X-Type takapyörän laakeri
X-Type takapyörän laakeri
Huollossa selvis, että oikean puolen takapyörän laakeri on vaihdon tarpeessa. Tarkoitus tilata uusi osa itse. Onko jotain merkkejä tai paikkoja mistä ei kannata tilata? Ebayssä hinnat vaihtelee 2 kpl yht. 65€ - 1 kpl ~200€. Kannattaako halvemman pään osia tilata? Suurimmassa osassa vuoden tai kahden takuu kuitenkin, mutta merkkaako se sinällään mitään kestävyydestä? Ilmeisesti pitää tilata koko pakettina abs sensori + pyörännapa + pyöränlaakeri? 4wd ja etuveto malleissa varmaan eri takalaakerit? Onko Mondeon ja X-typen takapyöränlaakerit identtiset?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Re: X-Type takapyörän laakeri
Moro,
Ainakin omassa awd mallissa takapyöränlaakeri kun vaihdetaan niin käsittääkseni vaihtuu koko napa eli laakereita pelkästään ei pysty vaihtaan. Osa hintava mut suht helppo asentaa. Itse en ostas halpaa laakeria, koska kalliiksi tuli mulle etupyörän laakerit jotka vaihdettii vuoden sisään 2 kertaan. Eri asia jos itse osaa laitella.
Ainakin omassa awd mallissa takapyöränlaakeri kun vaihdetaan niin käsittääkseni vaihtuu koko napa eli laakereita pelkästään ei pysty vaihtaan. Osa hintava mut suht helppo asentaa. Itse en ostas halpaa laakeria, koska kalliiksi tuli mulle etupyörän laakerit jotka vaihdettii vuoden sisään 2 kertaan. Eri asia jos itse osaa laitella.
Re: X-Type takapyörän laakeri
Etuvetomallin takapyöränlaakeri on samanlainen kun mondeossa orkkisosa on SKF:n. AWD:stä ei tietoa. Halvimpia ei kannata ebaystä tilata kokemusta on. Suosittelen FAG tai SKF osaa säästää työssä kun ei tarvi toista kertaa heti perään vaihtaa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: X-Type takapyörän laakeri
Päädyin tilaamaan en ihan halvinta, mutta halvimmasta päästä. Noin 50€ toimituskuluineen Saksasta pitäisi tulla noin viikon päästä. Merkki muistaakseni ECD? Käsittääkseni itse pyöränlaakerikin on Saksassa tehty. Voin toki olla väärässäkin, mutta ei luulisi Saksasta tulevan sutta ja sekundaa? Toisaalta hinta on noin 3 x vähemmän kuin SKF:llä ja takapyöränlaakerin vaihto etuvetoiseen lienee ammattilaiselle about vartin homma, joten ei tässä ainakaan hirveästi pitäisi hävitä..? Yritän muistaa raportoida, kun saan osan autoon kiinni.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Re: X-Type takapyörän laakeri
Itse olen joutunut vaihtamaan molemmat takanavat. Työnä ne on suht helpot vaihtaa, mutta navan kiinnityspultit on TODELLA lujassa kiinni.
Joten hommaa kunnollinen hylsy niiden irrotukseen etteivät kannat nylppäänny irrottaessa, ja pikkupoltin jolla saat riittävästi lämpöä niille pulteille ennen irrotusta. crc:tä väliin ja vähän ees taas nitkuttelua heti kun lähtee aukeneen. Muuten on rälläkkä- ja porahommia tiedossa. Tais olla muistaakseni 12 kulmainen tähtikanta? Pulteissa on pieni kanta ja paksu kierre. Ja jos on alkuperäiset, niin ne on vielä ruuvilukite liimalla laitettu.
Uudet pultit tuli napojen mukana.
Joten hommaa kunnollinen hylsy niiden irrotukseen etteivät kannat nylppäänny irrottaessa, ja pikkupoltin jolla saat riittävästi lämpöä niille pulteille ennen irrotusta. crc:tä väliin ja vähän ees taas nitkuttelua heti kun lähtee aukeneen. Muuten on rälläkkä- ja porahommia tiedossa. Tais olla muistaakseni 12 kulmainen tähtikanta? Pulteissa on pieni kanta ja paksu kierre. Ja jos on alkuperäiset, niin ne on vielä ruuvilukite liimalla laitettu.
Uudet pultit tuli napojen mukana.
Re: X-Type takapyörän laakeri
Hyvä huomio jos laakerin(navan) mukana ei tule uusia kiinnityspultteja ne kannattaa ehdottomasti hommata. Saattavat olla tosiaan jumissa.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: X-Type takapyörän laakeri
Kiitos ja kumarrus neuvoista. Vaihdatan sisemmän vetonivelen / vetoakselin liikkeessä niin ajattelin "samoilla tulilla" vaihdattaa heillä myös tuon pyöränlaakerin. En ole varma tuleeko mukana pultteja. Onko kyseessä ihan ns. tavalliset pultit, joita ihan korjaamolta löytyy muutenkin? Ettei ole mitään Jaguarin omia erikoisrahastuspultteja?
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Re: X-Type takapyörän laakeri
Ei ole muistaakseni ihan peruspultit, kannattaa varmistaa etukäteen. En luottaisi siihen että löytyy vastaavia korjaamolta.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: To Syys 05, 2013 7:16 pm
Re: X-Type takapyörän laakeri
Moro.
Motonetista SKF-laakeri maksaa 150.- e. ja sis. pultit. Kannattaako näissä alkaa säästelemään...?
hoo
Motonetista SKF-laakeri maksaa 150.- e. ja sis. pultit. Kannattaako näissä alkaa säästelemään...?
hoo
X-type Estate 3.0 V6 aut. AWD, vm. -04. Salsa Red
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Moottori: Teboil Silver Classic GT-S 10W-50
Aut.vaihteisto: Valvoline MaxLife ATF, RVS
Jakolaatikko: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Perä: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, RVS
Re: X-Type takapyörän laakeri
Ajattelin kokeilla kun saksalaisena mainostettiin ja hintaa olikohan ~60€ toimituskuluineen. Toki voihan se olla, että on jollain saksalaisella lisenssillä tehty kiinalainen..? Nyt kun katoin niin motonetissä etuvetoiseen oli takapyöränlaakeri SKF 170€. Jos hintaa on 1/3 SKF:stä niin liekö liikaa osalta pyydetty, että kestäis 1/3 kilometreistä? Mutta katsotaan, eihän tuossa toki ihan valtavat rahat hukkaan mene (töineen vajaa saturainen?) vaikka pitäisi uusia uudestaan vuoden päästä. Jos näin käy niin sitten SKF.hamalainen kirjoitti:Moro.
Motonetista SKF-laakeri maksaa 150.- e. ja sis. pultit. Kannattaako näissä alkaa säästelemään...?
hoo
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Re: X-Type takapyörän laakeri
Noiden lopullista valmistusmaasta nyt tiiä kukaan. Kestääkö se toinen nyt sen 150 tkm, ja toinen sen 250 tkm?? Ikuisia pyöränlaakereita kun ei ole edes olemassa.
Mutta eipä siinä sen ihmeellisempää kuin absin anturin johto irti, käsijarruvaijeri irti satulan päästä, ja satula jarruletkun varaan roikkumaan. Satulaa ei tarvii purkaa sen enempää kuin vain 2 kpl kiinnityspulttien irrotus/satula. Jarrulevy pois ja napa irti. Ja toisinpäin kasaus. Lämmitä niitä pultteja pietsolla jos ja kun niissä on se ruuvilukite (jos niitä ei ole ennen vaihdettu)! Muuten on k...sessa ja homma muuttui "vähän" työläämmäksi. Navan kiinnikepulttien irrotus on ainoa vastoinkäyminen tuossa hommassa.
Tuon daimler double six:n ser 3 takajarrujen täydellinen uusiminen oli vähän työläämpi homma. Osat ei maksanut juur mitään, mutta se työmäärä.
Mutta eipä siinä sen ihmeellisempää kuin absin anturin johto irti, käsijarruvaijeri irti satulan päästä, ja satula jarruletkun varaan roikkumaan. Satulaa ei tarvii purkaa sen enempää kuin vain 2 kpl kiinnityspulttien irrotus/satula. Jarrulevy pois ja napa irti. Ja toisinpäin kasaus. Lämmitä niitä pultteja pietsolla jos ja kun niissä on se ruuvilukite (jos niitä ei ole ennen vaihdettu)! Muuten on k...sessa ja homma muuttui "vähän" työläämmäksi. Navan kiinnikepulttien irrotus on ainoa vastoinkäyminen tuossa hommassa.
Tuon daimler double six:n ser 3 takajarrujen täydellinen uusiminen oli vähän työläämpi homma. Osat ei maksanut juur mitään, mutta se työmäärä.
Re: X-Type takapyörän laakeri
Nyt on ECD-Germanyn takapyöränlaakeri vaihdettu autoon. Selvisi nyt sitten, että kohta se on toinenkin puoli vaihdettava. Meinasin tilata silloin kerralla kaksi, mutta uskoin autonasentaja ystävääni joka ohjeisti tilaamaan vain yhden, kun kerran yksi vain oli vaihdon tarpeessa. Noh, pitäneekö tuo tilata toinen samanlainen..
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06
Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Re: X-Type takapyörän laakeri
Tämähän ei nyt ole takapyörän laakerista juttu, mutta laakereista yleensä.
Vaihdoin vuosi sitten kaikki pyörän laakerit X typeen. Eteen alkuperäislaatua SKF merkillä ja takanavoiksi jotain muuta.
Ensimmäinen SKF antautui 10 tkm kohdalla ja meni takuuseen. Tänään vaihdoin toisen puolen 32 tkm kohdalla, enkä viitsi hieman yli vuoden jälkeen vaivata takuuta.
Joitakin kymmeniä pyöränlaakereita vaihtaneena en koskaan ole törmännyt noin lyhytikäisiin.
Siis SKF laatua espanjan auringosta.
Vaihdoin vuosi sitten kaikki pyörän laakerit X typeen. Eteen alkuperäislaatua SKF merkillä ja takanavoiksi jotain muuta.
Ensimmäinen SKF antautui 10 tkm kohdalla ja meni takuuseen. Tänään vaihdoin toisen puolen 32 tkm kohdalla, enkä viitsi hieman yli vuoden jälkeen vaivata takuuta.
Joitakin kymmeniä pyöränlaakereita vaihtaneena en koskaan ole törmännyt noin lyhytikäisiin.
Siis SKF laatua espanjan auringosta.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: X-Type takapyörän laakeri
Ennen SKF tarkoitti vissiinkin jonkinlaista laatua !?LeoP kirjoitti:Tämähän ei nyt ole takapyörän laakerista juttu, mutta laakereista yleensä.
Vaihdoin vuosi sitten kaikki pyörän laakerit X typeen. Eteen alkuperäislaatua SKF merkillä ja takanavoiksi jotain muuta.
Ensimmäinen SKF antautui 10 tkm kohdalla ja meni takuuseen. Tänään vaihdoin toisen puolen 32 tkm kohdalla, enkä viitsi hieman yli vuoden jälkeen vaivata takuuta.
Joitakin kymmeniä pyöränlaakereita vaihtaneena en koskaan ole törmännyt noin lyhytikäisiin.
Siis SKF laatua espanjan auringosta.
Mikähän sitten nykyään on laatumerkki ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: X-Type takapyörän laakeri
Ettei vaan mennyt napamutterit liian kireälle?LeoP kirjoitti:Tämähän ei nyt ole takapyörän laakerista juttu, mutta laakereista yleensä.
Vaihdoin vuosi sitten kaikki pyörän laakerit X typeen. Eteen alkuperäislaatua SKF merkillä ja takanavoiksi jotain muuta.
Ensimmäinen SKF antautui 10 tkm kohdalla ja meni takuuseen. Tänään vaihdoin toisen puolen 32 tkm kohdalla, enkä viitsi hieman yli vuoden jälkeen vaivata takuuta.
Joitakin kymmeniä pyöränlaakereita vaihtaneena en koskaan ole törmännyt noin lyhytikäisiin.
Siis SKF laatua espanjan auringosta.
Tappaa meinaan laakerin tehokkaasti.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
XJR-6
Honda CB 1300F Super Four
EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Re: X-Type takapyörän laakeri
Tuohon on paha sanoa mitään varmaa, mutta korjaamo-ohjeen mukaiseen 270 Nm kireyteen luotettavalla momenttiavaimella laitoin. Joihinkin autoihin annetaan vastaavanlaiselle laakerille 340 Nm momentti, joten pakko uskotella itselle ettei mennyt liian tiukalle.
Re: X-Type takapyörän laakeri
Moi!
Kuulostelin että omastakin 4wd alkoi takapyörän laakeri antamaan pientä ääntä. Etupäähän molemmat jo vaihdettu. Eli onko niin että tähän 4wd versioonkin takapyöränlaakerin vaihto on helppo homma? Koko napa siis kerralla?
Kuulostelin että omastakin 4wd alkoi takapyörän laakeri antamaan pientä ääntä. Etupäähän molemmat jo vaihdettu. Eli onko niin että tähän 4wd versioonkin takapyöränlaakerin vaihto on helppo homma? Koko napa siis kerralla?