XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Moi
Kyseessä on 2004 vm, bensa V8 ja haasteena ettei auto starttaa kunnolla jos:
-on vähänkään pakkasta sekä samalla
-kyseessä aamun eka starttaus
Akku on lähes uusi ja starttimoottori kyllä pyörittää iloisesti, mutta kone ei herää... ei edes lupaa/yskähtele eikä kojetaulussakaan näy mitään ilmoituksia/vikavaloja. Joskus ongelma on niin paha että joutuu pitämään hetken taukoa ja tehdä monta starttausyritystä kun ei kärsi ylikuormittaa starttia... ja sitten lopulta kone yhtäkkiä herääkin ihan kuin ei mitään ongelmia olisi ollut
Tulppiakaan se ei ilmeisesti kastele kun käynnistyessään ei tule ylimääräistä savua. Olen vaihtanut bensasuodattimen sekä takaluukun sulakeboxissa olevat kaikki 3kpl releitä, joista ilmeisesti 2kpl ohjaa bensapumppua.
Vaiva on kiusallinen kun ei voi luottaa käynnistymiseen... ja tosiaan ongelmia on vain päivän ensimmäisessä starttauksessa kun auto on seissyt yön yli ja ollaan pakkaskeleillä, pluskeleillä käynnistyy aina kuin tyhjää vain.
Voisiko kyse olla jostakin kosketus/anturiviasta tai bensapaineihin liittyvästä... ajatuksia kiitos?
Kyseessä on 2004 vm, bensa V8 ja haasteena ettei auto starttaa kunnolla jos:
-on vähänkään pakkasta sekä samalla
-kyseessä aamun eka starttaus
Akku on lähes uusi ja starttimoottori kyllä pyörittää iloisesti, mutta kone ei herää... ei edes lupaa/yskähtele eikä kojetaulussakaan näy mitään ilmoituksia/vikavaloja. Joskus ongelma on niin paha että joutuu pitämään hetken taukoa ja tehdä monta starttausyritystä kun ei kärsi ylikuormittaa starttia... ja sitten lopulta kone yhtäkkiä herääkin ihan kuin ei mitään ongelmia olisi ollut
Tulppiakaan se ei ilmeisesti kastele kun käynnistyessään ei tule ylimääräistä savua. Olen vaihtanut bensasuodattimen sekä takaluukun sulakeboxissa olevat kaikki 3kpl releitä, joista ilmeisesti 2kpl ohjaa bensapumppua.
Vaiva on kiusallinen kun ei voi luottaa käynnistymiseen... ja tosiaan ongelmia on vain päivän ensimmäisessä starttauksessa kun auto on seissyt yön yli ja ollaan pakkaskeleillä, pluskeleillä käynnistyy aina kuin tyhjää vain.
Voisiko kyse olla jostakin kosketus/anturiviasta tai bensapaineihin liittyvästä... ajatuksia kiitos?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Ilmamassa-anturi.
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Ok kiitoksia, eli kyseessä olisi esim, britishpartsilla tämä airflow sensor £91 arvoinen kapistus:
https://www.britishparts.co.uk/products ... or-DMA0113
Osaisitko kertoa vähän tarkemmin sen sielunelämästä, miten ilmamassa-anturi liittyy tähän kylmäkäynnistysongelmaan silloin kun auto on seissyt tarpeeksi pitkään (yön yli) yhdistettynä pakkaskeleihin?
https://www.britishparts.co.uk/products ... or-DMA0113
Osaisitko kertoa vähän tarkemmin sen sielunelämästä, miten ilmamassa-anturi liittyy tähän kylmäkäynnistysongelmaan silloin kun auto on seissyt tarpeeksi pitkään (yön yli) yhdistettynä pakkaskeleihin?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Heitän ihan puhtaan arvauksen, olikos tuossa MAF:n mallissa imuilman lämpötila-anturi samassa?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Jos sulla on OBD-lukija, niin sillä muistaakseni näkee imuilman lämpötilan (tai siis
mitä systeemi luulee), näyttääkö se outoja lukemia? Mulla MAF:n hajotessa se näytti
aivan kymmenillä asteilla pieleen. Tuli siitä kyllä muitakin oireita.
Köpi
mitä systeemi luulee), näyttääkö se outoja lukemia? Mulla MAF:n hajotessa se näytti
aivan kymmenillä asteilla pieleen. Tuli siitä kyllä muitakin oireita.
Köpi
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Jos ei ole live-datan lukemiseen soveltuvaa testeriä niin nappaa johto irti ja katso mitä tapahtuu? Jos toimii hätäkäyttötilassa jotenkuten niin vika on MAFfissa. Luultavimmin?
Jos MAF-kertoo koneelle aamulla että lämmintä on vaikkapa +40 astetta ja ulkona pakkasta niin sekaisinhan tuo systeemi menee ... Pari viikkoa sitten korjattiin kaverin Rellu vaihtamalla siihen imuilman lämpötila-anturi. Kulutus oli aika kova ja käyntiongelmiakin kuumana kun anturi kertoi älylaatikolle ulkolämpötilaksi -40 astetta jatkuvasti
Jos MAF-kertoo koneelle aamulla että lämmintä on vaikkapa +40 astetta ja ulkona pakkasta niin sekaisinhan tuo systeemi menee ... Pari viikkoa sitten korjattiin kaverin Rellu vaihtamalla siihen imuilman lämpötila-anturi. Kulutus oli aika kova ja käyntiongelmiakin kuumana kun anturi kertoi älylaatikolle ulkolämpötilaksi -40 astetta jatkuvasti
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Meikän OBD -lukija on marketin hyllyltä eli ei ikävä kyllä näytä kuin vikakoodit.
Jotenkin ei tunnu loogiselta että jos MAF antaisi väärää ilman lämpötilaa niin ensin moottori ei edes lupaa käynnistyä, mutta sitten yhtäkkiä käynnistyykin ihan normaalisti ja ajossa kaikki on kunnossa... ei savuta, ei syö bensaa normaalia enemmän jne... no, en tiedä
Entä tällainen teoria: voisikohan tällä bensapaineen sensorilla olla jotakin vaikutusta ongelmaan? Tähän näyttää tulevan virta eli voisiko olla että pakkasella tämä ei aina halua herätä ja vaikuttaisiko siten että toimimattomana tulppaa koko bensalinjan niin ettei moottori saa ollenkaan bensaa? Missähän tämä sijaitsee autossa?
https://www.britishparts.co.uk/products ... re-AJ87977
Jotenkin ei tunnu loogiselta että jos MAF antaisi väärää ilman lämpötilaa niin ensin moottori ei edes lupaa käynnistyä, mutta sitten yhtäkkiä käynnistyykin ihan normaalisti ja ajossa kaikki on kunnossa... ei savuta, ei syö bensaa normaalia enemmän jne... no, en tiedä
Entä tällainen teoria: voisikohan tällä bensapaineen sensorilla olla jotakin vaikutusta ongelmaan? Tähän näyttää tulevan virta eli voisiko olla että pakkasella tämä ei aina halua herätä ja vaikuttaisiko siten että toimimattomana tulppaa koko bensalinjan niin ettei moottori saa ollenkaan bensaa? Missähän tämä sijaitsee autossa?
https://www.britishparts.co.uk/products ... re-AJ87977
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Yllä aika hyviä vinkkejä mielestäni. Sulla on allekirjoituksen perusteella niin iso valikoima Jaguaareja, että vois maksaa jag-yhteensopiva vikakoodilukija aika nopeasti itsensä takaisin. Hyviä lukijoita on käyty läpi tällä foorumilla, jos merkki/malli vinkkejä haluat.
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Juu... onhan noita romuja tuossa pihalla ja hyvälle testerille olisi kyllä tarvetta.
Meikällä on läppärillä ElmOScan 2007 mutta jostain syystä se lopetti toimintansa. Ohjelma kyllä aukeaa (tosin vikailmoituksella: Registry error, win error code 2) , mutta ei lähde ottamaan yhteyttä autoon... ja olen niin käsi ATK-asioissa etten jaksanut perehtyä vaan hain marketista uuden 15euron testerin...
OBD opas -ketjussa käsiteltiin aikoinaan monelta kantilta näitä ohjelmia, mutta nyt sinne ei ole kukaan kirjoitellut yli vuoteen. Jos jollakulla olisi nyt vinkata toimiva ja huokea ohjelma joko kännyyn tai uusimpaan windowsiin niin voisi päivittää tämän hetken tilanteen
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista, tilasin juuri Britishpartsilta uuden MAF:n, hintaa tuli veroineen ja rahteineen yht, £137, toivottavasti tällä starttiongelma poistuu.
Meikällä on läppärillä ElmOScan 2007 mutta jostain syystä se lopetti toimintansa. Ohjelma kyllä aukeaa (tosin vikailmoituksella: Registry error, win error code 2) , mutta ei lähde ottamaan yhteyttä autoon... ja olen niin käsi ATK-asioissa etten jaksanut perehtyä vaan hain marketista uuden 15euron testerin...
OBD opas -ketjussa käsiteltiin aikoinaan monelta kantilta näitä ohjelmia, mutta nyt sinne ei ole kukaan kirjoitellut yli vuoteen. Jos jollakulla olisi nyt vinkata toimiva ja huokea ohjelma joko kännyyn tai uusimpaan windowsiin niin voisi päivittää tämän hetken tilanteen
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista, tilasin juuri Britishpartsilta uuden MAF:n, hintaa tuli veroineen ja rahteineen yht, £137, toivottavasti tällä starttiongelma poistuu.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Do niin... innostuin lataamaan Jykkepojan suositteleman OBD auto doctor -ilmaisohjelman.
Tässäkin ohjelmassa on sama vika kuin mainitsemassani ElmOScan ohjelmassa... kumpikaan ei lähde ottamaan yhteyttä autoon Kaapelina minulla on ELM 327 ja siinä kyllä syttyy punainen ledi kun kytken sen auton OBD pistokkeeseen sekä läppäristä kuuluu "muljahteleva" ääni kun kytken kaapelin läppärin porttiin eli yhteys pitäisi olla olemassa...
...mutta kumpikin ohjelma on ihan hengetön kun yritän ottaa yhteyttä. Vian täytyy olla läppärissäni eikä näissä ohjelmissa, mutta outoa että kaikki muu (esim kännykästä valokuvat, langaton hiiri, jne) kyllä yhdistyy tietokoneeseeni näiden porttien kautta... hemmetti kun meikä on siis ihan käsi tietokoneiden kanssa... huoh
Tässäkin ohjelmassa on sama vika kuin mainitsemassani ElmOScan ohjelmassa... kumpikaan ei lähde ottamaan yhteyttä autoon Kaapelina minulla on ELM 327 ja siinä kyllä syttyy punainen ledi kun kytken sen auton OBD pistokkeeseen sekä läppäristä kuuluu "muljahteleva" ääni kun kytken kaapelin läppärin porttiin eli yhteys pitäisi olla olemassa...
...mutta kumpikin ohjelma on ihan hengetön kun yritän ottaa yhteyttä. Vian täytyy olla läppärissäni eikä näissä ohjelmissa, mutta outoa että kaikki muu (esim kännykästä valokuvat, langaton hiiri, jne) kyllä yhdistyy tietokoneeseeni näiden porttien kautta... hemmetti kun meikä on siis ihan käsi tietokoneiden kanssa... huoh
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Kokeile kännykkään torque ohjelmaa saattaa toimia tai sitten ei, mutta testaaminen ei ainakaan maksa mitään. Kaveri myy noita delphin kopioita ja delphin softa tulee mukana. Toimii hienosti esim windows8/10 tabletissa. Näkee ainakin S ja X typestä kaikki ja jotain voi ohjelmoidakkin.
Toimivin ratkaisu perus sukankuluttajalle on sitten sdd ja mongoose, tästäkin on tehty valmis paketti virtuaalikoneena windows7,8/10 näitä löytyy ebaystä.
Toimivin ratkaisu perus sukankuluttajalle on sitten sdd ja mongoose, tästäkin on tehty valmis paketti virtuaalikoneena windows7,8/10 näitä löytyy ebaystä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Antureiden arvoja eri moduuleista jne. pystyy aika kattavasti seuraamaan myös näillä n. 100€ hinnoissa olevilla lukijoilla, mihin ei erillistä tietokonetta tarvitse.
viewtopic.php?f=2&t=7604&p=42355
En tiedä Mongoosesta mitään, mutta ilmeisesti saa vielä enemmän tehtyä sillä. Osalle käyttäjistä varmasti hankaluutena tuo käyttöönotto.
viewtopic.php?f=2&t=7604&p=42355
En tiedä Mongoosesta mitään, mutta ilmeisesti saa vielä enemmän tehtyä sillä. Osalle käyttäjistä varmasti hankaluutena tuo käyttöönotto.
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Nyt on uusi ilmamassa-anturi paikalla, mutta vika ei ollut siinä.
Tähän mennessä tuon ilmamassa-anturin lisäksi on siis vaihdettu takaluukun releet ja bensasuodatin, mutta ongelma on yhä entisensä.
Havainnot:
-kun auto on lämmitysjohdon päässä niin se käynnistyy aina heti pakkasesta huolimatta.
-kun auto ei ole lämmitysjohdon päässä niin se käynnistyy pikkupakkasella aina heti vaikka on seisonut joitakin tunteja.
-kun auto ei ole lämmitysjohdon päässä niin pikkupakkasella yön yli seistyään se ei tahdo enää käynnistyä.
-kun auto ei ole lämmitysjohdon päässä niin tämän hetken -18 asteen pakkasessa riittää muutaman tunnin seisominen ja se ei tahdo enää käynnistyä.
Vika on siis hyvin looginen. Kun moottori on tarpeeksi kylmä niin jokin on pielessä ja vaaditaan älytön sahaaminen ennen kuin kone ilmeisesti lämpenee ja lopulta käynnistyy... hyviä vinkkejä kaivataan edelleen... huoh
Tähän mennessä tuon ilmamassa-anturin lisäksi on siis vaihdettu takaluukun releet ja bensasuodatin, mutta ongelma on yhä entisensä.
Havainnot:
-kun auto on lämmitysjohdon päässä niin se käynnistyy aina heti pakkasesta huolimatta.
-kun auto ei ole lämmitysjohdon päässä niin se käynnistyy pikkupakkasella aina heti vaikka on seisonut joitakin tunteja.
-kun auto ei ole lämmitysjohdon päässä niin pikkupakkasella yön yli seistyään se ei tahdo enää käynnistyä.
-kun auto ei ole lämmitysjohdon päässä niin tämän hetken -18 asteen pakkasessa riittää muutaman tunnin seisominen ja se ei tahdo enää käynnistyä.
Vika on siis hyvin looginen. Kun moottori on tarpeeksi kylmä niin jokin on pielessä ja vaaditaan älytön sahaaminen ennen kuin kone ilmeisesti lämpenee ja lopulta käynnistyy... hyviä vinkkejä kaivataan edelleen... huoh
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Käynnistyykö bensapumppu kun laittaa virrat päälle? Entä kun starttaa? Miten lie hiljainen bensapummpu noin uudessa Jaguarissa. Vanhoissa pumpun ääneen kuulee ainakin jos on avustaja jotta toinen voi olla "korva kiinni polttoainetankissa".
Kannattaa ainakin vaihtaa kampiakselin asentotunnistinanturi. Sen vaihto ei mene hukkaan vaikka vika ei olisikaan siinä. Mielestäni tuo anturi kannattaa vaihtaa kaikissa autoissa huoltotoimena. Tiedän vain tapauksia, useita, että anturi alkaa toimia epämääräisesti kun se lämpenee sopivasti. Mutta ehkä sama voi tapahtua jos vanhentunut anturi jäähtyy hyvin kylmäksi?
Kannattaa ainakin vaihtaa kampiakselin asentotunnistinanturi. Sen vaihto ei mene hukkaan vaikka vika ei olisikaan siinä. Mielestäni tuo anturi kannattaa vaihtaa kaikissa autoissa huoltotoimena. Tiedän vain tapauksia, useita, että anturi alkaa toimia epämääräisesti kun se lämpenee sopivasti. Mutta ehkä sama voi tapahtua jos vanhentunut anturi jäähtyy hyvin kylmäksi?
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Kiitos Matsulle hyvistä ajatuksista.
Loogisesti ajateltuna miinusasteilla autossa on jokin ensin jäässä, joka sitten lohkolämmittimen tai sisätilalämmitten ansiosta lämpenee niin että sulaa ja starttiongelma poistuu.
Benspumppu on takana tankin sisällä ja kampiakselin asentotunnistin taas käsittääkseni auton alla vauhtipyörän alapäässä moottorin ulkopuolella. Näitä nuo edellämainitut eivät varmaankaan pysty lämmittämään?
Olisiko auton sisällä jotakin elektroniikkaa, joka olisi niin "kohmeessa" että sytytyspuolella olisi häikkää? Tämän teorian voisin toki tarkistaa poistamalla sisätilalämmittimen käytöstä.
Entä tuo jo aikaisemmin epäilemäni bensapaineen sensori? Tuo näyttää sijaitsevan koneen päällä imusarjan vieressä ja siihen tulee sekä sähkö että bensalinja. Voisiko lohkolämmitin säteillä niin paljon lämpöä että tuo kapistus "heräisi"?
Loogisesti ajateltuna miinusasteilla autossa on jokin ensin jäässä, joka sitten lohkolämmittimen tai sisätilalämmitten ansiosta lämpenee niin että sulaa ja starttiongelma poistuu.
Benspumppu on takana tankin sisällä ja kampiakselin asentotunnistin taas käsittääkseni auton alla vauhtipyörän alapäässä moottorin ulkopuolella. Näitä nuo edellämainitut eivät varmaankaan pysty lämmittämään?
Olisiko auton sisällä jotakin elektroniikkaa, joka olisi niin "kohmeessa" että sytytyspuolella olisi häikkää? Tämän teorian voisin toki tarkistaa poistamalla sisätilalämmittimen käytöstä.
Entä tuo jo aikaisemmin epäilemäni bensapaineen sensori? Tuo näyttää sijaitsevan koneen päällä imusarjan vieressä ja siihen tulee sekä sähkö että bensalinja. Voisiko lohkolämmitin säteillä niin paljon lämpöä että tuo kapistus "heräisi"?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Mielestäni "haisee" siltä että auton jokin lämpötila-anturi näyttää väärää lämpötilaa ja sen takia auto ei käynnisty "kylmäkäynnistystilassa".
Ts. seos liian laiha kylmäkäynnistyksessä, mutta mahdoton sanoa ilman että saa imuilman, moottorin, ulkoilman ja jäähdytysnesteen lämpötilatiedot livenä käynnistystilanteessa.
Ymmärtääkseni jos kyse olisi siitä että anturi olisi kokonaan pois pelistä pitäisi auton lähteä kylmänä normaalisti käyntiin (näyttää -30 tms), mutta tämä on vain MuTu.
Ts. seos liian laiha kylmäkäynnistyksessä, mutta mahdoton sanoa ilman että saa imuilman, moottorin, ulkoilman ja jäähdytysnesteen lämpötilatiedot livenä käynnistystilanteessa.
Ymmärtääkseni jos kyse olisi siitä että anturi olisi kokonaan pois pelistä pitäisi auton lähteä kylmänä normaalisti käyntiin (näyttää -30 tms), mutta tämä on vain MuTu.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Nyt on saatu ElmOScan pelittämään ja tässä havaintoja:
Testitilanteessa kodin ulkolämpömittari näyttää -5 astetta ja auton ulkolämpömittari -4 astetta eli auton ulkolämpötilan anturi pitäisi toimia oikein (eihän moottorille ole omaa anturia... eihän?).
1) Alkutilanne, moottoria ei vielä käynnistetty:
-jäähdytinnesteen lämpötila +16 astetta
-sisäänotetun ilman lämpötila +13 astetta
-Polttonesteen paine 339kPa
2) Välittömästi moottorin käynnistyttyä:
-jäähdytinnesteen lämpötila +24 astetta
-sisäänotetun ilman lämpötila +7 astetta
-polttonesteen paine 372kPa
-ilmamäärä MAF 9,0g/s
3) Moottori käynyt n, 5min:
-jäähdytysneteen lämpötila +63 astetta
-sisäänotetun ilman lämpötila +16 astetta
-ilmamäärä MAF 6,0g/s
-hetkellinen lambdasäätö -1,6% sekä -2,3%
-sytytysennakko seilaa välillä 5-11astetta
O2 sensori 0,670V@0,00
Lisäksi ohjelma pystyi lukemaan jonkin MOODI 06 -testin (mikä tämä testi on?), joka ilmoittaa sallitun minimiarvon sekä mitatun arvon. Tässä testissä lähes kaikki mitatut arvot olivat vähintään puolet minimiarvoja pienemmät... esim:
-$060B mitattu 3150 kun minimi 6554 tai
-$0610 mitattu 36 kun minimi 92
Tässä testitilanteessa oli nyt ylipäätään sellainen seikka "pielessä" että autolla oli ajettu muutama tunti aikaisemmin ja se käynnistyi heti eli alkutilanteen anturien arvot eivät nyt välttämättä raportoi viasta. Täytyykin antaa auton seisoa yön yli ja kokeilla uudelleen niin että vika on varmasti päällä, mutta tuleeko jollain jo näistä tuloksista jotakin ajatuksia?
Testitilanteessa kodin ulkolämpömittari näyttää -5 astetta ja auton ulkolämpömittari -4 astetta eli auton ulkolämpötilan anturi pitäisi toimia oikein (eihän moottorille ole omaa anturia... eihän?).
1) Alkutilanne, moottoria ei vielä käynnistetty:
-jäähdytinnesteen lämpötila +16 astetta
-sisäänotetun ilman lämpötila +13 astetta
-Polttonesteen paine 339kPa
2) Välittömästi moottorin käynnistyttyä:
-jäähdytinnesteen lämpötila +24 astetta
-sisäänotetun ilman lämpötila +7 astetta
-polttonesteen paine 372kPa
-ilmamäärä MAF 9,0g/s
3) Moottori käynyt n, 5min:
-jäähdytysneteen lämpötila +63 astetta
-sisäänotetun ilman lämpötila +16 astetta
-ilmamäärä MAF 6,0g/s
-hetkellinen lambdasäätö -1,6% sekä -2,3%
-sytytysennakko seilaa välillä 5-11astetta
O2 sensori 0,670V@0,00
Lisäksi ohjelma pystyi lukemaan jonkin MOODI 06 -testin (mikä tämä testi on?), joka ilmoittaa sallitun minimiarvon sekä mitatun arvon. Tässä testissä lähes kaikki mitatut arvot olivat vähintään puolet minimiarvoja pienemmät... esim:
-$060B mitattu 3150 kun minimi 6554 tai
-$0610 mitattu 36 kun minimi 92
Tässä testitilanteessa oli nyt ylipäätään sellainen seikka "pielessä" että autolla oli ajettu muutama tunti aikaisemmin ja se käynnistyi heti eli alkutilanteen anturien arvot eivät nyt välttämättä raportoi viasta. Täytyykin antaa auton seisoa yön yli ja kokeilla uudelleen niin että vika on varmasti päällä, mutta tuleeko jollain jo näistä tuloksista jotakin ajatuksia?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Moi.
Ekana käy silmään toi "sisään otetun" ilman lämpötila? Jos ja kun? se on MAF anturin mittaama niin eikös se ole aikas poskellaan jos ulkolämpötila on -5?
Ekana käy silmään toi "sisään otetun" ilman lämpötila? Jos ja kun? se on MAF anturin mittaama niin eikös se ole aikas poskellaan jos ulkolämpötila on -5?
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Imuilman lämpötila vaikuttaa melko korkealta jos ulkoilman lämpötila -5.
edit. Myöhästyin....
edit. Myöhästyin....
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Jos auto seisoi testitilanteessa paikallaan tyhjäkäynnillä, niin tuo imuilman lämpötila saattaa olla ihan oikeinkin. Imuilma otetaan näissä ihan moottoritilan yläosasta aika kaukaa maskin takaa, eli se vetää paikallaan ollessa lämmintä ilmaa moottoritilasta. Oikean tilanteen näkee kun autolla ajaa, ja silloin imuilman lämmön pitäisi olla sama kuin ulkolämpötila.
Tässä vapaastihengittävässä imuilman sensori on MAF:n kanssa samassa, ahdetussa olisi erillinen sensori.
Onhan tuo jäähdytysnesteen lämpötila muuten varmasti jäähdytysnesteen eikä öljyn lämpö? Jotenkin vaikuttaisi loogisimmalta selitykseltä että jäähdytinnesteen anturi olisi rikki. Muistaakseni se toimii (moottoria suojatakseen ) niin päin, että jos se on kokonaan pois pelistä niin auto olettaa olevansa lämmin.
Tässä vapaastihengittävässä imuilman sensori on MAF:n kanssa samassa, ahdetussa olisi erillinen sensori.
Onhan tuo jäähdytysnesteen lämpötila muuten varmasti jäähdytysnesteen eikä öljyn lämpö? Jotenkin vaikuttaisi loogisimmalta selitykseltä että jäähdytinnesteen anturi olisi rikki. Muistaakseni se toimii (moottoria suojatakseen ) niin päin, että jos se on kokonaan pois pelistä niin auto olettaa olevansa lämmin.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Maalaisjärjellä ajateltuna nuo kaikki sensorit toimivat oikein. Mittaustilanteessahan autolla oli ajettu n, 4h aikaisemmin eli jäähdytinneste oli näköjään vielä +16 astetta lämpöinen ja moottori siten vielä lämmin joten sen lämpö tod näk säteili MAFiin asti. Kun moottori sitten käynnistyi niin MAF:n kautta tuleva imuilma laski hetkeksi +13 -> +7 asteeseen nousten hetken kuluttua +16 asteeseen. Samalla jäähdytinnesteen lämpötila alkoi tasaisesti nousta.
ElmOScan -ohjelman sensorivalikoimassa ei ole muita lämpötila-antureita kuin nämä kaksi (ei siis öljyn lämmölle omaansa) ja tekstinä lukee selvästi "jäähdytysnesteen lämpötila".
Laitan kohta uudet testitulokset, jotka myös tukevat sitä että sensorit pelittävät...
ElmOScan -ohjelman sensorivalikoimassa ei ole muita lämpötila-antureita kuin nämä kaksi (ei siis öljyn lämmölle omaansa) ja tekstinä lukee selvästi "jäähdytysnesteen lämpötila".
Laitan kohta uudet testitulokset, jotka myös tukevat sitä että sensorit pelittävät...
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
...tässä uusi testitilanne, jossa auto oli nyt seissyt yön yli. Tällä kertaa ongelmatilanne oli päällä, sillä moottoria sai sahata minuuttikaupalla ennen kuin se heräsi.
Testitilanteessa kodin ulkolämpömittari näytti -3 ja auton ulkolämpömittari -2 astetta.
Tulokset:
1) Alkutilanne, moottoria ei vielä käynnistetty:
-jäähdytinnesteen lämpötila +2 astetta
-sisäänotetun ilman lämpötila +1 astetta
-polttonesteen paine 340kPa
-ilmamäärä MAF 0,0 g/s
-sytytysennakko 12 astetta
2) Välittömästi moottorin käynnistyttyä:
-jäähdytinnesteen lämpötila +6
-sisäänotetun ilman lämpötila +2
-polttonesteen paine 380
-ilmamäärä MAF 12,0
-sytytysennakko 15
3) Moottori käynyt n, 5min:
-jäähdytinnesteen lämpötila +43
-sisäänotetun ilman lämpötila +6
-polttoaineen paine 380
-sytytysennakko 6
Siis... mielestäni kaikki vaikuttaa loogiselta... ainakin kaikki arvot muuttuvat oikeaan suuntaan moottorin käydessä. Ainoastaan silmään pistää tuo MAF:n sisäänotetun ilman lämpötila kun moottoria ei ole vielä käynnistetty. Kylmän yön jälkeenkin se oli +1 astetta eli 3-4 astetta liian lämmintä ulkolämpötilaan verrattuna, mutta voiko se olla selitettävissä sillä että imuilman aukko on vuoratun moottoritilan sisällä.
Muistettavaa tässä pohdinnassa on vielä se että jos lohkolämmitin olisi ollut käytössä niin moottori olisi käynnistynyt kuin palmun alta... eli mikä ihme siis voi tehdä sen että pikku pakkasellakin täysin kylmä moottori ei käynnisty kuin ankaralla sahaamisella...huoh
Mieleen tulee tällainen teoria että jos/kun tämä uusi vaihdettu MAF antaa oikeat arvot... niin mikä muutos moottorin aivojen tms "käynnistyskäskyissä" pitäisi tapahtua kun alkutilanteessa MAF:n antama lämpötila laskee +13 ->+1 asteeseen. Maalaisjärjellä jo mainittu "kylmäkäynnistystila" pitäisi mennä päälle kun lämpötila laski eikö vain... eli mikä (muu kuin MAF) voisi olla ongelmana jos tämä kylmäkäynnistystila ei menekään päälle?
Mietin tässä vain että moottorin käytös on nyt, kuten kaikki muistamme nuoruutemme mopoajoilta... vaikka kuinka polki kylmää mopoa niin se ei käynnistynyt ellei ensin laittanyt ryyppyä päälle...
Testitilanteessa kodin ulkolämpömittari näytti -3 ja auton ulkolämpömittari -2 astetta.
Tulokset:
1) Alkutilanne, moottoria ei vielä käynnistetty:
-jäähdytinnesteen lämpötila +2 astetta
-sisäänotetun ilman lämpötila +1 astetta
-polttonesteen paine 340kPa
-ilmamäärä MAF 0,0 g/s
-sytytysennakko 12 astetta
2) Välittömästi moottorin käynnistyttyä:
-jäähdytinnesteen lämpötila +6
-sisäänotetun ilman lämpötila +2
-polttonesteen paine 380
-ilmamäärä MAF 12,0
-sytytysennakko 15
3) Moottori käynyt n, 5min:
-jäähdytinnesteen lämpötila +43
-sisäänotetun ilman lämpötila +6
-polttoaineen paine 380
-sytytysennakko 6
Siis... mielestäni kaikki vaikuttaa loogiselta... ainakin kaikki arvot muuttuvat oikeaan suuntaan moottorin käydessä. Ainoastaan silmään pistää tuo MAF:n sisäänotetun ilman lämpötila kun moottoria ei ole vielä käynnistetty. Kylmän yön jälkeenkin se oli +1 astetta eli 3-4 astetta liian lämmintä ulkolämpötilaan verrattuna, mutta voiko se olla selitettävissä sillä että imuilman aukko on vuoratun moottoritilan sisällä.
Muistettavaa tässä pohdinnassa on vielä se että jos lohkolämmitin olisi ollut käytössä niin moottori olisi käynnistynyt kuin palmun alta... eli mikä ihme siis voi tehdä sen että pikku pakkasellakin täysin kylmä moottori ei käynnisty kuin ankaralla sahaamisella...huoh
Mieleen tulee tällainen teoria että jos/kun tämä uusi vaihdettu MAF antaa oikeat arvot... niin mikä muutos moottorin aivojen tms "käynnistyskäskyissä" pitäisi tapahtua kun alkutilanteessa MAF:n antama lämpötila laskee +13 ->+1 asteeseen. Maalaisjärjellä jo mainittu "kylmäkäynnistystila" pitäisi mennä päälle kun lämpötila laski eikö vain... eli mikä (muu kuin MAF) voisi olla ongelmana jos tämä kylmäkäynnistystila ei menekään päälle?
Mietin tässä vain että moottorin käytös on nyt, kuten kaikki muistamme nuoruutemme mopoajoilta... vaikka kuinka polki kylmää mopoa niin se ei käynnistynyt ellei ensin laittanyt ryyppyä päälle...
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Joo, kyllähän toi imuilman lämpötilakin ihan loogisesti käyttäytyy ja jos se vielä otetaan konehuoneen puolelta kuten matsu kertoi niin varmaan näyttä ihan todellisa lukemia. Toi erokin on niin pieni että tuskin aiheuttaa mitään ongelmaa vaikka muutaman asteen todellisesta heittäisikin. XK:ssahan tuo ilma otetaan konehuoneen ulkopuolelta ja oletin että XJ:ssä olis sama.
Aikas kinkkinen ongelma. Voisiko näissä olla eri anturit moottorin lämpötilasta eculle ja lämpömittarille, joissain Alfoissa muistaakseni termarin kannessa on kaksi anturia?
Aikas kinkkinen ongelma. Voisiko näissä olla eri anturit moottorin lämpötilasta eculle ja lämpömittarille, joissain Alfoissa muistaakseni termarin kannessa on kaksi anturia?
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Jotenkin tuntuu loogiselta että meikä tässä nyt "yrittää polkea kylmää mopoa käyntiin ilman että saa sen ryyppyä päälle"... eli vaikka MAF antaa oikean imuilman lämpötilan ECU:lle niin jostain syystä auton "ryyppy" ei kuitenkaan mene päälle vaan moottori saa liian laihaa seosta.
Jos muistellaan testejä: kun ensimmäisessä testissä MAF näytti imuilmaksi +13 astetta niin auto käynnistyi helposti. Seuraavassa testissä yön yli seistyään MAF näytti imuilmaksi +1 astetta eikä moottori enää tahtonut käynnistyä. Edelleen kokemusten perusteella tästä kun mennään kylmemmäksi niin tilanne ei muutu... esim, kun jokin viikko sitten oli -18 asteen pakkanen niin auto ei myöskään tahtonut käynnistyä. Johtopäätös on siis se että "ryyppy" ei mene missään tilanteessa päälle ja kun lähestytään pakkasrajaa niin auto tarvitsee ryypyn käynnistyäkseen.
Seuraavaksi kysymys kuuluukin että minkälainen mekanismi on nykyajan "ryyppy"... eli kylmäkäynnistystila. Mitä minun pitäisi tutkia... jotakin ilmeisesti throttle bodyn nurkilla... sinnehän menee sähkökin... ajatuksia tai tietoa kenelläkään?
Niin... ja siis vikakoodeja ei ole.
Jos muistellaan testejä: kun ensimmäisessä testissä MAF näytti imuilmaksi +13 astetta niin auto käynnistyi helposti. Seuraavassa testissä yön yli seistyään MAF näytti imuilmaksi +1 astetta eikä moottori enää tahtonut käynnistyä. Edelleen kokemusten perusteella tästä kun mennään kylmemmäksi niin tilanne ei muutu... esim, kun jokin viikko sitten oli -18 asteen pakkanen niin auto ei myöskään tahtonut käynnistyä. Johtopäätös on siis se että "ryyppy" ei mene missään tilanteessa päälle ja kun lähestytään pakkasrajaa niin auto tarvitsee ryypyn käynnistyäkseen.
Seuraavaksi kysymys kuuluukin että minkälainen mekanismi on nykyajan "ryyppy"... eli kylmäkäynnistystila. Mitä minun pitäisi tutkia... jotakin ilmeisesti throttle bodyn nurkilla... sinnehän menee sähkökin... ajatuksia tai tietoa kenelläkään?
Niin... ja siis vikakoodeja ei ole.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Re: XJ8 (X350) kylmäkäynnistysongelma
Ruiskutusta lisätään ei ilmamäärää, menee ymmärtääkseni ihan eculta vain "käsky" pidempään suuttimien aukioloon.
Kyllä se jokin lämpöanturi varmasti on joka nyt on ek.
Kyllä se jokin lämpöanturi varmasti on joka nyt on ek.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP