaihdoin uudet öljy huuhtelemalla ja laatikon käyttäytyminen muuten ehkä parani. Mistä noita solenoideja saa ostaa ja kuinka ne vaihdetaan?
Suomesta
https://vaihteistokauppa.fi/product/103 ... shift-gen1
Mualimalta:
http://www.thectsc.com
https://www.europaparts.com/at-solenoid ... 44-zf.html
Ebayssä tietty tarjontaa vaikka kuinka.
Käytännössä solenoidipakka irti vaihteistosta ja solenoidien irroitus ja uusien kiinnitys. Vaihtuuhan siinä öljyt yms ja vaihteiston pohjakin samalla tietty.
https://m.youtube.com/watch?v=gKEeBnB2THQ&t=281s
S Type R (2002) -Black Edition-