Takakontin kannen merkkien irroitus ja kiinitys

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Takakontin kannen merkkien irroitus ja kiinitys

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

2011 XF:n takakontin kansi oli maalattavana kun listan alta oli alkanut maalit irtoilemaan. Pistivät piru merkit miten sattuu, Jaguari pomppaa taivaisiin eikä ole keskellä, XF merkit myös pahasti sivussa ja kirjaimet ei ole lainkaan linjassa. Millä/miten nuo parhaiten irtoaisi ettei uusi maalipinta vaurioidu?
Merkit ovat ilmeisesti "liima/tarra"kiinnityksellä ilman kohdistustappeja koska ovat noin vituralleen nuo saaneet.
Mikä olisi irroituksen jälkeen oikea kiinnitysaine jolla pysyvät paikoillaan.
Löytyykö muuten jostain mitat merkien oikeisiin kohtiin kiinnittämiseksi, Joissain aiemmissa autoissani on manuaaleista löytynyt sijoitus mitoitukset, mutta Jagen manuaalista en ole vielä löytänyt.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takakontin kannen merkkien irroitus ja kiinitys

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Tervehdys !
Kiinnitetty todennäköisesti uudelleen kaksipuoleisella autoteipillä. Kannattaa varmistaa maalausliikkeestä. Irrottaminen siiman avulla hinkaten liimausta pois ja sitten liimajäämien poistaminen jollain liuottimella(alkoholi,ksyleeni,tärpätti). Kiinnitys uudella autoteipillä esim 3M tai vastaava(pitää hieman askarrella).
Paikoista en osaa sanoa mitään virallista.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Takakontin kannen merkkien irroitus ja kiinitys

Viesti Kirjoittaja Kopi »

https://www.automerkit.fi/videot/8033-m ... steillakin

Tehtaalla on sabluuna, jolla merkit menee oikeaan paikkaan, moisen voisi askarrella itsekin, jos löytyy XF,
josta ottaa mallia. Siis vaikka joku paperi, johon voi painaa luukun ääriviivat ja merkin kohdat ja sitten leikkaa
aukon merkkien kohdalle ja laittaa paperin omaan auton luukkuun.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Pacer
Viestit: 110
Liittynyt: Su Huhti 20, 2014 8:09 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Takakontin kannen merkkien irroitus ja kiinitys

Viesti Kirjoittaja Pacer »

Anna lämpöä sille merkille, niin ei jää paljoakaan liimaa konttiin liuottimella hangattavaksi.

Se on kyllä kumma, ku "missään" "ammattilaisella" ei noi hommat oikein tunnu onnistuvan, Turhan usein joutuu pari-kolme kertaa asiat tekemään ja lopuksi vielä itse. Toi merkkien laittaminenkaan kun ei ole sitä kuuluisaa rakettitiedettä, vaatii vain vähän yritystä.

Itsellä on myös tuo kontti maalattu takuuseen. Merkkien laitto onnistui, mutta maalaamisessa hosuttiin.
XJ 3.0D Supersport -12
EX: XF 3.0D S Pace -11
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takakontin kannen merkkien irroitus ja kiinitys

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Terve !
Lämmön kanssa pitää olla tarkkana että ei tee tuhoa pinnalle. Liuottimen kannsa ei kannata juurikaan hangata vaan laittaa sitä rättiin ja pitää hetken paikalla jotta liima "sulaa" ja pyyhkii pois sitten. Jos pitää hangata ja tulee naarmua niin myllyllä sitten jäljet pois jos mahdollista.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
XFVesku
Viestit: 41
Liittynyt: Su Heinä 10, 2016 4:16 am

Re: Takakontin kannen merkkien irroitus ja kiinitys

Viesti Kirjoittaja XFVesku »

Pacer kirjoitti:Anna lämpöä sille merkille, niin ei jää paljoakaan liimaa konttiin liuottimella hangattavaksi.

Se on kyllä kumma, ku "missään" "ammattilaisella" ei noi hommat oikein tunnu onnistuvan, Turhan usein joutuu pari-kolme kertaa asiat tekemään ja lopuksi vielä itse. Toi merkkien laittaminenkaan kun ei ole sitä kuuluisaa rakettitiedettä, vaatii vain vähän yritystä.

Itsellä on myös tuo kontti maalattu takuuseen. Merkkien laitto onnistui, mutta maalaamisessa hosuttiin.
Kiitoksia muistutuksesta, tuolla siimallahan tuo tietysti kannattaa irrottaa. Olen itse asiassa nähnytkin tuollaisen operation mutta eipä tullut ollenkaan mieleen.
Juu, komppaan, Maalaus kyllä OK, mutta merkkien lisksäksi rekisterikilven pohja vinossa ja pohjan alla olevat reiät umpeen teippaamatta (pesussa, sateessa ja kurakelillä vesi pääsee kannen sisään). On se kumma kun ei edes kumimuttereita osata käyttää, oli laitettu kumimutterit kontin puolelta ruuveihin jolloin ei keskittänyt kiinnitysreikiin ja olisi pystynyt ruuvit hankaamaan reiän reunasta maalit. Eli miltei kaikki tehty väärin mitä vain väärin voi tehdä.
Saman olen huomannut eri autojen huolloissa, milloin on ilmansuodattimen kotelo osittain auki että epäpuhtaudet pääsee suodattimen ohi, viimeksi sisäilmansuodatin väärin päin ja 90 astetta vinossa kun lähes saman mittainen joka suuntaan. Kerran huollossa tyhjennetty ohjaustehostimen nesteet säiliöstä koska katsottu nestetaso liian korkeaksi kun tarkastettu auto ei ollut käynnissä. Kyseisessä autossa nestetaso tarkastetaan koneen käydessä. Kun käynnistin auton ihmettelin vinkuvaa kun säiliö meni tyhjäksi ja imi ilmaa pumpulle. Pahimat oli kun vaihdettu taka-alatukivarsi ja muutaman sadan kilometrin jälkeen alkoi pitää ääntä, mutteri jäänyt löysälle ja pudonnut jolloin pultti pääsi liukumaan reiässään ja hankasi takavanteeseen uran sekä toisen kerran jarrut ilmattu huonosti, katosi jarruteho Kehä III ruuhka-aikaan.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Takakontin kannen merkkien irroitus ja kiinitys

Viesti Kirjoittaja mikki »

Omani kiinnitin kaksipuolisella härkäteipillä:
Bison double fix tape, super strong indoor use.

Kuitenkin merkit ja kirjaimet pysyneet kolmessa autossa pesut ym.
info@bison.net
Made in Holland

Ei pidä asentaa alle 10c lämmössä.
Pitää aivan tautisesti.

En ole koskaan irrottanut!
M
Vastaa Viestiin