X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Valilja
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:05 pm

X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja Valilja »

Morjensta
Onko kellään tietoa mistä voisi keskikulutuksen hurja nousu 9L - >27L maantiellä johtua? OBD koodeissa oli vain 1621 ELi : Control Module Long Term Memory Performance Condition.
Otin varmuudeksi akun kengän yöksi irti. En ole vielä päässyt tienpäälle testaamaan auttoiko kenties ko. "tyhjääminen".
Mutta jos tiedätte mistä saattaisi olla kyse niin olisin kiitollinen vinkeistä. Muuten tulee kallis kesä ajella (omaan ) ei auringon laskuun.
T: Jaani JKL
XJ6 4.0 sport 1996
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja henu »

Jos alottajaa ei häiritse niin aiheeseen liityvän kysymyksen esitän myös.
Auto X308 3.2 ja nyt viimisen parinviikon sisään kulutus nousi matkassa 12l/100, sen alle ei tunnu pääsevän vaikka ennen oli helppo päästä alle 11l/100km.
Halpis testeri ei löytänyt vikakoodeja ja auto tuntuu muuten toimivan hyvin, kone pyörii ja kehrää kuten pitääkin.

Antaako rikkinäinen lambda koodeja tai sytyttääkö moottori valoa ?
Valilja
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:05 pm

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja Valilja »

Eipä haittaa. Itselläkin kävi Lambda mielessä ja myös se ettei se välttämättä sytytä vikavaloa mittaristoon. Pitää tehdä OBD koodien mittaus kuumana ja kylmänä. Jos sattuu että se "poistaa" vian rekisteristä kun Lambda jäähtyy ja alkaa taas antamaan informaatiota.

Jaani
XJ6 4.0 sport 1996
always bb
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Joulu 10, 2013 5:15 pm
Paikkakunta: helsinki

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja always bb »

lampdat antaa vikakoodin, mutta jos sarjat halki rupee lampdatkin sekoilee koska ilmaa saa/vuotaa muualle
itsellä 3,2 menee reippaasti alle 10l/100km. poistin ton egr,n niin siitä tippu litran kulutus
EBR garage
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Löytyikö selitystä tälle ketjun aloittajan toimesta ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Valilja
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 4:05 pm

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja Valilja »

Aikani tutkittua internettiä, löysin muutamastakin palstasta tiedon, ettei varsinaista kulutuksen nousua oikeasti tapahtunutkaan, vaan ajotietokone kuulemma sekoilee silloin tällöin. Nyt ollut taas muutaman viikon ihan 14.7L keskikulutus elikkäs sekaajoon hyvinkin normaali ( meikäläisen ajotyylillä ).

Että taidan vaan ajella ja nauttia menosta ilman sen kummemmin ajotietokonetta kyttäämättä.
XJ6 4.0 sport 1996
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Valilja kirjoitti:Aikani tutkittua internettiä, löysin muutamastakin palstasta tiedon, ettei varsinaista kulutuksen nousua oikeasti tapahtunutkaan, vaan ajotietokone kuulemma sekoilee silloin tällöin. Nyt ollut taas muutaman viikon ihan 14.7L keskikulutus elikkäs sekaajoon hyvinkin normaali ( meikäläisen ajotyylillä ).

Että taidan vaan ajella ja nauttia menosta ilman sen kummemmin ajotietokonetta kyttäämättä.
Moi 1
Niin, kyllähän se nopeasti 27litran kulutuksella alkaa bensamittarin neulassakin näkymään.. :lol:
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
tepukka
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 10:57 pm

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja tepukka »

Minulla meni joskus vahingossa mailiasetus siitä pienestä katkaisijasta päälle,kun pyyhin pölyjä.Silloin kulutus pieneni kun painoi kaasua ja suureni kun löysäsi kaasua.Siis kun pitää päällä hetkellisen kulutuksen modea.
H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Niin, 27mpg tekee eurooppalaisittain n. 8.7l/100km :roll:

(Katkaisijahan sijaitsee jotakuinkin siinä reset nappulan/ratin takana oikealla puolella olevien nappuloiden yläpuolella.)
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08
henu
Viestit: 186
Liittynyt: To Elo 14, 2014 8:50 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja henu »

Kuuluuko tuon x308 katkaista polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa ? toi mun ei ainakaan kulutusmittarin mukaan katkaise edes pakkovaihteilla.
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja tms »

Samaa olen minäkin ihmetellyt, aina on moottori "jarrutuksellakin" kulutuslukemia. Esim. Arkiautossani mercedeksessä on kulutus 0 kun kaasun nostaa!
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

tms kirjoitti:Samaa olen minäkin ihmetellyt, aina on moottori "jarrutuksellakin" kulutuslukemia. Esim. Arkiautossani mercedeksessä on kulutus 0 kun kaasun nostaa!
Toisaalta kulutus ei voi olla 0 tai edes kovin lähellä jos auto on käynnissä. Kuluttaahan auto tyhjäkäynnilläkin niin miksi ei sitten rullatessa vapaalla.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja rado »

Jos moottorijarruttaa manuaalilla niin bensansyöttö on nolla.
Automaatilla menee sama kuin tyhjäkäynnillä.
H.E. von Kuusi
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 7:13 am

Re: X300 1996 4.0 Kulutuksen nousu

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Niin, automaatissakin kulutus voi olla nolla, nimenomaan sillon, jos turbiini on lukittuna. Tällöin nostaessa kaasun, pyörittää auton liike-energia pyörien kautta auton moottoria ja apulaitteita, eikä päinvastoin. Nyt siis puhutaan autoista, joissa on (sähköohjattu) ruisku, joka osaa tämmöisessä tilanteessa katkaista polttoaineen syötön täysin. Ainakin x300:ssa näin tapahtuu, kun turbiini on lukittuna (v>70km/h). Nykyään ainakin uudemmat automaatit pitävät lukitusta päällä käytännössä jatkuvasti, turbiinia luistatetaan vain liikkeillelähdöissä tms.
MB C 320 cdi w204 Avantgarde '08
Vastaa Viestiin