Katsastus arpapeliä

Yleinen Jaguar-keskustelu
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Kuten moni autoilia jo sen tietää-testasi yle MOT ohjelma tätä asiaa ja ohjelman katsottuani asia oli aika noloa katsastuksen tason näkökulmasta. Aika vaivautuneita olivat kyseisten katsastusyritysten teknilliset johtajat selitellessään tuloksia. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/07 ... n-tulokset
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja tms »

Sitähän se on. Ostin jokin aika sitten XJ- vm.98 juuri katsastettuna. Muutaman viikon päästä nostin auton ylös ja huh,huh.. sivukoteloissa nyrkinkokoiset reiät, taka kolmiotuki läpiruosteessa Korjasin ne ja vein talvisäilytyksen jälkeen (kuivassa, lämpimässä tallissa) keväällä vuosikatsastukseen seuraavin huomautuksia, alapallot väljät, kummatkin etu jarruletkut pykineet vaarallisesti ja lisäksi oikean sisälokasuojan sisällä ruostereikä. Auto oli oikeasti liikennekelvoton tullessaan katsastuksessa, katsastus EI KERRO MITÄÄN autonkunnosta!! Ajoin autolla max.500km. Ostettua sen ja vietyäni vuosikatsastukseen, viat eivät taatusti ole tulleet minun aikana.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Aikasta säälittävää on toiminta kyllä jos toisaalla oikein etsitään vikaa ehjästä autosta ja toisaalla holkkuma on sitä luokkaa että ei edes katsota autoa ja lyödään leimaa paperiin hyväksyttynä.

Tuon Trafin testiauton hylkäykseen johtavan vian taka-akselissa olisi löytänyt kuka tahansa yhtään autoista tai katsastuksesta mitään tietävä jos olisi kokeeksi pitänyt verrokiksi katsastaa. Pelkkää viitseliäisyytta tuo vaati eikä ammattitaitoa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja Kopi »

TV-ohjelmassa auton perä oli nostettu ilmaan ravistelun ajaksi. Konttorilla, jossa minä käyn, vain keula nostetaan ylös ravistelujen ajaksi, perä ravistellaan paino päällä (ellei erityistä syytä tutkia tarkemmin), jolloin välys ei tunnu lainkaan noin selvästi lonksuen kuin TV:ssä. Ehkä sen ammattilainen tuntisi paino päälläkin, mutta hieman kiireessä ja väsyneenä voi mennä ohikin. Kyllä sen kevennystunkin voisi tuolla minunkin konttorilla ajaa taka-akselillekin, mutta joko ajansäästön tai laiskuuden vuoksi eivät niin tee.
Monopolin aikaan autoa oli aikaa tutkia vaikka puoli tuntia tai pitempäänkin, nyt on kilpailun vuoksi päästävä 10-15min:ssa per auto, josta pakolliset jarrut/iskarit/päästöt vie 5min. Jos haluaa hyvän tutkimuksen, kannattaa mennä kalleimmalle asemalle, ehkä siellä on paremmin aikaa tutkia. Tosin Trafille tuntui olevan tärkeintä että hinta laskee... Laadulle riittää, kunhan ei tästä (enää) huonone...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Onhan noita asemia joissa menee sopivasti läpi mikä vaan kun juttelee katsurille mukavia ja kantaa munkkeja paikalle...
Kaikenkaikkiaan joutaisi lopettaa tai vähentää em. touhua ei lisää liikenneturvallisuutta kuin korkeintaan marginaalisesti.
Työllistää toki kaikkien autoilevien kustannuksella tuhansia "tyhjäntoimittajia" ja virkamiehiä.
Disclaimer: määrä tuhansia on ravisteltu hihasta, eikä perustu mihinkään järkevään.

Edit. sisälukutaito hukassa allekirjoittaneella.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

JMSC kirjoitti:Onhan noita asemia joissa menee sopivasti läpi mikä vaan kun juttelee katsurille mukavia ja kantaa munkkeja paikalle...
Kaikenkaikkiaan joutaisi lopettaa tai vähentää em. touhua ei lisää liikenneturvallisuutta kuin korkeintaan marginaalisesti.
Työllistää toki kaikkien autoilevien kustannuksella tuhansia "tyhjäntoimittajia" ja virkamiehiä.
Disclaimer: määrä tuhansia on ravisteltu hihasta, eikä perustu mihinkään järkevään.

Edit. sisälukutaito hukassa allekirjoittaneella.
Moi !
Suomessa on noin 400 katsastusasemaa ja jos keskimäärin vaikka neljä hemmoa per asema niin päästän jo noin 1600 ja sitten se muu Trafin ynnä muut asiaan liitettävät tahot niin varmasti puhutaan tuhansista.

Anysäy, aikamoista "laatua" on tuo toiminta kaikkiaan ja josnTrafikin on tyytyväinen nykyiseen laatuun niin "voe poijjjaat mitä touhua" ! Homma on liikaa yksilökeskeistä ja arpapeliä ollakseen tasapuolista.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja pta »

Tuossa tms,n tapauksessa olisi kannattanut ottaa yhteyttä katsastuksen tehneen aseman päällikköön ja keskustella asiasta. Ei tuollaiset vauriot synny 500 km ajon seurauksena . Yksi tuttu aikoinaan toimi katsastusmiehenä ja oli jonkun japsi avolavan päästänyt läpi vaikka ruostevaurioitakin oli jonkun verran ollut. Tuore leima lapussa auto oli mennyt heti kaupaksi . Mutta uusi omistaja oli palannut konttorille näyttämään juuri katsastettua autoa. No auto lähti peltisepälle korjattavaksi kovaan hintaan katsastusaseman laskuun . Kyllä sai kaveri kiitosta päälliköltä.
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
tms
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja tms »

pta. .juuri näin. Tyhmyyttäni en tehnyt niin. Kyseessä oli autoliikkeen teettämä katsastus, jossa on usean auton kokemuksella eroa meikäläisen teettämään.
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja pta »

Nyt kun autoliikkeiden teettämät katsastukset mainitsit niin joskus hämmästellyt miten jotkut yksilöt ovat oikeasti voineet saada leiman otteeseen. Siinä vois olla aihetta pikku ohjelmaan.ilmeisesti kun huomaa tulleensa hieman petetyksi suomalainen mieluummin nielee ylpeytensä kuin menee valittamaan asiasta. Tämä varmaan aika yleistä autoharrastajilla jotka autoista jotain ymmärtävätkin ja tonkivat autojaan hieman syvällisemmin . Täytyy myöntää että itsekin kuulun tuohon joukkoon . Mutta enpä ole minäkään jälkeen perään huudellu . Vaikka olis kyllä pitänyt.
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus arpapeliä

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

pta kirjoitti:Nyt kun autoliikkeiden teettämät katsastukset mainitsit niin joskus hämmästellyt miten jotkut yksilöt ovat oikeasti voineet saada leiman otteeseen. Siinä vois olla aihetta pikku ohjelmaan.ilmeisesti kun huomaa tulleensa hieman petetyksi suomalainen mieluummin nielee ylpeytensä kuin menee valittamaan asiasta. Tämä varmaan aika yleistä autoharrastajilla jotka autoista jotain ymmärtävätkin ja tonkivat autojaan hieman syvällisemmin . Täytyy myöntää että itsekin kuulun tuohon joukkoon . Mutta enpä ole minäkään jälkeen perään huudellu . Vaikka olis kyllä pitänyt.
Luulisin, että asia johtuu siitä kun esimerkiksi alueella tiettyä tai ainutta katsastusta käyttävät tietyt autoliikkeet ja jobbarit niin syntyy asiakassuhde josta kummatkin hyötyvät symbioottisesti. Tätä suhdetta sitten tuetaan molemmin puolin jossa liikkeet kiikuttavat autonsa siihen katsastukseen josta pääsee läpi hiukan helpommin ja katsastus päästää läpi ilmeisistä vioista kärsivät romut jotta autoliike ei kiikuttaisi niitä toisaalle. Enpä ihmettelisi jos ruskea kirjekuorikin joissain tapauksissa vaihtaisi omistajaa kun näkee millaisia rotiskoja läpi menee.

Tosin asia voi olla myös päälaellaan kun tiettyjen ns uudempien tai kalliimpien käytettyjen autojen vieressä on katsastus jossa laatukriteerit sisäisesti ovat tiukemmat niin hylkäysprosentti wanhemmissa kärryissä on suurempi kuin siellä teollisuusalueen perillä jobbareiden vieressä. Näinhän asian ei tietysti pitäisi olla vaan saman auton pitäisi olla hylätty tai hyväksytty tasaisesti Rovamiemeltä Hankoon-näinhän asia ei ole kuten tiedämme.

Disclaimer-Edellä mainitut kommentit ja mielipiteet eivät perustu tosiasioihin vaan ovat sananvapauden puitteissa esitettyjä olettamuksia. Asioien oikea suhde todellisuuteen pidätetään.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin