Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Millainen lämmitin tuossa 3.0:ssa on asennettunua?
Laitetaanko siihen lohko-, letku- vai säteilylämmitin kiinni?

Defa:n plugi laitteessa on mutta vaikuttaa varsin pienitehoiselta..? (vihreä piuha avian 'koppura' pakkasella vaikka pari tuntia tolpassa..)
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

ChiquitaT kirjoitti:Millainen lämmitin tuossa 3.0:ssa on asennettunua?
Laitetaanko siihen lohko-, letku- vai säteilylämmitin kiinni?

Defa:n plugi laitteessa on mutta vaikuttaa varsin pienitehoiselta..? (vihreä piuha avian 'koppura' pakkasella vaikka pari tuntia tolpassa..)
Kyllä siihen lohkolämmittimen saa http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autol ... ammittimet
Onko auto lämmin vai pelkkä johto koppurassa ? Jos johdon materiaali tiettyä laatua niin koppurassa on.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Goldust
Viestit: 114
Liittynyt: To Syys 18, 2014 6:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja Goldust »

Tutki hieman mihin johdot menevät, se Defan plugi keulassa voi olla nimittäin esimerkiksi defan akkulaturia varten.
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

XF:n on Defalla säteilylämmitin 414811 joka ei lämmitä jäähdytysnestettä vaan esilämmittää öljyn öljypohjan läpi. Ja nuo Defan johdot on tosi outoa materiaalia, menee koppuraan jo pienessä pakkasessa.
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

kiitti 'koppura' tiedosta. Se pani alunpitäen epäilemään että niinköhän siellä mikään lämpenee (kulkeeko kaapelissa mitään).
Startin jälkeen 'suht pian' puhaltaa lämmintä.
Mittasin plugista vastukset.
Nyt en enää tarkaa lukemaa muista mutta (1,5ohm?) joilla lämmitystehoksi päättelin aika pientä 350W..
(URI ja PUI)

Näkeekös XF:ssä moottorin lämmöt jostain?
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja rado »

On tuo käsittämätöntä että tekniikka kehittyy ja silti luovutaan tärkeistä perusjutuista kuten mm.
Öljytikku (Bmw)
Öljynpaineen merkkivalo (V70)
Vedenlämpötilanmittari (XF? & Polaris)

Anturitekniikka ei maksa juuri mitään mutta mittareita karsitaan vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin.
Mittareiden / antureiden avulla voidaan säästää merkittävästi ettei ongelmatinteessa ajattaisi moottoria paskaksi.

En tiedä jos ostaa OBD-sovitteen ja siihen kyytipojaksi esim. Torque mobiilisovelluksen saako näistä "pimeistä" ajoneuvoista puuttuvaa dataa ulos ?

Kehitys kulkee minusta mittariiston osalta aivan väärään suuntaan :(
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

rado kirjoitti:On tuo käsittämätöntä että tekniikka kehittyy ja silti luovutaan tärkeistä perusjutuista kuten mm.
Öljytikku (Bmw)
Öljynpaineen merkkivalo (V70)
Vedenlämpötilanmittari (XF? & Polaris)

Anturitekniikka ei maksa juuri mitään mutta mittareita karsitaan vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin.
Mittareiden / antureiden avulla voidaan säästää merkittävästi ettei ongelmatinteessa ajattaisi moottoria paskaksi.

En tiedä jos ostaa OBD-sovitteen ja siihen kyytipojaksi esim. Torque mobiilisovelluksen saako näistä "pimeistä" ajoneuvoista puuttuvaa dataa ulos ?

Kehitys kulkee minusta mittariiston osalta aivan väärään suuntaan :(
Samaa mieltä.
Kyllä siellä ne anturit ovat ja tiedot saa ulos tietokoneesta testerillä.
Oma ajatukseni esim mittariston tietojen vähenemiseen on se, että perus nykykäyttäjä ei seuraa mittariston tietoja, pitää niitä designin puolesta visuaalisesti rumana ja ei ymmärrä niitä arvoja vaikka selkeästi tieto osoittaisi ongelmasta. Taulussa saa palaa vaikka "engine/transmission failure" tai lämmöt olla tapissaan koneessa niin matka jatkuu koska "eihän tuo nyt mitään tarkoita koska auto liikkuu vielä".
Autojahan ei ole tehty enää käyttäjän huollettavaksi tai huolehdittavaksi vaan ammattimaisen huollon hoidettavaksi. Tuulilasinpesunestetta saa kaiketi lisätä takuunalaiseen autoon vielä. Siinä se käyttäjähuolto sitten on.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
rado
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 2:35 pm

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja rado »

Oot kissimirri niin oikeassa.
Ajattele kun auromyyjä saa hehkuttaa naisasiakkaalle että tämäpä nIin hieno auto ettei moottpriöljyä tarvitse koskaan tarkistaa vaan mitaristossa näkee aina kaiken ;).

Näkee niin kauan kun näkee..
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

Muutaman kerran olen talviaikaan katsonut lämmöt laittamalla OBD2 liittimeen ELM327 pulikan ja ladannut puhelimeen ilmaisen OBD AutoDoctorin. Katsonut sillä että lämmöt nousee normaaliin pakkaskelillä.
ChiquitaT
Viestit: 47
Liittynyt: La Huhti 30, 2016 4:20 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jag XF 3.0DS_moottorin lämmitin

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

ELM327 + OBD AutoDoctor. OK. Kiitti.
Vastaa Viestiin