Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

Parkkitutka on ollut oiva apu vm. 1996 X300:ssani. Normaalisti toimii siis niin, että kun peruutusvaihteen laittaa päälle, kuuluu yksi piip, jonka jälkeen peruuttaessa estettä lähestyessä alkaa piipittää kiihtyvään tahtiin. Samalla takalasissa olevassa sensorissa vilkkuu punainen valo.

Nyt piippaus ja välkkyminen on hävinnyt, samoin ääni, kun vaihteen laittaa peruutusvaihteelle. Välillä toiminto palautui itsestään päiväksi-pariksi, mutta siten, että välkkyminen oli normaalia, mutta piippaus tuskin kuultavan hiljainen. Nyt ei taas tapahdu mitään.

Olen miettinyt, että onko kyseessä vika jossain anturissa, joka tunnistelee, onko peruutusvaihde päällä, vaiko onko itse peruutustutka rikki. Ihmeelliseltä tuntui välikorjaantuminen hiljaisemmalla äänellä. Missäköhän itse peruutustutkan anturi sijaitsee, eli mistä kissa haistelee, onko takana esteitä.
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Ne pyöreät osat takapuskurissa ovat ne sensorit https://www.google.fi/search?hl=fi&site ... QihNvwM%3A

Äänilähde voi vikaantua tai sitten sensori menee rikki jolloin järjestelmä ei toimi oikein. Yksittäisten sensoreiden toiminnan voi varmistaa siten korvakuulolla, että laittaa auton R asentoon jolloin sensorit menevät päälle, ja laittaa jonkun kuuntelemaan yksittäisiä sensoreita läheltä, jos toimii niin kuulhu sirittävää ääntä ja sensorin pitäisi toimia. Jos mykkä, niin vaihtoon. Takakontissa jommala kummalla laidalla on yleensä se moduli joka ohjaa sensoreiden toimintaa ja voithan koettaa herkistellä liitoksia siinä jos olisi vain kosketushäiriö. Jos ääni kuuluu, eli piippaus äänilähteestä, niin silloin se on luultavasti kunnossa.

Eli tarkastaisin ensin sensorien toiminnan ja liitokset ennen muita toimenpiteitä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

Re: Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

Hei,

tässä omassa autosasani, joka on siis xj6 vm. 1996, ei ole takapuskurissa noita sensoireita. Sen sijaan takarekisterikilven molemmin puolin näytää olevan sensorit. Lienee niin, ettei oma parkkitutkani siis olekaan tehdasasennus (lieneekö noita ollutkaan tehdasennuksena vielä 1996), vaan jonkun jälkikäteen tekemä viritys.
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Selvä, ei tietoa minulla kuinka ja milloin noita on asennettu, mutta piuhat sieltä varmaan lähtee takakontin moduuliin tai vastaavaan jos R:lle laitettaessa alkaa toimia. Tutkaile piuhat jos löytty ensin, että on kytketty kunnolla. Likakin vaikuttaa sensoreihin ja kannattaa puhdistaa kevyesti jollain puhtaaksi.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jos se tutka on on TI-asennus, niin tieto peruuttamisesta on 100% varmuudella otettu peruutusvalon johdosta
(eikä vedetty esim vaihdelaatikolta asti).
Varsinaista anturia peruutusvaihteen päällä olosta ei siis ole, vaan ohjausboxiin menee vaan yksi johto sieltä
peruutusvalolta. Toki sekin kannattaa tarkistaa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Ursus arctos
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2014 11:22 am

Re: Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Ursus arctos »

No niin. Parkkitutkan vika korjattu eilen. Moduuli löytyi tosiaan takapaksista irrotettavien koteloiden alta. Oli jälkiasennus, ja johtoa oli jäänyt ilmeisesti metritolkulla yli. Nämä johdot oli kääritty nippuun rungon ja kotelon väliin. Ilmeisesti vuosien hankautumisen seurauksena metallijohtiment olivat tulleet useasta kohdasta näkyviin, mikä oli aiheuttanut oikosulun. Samalla oli mennyt myös peruutusvalon sulake, koska tutka tosiaan ottaa virtansa ja herätteensä peruutusvalosta. Poistin siis turhan johtonipun, ja liitin kunnossaolevat johdot toisiinsa ja vaihdoin sulakkeen. Nyt toimii tutka ja peruutusvalo, mikä oman hahmotuskykyni tietäen on todella iloinen asia.

Apropoo, eilen pihaan ajaessa huomasin, että konepellin alta tulee julmetusti höyryä/savua. Pelästyin tosissani, mutta onneksi auto sentään hyytyi sopivasti pihalle. Olin jo varma että nyt jää kesän ajelut tekemättä ja tulee vielä kalliiksi hinauksiineen kaikkineen. Vika paikallistui usean kastelukannullisen jälkeen siihen, että lämmittityslaiteen letku oli haljennut juuri liitoksen kohdalta. Olisiko joku huitaissut terävällä meisselillä letkua ahtaassa tilassa konepellin alla joskus temutessaan. Arpomisen jälkeen päätin etsiä itsestäni appiukon avulla mekaanikkoa, ja onnistuinkin korjaamaan vian siten, että lyhensin letkua vikakohdan verran ja kiinnitin sen samaan paikkaan, Onneksi letkussa oli juuri ja juuri tuo noin 5 cm lyhennysvaraa. Paikat olivat niin ahtaat, että oli todella tuskaista saada letku paikalleen ja epäusko oli yllättää jo moneen kertaan, mutta parin-kolmen tunnin ähellyksen jälkeen sitkeys palkittiin, Nyt on jäähdyttimessä pelkää vettä, ja pitää muistaa vaihtaa nesteet ennen pakkasia. Ei ole allekirjottaneella olleet kädet moottorirasvassa kyllä vuosiin.

Näin siis vietin appiukon kanssa mukavan kesäillan ja ymmärrys kissan anatomiasta on taas piirun verran parempi.
- X300 4,0 Sovereign vm. 1996
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Hienoa että tutka pelaa ja jäähdytys pelaa jälleen.

Kädet autorasvassa on hyvä tapa viettää oivaa aikaa !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Parkkitutka hiljeni X300:ssa

Viesti Kirjoittaja Ode »

Ursus arctos kirjoitti:Apropoo, eilen pihaan ajaessa huomasin, että konepellin alta tulee julmetusti höyryä/savua. Pelästyin tosissani, mutta onneksi auto sentään hyytyi sopivasti pihalle. Olin jo varma että nyt jää kesän ajelut tekemättä ja tulee vielä kalliiksi hinauksiineen kaikkineen. Vika paikallistui usean kastelukannullisen jälkeen siihen, että lämmittityslaiteen letku oli haljennut juuri liitoksen kohdalta. Olisiko joku huitaissut terävällä meisselillä letkua ahtaassa tilassa konepellin alla joskus temutessaan. Arpomisen jälkeen päätin etsiä itsestäni appiukon avulla mekaanikkoa, ja onnistuinkin korjaamaan vian siten, että lyhensin letkua vikakohdan verran ja kiinnitin sen samaan paikkaan, Onneksi letkussa oli juuri ja juuri tuo noin 5 cm lyhennysvaraa.
Hienoa että tuli kuntoon!

Nyt kun on vauhti päällä ja kädet sotkussa kannattaa katsella letkut läpi muutenkin. Letku on voinut saada herätteen ulkopuolelta, mutta on toisaalta voinut haljeta omia aikojaankin, ihan vain ikäänsä. Ihan kuin minulle kävi V8:n imusarjan alla olevalle letkulle kesäkuussa. Tuuria oli siinäkin mukana kun hajosi pienessä nopeudessa ja höyry paljasti tilanteen vakavuuden välittömästi.

Sitä yritän sanoa, että kannattaa vaihtaa letkuja ennen kuin haojavat jos yhtään vaikuttavat haperoilta tai edes epäilys (pelko) on moisesta. Tietenkin tuo imusarjan alla oleva letku on mahdotonta noin vain tarkistaa kun se tosiaan on imusarjan alla piilossa.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Vastaa Viestiin