EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Virhettä pukkaa vikakoodinlukijaan ja mustia pöläyksiä risteykseen... Perinteinen EGR-vika, joten puhdistelun / osienvaihdon sijaan ajattelin tukkia koko maailmanpelastussysteemin. IiPeistä saa tukkimissarjoja muutamalla kympillä, mutta tarvitaanko vielä mustan laatikon ohjelmointia?
Potilas siis '04 2.7D S-Type, ilman DPF:ää (pakoputkensuut alaspäin).
Ex '04 Jaguar S-Type 2.7D A Executive
Ex '02 Jaguar S-Type 3.0 A Executive
Ex '02 Jaguar S-Type 3.0 A Executive
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Alla olevan linkin takaa löytyvässä ketjussa on myös EGR:ään liittyvää pohdintaa. Ilmeisesti pitää sekaantua myös bittien puolelle.
viewtopic.php?f=2&t=6699&hilit=egr
O
viewtopic.php?f=2&t=6699&hilit=egr
O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Bittejä joutuu valitettavasti muokkaamaan eri asentoon. EGR:t pitää myös fyysisesti tulpata, pelkkä ohjelmointi ei riitä.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
EGR-tulppasarja meni tilaukseen IiPeistä: £16.94 + £9 postikulunkeja (Ja huom! "Free Cable Ties!" ) ja alustavasti aika varattu softan päivitykseen EGR:n poisto-optiolla.
Tulppasatsia odotellessa meni maski päivitykseen perjantai-illan / lauantaiaamun nimiin. Totutusta poiketen en saanut rikki yhtään klipsiä / kiinnikettä ja verkkomaskikin istuu nätisti ensiyrittämällä. Saapahan nyt leapperi hypätä verkkotrampoliinille, eikä rimojen päälle.
Tulppasatsia odotellessa meni maski päivitykseen perjantai-illan / lauantaiaamun nimiin. Totutusta poiketen en saanut rikki yhtään klipsiä / kiinnikettä ja verkkomaskikin istuu nätisti ensiyrittämällä. Saapahan nyt leapperi hypätä verkkotrampoliinille, eikä rimojen päälle.
Ex '04 Jaguar S-Type 2.7D A Executive
Ex '02 Jaguar S-Type 3.0 A Executive
Ex '02 Jaguar S-Type 3.0 A Executive
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Morjens !
Itse vaihdoin verkkogrillin mustaksi maalattuun vanhemman malliseen ritilämalliin. Tosin verkkogrillikin on nyt musta ja pitää päättää kumpi sopii omaan simmuun paremmin. Itse en oikein syty tuohon uudemman malliseen ritilään kun se on jotenkin liian hallitseva varsinkin kiillotetun metallin värisenä.
Itse vaihdoin verkkogrillin mustaksi maalattuun vanhemman malliseen ritilämalliin. Tosin verkkogrillikin on nyt musta ja pitää päättää kumpi sopii omaan simmuun paremmin. Itse en oikein syty tuohon uudemman malliseen ritilään kun se on jotenkin liian hallitseva varsinkin kiillotetun metallin värisenä.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Paljon on vettä virrannut pienemmissäkin puroissa edellispäivitysten jälkeen, mutta lopulta lomakiireet antoivat myöten ja tulpat koneessa kiinni & EGR-putket hyllyssä irto-osina. Softa vielä päivittämättä, mutta katsotaan onko sille edes tarvetta. Pölähdykset hävinneet, alakierroksille tullut lisää potkua (Persdynomittari, mutta sen kyllä huomasi heti ensi kertaa pihasta lähtiessä, että takarenkaat lennättivät soraa ennennäkemättömällä tavalla... Samoin kone pelaa nyt vaihteiston kanssa nätimmin liikkeellelähtiessä) ja ehkä kulutuskin tipunut hieman (Tämä jo henkimaailman asioita ja riippuu niin paljon muistakin tekijöistä, etten faktaksi ilkeäisi mainostaa).
Muuten läpihuutojuttu omatoimiasentajalle, mutta kuskinpuoleisen EGR-venttiilin laipan sisempi pultti on erinomaisen hankalassa paikassa! Tarvitaan niveltä ja jatkoa jos jonkunnäköistä, jotta sen saa irti. Muut sitä vastoin nätisti näkysöillä ja irrotettavissa. Tukelaipathan menevät sitten helpommin paikoilleen, kun ei ole EGR-putkea haitoilla.
Vikavaloa ei ole vielä ilmestynyt (Kop-kop), eikä sitä ilmeisesti '04 - alkupään '06 -malleissa tulekaan. '06 loppu --> taas vaatii EGR:n poistamisen myös ohjelmallisesti. OBDII-koodinlukijallakin katselin logit, mutta mitään hälyjä ei sinnekään ollut tullut.
Muuten läpihuutojuttu omatoimiasentajalle, mutta kuskinpuoleisen EGR-venttiilin laipan sisempi pultti on erinomaisen hankalassa paikassa! Tarvitaan niveltä ja jatkoa jos jonkunnäköistä, jotta sen saa irti. Muut sitä vastoin nätisti näkysöillä ja irrotettavissa. Tukelaipathan menevät sitten helpommin paikoilleen, kun ei ole EGR-putkea haitoilla.
Vikavaloa ei ole vielä ilmestynyt (Kop-kop), eikä sitä ilmeisesti '04 - alkupään '06 -malleissa tulekaan. '06 loppu --> taas vaatii EGR:n poistamisen myös ohjelmallisesti. OBDII-koodinlukijallakin katselin logit, mutta mitään hälyjä ei sinnekään ollut tullut.
Ex '04 Jaguar S-Type 2.7D A Executive
Ex '02 Jaguar S-Type 3.0 A Executive
Ex '02 Jaguar S-Type 3.0 A Executive
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Eikä hälyjä edes tule tuon ikäisessä EGR tulppauksesta. Hälyt tulee vasta kun autossa on DPF. 99% minulle tulevissa Jaggeissa on EGR:n asentotunnistin rikki ja silloin myös vanhempi malli ilman DPF:ää vaatii ohjelmoinnin. Tuo asentotunnistin on juuri se heikko lenkki noissa PSA:n EGR:issä. EGR:llä on myös toinen tehtävä kuin kierrättää pakokaasuja, mutta ei siitä sen enempää.HeikkiL kirjoitti:Paljon on vettä virrannut pienemmissäkin puroissa edellispäivitysten jälkeen, mutta lopulta lomakiireet antoivat myöten ja tulpat koneessa kiinni & EGR-putket hyllyssä irto-osina. Softa vielä päivittämättä, mutta katsotaan onko sille edes tarvetta. Pölähdykset hävinneet, alakierroksille tullut lisää potkua (Persdynomittari, mutta sen kyllä huomasi heti ensi kertaa pihasta lähtiessä, että takarenkaat lennättivät soraa ennennäkemättömällä tavalla... Samoin kone pelaa nyt vaihteiston kanssa nätimmin liikkeellelähtiessä) ja ehkä kulutuskin tipunut hieman (Tämä jo henkimaailman asioita ja riippuu niin paljon muistakin tekijöistä, etten faktaksi ilkeäisi mainostaa).
Muuten läpihuutojuttu omatoimiasentajalle, mutta kuskinpuoleisen EGR-venttiilin laipan sisempi pultti on erinomaisen hankalassa paikassa! Tarvitaan niveltä ja jatkoa jos jonkunnäköistä, jotta sen saa irti. Muut sitä vastoin nätisti näkysöillä ja irrotettavissa. Tukelaipathan menevät sitten helpommin paikoilleen, kun ei ole EGR-putkea haitoilla.
Vikavaloa ei ole vielä ilmestynyt (Kop-kop), eikä sitä ilmeisesti '04 - alkupään '06 -malleissa tulekaan. '06 loppu --> taas vaatii EGR:n poistamisen myös ohjelmallisesti. OBDII-koodinlukijallakin katselin logit, mutta mitään hälyjä ei sinnekään ollut tullut.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Liippaa sen verran läheltä oman auton oireita että jatkan tähän, samantyyppistä ilmiötä alkanut esiintymään itselläkin, autona niin ikään S-Type 2.7D '04. Kiihdyttäessä ja erityisesti paikaltaan lähtiessä alkanut tuprauttelemaan mustaa vasemman puolen putkesta, lisäksi olen havainnut että ainakin kylmällä koneella liikkeellelähdön jälkeen tuntuu kuin turbo lähtisi kiihdyttäessä ahtamaan vasta pienellä viiveellä. Mahtaisiko jälkimmäinen johtua siitä ettei pääse keräämään painetta normaalisti kun EGR vuotaa vai joutuuko jopa pelkäämään turbovikaa? Mikäli on kuitenkin EGR-vika niin kiinnostaisi myös miten tuon tulppauksen kanssa lopulta kävi, riittikö että tulpattiin vai joutuiko tekemään jotain myös "bittipuolelle"?
Tarkennuksena vielä että mitään vikavaloa tai -ilmoitusta ei anna, koodeja en ole toistaiseksi päässyt lukemaan.
Tarkennuksena vielä että mitään vikavaloa tai -ilmoitusta ei anna, koodeja en ole toistaiseksi päässyt lukemaan.
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Tuon vuotiseen ei bittituunausta tarvitse tehdä jos sähköisesti EGR on ehjä. Ja nuo oireet ovat juuri tyypillisiä EGR vuodon aiheuttamia.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Kysytään vielä varmistuksena sen verran että tohtiiko autolla ajella normaalisti kunnes tulppauksen tai korjauksen saa järjestymään vai onko pelkona että ajelemalla hajoaa jotain lisää, esim. turbohan käsittääkseni kuormittuu enemmän kun EGR vuotaa vai olenko ihan hakoteillä? Olettaen että tuota lähtisikin korjaamaan vaihtamalla EGR:n, onko itse työ "normaalin" korjaamon tehtävissä tai erityisen pitkäkestoinen homma, merkkiin vihkiytynyttä putiikkia kun ei valitettavasti lähimaisemista löydy. Itse EGR-venttiiliä näyttäisi löytyvän jopa alle 200€ hinnalla, vai lieneekö esim. näissä jotain mätää? http://www.mister-auto.fi/fi/egr-ventti ... g1145.html
Vai onko sitten niin että asiaan vihkiytyneemmät ovat suoraan sitä mieltä ettei EGR:ää kannata lähteä korjaamaan edes tuolla hinnalla vaan suoraan karsimaan pelistä pois?
Vai onko sitten niin että asiaan vihkiytyneemmät ovat suoraan sitä mieltä ettei EGR:ää kannata lähteä korjaamaan edes tuolla hinnalla vaan suoraan karsimaan pelistä pois?
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88
-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Itse olen lähes aina rapsinut EGR:t pois. Jaguaarista en ole vielä jaksanut/kerennyt/uskaltanut, mutta eiköhän siihenkin kerkeä nyt kun on harrasteauto taas ajossa. Saman kohtalon olen antanut myös katille.jlagland kirjoitti:
Vai onko sitten niin että asiaan vihkiytyneemmät ovat suoraan sitä mieltä ettei EGR:ää kannata lähteä korjaamaan edes tuolla hinnalla vaan suoraan karsimaan pelistä pois?
S-Type R, Sierra v8, Ranger
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Tänään "EGR-tulpattu" S-Type kehuin läpi katsastuksesta, eikä katsastusinssiä kiinnostanut koko laippaviritelmä. K-arvo 0,49 (Ei esipoljentaa pikatiellä, vaan ajoin reilun kuukauden seisoneen auton suoraan katsastukseen kylän toiselle reunalle - eiköhän tuo vielä parane, kun pääsee taas konetta käyttämään kunnolla ajotauon jälkeen).
Häiriövaloja ei ole näkynyt eikä bittipäivityksiä tehty.
Häiriövaloja ei ole näkynyt eikä bittipäivityksiä tehty.
Ex '04 Jaguar S-Type 2.7D A Executive
Ex '02 Jaguar S-Type 3.0 A Executive
Ex '02 Jaguar S-Type 3.0 A Executive
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Katsastuksessa mitattava partikkelimäärään EGR:llä ei juurikaan ole merkitystä, sillä pyritään vähentämään typen oksideja. Tehonlisäyksen kanssa pelkällä EGR:n poistolla ei ole mitään tekemistä, koska pakokaasuja kierrätetään ainoastaan osakuormituksella ja pienillä kierroksilla. Yksi ongelma saattaa seurata, jos EGR poistetaan kokonaan, auto ei välttämättä lämpene yhtä nopeasti kuin ennen. Pahimmillaan kovalla pakkasella normaalia käyntilämpötilaa ei saavuteta lainkaan.
Suurin haittapuoli EGR:llä on imusarjan likaantuminen. Yhtenä hyvänä vaihtoehtona on EGR:n käyttöasteen pienentäminen ohjelmaa muuttamalla.
Suurin haittapuoli EGR:llä on imusarjan likaantuminen. Yhtenä hyvänä vaihtoehtona on EGR:n käyttöasteen pienentäminen ohjelmaa muuttamalla.
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Teoriassa noin, mutta käytännössä ei.
EGR on tosiaan auki juuri noin eli osakaasulla pienehköllä kuormituksella sekä alemmalla kierrosluvulla. Kiinni EGR on täyskaasulla, korkealla kuormituksella, korkealla kierrosluvulla sekä "kovalla" pakkasella. EGR:n tehtävä ei ole lämmittää moottoria vaan juuri ja ainoastaan vähentää typen oksideja. Pakkasta kun esim. On -15 niin EGR on kiinni ja putoaa näin ollen pohja lämmittämisestä.
EGR teoriassa ei lisää partikkeleiden määrää, mutta käytännössä lisää ja kohtuu paljonkin. Tähän lisääntymiseen auttaa kummasti ajettu kilometrimäärä sekä toteutustapa sekä tietysti ohjelma. EGR kun osakaasulla on auki niin partikkeleita syntyy ja tämän vuoksi kuuluisa DPF astuu esiin, joka siis nappaa ne partikkelit talteen. Kun DPF autosta poistetaan EGR niin DPF polttoja suoritetaan maksimivälein eli puhutaan ylläpitopoltoista. Partikkeleita ei synny juurikaan kun EGR on poistettu.
Katsastuksessa partikkeleiden hetkellistä syntymistä mitataan ja ero on huikea kun EGR on poistettu, koska EGR käytössä osakaasulla partikkeleita kertyy putkistoon ja katalysaattoriin ja nyt kun moottoria ryntäytetään, lähtee partikkelit liikkeelle eli pöläyttää mustan pilven, tätä ei tapahdu kun EGR on poistettu. Tilannetta pahentaa 200tkm käytössä ollut EGR, joka on saanut imukanavat 50% tukkeemmaksi, jne jne jne. Turbon siivet (VNT) eivät mm. jumiudu kun partikkeleita ei tule. Etuja on muitakin poistossa ja ne ketkä autojen tekniikasta jotain tietää niin EGR on yleensä se mikä ensiksi lähtee moottorista.
EGR:n pienentäminen ohjelmasta on mahdollista, mutta eikö sen pitänyt auttaa lämmittämisessä... ei vaan, kun ohjelmaan kajotaan niin kyllä se sieltä naputellaan kiinni lopullisesti, loppuu murheet, pienenee kulutus, pidentää DPF:n elinkaarta, katsastus menee läpi paremmin DPF:ttömissä, jne.
EGR on tosiaan auki juuri noin eli osakaasulla pienehköllä kuormituksella sekä alemmalla kierrosluvulla. Kiinni EGR on täyskaasulla, korkealla kuormituksella, korkealla kierrosluvulla sekä "kovalla" pakkasella. EGR:n tehtävä ei ole lämmittää moottoria vaan juuri ja ainoastaan vähentää typen oksideja. Pakkasta kun esim. On -15 niin EGR on kiinni ja putoaa näin ollen pohja lämmittämisestä.
EGR teoriassa ei lisää partikkeleiden määrää, mutta käytännössä lisää ja kohtuu paljonkin. Tähän lisääntymiseen auttaa kummasti ajettu kilometrimäärä sekä toteutustapa sekä tietysti ohjelma. EGR kun osakaasulla on auki niin partikkeleita syntyy ja tämän vuoksi kuuluisa DPF astuu esiin, joka siis nappaa ne partikkelit talteen. Kun DPF autosta poistetaan EGR niin DPF polttoja suoritetaan maksimivälein eli puhutaan ylläpitopoltoista. Partikkeleita ei synny juurikaan kun EGR on poistettu.
Katsastuksessa partikkeleiden hetkellistä syntymistä mitataan ja ero on huikea kun EGR on poistettu, koska EGR käytössä osakaasulla partikkeleita kertyy putkistoon ja katalysaattoriin ja nyt kun moottoria ryntäytetään, lähtee partikkelit liikkeelle eli pöläyttää mustan pilven, tätä ei tapahdu kun EGR on poistettu. Tilannetta pahentaa 200tkm käytössä ollut EGR, joka on saanut imukanavat 50% tukkeemmaksi, jne jne jne. Turbon siivet (VNT) eivät mm. jumiudu kun partikkeleita ei tule. Etuja on muitakin poistossa ja ne ketkä autojen tekniikasta jotain tietää niin EGR on yleensä se mikä ensiksi lähtee moottorista.
EGR:n pienentäminen ohjelmasta on mahdollista, mutta eikö sen pitänyt auttaa lämmittämisessä... ei vaan, kun ohjelmaan kajotaan niin kyllä se sieltä naputellaan kiinni lopullisesti, loppuu murheet, pienenee kulutus, pidentää DPF:n elinkaarta, katsastus menee läpi paremmin DPF:ttömissä, jne.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
S-typen 2,7d moottori ei ole minulle tuttu, mutta useissa esim VAG konsernin autoissa on ns. EGR cooler, jossa kierrätettävä pakokaasu kiertää lämmönvaihtimen kautta imupuolelle. Tässä kohtaa pakokaasu luovuttaa lämpöä jäähdytinnesteeseen. S-typen EGR järjestelmä saattaa olla erityyppinen. Jyväskylässä on hyvistä viritysohjelmistaan tunnettu Turbotec, jonka sivuilla on melko hyvin selitetty, mihin moottorinohjauksessa tehdään muutoksia, kun halutaan lisää tehoa. Heidän sivuillaan on seuraavanlainen maininta: "EGR venttiilin sulkemisen haittapuolena on pakokaasupäästöjen lisääntyminen ja moottorin hitaampi lämpeneminen. Kovalla pakkasella moottori ei mahdollisesti saavuta lainkaan normaalia käyntilämpötilaansa. EGR venttiilin poistamista kokonaan käytöstä emme suosittele ajoneuvoihin joihin ei ole asennettu lisälämmitintä." Kyseinen yritys tekee ohjelmat itse ja ovat olleet hyväksi havaittuja ainakin VAG:n laitteissa.
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Tiedän tuon yrityksen hyvinkin ja tiedän senkin, että tuo lause pelastaa sen kun kaikista ei osata kyseistä osaa poistaa. Näin se vaan on. Totta on tuo, että erityisesti VAG laitteissa EGR poisto vaikuttaa lämpenemiseen, mutta sielläkään EGR ei ole käytössä kovilla pakkasilla, joten lämpöapu tulee käytännössä etelä-Suomessa ja nokka noissa kannattaa muutenkin peittää ajoviimalta niin saa kompensoitua lämpöasian.
EGR coolerin tehtävä on laskea imusarjaa syötettävän pakokaasujen lämpötilaa, joka taas laskee myös palolämpötilaa. Se tosiaan auttaa lämpenemisessä, mutta se ei ole sen tehtävä, sivutuote oikeastaan, jota on hyödynnetty. Parempi on kuitenkin hieman vajaalämpöinen kuin juuttuvasiipiset turbot, jumittuvat imusarjan läpät, kaasuläpät mitkä hajoaa EGR höyryistä, öljysihtien tukkeutumat --> alakerta poks, tukkeutuvat DPF:t, nykimiset, savuttelut ja itse EGR osan uusimiskustannukset muiden osien kanssa. Halpaa lystiä saa aikaiseksi mokoma osa.
Toki kukaan ei pakota sitä poistamaan, mutta vähän kun asioista ottaa selvää niin muodostuu kyllä selkeä kuva miksi siitä pitää päästä eroon, hieman lämpenemisnopeuden kustannuksella. Suomi-ässissä on kuitenkin Webastot, joten lämpöä riittää laitteen ollessa ehjä.
EGR coolerin tehtävä on laskea imusarjaa syötettävän pakokaasujen lämpötilaa, joka taas laskee myös palolämpötilaa. Se tosiaan auttaa lämpenemisessä, mutta se ei ole sen tehtävä, sivutuote oikeastaan, jota on hyödynnetty. Parempi on kuitenkin hieman vajaalämpöinen kuin juuttuvasiipiset turbot, jumittuvat imusarjan läpät, kaasuläpät mitkä hajoaa EGR höyryistä, öljysihtien tukkeutumat --> alakerta poks, tukkeutuvat DPF:t, nykimiset, savuttelut ja itse EGR osan uusimiskustannukset muiden osien kanssa. Halpaa lystiä saa aikaiseksi mokoma osa.
Toki kukaan ei pakota sitä poistamaan, mutta vähän kun asioista ottaa selvää niin muodostuu kyllä selkeä kuva miksi siitä pitää päästä eroon, hieman lämpenemisnopeuden kustannuksella. Suomi-ässissä on kuitenkin Webastot, joten lämpöä riittää laitteen ollessa ehjä.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Eikös egr:n poisto juuri nosta palolämpöjä osakuormalla, kun jäähdytettyä pakokaasua ei enää syötetä takaisin imuun? Ja mielestäni tämä pitäisi softassa ottaa huomioon esim ennakkoa muuttamalla. Siis sen lisäksi, että egr toimita deletoidaan.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Ei oikeastaan, koska poiston jälkeen tilalle tuleva poltettava ilma on aina viileämpää kuin jäähdytetty pakokaasu.Pacer kirjoitti:Eikös egr:n poisto juuri nosta palolämpöjä osakuormalla, kun jäähdytettyä pakokaasua ei enää syötetä takaisin imuun? Ja mielestäni tämä pitäisi softassa ottaa huomioon esim ennakkoa muuttamalla. Siis sen lisäksi, että egr toimita deletoidaan.
Ennakoihin tuossa ei ole mitään merkitystä ja se huomataan kyllä moottorinohjauksessa jos ennakkoa on liikaa. EGR kun poistetaan pelkästään tulppaamalla niin tätä ecu ei tahdo käsittää, koska sille ei ole kerrottu, että kierrätettävää pakokaasua ei enää käytetä. Kierrätettäessä pakokaasuja, kompensoidaan palotapahtumaa nostamalla ilman määrää suuremmaksi eli nostetaan ahtopainetta ja jos kierrätys vain tulpataan niin yleensä tapahtuu yliahtoa, koska tuota tilannetta se ecu ei siis käsitä vaan olettaa edelleenkin, että pakokaasua syötetään tietty määrä. Ohjelmallisesti kun kerrotaan kierrätyksen poisto niin yliahtoa ei tapahdu.
Yliahdossa ei sinällään ole haittaa, mutta tietyissä tilanteissa saattaa seurata vikatila jos haluttu- ja saavutettu ahtopaine erovat riittävästi toisistaan. Myös turbon elinkaari hieman pienenee, koska joutuu ahtamaan enemmän kokoajan, nämä siis tilanteessa jos on vain tulpattu kierrätys. Näiden vuoksi olisi aina hyvä myös ohjelmallisesti poistaa kierrätys vaikka pelkkä tulppaus ei vikatilaa aiheutaisikaan.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
No joo, menin tuossa ehkä vipuun, että kun jotain jäähdytetään, niin se on sitten viileetä, mutta eihän 90 asteisella jäähdytysnesteellä oikeesti viileetä sa eli muualta saatu imuilma on kyllä aina viileämpää.
Ennakoilla meinasin, että voidaan hieman vaikuttaa pakolämpöihin, jos tarvitsee. Osakuormalla kun ei maksimitehoja tarvita, toki saattaisi vääntöön vaikuttaa kielteisesti. Egr deletoinnilla tarkoitin juuri softa deletointia (mekaanisen lisäksi).
Ennakoilla meinasin, että voidaan hieman vaikuttaa pakolämpöihin, jos tarvitsee. Osakuormalla kun ei maksimitehoja tarvita, toki saattaisi vääntöön vaikuttaa kielteisesti. Egr deletoinnilla tarkoitin juuri softa deletointia (mekaanisen lisäksi).
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
EX: XF 3.0D S Pace -11
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Mitenkäs tuo ahtamishomma kun ainakin meikäläisen diisselissä egr liittyy "imusarjaan" eli on "korkeapaine"puolella. Notta meinaan vaan että eihän sitä egr:ää voi pitää avoinna ahdoilla tai karkaa ahdot väärään suuntaan. Vaan egr on avoinna vain hyvin pienellä kuormalla kun ahdot ovat nollassa tai hyvin pienet? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: EGR:n tulppaus? S-Type 2.7D '04
Olet ymmärtänyt aivan oikein! Ohjelmassa on kartta, jossa on määritelty EGR:n avautumiskulma, milloin vielä pakopuolella on kovempi paine kuin ahtopuolella. Yllättävän paljon saa ahtoa olla ennenkuin se syrjäyttää pakopaineen. Ja mitäs tapahtuu pakopaineelle kun DPF poistetaan --> kierrätys on lähes olematonta, mutta kuitenkin sen verran, että se riittää pitämään häiriövalot poissa, noin niinkuin yleensä. Tuossa yksi syy miksi EGR poistetaan DPF suolistuksen yhteydessä.JMSC kirjoitti:Mitenkäs tuo ahtamishomma kun ainakin meikäläisen diisselissä egr liittyy "imusarjaan" eli on "korkeapaine"puolella. Notta meinaan vaan että eihän sitä egr:ää voi pitää avoinna ahdoilla tai karkaa ahdot väärään suuntaan. Vaan egr on avoinna vain hyvin pienellä kuormalla kun ahdot ovat nollassa tai hyvin pienet? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096