Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Yleinen Jaguar-keskustelu
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Kiva päästä seuroihin!
Ostin sitten minäkin Jaggen tuossa lokakuun lopulla. S-type V6 autom. vm. 2000, ajettu 167000 km.
Nuoruuden unelmani toteutui vaimoni ja pankin suostumuksella. Kuudenkympin villitys sai tyydytyksen.
Hyvässä kunnossa auto tuntui olevan, katsastukset OK ja huollot tehty säännöllisesti ajallaan.

Ajelin tyytyväisenä pitkin syksyä. Suomi-autossa oli valmiina lohkolämmitin, johon hankin myös sisälämmityshaaran ja puhaltimen.
Nyt oli papalla oikea "Jaguli", niinkuin 3-vuotias pojanpoikamme sanoo.

Sitten se alkaa: Ennen kovia tammikuun pakkasia sulakkeet poksahtelivat joka seinästä aina kun liitin johdon autoon.
Autosähköliikkeeseen varaamaani aikaa jouduin odottelemaan parisen viikkoa.
Sehän ei tietenkään ollut auton vika, mutta samaan aikaan ilmeni ongelmia tyhjäkäynnin kanssa.
Joka aamu (-25-30c) puhdistin ensin auton lumesta ym. ennen starttausta, koska ei käynyt tyhjäkäynnillä ollenkaan.

-Oman mielenkiintoisen lisänsä toi pirteisiin pakkas-aamuihin keskuslukitus, joka alkoi elää ihan omaa elämäänsä.
-Välillä jätti kuskin ulos (avain virtalukossa), välillä sisään: (Piti avata kaukosäätimellä sisältä).
-Plusssaksi totean, että hyvin "kissa" käynnistyi pakkasellakin!

Sain viimein ajan autosähköliikkeestä, joka totesi, että sisälämmittimen haara oli palanut, liittivät kuitenkin lohkolämmittimen
toimimaan juuri kun pakkaset oli menneet ja vettä satoi.

Tyhjäkäyntiongelma selvisi paikallisessa Motonet-korjaamossa: Imusarjan tiiviste vuosi. Kone sai liian laihaa seosta ja "tietokone"
ei jaksanut pitää konetta käynnissä.
Huolto maksoi 340 eur. Sisältää 2 kpl tiivisteitä.

Nyt oli kivaa, Helsingin reissullekin lähdettiin hyvin mielin. Kiva oli tehdä "kick down" Pernajan ABC:ltä Hesaa kohti kiihdyttäen.
On se Jaguaari kuitenkin Se...

Tämän viikon maanantaina kiihdytin seiskatien rampille kohti Haminaa. Kierrokset nousi lujasti ennenkuin vaihtoi vitoselle (luisti),
jouduin palaamaan sen pikkufiatin taakse, jota olin ohittamassa. Ennenkuin tajusin mitään, ruutuun ilmestyi:"VAIHTEISTOHÄIRIÖ".
-Ajatusten sekaisten mieleni kanssa ajoin työpäivän päätteeksi korjaamoon, jossa tuli tyly tuomio: Vaihdelaatikko entinen.

Kun nyt jatkan "kissani" kanssa tätä laatuautoilua, haluaisin kysyä teiltä, hyvät raadin jäsenet: Mistä kannattaisi kysellä?
-Jos olisi joku muu kuin Jaguar, en edes kyselesi.

Brittiosan Kaitsu sanoi, että tehtaan kunnostettu laatikko on 8000e. (Koko "Jaguli" maksoi 5000e, joten ei tule kysymykseen.)
Lähetin kyselyn tänään "Varaosia.Com/(vaihdelaatikko.com), lupasivat tänään vastauksen, mutta ei ole tullut.

Tässä ajelusta nautiskellen (ennenkuin hajoaa).
Terv. Nim. KekeKotka.
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja JNi »

No olipa huono tuuri tuon vaihdelaatikon kanssa. Ne kyllä ovat olleet aika herkkiä laitteita, omassa S-Typessä oli laatikko vaihdettu muutaman vuoden jälkeen ja olen nähnyt/kuullut muitakin missä on tehty sama.

Katselepa vauhtia täältä: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... x&_sacat=0

Kokemusten mukaan Englannista tulee aika näppärästi isompikin paketti suoraan autotallin ovelle, vaikka maksaa se toki jonkun verran. Mutta itse vastaavassa tilanteessa tilaisin muutamalla satasella käytetyn laatikon. Vaihtaminen alle ei ole kovin iso operaatio, kannattaa ehkä etsiä paikallinen jokin pienempi paja millä olisi jatkossakin kiinnostusta "harrastaa" S-Typen laittoa.

Tai itse asiassa itse saisin tuosta hyvän syyn hankkia menolipun Englantiin ja ajaa sieltä takaisin samanmallisella mutta väärän puolen ohjauksella S-Typellä kotiin. Siitä riittäisi vaihto-osia jatkossakin :-) Ja tulee varmasti edullisemmaksi kuin hankkia täältä paikallinen vaihdelaatikko tuhansilla euroilla.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... 5573.m1684

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Luettiinko vaihteiston koodit "oikealla" jaguarin ohjelmalla. Meinaan vaan että olisiko kyseessä venttiilikoneiston vika jne joka voisi koodin luvullamselvitä tarkemmin. Korjaus voisi olla parin sadan juttukin uudella kunnostetulla osalla kun vaihteistoa ei tarvitsisi osan vaihdon vuoksi irrottaa autosta. Kuinka liike totesi vaihteiston olevan entinen ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jenkkielokuvissa sairastuneet haluaa aina "second opinion" toiselta lekurilta. Onko tuo käyttämäsi
korjaamo varmasti asiantunteva? Ennenkuin tuhlaa 8000e, kannattaisi ehkä kysyä jostain muualtakin.
Esim pääkaupunkiseudun experteiltä, katso suosituksia Palvelut-osiosta.
Mun XJ8 aina silloin tällöin ilmoiitteli Vaihteistohäiriötä, mutta jatkoi menoaan ja vielä seuraavallakin
omistajalla ilman ongelmia. Luistot taas voi johtua öljyistä, onko koskaan vaihdettu (sealed for life on
puppua, kyllä ne silti pitää 100000-150000 välein vaihtaa)?
Tokihan se loota voi olla kuollutkin, mutta varmista asia ennen älytöntä rahan menoa. Monella korjaamolla
Jaguar saa kassakoneen kilinän soimaan omistajan korvissa ("ne on niin rikkaita että niiltä voi pyytää mitä
tahansa mistä tahansa"). Jos en väärin muista, pätevää automaattikorjaamoakin on suositeltu Palvelut-
osastossa.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Kiitos viesteistänne. Kaksi teistä vastasi jo alle tunnissa. En tiedä, meneekö tämä kelle (en ole tietokoneihminen), mutta yleisesti kai kuitenkin.

Vika ilmeni seuraavasti: 1. Ylisuuret kierrokset kiihdyttäessä.
2.Vaihtaa myöhään, kierr. lähes 4000
3. 5-vaihteelle ei ollenkaan:(moottoritiellä nop. 110 km/h, kierroksia n.alle 3000)
4. Manuaalivalinnassa 3.-vaihdetta ei ole ollenkaan.
5. Töksähtää pahasti liikkeelle lähtiessä D:llä, kestää kauan, ennenkuin veto tulee päälle.

Ja tietenkin "VAIHTEISTOHÄIRIÖ"-varoitus syttyy vähän ajon jälkeen.
Vika todettiin korjaamolla ym. antamani tietojen perusteella.
Koeajo suoritettu myös.

Kiitos, palaillaan. Terv. KekeKotka
jaguarmo
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmi 19, 2015 9:43 am
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja jaguarmo »

Moikka. Meillä alkoi jagge elämä vähän samoin kun teikäläisellä! Meidän laatikosta ei vaan löytynyt pakkia,muuten toimi kun unelma. Ainut järkevä vaihtoehdot olisi ollut hommata kunnostettu loota,mutta pidin sitä liian kalliina. Soittelin finjag Hirvoselle ja kertoili että ton ikäiset käytetyt laatikot järestään hajalla,joita saa tonnilla. Niin päätin sitten korjata itse oman lootan...vaikka en moiseen ole ennen sormia tunkenutkaan .1000 e sain siihen menee. Mutta kaikkien vaikeuksien jälkeen kiva sillä on ajaa=) S-Type -99 3lit
pta
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2015 1:12 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja pta »

Moi. Huono tuuri tosiaan. Itse luetuttaisin vikakoodit. Noista oireista mulla tulee kyllä mieleen väkisinkin laatikon öljymäärä ja öljyn kunto. Siitä vielä aika edukkaasti voisi selvitä. Aika vähän kuitenkin kilometrejä takana vasta. Myydään palstallakin s typeen oli purkuosaa tarjolla. Toivottavasti et yhden lootaongelman vuoksi luovu hienosta pelistä. Hieman tiedustelemalla voit säästää huomattavan summan euroja . Itse niin onnellisessa asemassa kun huoltoon matkaa n. 15. Minuutin matka ja hinnatkin tosi asialliset.tosin itse selvinnyt pikku huolloilla jo vuosia .
XJ-8 4.0 Sovereign 2000
X-Type 3.0 Estate 2004
X-Type 3.0 Sedan 2003
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Moi!
Itse en ole joutunut käyttämään (ainakaan vielä), mutta tästä paikasta olen kuullut hyvää ja tekevät kuulema edullisesti. Palstalaisista joku osaa varmasti kertoa lisää.

http://www.recro.eu/fi/
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Tässä jatkoa eiliseen keskusteluun:

Unohdin kertoa, että vaihdatin autoon öljyt sekä laatikkoon, että perään heti ostettuani sen.
Tuli myös suodatin vaihteistoon. Tämä kaikki, jotta ei tulisi mitään ed.mainitun kaltaisia huolia.

Tänään sain tarjouksen (@varaosia.com/Jens) kahdesta automaattilaatikosta.
Tavarat tulevat Englannista (vakuutusyhtiöiden lunastamista ajoneuvoista).

1. Ajomäärällä 127000 km hintaan 1980 e. Takuu 6 kuukautta. Hinnat sisältävät toimituksen asiakkaan haluamaan osoitteeseen.
2. Ajomäärällä 142000 km hintaan 1780 e. Takuu 4 kuukautta.

Vaihdelaatikon vaihtotyö maksaa valitsemassani korjaamossa 600-700 eur. (sis. öljyt ja suodattimet).
-Tulishan tällekin paketille hintaa, mutta ei sentään puhuta 8000 eurosta+ työt.
Jotenkin tuntuu turvallisemmalta tuollaiset takuulaatikot, kuin sitten ne tonnin vaihtoehdot jostain autopurkaamosta. :roll:
Terv Keke.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja Kopi »

KekeKotka kirjoitti:Tässä jatkoa eiliseen keskusteluun:

Unohdin kertoa, että vaihdatin autoon öljyt sekä laatikkoon, että perään heti ostettuani sen.
Ahaa, siis hajosi "pian" öljynvaihdon jälkeen. Osasiko valitsemasi korjaamo oikeaoppisen ZF-lootan
öljynnvaihtoprosessin, esim oikean öljymäärän mittaus jäähtyneestä laatikosta? Ja oikea
öljy? "Tavallinen" automaattiöljy ei käy.
Tuossa ja parissa seuraavassa kuvassa oikeaoppinen öljynvaihto:
http://www.elisanet.fi/~g615881/Worksho ... _1763.html
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vile123
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 8:32 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja Vile123 »

Moro!
Laitetaan vielä linkkinä tämäkin vaihtoehto. Suoraa linkkiä en saanut toimimaan. http://en.bildelsbasen.se

Laatikon takuu on varmasti hyvä olla. Työn hinta on sen verran suuri, että ei ole mukavaa monta kertaa teettää. Itse jos osaa laittaa niin silloin eri juttu.
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja Ode »

Kopi kirjoitti: Ahaa, siis hajosi "pian" öljynvaihdon jälkeen. Osasiko valitsemasi korjaamo oikeaoppisen ZF-lootan
öljynnvaihtoprosessin, esim oikean öljymäärän mittaus jäähtyneestä laatikosta? Ja oikea
öljy? "Tavallinen" automaattiöljy ei käy.
Tuossa ja parissa seuraavassa kuvassa oikeaoppinen öljynvaihto:
http://www.elisanet.fi/~g615881/Worksho ... _1763.html
Köpi
Pieni korjaus: 2000 vuoden S-Typessä on Fordin 5R55N-vaihteisto. Kuusivaihteinen ZF tuli S-Typeen 2003.

Mutta kaiketi yhtälailla pitää homma osata tehdä oikein oli laatikko mikä tahansa. En tiedä onko Fordin laatikossa samoja kommervenkkejä kuin ZF:ssä.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
Landshark
Viestit: 302
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:25 pm
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja Landshark »

KekeKotka kirjoitti:Kiitos viesteistänne. Kaksi teistä vastasi jo alle tunnissa. En tiedä, meneekö tämä kelle (en ole tietokoneihminen), mutta yleisesti kai kuitenkin.

Vika ilmeni seuraavasti: 1. Ylisuuret kierrokset kiihdyttäessä.
2.Vaihtaa myöhään, kierr. lähes 4000
3. 5-vaihteelle ei ollenkaan:(moottoritiellä nop. 110 km/h, kierroksia n.alle 3000)
4. Manuaalivalinnassa 3.-vaihdetta ei ole ollenkaan.
5. Töksähtää pahasti liikkeelle lähtiessä D:llä, kestää kauan, ennenkuin veto tulee päälle.

Ja tietenkin "VAIHTEISTOHÄIRIÖ"-varoitus syttyy vähän ajon jälkeen.
Vika todettiin korjaamolla ym. antamani tietojen perusteella.
Koeajo suoritettu myös.

Kiitos, palaillaan. Terv. KekeKotka
Ei kuullosta oikein matolaatikkovialta. Ennemminkin liian vähäiseltä öljymäärältä tai todennäköisimmin totaalituholta (joku rumpu halki tai miljoona muuta vaihtoehtoa). Öljyn ja filtterin vaihdolla aloittaisin kuitenkin ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä

ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8

Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2

Scogo
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Ode kirjoitti:
Kopi kirjoitti: Ahaa, siis hajosi "pian" öljynvaihdon jälkeen. Osasiko valitsemasi korjaamo oikeaoppisen ZF-lootan
öljynnvaihtoprosessin, esim oikean öljymäärän mittaus jäähtyneestä laatikosta? Ja oikea
öljy? "Tavallinen" automaattiöljy ei käy.
Tuossa ja parissa seuraavassa kuvassa oikeaoppinen öljynvaihto:
http://www.elisanet.fi/~g615881/Worksho ... _1763.html
Köpi
Pieni korjaus: 2000 vuoden S-Typessä on Fordin 5R55N-vaihteisto. Kuusivaihteinen ZF tuli S-Typeen 2003.

Mutta kaiketi yhtälailla pitää homma osata tehdä oikein oli laatikko mikä tahansa. En tiedä onko Fordin laatikossa samoja kommervenkkejä kuin ZF:ssä.

O
Kyllä tässä 5R55N lootassakin täytön tarkastuksella oikeassa lämpötilassa on käyttövarmuuden kannalta merkitystä. Kaikenlaista toimintahäiriötä alitäytöllä saa aikaan.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja mikki »

Omassa hyvin pidetyssä ja -huolletussa XK8:ssa porsi laatikko n. 147000km lukemissa viime kesänä.
Eräs tekniikan tohtori kertoi että ne ovat ihan p**koja laatikkoja ja hajoavat aina ennen 200tkm. Mutta että Mersun ltk kestää 500tkm XKR:ssä.
Jakuvaarilla ja muillakin on parempiakin kokemuksia. Mutta olin hyvin ja erittäin pettynyt!
Toivottomana toiveena kun tuli ''vaihteistohäiriö'' näyttöön niin vielä vaihdatin öljyt ät SCC /Espoo hintaan 550eur..... Meni kaivoon se raha.

Sitten oli vaihtoehtoina:
-vanha ltk jostain ja työ
-kunnostettu takuultk ja työ
-Recro/Latvia ja työ
-uusi ltk Jaggelta ex UK ja työ


Valitsin viimeisen.
Työ Juvanmalmin osaajilla, kumpi vain osaa mutta toinen oli enemmän juuri silloin lomalla.
Pakko mainita että SCC ei halunnut työtä koska '' ei kokemusta''..........
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Jatkoa gear-boxiin.

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Keke taas, moi teille!
Ehdotuksistanne käytin autoni toisellakin korjaamolla (Motonet), jossa luettiin vikakoodit
vaihdelaatikosta: P0735 Välityssuhde 5. vaihde väärä suhde.
P0775 Paineensäätimen magneettiventtiili B toimintahäiriö.

-Poistivat vikakoodit ja koeajon jälkeen kaikki tuntui toimivan.
Suosittelivat Öljyhetkellä käyntiä: Vaihdelaatikon huuhtelu ja uudet öljyt.

Kun itse kiihdytin moottoritielle, kaikki vaivat palasivat ja "vaihteistohäiriö" syttyi.
Mainittu huuhteluoperaatio maksaisi 200-400 eur. Jotenkin en jaksa uskoa, että siitä olisi mainittua hyötyä.

Kävin tänään Helsingin reissulla pojan autolla (mun entinen sonata), koska 5-vaihde ei mene jagulissa päälle, eikä
muutenkaan halua ainakaan tien päälle jäädä.
Alkaa tuntumaan luontevimmalta vaihtoehdolta tuo takuulaatikko Englannista.
Se korjaamo muuten, jossa vaihteistoöljyt vaihdatin, on paikkakunnan parhaita, kokeneimpia ja Brittiosan suosittelema, joten uskon,
että siellä homma osataan tehdä kyllä oikein.

Asumme edelleen samassa osoitteessa vaimoni kanssa 60-villitykseni mukanaan tuomien lisämenoerien tulosta huolimatta,
joten en aio luopua elämäni ensimmäisestä jaguaarista, enkä varsinkaan vaimosta.
Kissaseikkailu siis jatkuu...
Kiitos teille kommenteistanne. Terv. KekeKotka.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Jaaha oireiden perusteella suosittelen asap käyntiä osaavalla laatikkopajalla.
Suattaapi olla että öljyt vähissä tai makaronilaatikko täynnä "pskaa" (lähtenyt liikkeelle jos ei ole tehty pesuvaihtoa ja nyt solenoidi/t tukossa).

Siellä sitten selviää mitä kannattaa tehdä saattaa olla kuitenkin se halvin vaihtoehto :?:

PS täällä on nyt puhuttu kolmesta eri laatikosta zf6, zf5 ja 5r55n joka on Keken autossa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
jakuaari äijä
Viestit: 294
Liittynyt: To Joulu 08, 2011 10:45 am

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja jakuaari äijä »

Moro.
Samankaltaisia ajatuksia minulla kuin JMSC tuossa viskasi. Jos laatikolla ajettu lähes 170000km.on riski olemassa, että likaa kertynyt laatikkoon jo niin paljon, että ainakin huuhtelematta tapahtunut öljyjen vaihto saattaa laittaa paskat liikkeelle, josta seurauksena laatikon särkyminen.
Kun ostaa at.laatikolla varustetun auton jolla ajettu yli 100000km. kannattaa tarkistaa onko huoltoihin sisältynyt laatikko öljyjen vaihto.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

jakuaari äijä kirjoitti:Moro.
Samankaltaisia ajatuksia minulla kuin JMSC tuossa viskasi. Jos laatikolla ajettu lähes 170000km.on riski olemassa, että likaa kertynyt laatikkoon jo niin paljon, että ainakin huuhtelematta tapahtunut öljyjen vaihto saattaa laittaa paskat liikkeelle, josta seurauksena laatikon särkyminen.
Kun ostaa at.laatikolla varustetun auton jolla ajettu yli 100000km. kannattaa tarkistaa onko huoltoihin sisältynyt laatikko öljyjen vaihto.
Terve,

No ainakin XJ8 ja XK8-malleissa se on mahdotonta, sillä vaihteistoöljyn vaihto nimenomaan ei kuulu huolto-ohjelmaan millään tavalla. Kyseessä siis ZF:n 5HP24-laatikko ja siihen vartavasten tehty Esson öljy. Aiheesta on ollut täällä ja Jag-loversissa kohtuukokoisen romaanin verran kirjoituksia ja konsensus on ollut, ettei asiallisesti käytetyssä pelissä ole ollut mitään syytä ruveta ropeltamaan sen kanssa. Koska en itsekään usko, että mikään voi kestää maailmanloppuun asti, vaihdatutin meidän autoon nuo öljyt huuhtelumenetelmällä ja toki samalla uusi suodatin ja pohjan tiivisteet yms. Koko hoito otettiin videolle ja kuvadokumentaatio vahvisti, ettei yli 13 vuotta vanhassa autossa, joka oli siihen mennessä nähnyt 14 Suomen talvea ja yli 260tkm, ollut öljyssä mitään merkkejä ongelmista, se oli kuulaanpunaista ja kirkasta. Siitä on nyt kuusi vuotta ja minkäänlaista muutosta ei tapahtunut, mutta uskoisin, että ainakin öljy kestää vähintään seuraavat kymmenen vuotta.

Tuon laatikon kohdalla, jos tulee jotain terävyyttä tai empimistä vaihtoihin, kannattaa ensin kokeilla cold-boottia (sähköt pois väh. 30 sek.) ja sen jälkeen tehtaan huolto-ohjeen mukaista uudelleen oppimista ja sisäänajoa. Suurin osa ongelmista on ollut sähköpohjaisia, eli vaihteiston ja moottorin ECU:jen liittimien huiolellinen puhdistus on ollut tarpeen.

Muissa malleissa olleet toisenlaiset automaattivaihteistot ovat sitten tarina erikseen. Mutta noita 5HP24:sia on ainakin J-L:ssa rikkontunut enemmän huoltoihin ja niiden jälkeen kuin niissä autoissa, joissa laatikkoon ei ole koskettu edes 15 vuoden ja satojentuhansien mailien jälkeen. Toki on valitettavasti myös levinneitä laatikoita, kuten täälläkin ainakin kaksi XK8:a. XJR:ssä onkin sitten ihan eri laatikko, Mercedes 722 600 ja sekin on taas ihan eri tarina.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Ko. 5R55-laatikossa on paljonkin huoltokohteita ja Suomessa on runsaasti korjaamoja, jotka osaavat korjata ja huoltaa niitä.
Se on US Fordin tuote ja perustuu käsittääkseni C3-sarjaan.

Niissä ei siis ole mitään yhteistä, eikä yhtään samaa osaa kuin ZF:n 5HP24 tai myöhemmissä 6HP26-laatikoissa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Tuo Jaguariin laitettu Ford 5R55N (myös muita saman sarjan vaihteistoja joita muissa merkeissä Ford 5R55S,5R55W,5R55E) on tunnetusti todella herkkä vajaatäytölle tai ylitäytölle.

Vaihteistonesteen kunnon voi yleensä tarkastaa sen väristä jos se on ns "palanutta" jolloin se on selkeästi tummempaa kuin alkuperäinen tuote ja haju on selkeästi pistävämpi kuin normaali vaihteistoneste mikä ei nyt tuoreeltaankaan ole kovin herkullisen tuoksuista. Se ei poista kuitenkaan sitä asiaa että terveeltäkin vaikuttava neste voi olla kulunutta ja nesteen kitkamuuntimet, lisäaineet eivät toimi kuten sen on tarkoitettu. Tämä asia voidaan todentaa vain ns öljyanalyysilla laboratoriossa, jossa uuden alkuperäisen nesteen sisältämiä aineita verrataan näytteeseen. Suomessa tosin ei taida olla tällaisia kuluttajalabroja kuten ison veden takana, jossa kohtuuhinnalla saa analyysin.

Aiheesta on toki kirjoitettu paljon ja paljon on huollettuja laatikkoja jotka ovat jatkaneet toimintaa normaalisti tai paremmin ja osa on hajonnut nesteen vaihdon jälkeen pian. Syy voinee olla huollon jälkeiseen rikkoutumiseen se, että uuden nesteen ns pesuaineet irrottavat vanhan nesteen liejua ja muuta laatikkoon pinnttynyttä kulumismateriaalia liikkeelle ja homma on sillä selvä kun vaihteisto tukkeentuu. Harrastajapiireissä puhutaan edellisestä ilmiöstä nimellä "vaihteiston paskashokki". Tämä voitanee jollain asteella estää huuhtelemalla laatikko vaihteistonpesuaineella huuhtelun yhteydessä jolloin nuo pinttymät saadaan pois ennen uutta nestettä.

Totuus lienee kuitenkin jossain puolivälissä jos sielläkään, mutta näillä omilla mielipiteillä ja ajatuksilla eteenpäin. :mrgreen:
Viimeksi muokannut kissaeläin, Su Helmi 14, 2016 8:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Kiitos viestistäsi!
Olen huomenna menossa "pajalle", jossa alun perin vaihdatin öljyt sekä laatikkoon, että perään. Laitoin sinun ja muidenkin kantaa ottaneiden
kysymykset paperille. Aion ne esittää siellä.

Tässä alkaa kohta aika sekä hermot tulla tiukille, joten päätös on tehtävä pikimmiten.
Olenhan kuitenkin käynyt muissakin korjaamoissa, joista jokaisesta tulee aina oma versionsa.

Kiitos teille kaikille Kissankulmalaisille, kerron teille, kun jotain tapahtuu!
Hyvää jatkoa, terv Keke Kotkasta.














Nyt alkaa olla aika, jolloin päätös olisi tehtävä.
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Jotain on nyt todellakin tapahtumassa. Kerron sitten lisää, kun autoon sopiva vaihdelaatikko on asennettu. ( Olipa seikkailu).
Palaillaan. KekeKotka.
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Jatkoa edelliseen "helvettiin". Oikeaa vaihdelaatikkoa ei ole vieläkään tullut kahden yrittämisen jälkeen.

Kerron lisää, kun jotain tapahtuu. Jostakin firmasta myös.

Terv KekeKotka.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tilanne alkaa vaikuttamaan mielenkiintoiselta. :shock:
Ei ole mennyt asiat ihan putkeen?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Joo!

Todellakaan kaikki ei ole mennyt putkeen!

Jouduin sellaiseen seikkailuun, jota en kellekkään soisi!
Tämähän alkoi siitä, kun vaihdelaatikko hajosi omasta jaggestani.

Otin yhteyttä netin kautta firmaan, jossa mainostettiin: "Tervetuloa tuhansien tyytyväisten asiakkaiden joukkoon".
Tuntui hyvältä olla tekemisissä suomalaisten asiantuntijoiden kannssa.
Luotin valitsemaani firmaan. "Välitämme vuodessa 1500 vaihdelaatikkoa, ym"

Tässä ja nyt olen ilman omaa autoani (vaihdelaatikko hajosi lopulta totaalisesti ennenkuin sopiva tuli?)

Ensimmäinen vaihdelaatikko tuli jo pari päivää ennen aikojaan, jota ihmettelenkin silloin.
Minun autoni aika tuli pari päivää myöhemmin, jolloin huomattiin, että osa ei sovi minun autooni.

Olin yhteydessä tähän firmaan, tehtiin reklamaatiot ym. valokuvattiin väärä ja auton oma boxi.
Taas odottelin ne kolme päivää, niinkuin firma sanoi, milloin viim. vastataan.

Ei tullut vastausta, alkoi soittelukierros.
Haloo, onko ketään, joka vastaa jostakin?

"Olemme pahoillamme, Pyydän heti tukihenkilöämme ottamaan teihin yhteyttä, sanottiin.
Piti vaan itse ottaa yhteyttä, koska aina joku oli "koulutuksessa tai sairaana".

Tällaista jatkui noin neljän viikon ajan, tuli unettomia öitä ym. sellaista.
Firma tahtoi hyvittää virheellisen vaihdelaatikon hyvällä tarjouksella:

"Toimitamme teille korvaavan vaihdelaatikon vähemmin ajetuilla kilometreillä ja + 2 kk:n enemmällä takuulla. Asiakaskorvauksena
palautamme teille 300 eur."

Tämähän oli hyvä tarjous, joten tyydyin siihen.

Se toinen vaihdelaatikko tuli sitten juuri ennen pääsiäistä, jolloin ei enää korjaamo ehtinyt sitä vaihtaa.
JA: Se toinenkin laatikko oli vääränmallinen minun autooni.

Ollessani oman lakimieheni kanssa yhteydessä tämän kyseisen "firman" kanssa, the firma oli lopulta valmis purkamaan kaupan, joten
todennäköisesti saan kauppasumman takaisin, mutta se ei pyyhi pois niitä unettomia öitä. Haluisin myös, että oma autoni olisi pihalla.

Terv. Keke Kotkasta.
jaguarmo
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmi 19, 2015 9:43 am
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja jaguarmo »

No voi hiisi sun epäonnistumisia. Sulla ei olisi ketään innokasta tuttua joka sen alkuperäisen laatikon ehjäisi?Jos se nyt ei todella ole oikeasti särkynyt niin että ei kannata tonnia siihen sioittaa. 5R55N lootahan sun kisussa on. Ainut ongelma mikä minulla oli niin laatikon irroitus ,matala rasvamonttu vaati kaverin avuksi. Loota painaa sen satakiloo.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Moro,

onpas mennyt firmalla kaikki pieleen, nimi esiin että muut säästyvät samalta.

Onko vanhaa laatikkoasi avattu usein noissa on vain ns. pikku vikoja jotka voivat estää laatikon toiminnan, mutta ovat kohtuu hintaisia korjata?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Vastauksia:
Mun laatikkoni hajosi lopullisesti pari viikkoa sitten tullessani yövuorosta kotiin.
Eli matkalla Hamina - Kotka.

Ykskaks vaan hävisi veto ja ei kun valkoisen viivan oikealle puolelle hätävilkut päällä.
Mikään vaihde ei mennyt enää päälle. Oli se kiva siinä odotella jotain... Hinausauto tai...

Määrätyllä kaasulla sain kuitenkin auton liikkeelle aika-ajoin ja auringon noustessa sain sen korjaamon pihaan. Matkaa oli noin 6 km.

Eli tästä laatikosta ei varmaan saane varaosia tulevaisuuden varalle. Sitä olin tosin itsekin toivonut, mutta kun se toinenkin laatikko oli
väärä, niin sekin toive on kai ohi. (Ei tullut ajoissa.)

Siihen toiseen kysymykseen uskaltanen vastata: Varaosia.com oli tämä yritys, johon luulin voivani luottaa.
Palautusrahoja ei vielä nyt ole kuulunut (maanantai 4.04.)
Tosin ei niitä ihan maanantaiksi vielä luvattukaan, vaan sitten vasta, kun tämä n:o 2 väärä osa on tullut takaisin lähettäjälle.
Lupasivat kuitenkin olla yhteydessä alkuviikosta tilinumeroiden suhteen.

Joten odotellaan... Kevät vaan etenee ja oma auto on jossain...-Nyt kuitenkin uskon, että luotettavan asianomaisen käsissä.

Kiitos mielenkiinnosta, palaillaan kun jotain tapahtuu.
Terv. KekeKotka.
Coupe
Viestit: 524
Liittynyt: To Marras 18, 2004 9:19 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Laita hakuun " varaosia.com kokemuksia ". Itse en paljoakaan perusta " suoli 24 " sivuston jutuista mutta onhan paljon tarinaa muuallakin.
i
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Enemmän tuosta fordin viisivaihteisesta tietävät voivat kertoa paremmin,
mutta ei tuokaan oire mielestäni automaattisesti tarkoita että laatikko olisi täysin romuna.
Kannattaa kuitenkin kysäistä oikealta laatikkospecialistilta asiasta.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
jaguarmo
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmi 19, 2015 9:43 am
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja jaguarmo »

Minä uskon ettei noista voi kukaan tietää mikä niissä on vikana jos niitä ei avaa.
Mä mieluusti ottaisin sen "romun" edullisesti jos se ei mene vaihdossa.
S-type -99
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

jaguarmo kirjoitti:Minä uskon ettei noista voi kukaan tietää mikä niissä on vikana jos niitä ei avaa.
Mä mieluusti ottaisin sen "romun" edullisesti jos se ei mene vaihdossa.
S-type -99
Kyllähän vikakoodit noissakin saattavat otain osviitta antavaa. Välttämättä ei tarvitse koko lodjua edes ottaa jos esim venttiilikoneisto on mennyt. Turvallisempaa tietty vaihtaa toimiva laite jotta ei tarvitse arpoa jos sellaisen kohtuuhintaan saa.
Viimeksi muokannut kissaeläin, Ke Huhti 06, 2016 5:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Tänään 06.04.16 Keke taas

Yhteydenottoa alkuviikosta ei ole tullut , joten lähetin sähköpostissa kyselyn kyseiselle henkilölle mainittuun firmaan.

Niinhän tuo on, jos tietäisi helposti, mitä tehdä , niin senhän heti valitsisi jokainen.
Minun autoni laatikkoasiassa oli vaan niin, että piti luottaa asiantuntijoihin eri tahoilta.
Eli kolmesta eri pisteestä tulee samanlainen arvio, niin mihin muuhunkaan sitä sitten uskoa voi.

Nyt en muuta halua, kun vääristä laatikoista maksamani rahat takaisin pian, jotta olisi toiveita saada auto alle ennen kuuskymppisiä.
Sekin alkaa näyttää epätodennäköiseltä.
Vielä täytyy soitella ja kysellä sovituista asioista perään?!

Hyvää kevään jatkoa teille, terv. KekeKotka.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Moro,

kysäisen vielä että mistä paikoista kyselit laatikkoviasta?
Perus huoltoliikkeet yleensä ymmärtävät automaattilaatikoista keskimäärin sen mitä sika satelliitista.

Yleensä ammatikseen laatikkoja korjaava taas osaa päätellä aika pitkälle ilma avaustakin.

Toivottavasti saat kissan pian ajoon.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Juu...

Kun tää rumba alkoi, niin soitin ensin Brittiosaan Kaitsulle. Kerroin oireet ja hän otti selvää "Laatuautosta (Jaguar-korjaamo) Hollolassa.
Sieltä vastattiin, että aja auto varovasti korjaamolle, kolmonen on suurin vaihde, jota saa käyttää.

Antoivat pari vikakoodia: Jos tulee nämä, niin korjaus tulee maksamaan töineen sen 3000 eur.
Ajoin auton Uutela Racing- korjaamoon, joka Brittiosakin suositteli.- Samat vikakoodit tuli.

Korjaamossa Marko Uutela, joka on tehnyt näitä hommia yli 20 vuotta sanoi, että nyt taitaa mennä laatikko vaihtoon.
Jotkut teistä Kissankulmalaisista kehoittivat käydä vielä eri liikkeessä.
Sen tein ja Kotkan Motonet-korjaamossa tuli samat koodit.

Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut, niin johonkinhan lopulta täytyy uskoa.
Itselläni ei ole kavereita, jotka olisivat valmiita tutkimaan jaggen vaihdelaatikkoa.
Kiitos hyvistä neuvoista, mutta nyt asia "etenee" näin:

Alkuviikosta ei tullut varaosia.comista mitään infoa mulle. Keskiviikkona lähetin sähköpostia asiasta, torstaina ei vastausta
työaikani puitteissa.
Torstaina 07.04. Soittelin taas itse perään ennen kello viittä. Kyseinen kaveri ei vastannut, mutta joku soitti takaisin.
Nyt sovittiin, että "asiakaspalautus" tulisi tililleni 08.04. perjantaina, kun heidän maksupalvelu alkaa hoitamaan asiaa klo 15:00

Katsellaan, mitä tapahtuu... Terv. KekeKotka.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja mikki »

Laatikon korjaamiseen paras paikka Pohjois-Saksasta pohjoiseen on kuulemma Recro Latviassa.
Minulle XK8:n kunnostetun vaihdelaatikon hinnaksi tarjottiin 2750eur Suomeen tuotuna. Vanhan kuoret olisi toki jäänyt sinne.
Sinne auto vietynä ja vaihdettuna 3500eur töineen, öljyineen kaikkineen ( kesto 1-2vrk ).
Takuulatikko se olisi ollut.

Tilasin kuitenkin Jaguarilta uuden joka nyt ollut autossa reilut n. 2000km.
Työ tehtiin Juvanmalmilla 1vrk.
Hyvältä tuntuu ja täydellisen hyvin toimii.

Moni sanoi ettei sitä rikkoutunutta olisi voinut/kannattanut korjata.
Kuitenkin taas eräs kaverini sanoi että hänen ystävänsä toki olisi ehkä osannut sen korjata. silloin en osannut kertoa hälle laatikon ongelmasta.

M
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja JMSC »

En tiedä, mutta hintojen perusteella Recro enemmänkin tekee uuden laatikon ("tehdaskunnostuksen") kuin korjauksen. Hyvä vaihtoehtohan se tuokin on, mutta mielestäni varsinkin alueen hintatasoon nähden törkeän kallis pulju. :shock:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Keke: Noniin. Nyt sitten saatiin kauppa purettua ja rahat tilille.
Otin puhelimen ja sen koko nipun papereita viereeni, ennenkuin avasin tietokoneeni.

Ensimmäinen kerta, kun ei enää tarvitse soittaa perään!
Ainut asia on vaan se, että tässä turhassa "asiakassuhteessa" meni hukkaan lähes kaksi kuukautta, jonka olisin voinut välttää
oikeilla valinnoilla.

Kävin tänään autokorjaamossani, jonka pihalla oma jaguli seisoo. Sovimme, että minä itse en enää hae mistään vaihdelaatikoita,
vaan asiantuntija tekee sen. Helpotus ja huokaus!
Kun tämä viimein toteutuu, saan myös tietää, onko vanhassa laatikossa vielä jotain säästettävää.

Jos osaisi ryhtyä oikeiden ihmisten kanssa tekemisiin heti alusta alkaen, säästyisi monilta ikäviltä tapahtumilta.
Jälkiviisauttahan tämä on, mutta "kannattais ajatella enste", niinkuin Simokin laulussaan sanoo.

Joka tapauksessa nyt on parempi kevätmieli.
Tiedän, että joku kysyy: Miten nyt voit olla noin varma jatkosta?
...Se vaan tuntuu, että nyt ollaan oikeilla raiteilla.

Kerron lisää, kun olen saanut tuntea oman autoni
pitkän ajan jälkeen. Terv. Keke.
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Hyvää juhannuksen jälkeistä kesää teille kaikille!

Sain sitten oman "jagulin" käyttööni juhannuksen aaton aattona.
Se oikean vaihdelaatikon etsintä ei sitten ollut helppoa ammattilaisellekaan. Tuli yksi "huti" eli "rosvofirma", johon hankkijani ei langennut.
Ruotsista löytyi lopulta omaan autooni sopiva laatikko, jonka tulo Suomeen viivästyi erinäisten pankkisotkujen takia.

Tänään tulimme pojanpojan kanssa turvallisesti kotiin korkeasaaren reissulta.
Auto tuntuu hyvältä ja kaikki toimii.
Halpaa ei ole mikään, mutta laatikko 2500 + työt tuntuu kohtuulliselta. Oman lisänsä toivat tyhjäkäyntiongelmat (ominaisia S-malleissa).
Jouduttiin uusimaan osia, mikä sekin osansa maksoi.
Nyt kuitenkin jatketaan kesää ja ajellaan taas. Hyvää kesän jatkoa teille. Terv. Keke.
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Täällä Keke.

Käytiin katsastuksessa Helsingin reissun jälkeen.
Kaikki muuten OK, mutta katsastusmies ei löytänyt stanssattua runkonumeroa konepellin alta, kysyi sitä minulta.

Lisäksi meni etujarrulevyt uusiksi, koska niissä oli kuulemma 2 mm liian vähän pintaa jäljellä.
Joku ohjekirja kuulemma sanoi, että pitää olla vähintään 8mm, mutta oli vain 6 mm. -Onko kukaan kuullut tällaisesta mittauksesta aiemmin?

Runkonumero selvisi vasta soitettuani Jag-Finn korjaamoon. (Kehätien laidalla Espoo/Vantaa).
Siellähän se numero on takatilassa akun lähistöllä. Brittiosan Kaitsukaan ei sitä saanut selvitettyä.

Joten nyt sitten vaan uudestaan näyttämään auto, jotta näkevät uudet jarrulevyt. Tietysti uudet palat myös.
Joskus vaan tuntuu, että hakemalla haetaan jotain, kun tulee vanhempi jaguaari syyniin. Jatkoja Teille, terv Keke.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja mikki »

Mielestäni aneemista hommaa jos katsastaja ei selvitä missä se runkonro on.
Googlaus, soitto ja se olisi ollut siinä - anna vähän palautetta.
Sama kuin veisi puhelimen huoltoon ja ne ei löydä sen Imei'tä.......

Joskushan ne palat ja levyt loppuvat.
Ihan hyvä turvajuttu että ohuet jarrulevyt vaihdetaan - eikös se kuitenkin mene niin......?
Palat voi silti olla hyvät, tsekkaa paksuus ettet vaihda turhaan.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Jarrulevyissä ei tuo uutena olevan paksuuden ja minimi paksuuden raja ole yleensä kuin tuo pari millimetriä. Jarrupalat eivät maksa montaa kymppiä ja jos teetät jarrutyön niin silloin kokonaisuutena halvemmaksi tulee uusia samalla palat ja levyt kuin ensin levyt ja sitten kohta palat ja taas levyt jne
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Keke tässä.

Kiitos palautteesta. Mielestäni on hyvä vaihtaa levyt ja palat saman tien. Aika on ensi tiistaina. Samalla tehdään vähän myöhässä oleva
170000 km:n huolto.
Auton seistessä pari kuukautta, lukkoneuroosi äityi taas, ja voiteluaskareet jatkuvat.
Jag-Finnistä sanottiin, että yksi lukon vaihto maksaa n. 400e. Sisältää työt. Neuvoivat avaamaan ovipaneelit ja katsomaan, mitkä
lukoista on jumissa. Yksikin lukko aiheuttaa koko systeemin sekoamisen.
Perehdyn paremmin tähän, kunhan nyt saan ensin leiman autoon.

Ettei autoilu tulisi liian yksitoikkoiseksi kaiken tapahtuneen jälkeen, ilmeni jotain outoa flektin kanssa:
Tällä viikolla huomasin, että lämmintä ilmaa tulee vain kuljettajan puolelle. Repsikan puolen suuttimista puhaltaa viileätä.
Kysyin tästäkin Jag-Finistä, heidän arvionsa oli, että vesiventtiili ei toimi. (Maksaa 400e + työt eli yht 750e).
Vika voi tosin olla jossain muuallakin.
Olisko jollain tietoa, mistä kannattaisi vikaa etsiä? En nyt enää millään halua uusia kaikkea, missä jotain ilmenee.
Palaillaan juttuihin. Terv. Keke.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Moi !
Jos englanti taipuu, niin tässä linkkiä ilmastoinnin juttuihin http://jaguarclimatecontrol.com/diagnose/
Yleisin vika taitaa olla tuo Jag-finnin diagnoosi eli venttiilinjumitus (dccv).
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Keke tässä.
Hei, kiitos viestistä! Minulla on onneksi yksi tosi osaava ystävä, joka taitaa englannin kielen: Oma poikani. (0n tilannut ulkomailta onnistuneesti
jo kaksi autoa hyvällä menestyksellä). Ryhdymme toimiin.( Ehdin kertoa jo korjaamollenikin asiasta. Jos ei tule sitä kautta homma selväksi,
niin sitten... ) Terv. laatuautoilija (niin ainakin haluan vielä uskoa.)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys Keke !
Tässä vielä linkki jo aiemmin samankaltaiseen ketjuun viewtopic.php?f=2&t=6834&p=37934&hilit=dccv#p37934
Alkupään S typet omaavat tiettyjä heikkoja kohtia ja iän tuomana sinunkin 16 vuotiaalla ja kohtuullisesti ajetulla nuo ongelmat valitettavasti tulevat esiin väistämättä. Tiettyjen osien ikä tulee vastaan ja aiheuttaa ongelmia. Valitettavaa tietty on, että ne yleensä jäävät uuden omistajan korjattavaksi ja maksettavaksi. Aika halvalla noita saa ja kohtuu kilometreillä, mutta muutaman tuhannen saa varata kuntoon laittoon yleensä.
Nyt neljän S typen ja yhden XK8 lyhyellä kokemuksella ostin myös itselleni S Type R:n sillä mentaliteetillä jo lähtökohtaisesti, että ostohintaan saa laittaa 3-4T€ parin vuoden sisällä vaikka merkkiliikkeen huollot ja korjaukset ennen myyntiä oli tehty (noin 4T€). Kun huoltohistoriaa tarkasti ja tehtyjä korjauksia ennnen ostoa niin huomasi tiettyjen "tyyppivikojen"olevan korjaamatta(esim vaihteistoöljyn putkisto) joten niiden korjauksiin piti varautua. Sinunkin autossasi nuo tavanomaisimmat ns "tyyppiviat" tai yleiset ongelmat realisoituvat.

Kun nuo ongelmat on saanut korjatuksi niin muutenhan S type on mitä mainioin menopeli luotettavuudessaan ja komeudessaan mielestäni.
Kannattaa homkata jokin vikakoodin lukulaite niin helpottaa ensi diagnosointia ja ei tarvitse aina käyttää maksullisessa lukulaitteessa. Maksaamitsensä takaisin nopeasti tuollainen 100-200€!laite.
Zemppiä ongelmien selättämiseen !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
KekeKotka
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2015 6:39 pm

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja KekeKotka »

Keke tässä.

Kiitos "Kissaeläin" palautteestasi, joka oli "karmaisevaa" tulevaisuutta kohden (lisäongelmia?) tulossa,
mutta hyvääkin, toiveita elättävää minulle annoit.
Mulla oli se sonata, jonka myin pojalleni. Poika myi sen 1500e pihasta juuri silloin, kun jäin totaalisesti ilman minkäänlaista ajopeliä.
Kaksi viikkoa lomasta kului oman tontin sisällä.

Sonataan mulla meni yhdeksän vuoden aikana 8000e huoltoihin ja korjauksiin.
Ostin Jagulin viime syksynä, ja nyt on kulunut euroja n. 4500. Jos tää meno jatkuu, niin ei kestä lompakko eikä pää.
Kun jaguaarin ostin, luulin ostavani "laatuauton". (Vain kaksi vuotta vanhempi sonataa, ja vähemmän ajettu.)

Kivahan jagge on ajaa ja katsella, hyvin pärjäsi talvipakkasillakin, mutta nää kulut...
Jos ei kohta rupea peli pelaamaan, niin...

Nyt mennään eteenpäin asioissa vaan. Haluaisin tuntea sen saman varmuuden tunteen autossani, mikä oli minulla Sonatan kanssa,
Aikoinaan oli iso harppaus mulle ostaa korealainen peli, mutta vielä ei jagge ole sitä voittanut.
Toivotaan, että tunne tulee pian, koska pojanpoikakin kehui remonttimiehille matkallamme, että "meillä on jaguli tallissa".

Jatkoja teille ja hyviä ajokilometrejä! Terv. Keke.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Ei ollut tarkoitus pelotella tulevalla, voi olla että nyt sinun autossasi suurimmat hiertymät on jo nyt paikattu ja meno jatkuu kauan ilman mitään ongelmia.
Mukavia kilometrejä !
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Terve täältä Kaakonkulmalta! Terv. KekeKotka

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Juu anteeksi jos viestini loukkaa jotain, mutta näitä autoja voi pääsääntöisesti korjata halvalla tai sitten sellaisessa korjaamossa joka vaihtaa osakokonaisuuksia ja laskuttaa vielä omistajalta Jaguar lisää. (Jaguar lisällä viittaan siihen, että kun ei oikein osata niin ihmetellään tunnin hommaa neljä)

Valitettavan paljon näkee nykyään myös sitä, että 2€ osan takia vaihdetaan esim. 1000€ polttoainelisälämmitin. :mrgreen:
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin