x300 renkaat
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
x300 renkaat
Moro, mulla on alkuperäiset vanteet kesäksi 225/55-16" renkailla. Renkaat on vaihtokunnossa ja tarkoitus ois laittaa 225/60-16" tilalle, kysymys kuuluu meneekö liian traktorimaisiksi (suuriksi)? Ois tarkoitus saada mukavuutta lisättyä
Jaguar XJ6 3.2l -97
Re: x300 renkaat
Renkaan halkaisia kasvaa noin 22mm, melko munkkihan se on. oli se sitten 55 profiililla tai 60.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: x300 renkaat
Välttämättä samalla leveydellä ja valmiiksi noin suurella profiililla ei tuo ero 55 ja 66 tunnu ajomukavuudessa mitenkään kuten esim rengasmerkkiä vaihtamalla voi saada paljon mukavemman kyydin saman leveyden ja profiilin välillä sekä eri ilmanpaineilla.jalkapyörä kirjoitti:Moro, mulla on alkuperäiset vanteet kesäksi 225/55-16" renkailla. Renkaat on vaihtokunnossa ja tarkoitus ois laittaa 225/60-16" tilalle, kysymys kuuluu meneekö liian traktorimaisiksi (suuriksi)? Ois tarkoitus saada mukavuutta lisättyä
S Type R (2002) -Black Edition-
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: x300 renkaat
Tuntuu oma auto olevan todella herkkä rengastukselle. Esim 2.3bar paineilla hakee melkosesti ja kun nostaa paineet 2.5b niin menee kuin juna nykyisellä talvirengastuksella.
Mitkä kesärenkaat on oikeasti hyvät? Joskus ex käyttiksessä olleet rengasliikkeen suosittelemat continentaalit oli paljon huonommat kuin puolet halvemmat ironmanit samalla rengaskoolla joten ei viiti enään mennä pyytämään niitä "hyviä" renkaita liikkeeseen.
-ajoissa liikenteessä
Mitkä kesärenkaat on oikeasti hyvät? Joskus ex käyttiksessä olleet rengasliikkeen suosittelemat continentaalit oli paljon huonommat kuin puolet halvemmat ironmanit samalla rengaskoolla joten ei viiti enään mennä pyytämään niitä "hyviä" renkaita liikkeeseen.
-ajoissa liikenteessä
Jaguar XJ6 3.2l -97
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: x300 renkaat
Terve !
En osaa kyllä suositella oikeaa kokoa tuohon kun ei kokemusta autosta ja tuntumasta. Totta on kuitenkin että ns hyvissäkin renkaissa Nokia, Michelin, Goodyear,Continental, Pirelli jne on eroja samassakin autossa esim S typessä. Itse en ole kovin ronkeli hakemaan ns parasta ajomukavuutta enää siinä vaiheessa jos alla on ns premium merkki ja hyväksi koetut paineet niin monasti ollaan jo kyseisen auton ajo-ominaisuudet on jo käytetty pitkälti. Saadakseen vakiosta paremman ajettavuudeltaan yms pitääkin sitten vaihtaa rautaa ajomukavuuttalisäävillä tarvikkeilla jne.
Vaikka S type 4.0 oli mielestäni ajomukavuudeltaan hyvää luokkaa niin nykyinen erilaisella ratkaisulla toteutettu jousitus on selkeästi parempi samantasoisilla renkailla. Mutta kuten todettu-en ole kovin kranttu etsimään sitä parasta kokemusta jos olen tyytyväinen omaani.
Samalla mallilla ajavat varmaan laittavat omia vaihtoehtojaan rengasvalinnaksi mielellään tulemaan !
En osaa kyllä suositella oikeaa kokoa tuohon kun ei kokemusta autosta ja tuntumasta. Totta on kuitenkin että ns hyvissäkin renkaissa Nokia, Michelin, Goodyear,Continental, Pirelli jne on eroja samassakin autossa esim S typessä. Itse en ole kovin ronkeli hakemaan ns parasta ajomukavuutta enää siinä vaiheessa jos alla on ns premium merkki ja hyväksi koetut paineet niin monasti ollaan jo kyseisen auton ajo-ominaisuudet on jo käytetty pitkälti. Saadakseen vakiosta paremman ajettavuudeltaan yms pitääkin sitten vaihtaa rautaa ajomukavuuttalisäävillä tarvikkeilla jne.
Vaikka S type 4.0 oli mielestäni ajomukavuudeltaan hyvää luokkaa niin nykyinen erilaisella ratkaisulla toteutettu jousitus on selkeästi parempi samantasoisilla renkailla. Mutta kuten todettu-en ole kovin kranttu etsimään sitä parasta kokemusta jos olen tyytyväinen omaani.
Samalla mallilla ajavat varmaan laittavat omia vaihtoehtojaan rengasvalinnaksi mielellään tulemaan !
S Type R (2002) -Black Edition-
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: x300 renkaat
kissaeläin kirjoitti:Terve !
En osaa kyllä suositella oikeaa kokoa tuohon kun ei kokemusta autosta ja tuntumasta. Totta on kuitenkin että ns hyvissäkin renkaissa Nokia, Michelin, Goodyear,Continental, Pirelli jne on eroja samassakin autossa esim S typessä. Itse en ole kovin ronkeli hakemaan ns parasta ajomukavuutta enää siinä vaiheessa jos alla on ns premium merkki ja hyväksi koetut paineet niin monasti ollaan jo kyseisen auton ajo-ominaisuudet on jo käytetty pitkälti. Saadakseen vakiosta paremman ajettavuudeltaan yms pitääkin sitten vaihtaa rautaa ajomukavuuttalisäävillä tarvikkeilla jne.
Vaikka S type 4.0 oli mielestäni ajomukavuudeltaan hyvää luokkaa niin nykyinen erilaisella ratkaisulla toteutettu jousitus on selkeästi parempi samantasoisilla renkailla. Mutta kuten todettu-en ole kovin kranttu etsimään sitä parasta kokemusta jos olen tyytyväinen omaani.
Edit. Välillä kun ajaa vaikka vuoden -87 opel corsaa niin sen jälkeen maistuu meno hiukan eri tavalla itselleni ainakin...
Samalla mallilla ajavat varmaan laittavat omia vaihtoehtojaan rengasvalinnaksi mielellään tulemaan !
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: x300 renkaat
225/60x16 on X300:n vakio rengaskoko, jos XJR jätetään pois laskuista.
Jos auto vaeltelee rankasti tuolla rengas koolla, syytä on paras hakea kuluneista puslista ja pyöränkulmista. Myös hamamstangon sivuttaisliike, mikä on tyypillistä X300:ssa, on pyrittävä estämään.
XJR:n 255/45x17 rengaskoolla ja vastaavilla leveillä renkailla X300 vaeltelee urissa aivan liikaa vaikka kaikki paikat olisivat kunnossa. X308:ssa etupää on aivan erilainen ja se ei vetele häiritsevästi leveilläkään renkailla
Jos auto vaeltelee rankasti tuolla rengas koolla, syytä on paras hakea kuluneista puslista ja pyöränkulmista. Myös hamamstangon sivuttaisliike, mikä on tyypillistä X300:ssa, on pyrittävä estämään.
XJR:n 255/45x17 rengaskoolla ja vastaavilla leveillä renkailla X300 vaeltelee urissa aivan liikaa vaikka kaikki paikat olisivat kunnossa. X308:ssa etupää on aivan erilainen ja se ei vetele häiritsevästi leveilläkään renkailla
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: x300 renkaat
Oma xj parani kun laittoi 215/60/16'' pyörät alle,ei etsi uria ja kyyti silkin pehmeää.
Re: x300 renkaat
Tuota, kyllä vetelee. Minulla X308 XJR ja alla 245/40-18. Tempoo ja vetelee suomen uraiset ja päällyste vikaiset tiet huomioden. Ei väljää nivelissä/puslissa löydetty ja pyörät suuntaukset on kohdillaan. Alle kapeampaa ja korkeampaa, ja uskon että tämänkin vika korjautuu.matsu kirjoitti:225/60x16 on X300:n vakio rengaskoko, jos XJR jätetään pois laskuista.
Jos auto vaeltelee rankasti tuolla rengas koolla, syytä on paras hakea kuluneista puslista ja pyöränkulmista. Myös hamamstangon sivuttaisliike, mikä on tyypillistä X300:ssa, on pyrittävä estämään.
XJR:n 255/45x17 rengaskoolla ja vastaavilla leveillä renkailla X300 vaeltelee urissa aivan liikaa vaikka kaikki paikat olisivat kunnossa. X308:ssa etupää on aivan erilainen ja se ei vetele häiritsevästi leveilläkään renkailla
Re: x300 renkaat
alla on 245/35 19 kumit kesällä, ei mitään huomattavaa uraherkkyyttä tai muuta asiaankuulumatonta liikkumista.
tai mihin nyt sitten vertaa, edellinen auto oli s500 w140 eikä sekään huono ollut. xjr vaan on parempi.
tai mihin nyt sitten vertaa, edellinen auto oli s500 w140 eikä sekään huono ollut. xjr vaan on parempi.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: x300 renkaat
Terve,
Kannattaa aina seurata valmistajan suositusta. Et sanonut mikä vanne, mikä leveys ja mikä OT. Meillä on kahdet samannäköiset mutta eri- levyiset alkuperäiset 20-spoke vanteet X308:ssa. 16x7J-vanteelle oikea koko on juuri tuo 225/60R16 ja toisille 16x8J-vanteille (kesäpyörät meillä) on oikea koko 225/55R16.
Kaikki selviää auton omista kirjoista.
Ei ole ollut mitään valittamista millään noista em. ohjeiden suosituksista 9 vuoden aikana.
-Jakuvaari
Kannattaa aina seurata valmistajan suositusta. Et sanonut mikä vanne, mikä leveys ja mikä OT. Meillä on kahdet samannäköiset mutta eri- levyiset alkuperäiset 20-spoke vanteet X308:ssa. 16x7J-vanteelle oikea koko on juuri tuo 225/60R16 ja toisille 16x8J-vanteille (kesäpyörät meillä) on oikea koko 225/55R16.
Kaikki selviää auton omista kirjoista.
Ei ole ollut mitään valittamista millään noista em. ohjeiden suosituksista 9 vuoden aikana.
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Pe Heinä 11, 2014 3:23 am
Re: x300 renkaat
Päädyin 225/60-16" kumeihin. Tuosta vetelystä, jotkut kehuu ettei oma auto vetele mihinkään leveillä renkailla mutta kyytiin kun menee niin pelkääjän paikalla oikeasti pelkää kun auto vetelee joka suuntaan. Ehkä kaikki ei siittä niin moksis ole että tulisi huomattua että oma auto vetelee
Jaguar XJ6 3.2l -97
Re: x300 renkaat
ihan rauhassa saa sytyttää sikarin rattiin koskematta maantienopeuksissa.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
Re: x300 renkaat
Vähän samanlaisia kokemuksia... Kaveri voi kehua että menee kuin juna mutta kun kokeilee itse niin tuntuu että taitaa raiteet olla vähän mutkaset Lie osin tottumiskysymyskin > jos tuohon tottuu niin eihän se mihinkään vetele, on vaan urheilullisen herkkäjalkapyörä kirjoitti:Päädyin 225/60-16" kumeihin. Tuosta vetelystä, jotkut kehuu ettei oma auto vetele mihinkään leveillä renkailla mutta kyytiin kun menee niin pelkääjän paikalla oikeasti pelkää kun auto vetelee joka suuntaan. Ehkä kaikki ei siittä niin moksis ole että tulisi huomattua että oma auto vetelee
Oma x300 ehjällä alustalla oli 255/40 18" setillä sellainen että sai pitää ratista kyllä kiinni kun uraiselta kaistalta lähti tymäkästi ohittamaan ja palatessa jos jarrutti niin sama homma... 245/45 samalla vanteella vähän pyöreämmällä olalla on jo parempi mutta ettei tuntisi uria? Kyllä tuntee mutta ei niin pahasti että itku tulisi.
Orkkiskoko onkin sitten ylivoimaisesti paras ajomukavuuden ja ajovakauden kannalta. Siltikin alla on edelleen Penta vanteet ja nuo 245/45 kumit. 16" Kiwi muuttaa koko kotteron imagen päällepäin ihan erilaiseksi mitä 18" Penta on. Kun noilla 16" vanteilla on kerran vielä vanhat kovat kumit niin ajelen nuo 18" pois ja katselen sitten mitä tekee.
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Re: x300 renkaat
"Söhäisen soppaan" mistä en mitään tiedä, mutta noiden kulmienkin kanssa täytyy itse olla säädättäessä tarkkana.
Eri laitteet kun antavat eri oletuskulmia renkaille, joista toinen voi olla se tehtaan suosittelema ja toinen ei -> tekee p*rkeleellisen eron vetelyyn.
Eri laitteet kun antavat eri oletuskulmia renkaille, joista toinen voi olla se tehtaan suosittelema ja toinen ei -> tekee p*rkeleellisen eron vetelyyn.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: x300 renkaat
kulmien säätöön ja lopputulokseen vaikuttaa myös vanteen offsetit ja renkaan profiileineen. tietysi ylimääräiset väljät alustassa tekee lisäksi kiusaa ajaessa.JMSC kirjoitti:"Söhäisen soppaan" mistä en mitään tiedä, mutta noiden kulmienkin kanssa täytyy itse olla säädättäessä tarkkana.
Eri laitteet kun antavat eri oletuskulmia renkaille, joista toinen voi olla se tehtaan suosittelema ja toinen ei -> tekee p*rkeleellisen eron vetelyyn.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: x300 renkaat
Suurin syy lienee edelleenkin huonot uraiset tiet. Itse pyrin ajamaan hieman tien laidemmassa jolloin pääsee pois urista ja vetelystä yleensä. Myös rengasmelun määrä putoaa radikaalisti. Ei hirveästi vetele 275/35/19 takana ja 245/45/19 edessä tällä metodilla. Pienemmälläkin rengastuksella vetelee jos urissa pyörii väkisin vaikka kulmat olisi kuinka asetettu oikein.galaxie61 kirjoitti:kulmien säätöön ja lopputulokseen vaikuttaa myös vanteen offsetit ja renkaan profiileineen. tietysi ylimääräiset väljät alustassa tekee lisäksi kiusaa ajaessa.JMSC kirjoitti:"Söhäisen soppaan" mistä en mitään tiedä, mutta noiden kulmienkin kanssa täytyy itse olla säädättäessä tarkkana.
Eri laitteet kun antavat eri oletuskulmia renkaille, joista toinen voi olla se tehtaan suosittelema ja toinen ei -> tekee p*rkeleellisen eron vetelyyn.
Viimeksi muokannut kissaeläin, La Maalis 21, 2015 10:15 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: x300 renkaat
Tuota..en malta olla kysymättä mikä muu kuin ulkonäkö seikka suomen teillä puoltaa leveämpiä renkaita kuin tehtaan alkunperin suosittelemat ovat? Leveämmät alkavat vetelemään helpommin, ovat uraherkemmät, kovemmat (matkustus mukavuus kärsii), rasittavat jousitusta ja ohjauksen niveliä, ovat keskimäärin kalliimmat.... mitä vielä. Kaikki vain kun ovat paremman näköiset, niinkö? Nyt tuli bensaa liekkeihin, mutta kysyn silti.
Re: x300 renkaat
edellisen omistajan ostoksia. hyvin toimivina en poiskaan laita.tms kirjoitti:Tuota..en malta olla kysymättä mikä muu kuin ulkonäkö seikka suomen teillä puoltaa leveämpiä renkaita kuin tehtaan alkunperin suosittelemat ovat? Leveämmät alkavat vetelemään helpommin, ovat uraherkemmät, kovemmat (matkustus mukavuus kärsii), rasittavat jousitusta ja ohjauksen niveliä, ovat keskimäärin kalliimmat.... mitä vielä. Kaikki vain kun ovat paremman näköiset, niinkö? Nyt tuli bensaa liekkeihin, mutta kysyn silti.
xjr -99
galaxie -61
galaxie -61
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: x300 renkaat
Mullakin on edellisen omistajan vanteet ja kumit alla. Toisaalta kun auton oston yksi suurimmista kriteereistä oli ulkonäkö joten samalla linjalla voi jatkaa myös kumien oston kanssa. Tosin ei mulla nyt ole edes mitään ylisuuria munkkeja alla nytkään.tms kirjoitti:Tuota..en malta olla kysymättä mikä muu kuin ulkonäkö seikka suomen teillä puoltaa leveämpiä renkaita kuin tehtaan alkunperin suosittelemat ovat? Leveämmät alkavat vetelemään helpommin, ovat uraherkemmät, kovemmat (matkustus mukavuus kärsii), rasittavat jousitusta ja ohjauksen niveliä, ovat keskimäärin kalliimmat.... mitä vielä. Kaikki vain kun ovat paremman näköiset, niinkö? Nyt tuli bensaa liekkeihin, mutta kysyn silti.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: x300 renkaat
Sama selitys kuin muillakin > tulivat auton mukana ja ovat kuitenkin Jagen omat vanteet eivätkä mitkään ylisuuret bling-bling-home-boy -spesiaalit.tms kirjoitti:Tuota..en malta olla kysymättä mikä muu kuin ulkonäkö seikka suomen teillä puoltaa leveämpiä renkaita kuin tehtaan alkunperin suosittelemat ovat? Leveämmät alkavat vetelemään helpommin, ovat uraherkemmät, kovemmat (matkustus mukavuus kärsii), rasittavat jousitusta ja ohjauksen niveliä, ovat keskimäärin kalliimmat.... mitä vielä. Kaikki vain kun ovat paremman näköiset, niinkö? Nyt tuli bensaa liekkeihin, mutta kysyn silti.
Lisäksi niillä harvoilla mutkapätkillä joilla voi päristellä, ovat sitten kyllä mellevät ajella. Eli "arkipäivän ongelmat" kuittaantuu sitten sopivalla mutkapätkällä. Ai niin, mulle Jagge on harrasteauto joten ei ole noita arkipäivän ongelmia
Mutta voihan se olla että ensi kesän ajan niillä toisilla vanteilla > orkkiskokoiset kiillotetut Kiwi:t. Ne onkin enemmän bling blingiä kuin maalatut Esson vannekuvastosta hankitun näköiset Penta:t
Törkeästi ylivedettyjä rengastuksia en ymmärrä mutta eipä minun tarttekaan kun omissa autoissa ei moisia ole
Tallissa: MB CLS 350 -05, Honda Vf750c Magna -94, Kawasaki EL250 -94, Peugeot 308 120 Vti Sport -08, Toyota Corolla Liftback 1.3 -89, Adria Izola 697 SL Renault Master 2.5 150Dci -08
Re: x300 renkaat
mulla oli S-typessä 225/45 18 mutta oli vaihdetta 245/40 18 kokoon kun kesälläkin palo luistonestovalo liian usein piti ajella pintakaasulla ettei kumit sulanut tonttiin
vähän olivat kovat Pirellin p-zerot mukulakivillä
nyt kun kelit sallii menee XJ:n alle 235/55 18 Contit saa nähdä miten toimivat
mitäs tykkäätte tästä
http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/6856503
vähän olivat kovat Pirellin p-zerot mukulakivillä
nyt kun kelit sallii menee XJ:n alle 235/55 18 Contit saa nähdä miten toimivat
mitäs tykkäätte tästä
http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/6856503
ex S-type v8 03
ex S-type v8 sport
XJ 8
ex S-type v8 sport
XJ 8
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: x300 renkaat
Terve !S-V8 kirjoitti:mulla oli S-typessä 225/45 18 mutta oli vaihdetta 245/40 18 kokoon kun kesälläkin palo luistonestovalo liian usein piti ajella pintakaasulla ettei kumit sulanut tonttiin
vähän olivat kovat Pirellin p-zerot mukulakivillä
nyt kun kelit sallii menee XJ:n alle 235/55 18 Contit saa nähdä miten toimivat
mitäs tykkäätte tästä
http://www.nettiauto.com/jaguar/xjr/6856503
Ei ole mielestäni 245 leveä S typessä mitenkään leveä tai epäkäytännöllinen jos profiili on muuten vaikka 40/45.
Tuo XJR on ollut myynnissä jo tovin aikaa ja ennen tätä yksityisellä myyjällä.Varmasti ilmajousitus olisi asiaa siinä ei mitään mutta omaan silmääni vanne- rengasyhdistelmä on jo liian "Show" mallinen käytännöllisyyden kannalta ehkä mutta kokonaisuus on toteutettu mielestäni aika maltilla kuitenkin ja auton alkuperäistä olemusta on kunnioitettu.
S Type R (2002) -Black Edition-